Arkana Skrevet 7. september 2005 Forfatter #3201 Skrevet 7. september 2005 Nå har jeg hatt siste kurs for denne uken. Bare praksis i morgen fra 9-12 så har jeg "fri" resten av uka. I kveld skal vi (sambo, meg, Mamma og broren min) ut og spise. I går hadde vi forresten en liten "incident". Vi hadde akkurat sett Kongen av Queens og jeg lurte på hvor pusen er. Jeg er litt sånn at jeg må sjekke hvor hun er hvis hun ikke ligger rundt oss. Jeg lette og lette rundt i leiligheten, men kunne ikke finne henne. Av en eller annen grunn falt det meg inn å ta en titt ute i gangen, og tror du ikke hun var der! Hun smatt ut da sambo kom hjem fra trening 1 time tidligere, og han hadde glemt henne der! Stakkars lille pusen hadde vandret ute i gangen så lenge, det hadde vel vært spennende det første kvarteret, snuse på andres dørmatter, jakte på høyhester og fluer i vinduskarmene, men så må hun ha kjedet seg fælt. Huff, tenk om hun hadde vandret inn i heisen og kommet seg ned og ut. Jammen godt det gikk bra!
Arkana Skrevet 7. september 2005 Forfatter #3202 Skrevet 7. september 2005 Nå har vi vært på Friday's og spist god middag. På den første Friday's måtte vi bare snu i døra, der var det fotballkamp for alle penga og altfor bråkete. Det var fotball på den andre Friday's også, men heldigvis var det området såpass atskilt at vi kunne sitte i den andre enden av lokalet og ikke høre noe av det. Jeg spiste kjempegode chicken fingers og en utrolig god mocca mud pie til dessert. Stappmett rett og slett! Nå er vi alle ganske trøtte, så jeg tror vi legger oss om ikke altfor lenge.
Arkana Skrevet 8. september 2005 Forfatter #3203 Skrevet 8. september 2005 Sånn, da er jeg ferdig med praksis. Ingenting mer før mandag. Nå holder jeg på å koke en høne, skal lage hønsegryte til middag i dag. Sambo trener i dag, så han spiser sent. Mamma skal ut, så hun lager bare noe enkelt til seg selv. I morgen kveld reiser Mamma hjem. Broren min blir med henne og blir hjemme et par uker tenker jeg.
Arkana Skrevet 8. september 2005 Forfatter #3205 Skrevet 8. september 2005 God helg da!! :rosasmil: ← God helg til deg også!
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2005 #3206 Skrevet 8. september 2005 Hei og hopp! Er bare innom og titter jeg. Blir sikkert kjempedeilig med langhelg! Jeg for min del er glad for alle dagene jeg får jobbe, for det er slettes ikke hver uke jeg er "fullbooka". Men det skal bli godt med helg imorgen. Kanskje du har noen gode suppeoppskrifter som jeg kan bryne meg på? Sambo har halsbetennelse, og da synes jeg det passer bra med suppe. Gjerne noe med kylling, har kyllingfilet i fryseren jeg. ... dersom det ikke er bry for deg da.. God helg!
Arkana Skrevet 8. september 2005 Forfatter #3207 Skrevet 8. september 2005 Kyllingsupper coming up! :-D Hot kyllingsuppe (4 pers.) 2 ferske kyllingfileter 1 eple 1 løk 2 ss smør 1 ss karri 2 bokser hermetiske hakkede tomater 1 dl vann 1 dl matfløte 2 grønnsaksbuljongterninger 1 ts sukker finhakket persille Del filetene i biter, skrell eplet og skjær i biter og finhakk løk. Fres alt i smør og tilsett karri. Tilsett så vann, buljong, tomater og fløte. La koke opp og putre 5-10 minutter. Smak til med salt, pepper og sukker. Dryss persille over før servering. Kokos-kyllingsuppe (4 pers.) 4 tørkede chili, grovhakkede 1 ts korianderfrø 1 ts revet ingefær 1 hakket vårløk ½ ts gurkemeie 7,5 dl kokosmelk 350 g kyllingfilet i tynne strimler 2 ss soyasaus 5 dl hønsebuljong 400 g eggnudler Bland sammen tørkede chili, korianderfrø, ingefær, løk og gurkemeie i en kjele og tørrstek noen minutter. Knus i morter. Varm 2,5 dl av kokosmelken og ha i krydderblandinge. Tilsett kylling og soyasaus og kok opp. Rør inn resten av kokosmelken og buljongen, la koke 10 minutter. Del 100 g av nudlene i store biter som frityrstekes sprø, la renne av på kjøkkenpapir. Kok resten av nudlene. Ha dem i serveringsboller og hell over suppen. Pynt med sprøstekte nudler. Kyllingsuppe med pasta (4 pers.) 2 kyllingfileter 3,5 dl hakket løk eller purre ca 1 dl finstrimlet stangselleri 3,5 dl kålrot i terninger 3,5 dl gulrot i skiver 2,5 dl strimlet hvitkål 2 finhakkede hvitløksfedd 2 ts tørket basilikum 1,25 liter hønsebuljong 1 dl frosne erter ½ dl maiskorn salt/pepper ½ dl hakket persille 2 dl kokt pasta Skjær kjøttet i strimler og stek det i litt olje, ta ut. Fres løk og selleri mykt. Tilsett kålrot, gulrot, kål, hvitløk og basilikum og la frese noen minutter til. Tilsett buljong og la koke til grønnsakene er møre. Tilsett erter, maiskorn og kjøttet og ta av platen. Smak til med salt og pepper og dryss over persillen. Fordel nykokt pasta i tallerkener og hell varm suppe over. Kyllingsuppe med boller (6 pers.) 1 kyllingfilet 2 egg 1,25 dl finhakket purre 1,25 dl finhakket løk 1,25 dl finhakket gulrot 5 dl ferske loffsmuler 1 ss hakket persille 1 ts pepper 1 ts tørket timian 7,5 dl kraftig hønsebuljong Skjær kyllingen i små stykker. Ha eggene i foodprocessor og bland dem luftige. Tilsett purre. Ha i løk og gulrot. Tilsett kjøttet og kjør til en glatt røre. Ha i en bolle og bland med loff, persille, pepper og timian. Form til boller. Legg bollene forsiktig ned i kokende buljong og kok til de flyter opp. Legg lokk på og kok 10 minutter til. Server med persilledryss.
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2005 #3208 Skrevet 8. september 2005 Oj, kjapt levert, takker og bukker! Tror jeg satser på den hotte imorgen, så kjempegod ut.. Ha en fortsatt fin kveld
Arkana Skrevet 9. september 2005 Forfatter #3209 Skrevet 9. september 2005 Fredag og fri! Skal prøve og lese litt da... Mamma og broren min reiser hjem med siste fly i kveld. Broren min kommer og spiser hjemmelaget pizza med oss først, godt å ha god tid.
Calla Skrevet 9. september 2005 #3210 Skrevet 9. september 2005 Svigerfar har fått seg jobb i Bama...så nå sitter jeg her meg en svær haug bananer! Har du noen spennende oppskrifter med banan? Tenkte jeg skulle lage en wok med svin, cashewnøtter, karri og banan, men kommer fortsatt til å ha bananer i flere dager... Bare å komme med tips! Ha en flott helg!
Arkana Skrevet 9. september 2005 Forfatter #3211 Skrevet 9. september 2005 Skal vi se... det er en kjempegod banandessert jeg lager en del. Du deler bananer i to på langs, to og to biter legges på hvert sitt stykke aluminiumsfolie. Strø over kanel og sukker og legg på noen smørklatter. Pakk sammen og bak i ovnen ved 200 grader i ca 15 minutter. Server varme med iskrem. Og så er jeg skikkelig hekta på bananmilkshake for tiden. Per person bruker jeg en halv banan, 2,5 dl melk, 1 ts vaniljesukker og noen gode skjeer vaniljeis og alt kjøres sammen i hurtigmikser. Nam nam! Og så noen andre oppskrifter: Saftig banankake 4 egg 4 kopper sukker 4 bananer 2 kopper smeltet smør (ca 250 g) 1,5 dl melk 6 kopper hvetemel 4 ts bakepulver 4 ts vaniljesukker 2 ts natron Visp eggene med 2 kopper sukker. Mos bananene med 2 kopper sukker. Det tørre has i vekselvis med melk og smør. Stekes i stor langpanne ved 200 grader i 30-40 minutter. Dryss melis over når kaken er lunken. Banankrem (4 pers.) 1 lettvispet egg 2 ss kakefyllpulver (vanilje) 2 ss sukker 2,5 dl helmelk 1¼ dl kremfløte 2 bananer, skåret i skiver Bland egg, vaniljepulver, sukker, melk og fløte, og visp det glatt. Hell i en kjele og rør konstant i 5 minutter over svak varmen til kremen tykner. Ta av varmen og vend bananene forsiktig i. Serveres varm eller kald. Sjokolade-banan pai ¾ kopp sukker ½ kopp hvetemel 3 kopper melk ca 85 g hakket sjokolade 4 vispede eggeplommer 1 ss smør 1 ½ ts vaniljesukker ¼ - ½ ts mandelekstrakt 3 bananer 4 eggehviter ½ ts vaniljesukker ¼ ts kremortartari ½ kopp sukker Lag tertebunnen, Rør sukker og mel sammen i en gryte, rør inn melken. Tilsett sjokolade. Kok opp under omrøring til blandingen tykner og koker, slå ned varmen og la koke under omrøring 2 minutter. Rør 1 kopp av blandingen gradvis inn i eggeplommene, hell alt i kjelen og kok opp. La koke under omrøring 2 minutter. Ta av varmen og rør inn smør, vaniljesukker og mandelekstrakt. Fordel bananskiver over bunnen og hell den varme blandingen over. Visp eggehviter, vaniljesukker og kremortartari sammen til det skummer. Tilsett sukkeret, 1 ss om gangen og visp til en tykk blanding. Fordel over formen og stek ved 180 grader i 15 minutter. La avkjøles på rist 1 time, og så i kjøleskap 3-6 timer før servering. Bananiskrem 3 dl kremfløte 3 dl melk 1 vaniljestang eller noen dråper vaniljeessens 6 eggeplommer 175 g sukker 225 g modne bananer noen dråper sitronsaft 1-2 ss bananlikør (kan sløyfes) Bland melk og fløte i en kjele. Del vaniljestangen og legg i kjelen med utskrapte frø. Varm opp. Visp egg og sukker sammen. Visp inn den varme fløtemelken. Hakk bananene og bland med sitronsaft. Tilsett i kjelen og kjør alt sammen i hurtigmikser. Rør inn likøren og frys. Baileys og banan-brødpudding (6 pers.) en halv loff, delt i skiver, uten skorpe 55 g smør 140 g sukker frø fra en vaniljestang 8 egg 5 dl kremfløte 5,5-5,7 dl melk 4 shots Bailey 5 bananer 4 ss mandelflak, ristede melis til pynt Klem loffskivene så flate som mulig, smør dem med smør og del i to på skrå. Visp sammen sukker, vaniljefrø og egg til en luftig røre. Tilsett så fløte, melk og baileys og visp glatt. Del bananene i skiver. Pensle en ildfast form med smør. Dypp hver brødskive i eggeblandingen og legg lagvis i formen med skivede bananer og mandelflak. Hell over resten av eggeblandingen og dytt brødskivene godt nedi så de suger opp all væsken. Dryss godt med melis oppå og stek ved 180 grader i ca 35 minutter. Avkjøl før servering, server gjerne med is eller krem. Bruk gjerne rosiner, tørkede aprikoser eller lignende i formen.
Calla Skrevet 9. september 2005 #3212 Skrevet 9. september 2005 nam.... Kan jo bli banan-dessert hver dag av dette her!! Jeg som skulle begynne å spise sunt......
Arkana Skrevet 9. september 2005 Forfatter #3213 Skrevet 9. september 2005 Jeg som skulle begynne å spise sunt...... ← Ja, det var det da....
Arkana Skrevet 9. september 2005 Forfatter #3215 Skrevet 9. september 2005 God helg Arkana!! ← God helg søndagsengel? :-D
Gjest Aloha Skrevet 9. september 2005 #3216 Skrevet 9. september 2005 Hei! Ville bare titte innom og si at jeg har begynt å følge med i dagboken din. Er jo så inspirerende å lese alle disse herlige mat-tipsene! Har dessverre ikke prøvd mange av oppskriftene dine enda, men lagde en vaffelrøre du hadde lagt ut og den ble veldig god! Jeg kommer nok til å følge med her videre. Ønsker deg en god helg Arkana! Med masse god mat.
Arkana Skrevet 10. september 2005 Forfatter #3217 Skrevet 10. september 2005 til Sweetie-pie. Koselig med nye lesere! :-D I dag våknet vi allerede kl 9 (og la oss kl 2!). Så vi lå et par timer og leste (jeg fullførte The Reckoning av Sue Walker, kjempespennende!) før vi stod opp, spiste frokost og dro til CC-Vest for å handle litt. Kjøpte litt mat på Ultra, et par bøker og et spill på Tanum og et diiiigert nytt kattedo med tak til pusekatten (som hun foreløpig er redd for). Vi dytta henne inn et par ganger, sånn at hun vet at det er do inni der, men hun liker den ikke. Tror hun får sterke assosiasjoner til katteburet, og det buret betyr jo aldri noe godt. Det er alltid biltur, og så er det enten dum dyrlege eller så blir hun plassert hos fremmede. Så jeg skjønner henne godt. Holder på å lage middag. Boef bourgignon putrer på komfyren. Skal lage potet/pastinakk-mos til. Forrige gang hadde vi tagliatelle til, det er også kjempegodt. Skal spise resten av kaffeiskremen til dessert. Og så tenkte jeg å lag sitrussorbet senere i dag, har kjøpt masse appelsiner, lime og sitroner. Det var ganske kaldt i dag. Begynner å bli mer og mer høst, og mindre og mindre sommer. Gikk ut i bare T-skjorte i dag, og det var ikke særlig varmt nei. Tror den tiden snart er slutt. Jaja, sånn er det bare.
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2005 #3218 Skrevet 10. september 2005 Heihei! Ville bare stikke innom og fortelle at kyllingsuppa ble stor suksess! Sambo, som egentlig ikke synes at suppe er "skikkelig" middag, spiste opp alt (!!) sammen. Og jeg var så stolt over å ha lagd noe helt fra bunnen av som ble ordentlig vellykka. Så takk igjen :-D Håper du får ei fortsatt fin helg!
Arkana Skrevet 10. september 2005 Forfatter #3219 Skrevet 10. september 2005 (endret) Heihei! Ville bare stikke innom og fortelle at kyllingsuppa ble stor suksess! Sambo, som egentlig ikke synes at suppe er "skikkelig" middag, spiste opp alt (!!) sammen. Og jeg var så stolt over å ha lagd noe helt fra bunnen av som ble ordentlig vellykka. Så takk igjen :-D Håper du får ei fortsatt fin helg! ← Kjempebra! :-D Og en fortsatt god helg til deg også. Endret 10. september 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 10. september 2005 Forfatter #3220 Skrevet 10. september 2005 Nå har jeg laget sitrussorbeten. Laget først sukkerlake av 220 gram sukker og 2,5 dl vann. Avkjølte litt og hadde i nesten 4 dl nypresset appelsinjuice, og saften av 2 lime og en stor sitron. Den ble god, kanskje en smule syrlig, så jeg tror jeg tar bare en lime neste gang. Det er nok litt avhengig av hvor søte appelsinene er også. Hadde tenkt å lage sitron-/limesorbet en gang også, tror jeg må ha betydelig mer sukkerlake i da siden det blir mye surere. Noen liker det sikkert slik da, men jeg liker søte sorbeter.
Fremhevede innlegg