Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg har vært arbeidsledig siden januar, og har endelig fått napp!

Jeg var på to intervjuer i går, og ett i dag. Telefonsalg alle sammen, rettet mot bedrifter.

Den ene stillingen er uaktuell, 5.000 kr i fastlønn pluss 12,5% provisjon, useriøst selskap, dårlige ledere, møkkete lokaler.

Den andre stillingen er jeg interessert i. Veldig lite selskap, men de virker veldig seriøse. 15.000 kr i fastlønn pluss bonus hvis man når budsjettet.

Den tredje stillingen er jeg veldig interessert i. Stort, internasjonalt forlag. Annonsesalg i fagmagasiner. 20.000 kr i fastlønn og 6% provisjon i tre mnd, deretter kun provisjon, 19%.

Vet at telefonsalg er vanskelig, men ser for meg at det kan bli lettere å få salg etter hvert.

Litt synd at fastlønnen forsvinner etter tre mnd hos forlaget, men han sa at man kunne få egen ordning hvis man følte at man trengte det. Og det vil jeg jo gjerne, ønsker trygghet. Samtidig er jo stilling nummer to veldig trygg med tanke på lønn..

Skal på "lyttedag" eller hva han kalte det hos forlaget i morgen, sånn at jeg får høre hvordan de jobber før jeg evt. får jobben. Samtidig har sjefen hos stilling nummer to lovet å ringe meg i morgen, med svar på om jeg får jobben. Så jeg må egentlig bestemme meg for hva jeg ønsker i dag. Noen innspill?



Anonymous poster hash: a3cab...ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Teora

Jeg har vært arbeidsledig siden januar, og har endelig fått napp!

Jeg var på to intervjuer i går, og ett i dag. Telefonsalg alle sammen, rettet mot bedrifter.

Den ene stillingen er uaktuell, 5.000 kr i fastlønn pluss 12,5% provisjon, useriøst selskap, dårlige ledere, møkkete lokaler.

Den andre stillingen er jeg interessert i. Veldig lite selskap, men de virker veldig seriøse. 15.000 kr i fastlønn pluss bonus hvis man når budsjettet.

Den tredje stillingen er jeg veldig interessert i. Stort, internasjonalt forlag. Annonsesalg i fagmagasiner. 20.000 kr i fastlønn og 6% provisjon i tre mnd, deretter kun provisjon, 19%.

Vet at telefonsalg er vanskelig, men ser for meg at det kan bli lettere å få salg etter hvert.

Litt synd at fastlønnen forsvinner etter tre mnd hos forlaget, men han sa at man kunne få egen ordning hvis man følte at man trengte det. Og det vil jeg jo gjerne, ønsker trygghet. Samtidig er jo stilling nummer to veldig trygg med tanke på lønn..

Skal på "lyttedag" eller hva han kalte det hos forlaget i morgen, sånn at jeg får høre hvordan de jobber før jeg evt. får jobben. Samtidig har sjefen hos stilling nummer to lovet å ringe meg i morgen, med svar på om jeg får jobben. Så jeg må egentlig bestemme meg for hva jeg ønsker i dag. Noen innspill?

Anonymous poster hash: a3cab...ace

Ser at dette kan by på et dilemma. Mitt første instinkt er å si gå for nr tre. Følelsesmessig er det basert på at jeg syns forlagsbransjen er spennende, men der kan jo nr to være like interessant for deg. Du er i hvert fall sikret god lønn for de tre første månedene, men det er jo en risk, jeg ser det. Kunne du spurt hva snittlønnen er der for de uten garanti. Kanskje spesielt hva snittet er for de som ikke har vært mer en et år? Det gir jo en pekepinn. Ellers er jo stort selskap bra med tanke på interne utlysninger, men små selskap kan jo også være villige til å la deg ta mer ansvar raskere.

Men forløpig har du vel ikke fått noen av jobbene, selv om det ser lovende ut. Så du kan jo be om betenkningstid ut dagen om du får et tilbud fra forlaget, og se hva telefonen fra nr to sier.

Personlig hadde jeg nok tatt sjansen på jobb tre om jeg fikk velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker og søker - og det er jammen ikke lett å ikke gå på en selvtillitsmell når man aldri får respons. Jeg hater at det er så lang søknadsfrist! Som den aktive jobbsøkeren jeg er sjekker jeg jo finn og nav hver dag, og søker så fort det er lagt ut ny stilling. Da er den måneden lenge å vente på å kanskje muligens bli kalt inn på intervju! Noe jeg hittil ikke har blitt da ... Såklart. Men, det er vel bare å krysse fingrene! Har søkt på noen kjempespennende stillinger som går ut i løpet av mai, så det er bare å håpe alt jeg klarer!

Endret av Krysanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Ikke gru deg til å si fra til gamlesjefen, de har jo fortsatt god tid til å finne noen, og bør ha forståelse for at du trenger fulltidsjobb :)

Takk :) Jeg brukte vel ca 45 minutt på å manne meg opp til å si i fra til henne, men hun ble faktisk veldig glad på mine vegne :)

Og ja, når du sier det så er dette min første 100% stilling. Rart egentlig. Har hatt 60 - 80% stillinger tidligere. Og attpåtil er det utdanningsrelevant, i tillegg til at jeg har noe erfaring med forskjellige arbeidsoppgaver. På en måte. Kunne godt vært mer administrasjon inni der og mer ansvar, men det kommer nok med tiden. De har visst store planer for de neste årene så mye kan skje :)

Jeg gleder meg veldig nå! Må bare få ting i orden med NAV osv. Praksisplasser er visst mye byråkrati har jeg hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant drømmejobben i dag!!!!!! Og jeg er ikke kvalifisert :( hater livet mitt akkurat nå!!! Hater å være arbeidsledig, hater alt og alle! :( :( :(

jaaaaa jeg er sutrete i daaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk en epost idag ang. en stilling! Skal inn til intervju imorgen. Det er innen TV og jeg håper så inderlig.

I tillegg kom også en epost fra inkassoselskap. Må virkelig ha inntekt nå :(



Anonymous poster hash: ea090...84e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så UTROLIG LEI av å skrive søknader...

Da jeg fant en perfekt stillingsannonse for noen dager siden, skrev jeg en litt annerledes søknad. Prøvde å vri den på en humoristisk måte, istedet for den "vanlige oppskriften" (som ikke har ført til napp hittil). Så får vi se da, om den faller i smak hos personen som leser den :biggrin:

Vil veldig gjerne ha den jobben, men jeg har ingen relevant erfaring eller utdanning innen dette. Selve jobben er ingen hokus pokus, med opplæring vil jeg klare det helt fint! Men som det viser seg gang på gang, blir kandidater med erfaring opp og ned i mente som regel foretrukket :(

Jeg krysser uansett fingrene, forventer det verste men håper på det beste. *Stay positive* :danse:



Anonymous poster hash: df915...5f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg bare på en ting: siden jeg ikke har erfaring fra det feltet jeg gjerne skulle ha søkt meg inn på, er det kanskje ikke lurt å be om å få en praksisplass der? sånn at jeg kan søke meg jobb der i fremtiden?

Jeg skulle så gjerne bytte felt nå, men trenger mer erfaring :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeey, jeg skal på intervju! Ikke topplistejobb i søknadsbunken min, det er fryktelig lang reisevei (over en time hver vei), men som relativt nyutdannet tenker jeg at dersom resten passer bør jeg kanskje takke ja om jeg får tilbudet og alt annet stemmer, for å få erfaring? Uansett spennende og fint å se at kompetansen min ikke er helt uønsket!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som søker jobb, hvordan har dere inntekt? Jeg sa nylig opp jobben og er veldig veldig veldig redd for hvordan det skal bli med økonomien. Jeg har jo husleie og billån som skal betales.. Hva gjør jeg nå? Kan jeg få noe støtte? Hjelp :(

Anonymous poster hash: 65e20...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som søker jobb, hvordan har dere inntekt? Jeg sa nylig opp jobben og er veldig veldig veldig redd for hvordan det skal bli med økonomien. Jeg har jo husleie og billån som skal betales.. Hva gjør jeg nå? Kan jeg få noe støtte? Hjelp :(

Anonymous poster hash: 65e20...80c

Jeg sier ikke opp jobben før jeg vet at jeg sitter med en ny. Hvis ikke, nav men siden du sa opp selv blir du satt i karantene på 8 uker.

Ta kontakt med nav dersom du ikke har noen ny jobb.

Anonymous poster hash: 3927d...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jobbintervju idag/igår, og tror det gikk veldig bra. Har vært på jobbjakt siden sist sommer, men har ikke kunnet søkt fulltidsjobber før nå. Krysser fingre (Selv om det er en drittjobb og jeg er overkvalifisert). Savner å ha mer enn 200 kr til overs etter mnd.. Får vite på fredag !!!:S

Anonymous poster hash: 88567...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg søker og søker og søker. Dette suger. :-(

Anonymous poster hash: 2662e...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker og søker og søker. Dette suger. :-( Anonymous poster hash: 2662e...7a1

Føler med deg...

De sier det må bli verre før det kan bli bedre. Hvis dette ikke er på sitt verste nå så vet ikke jeg!

Anonymous poster hash: df915...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil bare sutre litt jeg også. Shit så det suger å søke jobb! Jeg vil bare ha en helt vanlig butikk/kafe/kundeservice jobb, men jeg kommer jo knapt på intervju :sur:

Jeg skal begynne å studere til høsten, og trenger en tilnærmet fulltidsjobb frem til dette (helst en hvor jeg kan gå over i deltid mens jeg studerer). Men det er jo umuuuuliiig og jeg er så lei! Jeg vil jo bare jobbe :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare sutre litt jeg også. Shit så det suger å søke jobb! Jeg vil bare ha en helt vanlig butikk/kafe/kundeservice jobb, men jeg kommer jo knapt på intervju :sur:

Jeg skal begynne å studere til høsten, og trenger en tilnærmet fulltidsjobb frem til dette (helst en hvor jeg kan gå over i deltid mens jeg studerer). Men det er jo umuuuuliiig og jeg er så lei! Jeg vil jo bare jobbe :murvegg:

Du får høre med sykehjem o.l. De har helt sikkert behov for folk, og det kan også være grei lønn med kveld/natt/helg..

Anonymous poster hash: 98835...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg bare på en ting: siden jeg ikke har erfaring fra det feltet jeg gjerne skulle ha søkt meg inn på, er det kanskje ikke lurt å be om å få en praksisplass der? sånn at jeg kan søke meg jobb der i fremtiden?

Jeg skulle så gjerne bytte felt nå, men trenger mer erfaring :(

Ja, be om en praksisplass mens du fortsetter å søke jobber. Da kan du vise til i søknad og CV at du praktiserer ved x med arbeidsoppgavene y. Arbeidsplasser ønsker folk med erfaring som de vet fungere. Også kan du få en god atest fra praksisplassen som et springbrett videre :)

Anonymous poster hash: d4302...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt søknad på to nye jobber! En 80% stilling som assisterende butikkleder (tror ikke jeg er heeelt kvalifisert, men vi får se) og en 50% stilling som sekretær. Med sekretærjobben kan jeg beholde min 40% stilling i bedriften jeg er i nå, siden jeg kun jobbwr kveldstid :jepp:

Spennende dette! Fristen går ut 16. og 20.mai, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...