Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Ja, det er økonomiutdanning, bachelor. Vet ikke om arbeidsmarkedet her er vanskeligere enn andre steder, jeg har ikke mulighet til å søke i andre områder pga at jeg er etablert med barn her. Men jeg har til og med søkt på stillinger som 50% kontormedarbeider i en barnehage uten at jeg har fått kommet til intervju engang. Jeg har lagt lista skikkelig lavt, men likevel.. Skikkelig frustrerende.

Anonymous poster hash: 9055f...423

Vil kanskje tro du er veldig overkvalifisert for en 50% kontormedarbeiderstilling i en barnehage med bare A'er. Hvilken av økonomibachelorene er det forresten?

Anonymous poster hash: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si opp jobben. Med en så liten stilling vil du ikke få dagpenger uansett. Du må ha fått redusert arbeidstid med minst 50%.

Men viss man har tjent 1,5G i løpet av siste året eller en viss sum Ila de 3 siste årene så har man rett på dagpenger? Får jeg dagpenger av 1,5g da? Og for å få må jeg vel si opp? Viss ikke, hvilke støtteordning kommer jeg inn under da? Sosialen?! :-/

Anonymous poster hash: 0e27b...ae4

Anonymous poster hash: 2662e...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 2662e...7a1

Som sagt må du ha fått redusert arbeidstiden med minst 50% for å få dagpenger, uavhengig om du har tjent nok eller ikke. Kvalifiserer du ikke til dagpenger, må du søke om sosialstønad.

Anonymous poster hash: 0e27b...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt må du ha fått redusert arbeidstiden med minst 50% for å få dagpenger, uavhengig om du har tjent nok eller ikke. Kvalifiserer du ikke til dagpenger, må du søke om sosialstønad.

Anonymous poster hash: 0e27b...ae4

Det stemmer at man må få redusert arbeidstiden med 50%, men det gjør man jo hvis man går fra en liten stilling til 0. Det er ikke 50% av 37,5 time som menes, men 50% av det man har jobbet.

Men man bør likevel ikke si opp stillingen for å få dagpenger. For det første vil man jo få 8 ukers ventetid før man får noe som helst av penger når man har sagt opp jobben selv. I tillegg så får man jo bare 60% av det man tidligere har tjent. Søk jobber mens du blir i jobben og si opp jobben når du har fått jobb. Eneste som gjenstår av støtte fra NAV er eventuelt sosialstønad, men da skal du virkelig være helt tom for penger.

Anonymous poster hash: 0466d...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt må du ha fått redusert arbeidstiden med minst 50% for å få dagpenger, uavhengig om du har tjent nok eller ikke. Kvalifiserer du ikke til dagpenger, må du søke om sosialstønad.Anonymous poster hash: 0e27b...ae4

Men en venninne av meg var ferdigutdannet i juni i fjor. Hun fikk dagpenger med en gang fordi hun hadde tjent nok Ila de tre siste årene. Hun hadde jo ikke fått redusert stillingen med 50%? Hun fikk dagpenger fra juni til februar dette året.

Anonymous poster hash: 2662e...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var demotiverende å høre. Fullfører bachelor i økonomi selv denne våren, og er ekstremt usikker på om jeg skal studere videre eller ikke. Hvor i landet søker du jobb? Jeg har ikke søkt noe særlig enda, siden tanken har vært på videre studier. Men i det siste har jeg begynt å revurdere dette da jeg er så skolelei.

Anonymous poster hash: c9cfb...8d6

På vestlandet.

Anonymous poster hash: 9055f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil kanskje tro du er veldig overkvalifisert for en 50% kontormedarbeiderstilling i en barnehage med bare A'er. Hvilken av økonomibachelorene er det forresten?

Anonymous poster hash: d2372...a63

Jeg vet ikke, jeg søker på alt som kan være relevant, og siden jeg ikke får napp på noe som helst så må jeg jo legge lista så lavt. Bedre med 50% kontormedarbeider i barnehage enn å stå i kassa på kiwi når man har en bachelorgrad.. Kan heller supplere med en ekstrajobb ved siden av.

Anonymous poster hash: 9055f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, jeg søker på alt som kan være relevant, og siden jeg ikke får napp på noe som helst så må jeg jo legge lista så lavt. Bedre med 50% kontormedarbeider i barnehage enn å stå i kassa på kiwi når man har en bachelorgrad.. Kan heller supplere med en ekstrajobb ved siden av.

Anonymous poster hash: 9055f...423

Glemte å si at det er økad.

Anonymous poster hash: 9055f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ferdig med masteren ennå, men søkte på min første "voksen" jobb nå ikveld :hoppe: Føler det er litt stort :fnise:

Det er ikke innenfor mitt fagfelt i den grad, men det er en jobb som virket spennende og midt i blinken for meg, så jeg håper på det beste. Og selv om lønnen ikke er den beste sånn sett så skal jeg vel klare meg på det når jeg verken har barn eller lån å tenke på (utenom studielån).

Krysser fingrer og tær for meg selv :)



Anonymous poster hash: 7c502...80c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det er økad.

Anonymous poster hash: 9055f...423

hvor gammel er du? jeg hadde gått videre med master. har selv slitt veldig med å få en god jobb med bare bachelor i økonomi og den jobben jeg til slutt fikk viste seg å være veldig dårlig. skal begynne på master til høsten, lei av å alltid stille i siste rekke i jobbsøkingsprosessen.

Anonymous poster hash: 8bb40...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da får jeg skrive litt i denne tråden igjen, da... Nedskjæringer på jobb, og som nyansatt ble det selvsagt jeg som må gå (en av mange). Er halvveis ut i oppsigelsestida, og blir arbeidsledig om 1,5 måned hvis jeg ikke har funnet meg noe nytt innen da.

Har søkt flere jobber, og har foreløpig vært på intervju hos tre bedrifter. Hos én kom jeg så langt som til andregangsintervju, men ble innstilt som nummer to. Det samme skjedde et annet sted, ble innstilt som nummer to. Forbigått av en person med 35 års arbeidserfaring, så jeg forstår jo det. Selv har jeg ett års arbeidserfaring og er relativt nyutdannet. Det siste stedet visste jeg at jeg ikke fikk jobben da jeg satt der, følte ikke at hadde noe kjemi med intervjuerne. Synes det var kleint og stille, og selv om jeg prøvde å holde samtalen gående så fulgte ikke intervjuerne opp svarene mine. Det var bare "ok, neste spørsmål". Så ja.

Så det er status i dag. Nå skal jeg ta meg en ringerunde og følge opp søknader jeg har sendt inn og registrere meg hos flere bemannignsbyrå. Det skal i hvertfall ikke være innsatsen som hindrer meg i å få meg ny jobb!

Jeg prøver så godt jeg kan å være positiv, for det var ikke pga. jobben jeg har gjort, men ansiennitet som gjorde at jeg mista jobben. Det er kjipt å få avslag, spesielt når jeg er nest best. Da er jeg "så nær, men dog så fjern" fra å få jobben... Samtidig velger jeg å tro at jeg da er en attraktiv arbeidssøker, som hadde vært aktuell hadde jeg bare vært litt eldre med litt mer erfaring på baken. Positiv tenkning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber i privat virksomhet gjelder egentlig ikke ansiennitet, da øverste leder kan ansette hvem som helst hvor som helst og dikte opp forskjellige stillingstitler, og da også la hvem han vil bli og/eller dra, osv?

Ved å bevise at du har søkt, stiller du bedre hos NAV i krisetilfeller tror jeg?

Endret av Spinat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er du? jeg hadde gått videre med master. har selv slitt veldig med å få en god jobb med bare bachelor i økonomi og den jobben jeg til slutt fikk viste seg å være veldig dårlig. skal begynne på master til høsten, lei av å alltid stille i siste rekke i jobbsøkingsprosessen.

Anonymous poster hash: 8bb40...dd4

Jeg er 26. Jeg har egentlig ikke noe valg, jeg må jobbe av økonomiske grunner. Har huslån og barn å forsørge og har levd på oppsparte penger i tillegg til studielån og inntekt fra deltidsjobb. Nå er det desverre slik at sparepengene mine ikke rekker til at jeg kan studere mer.

Anonymous poster hash: 9055f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bustyvel

Jeg vet ikke, jeg søker på alt som kan være relevant, og siden jeg ikke får napp på noe som helst så må jeg jo legge lista så lavt. Bedre med 50% kontormedarbeider i barnehage enn å stå i kassa på kiwi når man har en bachelorgrad.. Kan heller supplere med en ekstrajobb ved siden av.

Anonymous poster hash: 9055f...423

Med økonomiutdannelse kan du fort gjøre karriere i dagligvaren da.. Bli ansvarlig for et vareområde i butikken, nestkommanderende etc. De vil gjerne ha folk med økad f.eks. Kan fort få mer utfordringer der enn i en barnehage, selv om du må stå i kassa i blant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Er det forresten noen av dere som har erfaring med at offentlige ansettelser tar lang tid…? Er redd for å ringe og mase, men de antydet at det kunne ta opptil 2 mnd.. *lei av å vente*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 mnd?! Er dette etter intervju? Jeg har opplevd å måtte vente på svar i 3 uker etter intervju, men 2 mnd er urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du jobber i privat virksomhet gjelder egentlig ikke ansiennitet, da øverste leder kan ansette hvem som helst hvor som helst og dikte opp forskjellige stillingstitler, og da også la hvem han vil bli og/eller dra, osv?

Ved å bevise at du har søkt, stiller du bedre hos NAV i krisetilfeller tror jeg?

Er dette et spørsmål til meg? :)

Ansiennitet har noe å si i det private også, for når folk blir oppsagt pga nedskjæringer skal det være saklig grunn til at du vurderes som overtallig. Så for å skille på ulike folk i samme avdeling blir bla. ansiennitet brukt. Trynefaktor er ikke lov. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen av dere som har erfaring med at offentlige ansettelser tar lang tid? Er redd for å ringe og mase, men de antydet at det kunne ta opptil 2 mnd.. *lei av å vente*

Ja. Er i en prosess nå. Søknadsfrist var i midten av januar, og jeg trer inn i stilling nå 1. juni.

Det skal nok sies at dette er nok et ekstremt tilfelle, men jeg ville smørt meg med tålmodighet.

Anonymous poster hash: c9d62...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Ja. Er i en prosess nå. Søknadsfrist var i midten av januar, og jeg trer inn i stilling nå 1. juni.

Det skal nok sies at dette er nok et ekstremt tilfelle, men jeg ville smørt meg med tålmodighet.

Anonymous poster hash: c9d62...131

Ringte du og hørte da, eller bare ventet du på svar? Er redd for å mase..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

2 mnd?! Er dette etter intervju? Jeg har opplevd å måtte vente på svar i 3 uker etter intervju, men 2 mnd er urimelig.

Etter siste intervju ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...