Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg har 2. intervju nå på onsdag i en god og relevant jobb. Den har mange plussider, men også noen minussider.... Men om jeg får tilbudet tar jeg den nok, da jeg trenger pengene og for å få slippe å gå rundt arbeidsledig :P

Det er nok 3-4 intervjuer totalt, så dette tar tid! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Naria

Dere som har vært med på flere intervjurunder for samme jobb, hvordan skiller 2. og 3. osv intervju seg fra det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å ha mer enn 2 intervjurunder?

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Er det vanlig å ha mer enn 2 intervjurunder?

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Om det er veldig vanlig vet jeg ikke, men jeg vet om folk som i hvert fall har vært på tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et selskap som gir rask beskjed om du ikke er aktuell. Søkte hos Gjensidige før helga og fikk mail i dag med avslag. Selv om det ikke var et positivt svar, så var det i det minste et svar. Som regel når jeg har søkt så går det fort 3-4 måneder før jeg får tilbakemelding.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært med på flere intervjurunder for samme jobb, hvordan skiller 2. og 3. osv intervju seg fra det første?

Nå søker jeg min første jobb som det er 3-4 intervjuer på da, men kan fortelle om 2. intervju.

Det skiller seg fra første på følgende måter:

- De liker deg for jobben, men må være sikker på at du kan klare den

- Du får lære veldig mye mer om nøyaktig hva du kommer til å gjøre i stillingen

- kanskje teste deg litt og gå mer i dybden om hvordan du ville ha taklet forskjellige situasjoner.

- Sjekke at du har kunnskapen om området.

- Som regel er dette intervjuet også med en annen, slik at de kan diskutere etterpå hvem de skal ansette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fulgt med her siden sist, selv om jeg hadde fått et vikariat. Er hyggelig å se at det ordner seg for mange av dere! Siden da har jeg fått fast jobb i en annen bedrift - så dere som er i vikariater; det åpner dører! Med en gang man får noe relevant erfaring så kommer man opp i bunken!

Angående intervjuer: jeg har vært på tre intervjuer et par ganger (i tidligere og ny jobb). Førstegangsintervjuet har vært et personlig intervju, ved et andregangsintervju har det vært et faglig fokus, mens det tredje intervjuet har vært en "bestefarsamtale" som jeg kaller det, hvor man snakker med en høyere opp, f.eks en leder for bedriften, som alle som blir ansatt må bli godkjent av. :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en stilling jeg skal søke på nå. Det er i et stort og velrennomert firma som har kontorer i alle verdensdeler. Stillingsannonsen er skrevet på engelsk. Bør jeg da skrive søknad og oversette CV'en til engelsk? Eller forventes ikke det når en søker på en stilling i Norge?
Noen som har direkte erfaring med dette som kan gi noen gode tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Har funnet en stilling jeg skal søke på nå. Det er i et stort og velrennomert firma som har kontorer i alle verdensdeler. Stillingsannonsen er skrevet på engelsk. Bør jeg da skrive søknad og oversette CV'en til engelsk? Eller forventes ikke det når en søker på en stilling i Norge?

Noen som har direkte erfaring med dette som kan gi noen gode tips? :)

Det er nok ikke nødvendig, men rent formelt skal man egentlig svare på det språket stillingsannonsen er på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke nødvendig, men rent formelt skal man egentlig svare på det språket stillingsannonsen er på. :)

Så det kan være en fordel å skrive søknaden på engelsk i det minste for å skille seg ut i mengden? Men la CV'en fortsatt være på norsk?

Har veldig lyst på den jobben, så jeg gjør hva enn det måtte være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknadsskrivetid her, snille samboeren har faktisk dratt på kino alene så jeg kan få skrive i fred litt før han leser gjennom.

Men lurer veldig på hva jeg skal gjøre med en ting: En av stillingene jeg skal søke på, en saksbehandlerstilling i offentlig sektor, er utlyst på nynorsk. Jeg kan klare å skrive grei nynorsk om jeg bruker litt ekstra tid og dobbeltsjekker gramatikken, men det er jo bokmål jeg bruker og foretrekker i hverdagen. Bør jeg likevel skrive søknaden på nynorsk? Og i så tilfelle: Bør jeg også endre CVen min som alt ligger inne i webcruiter til nynorsk?

Hva tenker dere?

Jeg vil anbefale deg å skrive på nynorsk. Husk at du ikke kan oversette direkte. Har selv utmerka meg positivt ved å skrive på nynorsk. Jeg behersker det godt da og bruker det omtrent hele tida i den jobben jeg har nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Så det kan være en fordel å skrive søknaden på engelsk i det minste for å skille seg ut i mengden? Men la CV'en fortsatt være på norsk?

Har veldig lyst på den jobben, så jeg gjør hva enn det måtte være :)

Blir litt som det andre innlegget her om nynorsk. På jobbsøkerkurs lærte vi i alle fall at vi skulle svare på samme språk. Nå er det riktignok noen år siden, men jeg vil tro det er positivt at man forholder seg til det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt som det andre innlegget her om nynorsk. På jobbsøkerkurs lærte vi i alle fall at vi skulle svare på samme språk. Nå er det riktignok noen år siden, men jeg vil tro det er positivt at man forholder seg til det. :)

Ja, jeg heller mot det. Og det står i annonseteksten at noe reisevirksomhet må påregnes, men det står ikke om det er utenlands eller om det er snakk om på kontorene i Norge.

Tror jeg tar en telefon til dem på onsdag når jeg har fri og spør om de vil ha engelsk på både søknaden og i CV'en. Men det er vel kanskje en fordel med begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Ja, jeg heller mot det. Og det står i annonseteksten at noe reisevirksomhet må påregnes, men det står ikke om det er utenlands eller om det er snakk om på kontorene i Norge.

Tror jeg tar en telefon til dem på onsdag når jeg har fri og spør om de vil ha engelsk på både søknaden og i CV'en. Men det er vel kanskje en fordel med begge deler?

Jeg ville gjort det på begge deler, da det sikkert er et internasjonalt miljø når de først lyser ut på engelsk. Men det blir jo bare gjetning, så en telefon er sikkert ikke dumt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart blir drømmejobben min utlyst! Kjenner hun litt, hun som skal slutte i den jobben! Så jeg får litt inside-information hehe!

Men fy faen jeg er nervøs! Jeg skal jobbe for å skrive den beste søknaden og CVen, og har lyst til å ha et bra jobbintervju og men jeg VET jeg kommer til å være dritnervøs!!!

Får jeg ikke jobben kommer jeg til å begynne å grine, jeg vet det! For dette er en supersjanse! Og det er vanskelig å få jobb innen utdannelsen jeg har!

Og jeg er nyutdannet og, så jeg har aldri søkt på en jobb innen det jeg er utdannet innen. bare på restaurant, butikker osv så herregud.... jeg aner ikke åssen man gjør det her! xD Skal rådføre meg med foreldra mine hvertfall, glad jeg har de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Tusen takk for svar på intervjuspørsmålet mitt. :)

Siden jeg er så godt i gang sender jeg avgårde en søknad til. Blir spennende å se om dette bærer frukter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Er det veldig vanlig at man skal ha vist mye engasjement utenom jobb/studier? Jeg var nylig på et intervju hvor de spurte mye om frivillig arbeid, arbeid for ideelle organisasjoner, verv osv osv. Har dere opplevd det? Jeg tenkte det holdt å ha gode karakterer, sommerjobber, gode referanser og sånne ting, men jeg følte jeg gjorde et ganske dårlig intervju fordi jeg ikke har gjort særlig mye frivillig arbeid.



Anonymous poster hash: e8aa9...7a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt to spontane intervjuer på under en uke etter anbefaling fra NAV.
I dag var det med en som trenger varmepumpemontør, men han hater visstnok å gjøre kontorarbeidet så derfor var jeg veldig interessant som kandidat visstnok. Og han liker ikke å drive med salgsdelen heller, så den erfaringen min var visst også svært attraktiv.
Står mellom meg og to andre og jeg får svar på mandag. Krysser fingrene ;)

Ellers så sitter jeg nå på busser rundtomkring for tiden og deler ut spørreskjemaer, og skal gjøre det ut neste uke. Helt grei jobb egentlig. Det er gørrkjedelig å sitte der frem og tilbake hele dagen, men det er i hvert fall noe å gjøre på ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

Nå er det visst tomt for stillinger jeg har lyst på, som ikke krever både mastergrad og gjerne erfaring på toppen. Så alt håpet hviler på de siste tre søknadene jeg har sendt, med frister fra starten av forrige uke til i dag. Den første har jeg vel gitt opp, da det er gått over en uke siden fristen, men tillater meg å håpe litt på de andre to fortsatt. Har sikkert lagt ned over en hel arbeidssdag i hver søknad, men gjennomlesning og diskusjon med både samboer og en venn som har litt peil. Har til og med fått hjelp av en kommende norsklærer til å dobbeltsjekke at nynorsken min ikke fremsto som tvunget og unaturlig, etter råd herfra om å svare på samme målføre som stillingsutlysning.

Håper det snart renner inn med intervju og helst jobbtilbud til alle her, og for min egen del at det legges ut noen nye stillinger jeg vil ha i løpet av uken. Det hintes om mulighet for fast ansettelse i vikarjobben jeg har, og det vil jeg faktisk ikke ha! Men jeg trenger pengene, så er det ikke noe annet håndfast foran meg må jeg bare bite tennene sammen og bli der :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av tre kandidater til en helt ok jobb, men jeg fikk den ikke.

Tilbake til start.... Kjempeteit!Hvor er alle de relevante jobbene? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...