Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Til deg som spurte angående dette med flere intervjuer enn to:

Det har variert litt hva intervjuene brukes til, ved noen anledninger foregår førstegangsintervju hos rekrutteringsbyråer eller HR-avdelingen - en slags screeningprosess. Deretter er det intervju typisk med din overordnede og 1-2 til, deretter et fagrettet intervju hvor det for eksempel er fagledere til stede.

Andre varianter er at man først har et intervju hvor bedriften skal bli kjent med deg, så et fagintervju , deretter får man case oppgaver man skal løse også presentere på neste intervju, eller det kan være personlighetstester man skal ta og deretter diskutere resultatene av.

Det kommer helt ann på hvordan bedriften har valgt å gjøre det - jeg husker at da jeg var student var det et par steder de benyttet seg av gruppeintervjuer som førstegangsintervju.



Anonymous poster hash: f183b...abd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jess, jeg har fått jobb! Det er bare et engasjement i nesten 2 mnd, men gud så godt!

(Har ikke skrevet i denne tråden før)



Anonymous poster hash: 55bbf...a70
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta noen dager fri for ferie om jeg får et vikariat som kun varer 3-5 måneder fulltid?

Eller har jeg ingen krav på ferie da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

Kan jeg ta noen dager fri for ferie om jeg får et vikariat som kun varer 3-5 måneder fulltid?

Eller har jeg ingen krav på ferie da? :)

Tror ikke om du har krav på ferie, men du kan jo uansett spørre om det er greit at du tar fri noen dager? Har du spesielle planer er det bare å spørre om det er ok før du takker ja til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta noen dager fri for ferie om jeg får et vikariat som kun varer 3-5 måneder fulltid?

Eller har jeg ingen krav på ferie da? :)

De fleste arbeidssteder ville synes det var helt greit. I hvert fall hvis du spør på en pen måte og forklarer hva du skal.

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg skriver i denne tråden; håper noen har noen gode råd til meg :)

Jeg er ferdig utdannet med en bachelor i arbeid og velferdsstudier nå til sommeren. I fjor sommer hadde jeg en meget relevant sommerjobb i min hjemby, og på grunn av denne ble jeg også tilbudt et engasjement her i studiebyen i høst gjennom kontakter. Jeg jobber der enda, men da det bare er et engasjement er jeg ikke garantert fast stilling videre. Pratet med sjefen min forleden ang. hva de tenker videre, de ville gjøre alt de kunne for å beholde meg, men jeg føler at jeg ikke kan leve på 2 måneders kontrakter over lengre tid. Ikke det at jeg tror de kommer til å kaste meg på hodet og ræva ut, men jeg kjenner jeg trenger noe mer langsiktig og stabilt. Nå har jeg imidlertid sett at de har utlyst stillinger som passer meg ypperlig hos samme arbeidsgiver, men på en annen avdeling - i en annen by i samme fylke. Reiseveien ligger på ca. 15mil t/r pr. dag noe som tilsvarer ca. 2,5 - 3t reisetid pr. dag. Kollektivtilbudet på denne reisestrekningen er ikke optimal, så jeg må derfor bruke egen bil. Å flytte er uaktuelt. Jeg kommer til å søke på denne stillingen uansett, da jeg har innsett at jeg bare må kaste meg ut i det, og ikke kan sitte å vente på at det skal dukke opp noe lignende i området jeg helst skulle sett for meg å jobbe :-) Jeg føler dette er min sjanse til å komme med beinet ordentlig innafor ;-)

Noen (tidligere) pendlere her? Tips? Råd? Hvordan fungerte det for dere - blir det lange dager, stress, store ekstra kostnader og utgifter på transport? Har/hadde dere fleksible løsninger ift. arbeidstid på jobb?



Anonymous poster hash: 6e373...131
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får vite idag (kanskje imorgen) om jeg får et vikariat. Jeg fikk først vite at jeg var eneste kandidat siden de trengte noen innen 1 uke. Men på 2. intervjuet igår som var hos selve bedriften (første var bemanningsbyrå) sa de at de skulle intervjue en/to til.

Jeg trodde jobben var "in the bag", men de intervjuer en idag.... og jeg MÅ ha denne jobben. Har gått tom for penger, og jobben var noe jeg ønsket.. Som jeg sa til bemanningsbyrået og bedriften - at jeg virkelig ønsket meg denne jobben og jeg var sikker på jeg kom til å gjøre den bra. Men er redd for at jeg sa noe teit hos bedriften. Det var ikke et vanlig intervju, de ville bare møte meg, så jeg var en blanding av meg selv avslappet, og på intervju samtidig.

Klarer ikke vente. Kan jeg ringe bemanningsbyrået i ettermiddag om jeg ikke hører noe idag og spørre om de har hørt noe siden igår? De sa jo tross alt at jobben nesten sikkert er min, men så plutselig er det flere intervjuer ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææh, får vite iløpet av helga om jeg får den jobben jeg har søkt på. To intervjuer bak meg og tusen nerver i høyspenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææh, får vite iløpet av helga om jeg får den jobben jeg har søkt på. To intervjuer bak meg og tusen nerver i høyspenn.

I feel your pain! De ringer meg før klokken 5......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feel your pain! De ringer meg før klokken 5......

Kommer til å telle minuttene sammen med deg i solidaritetsnervøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å telle minuttene sammen med deg i solidaritetsnervøsitet.

Takk. Er så kvalm. Sto opp klokken ti og har brukt dagen på å se på telefonen... De var veldig positive til meg, men de hadde to intervjuer etter meg........ :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Er så kvalm. Sto opp klokken ti og har brukt dagen på å se på telefonen... De var veldig positive til meg, men de hadde to intervjuer etter meg........ :bond:

Haha, huff. Stakkars deg, det er så fælt å være så nervøs. Krysser fingre og tær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, huff. Stakkars deg, det er så fælt å være så nervøs. Krysser fingre og tær!

Også ringte hun og sa at avgjørelsen blir tatt imorgen. Gah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har vært sykmeldt et helt år pga depresjon da jeg mistet flere i familien på kort tid. Hva skriver jeg på CVen?

Hvordan unngå hull i CVen?

På forhånd takk for svar :)



Anonymous poster hash: f69ed...53d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imårra går søknadsfristen ut på jobben jeg har søkt. Så regner med at det ikke er så sykt lenge til jeg evt får telefon om intervju!! Har så sykt lyst på jobben!! Iiiiiik!

Må bare huske å ikke ha telefonen på lydløs. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så er prosjektet jeg var med på over, og jeg har funnet hele 5 jobber jeg skal søke på nå.
Spanskkurset har jeg blitt liggende på vent de siste ukene, så jeg må jo begynne på nytt med det også over helga. Greit å gjøre slikt på dagtid når ungene ikke er hjemme ;)

Kjenner at jeg er full av ny motivasjon nå, selv om jeg ikke fikk den jobben som varmepumpemontør. Men det er vel en mening med det tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg ikke jobben.

De ringte meg ikke en gang når de sa, så jeg måtte ringe dem.

Hun hadde bestemt seg for å gi jobben til sønnen sin.

Så hva er da vitsen med å holde intervjuer for oss andre og si at de fikk sååå godt inntrykk av meg etc???

Provosert...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg ikke jobben.

De ringte meg ikke en gang når de sa, så jeg måtte ringe dem.

Hun hadde bestemt seg for å gi jobben til sønnen sin.

Så hva er da vitsen med å holde intervjuer for oss andre og si at de fikk sååå godt inntrykk av meg etc???

Provosert...

Det er dårlig gjort! Uprofesjonelt også, viø jeg påstå. Når vedkommende allikevel skulle ansette sønnen har hun jo bare kasta bort tiden din
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig gjort! Uprofesjonelt også, viø jeg påstå. Når vedkommende allikevel skulle ansette sønnen har hun jo bare kasta bort tiden din

Dessverre ganske vanlig at man har lovet bort stillingen til noen i familien eller blant andre venner, slik at pro-forma intervjuer bare avholdes for å tilfredsstille lovverket eller bedriftsinterne retningslinjer.

Anonymous poster hash: 4f404...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...