Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for bra tips Arkana!

*noterer i kokeboken min*

Disse oppskriftene er jo greie å lage mye av også..er nemlig 40 personer som kommer på denne festen, så jeg må jo lage en del.

Ha en fin dag!! :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, sånne salater er genialt når man er mange. Raskt å lage og smaker godt.

Den grillfesten din hørtes i allefall veldig god ut, jeg får vann i munnen. Helgrillet lam, nam nam nam! Og tilbehøret :sikle:

Skrevet

Ja gleder meg masse til festen... bare sitte på en låve med god mat&drikke og litt livemusikk... :) Hun vi har denne overraskelsefesten for kommer nok til å bli utrolig glad!

Blir morro å se ansiktsutrykket hennes når alle står på gården og venter! (hun tror bare hun og mannen skal på en rolig middag til svigerfar.. :ler: ) Morro!

Skrevet

Ååå, så gøy! Overraskelsesfest! :hoppe: Hun blir nok kjempeglad. :-D

Skrevet

Mmmmmm, sjokolade/marshmallow-iskremen (som jeg akkurat har tyvsmakt på), ble aldeles nydelig. Jeg var redd den skulle bli litt for søt, men det var jo ikke annet sukker i oppskriften enn det som kom fra marshmallowene, og jeg brukte en god og mørk sjokolade (Lindt 72%). Nam nam! :sikle:

Skrevet
Mmmmmm, sjokolade/marshmallow-iskremen (som jeg akkurat har tyvsmakt på), ble aldeles nydelig. Jeg var redd den skulle bli litt for søt, men det var jo ikke annet sukker i oppskriften enn det som kom fra marshmallowene, og jeg brukte en god og mørk sjokolade (Lindt 72%). Nam nam! :sikle:

mmmm...høres nydelig ut.. Må nok prøve ut den snart...

Vi er også veldig glad i milkshake her i huset, tror nok marchmallows og sjokolade kan være en god kombinasjon der også... :sikle:

Skrevet

I dag unnet jeg meg å sove helt til jeg våknet av meg selv, det vil si halv tolv. Nå har jeg dusjet og spist frokost og skal straks lage quiche lorraine til middag i dag. Mamma er ferdig kl 6, broren min kommer også, men sambo skal på møte og middag på restaurant med jobben, så han kommer ikke. Men det betyr mer quiche og iskrem på oss. :sjarmor:

Nyyydelig vær i dag forresten, sola skinner, men det er neppe spesielt varmt tror jeg.

Skrevet

Samboeren min må forresten være den mest romantiske mannen i verden. I går kveld, vi hadde nettopp lagt oss. Vi ligger der ved siden av hverandre. Sambo stryker meg på armen, mens han ser tankefull ut. Etter en stund kan jeg ikke dy meg, og spør hva han tenker på, og er sikker på at det må være noe pent om meg eller forholdet vårt. Og hva sier han? Jo, han tenker på hvor gøy det skal bli å nå level 60 i WoW i dag. :roll::ler::ler:

Men han kan heldigvis være romantisk også. ;)

Skrevet
Samboeren min må forresten være den mest romantiske mannen i verden. I går kveld, vi hadde nettopp lagt oss. Vi ligger der ved siden av hverandre. Sambo stryker meg på armen, mens han ser tankefull ut. Etter en stund kan jeg ikke dy meg, og spør hva han tenker på, og er sikker på at det må være noe pent om meg eller forholdet vårt. Og hva sier han? Jo, han tenker på hvor gøy det skal bli å nå level 60 i WoW i dag.  :roll:  :ler:  :ler:

Men han kan heldigvis være romantisk også.  ;)

:ler::ler: Han har vel kanskje funnet meningen med livet da?

Skrevet

Nå har jeg kopiert dagboken min (har hoppet over oppskrifter og intetsigende innlegg), det tok faktisk flere dager (laaaaaang dagbok) og ble 174 sider i Word. :overrasket:

Nå er jeg sulten på middag, venter bare på Mamma og broren min. :sikle:

Skrevet

Saftig drueterte

250 g hvetemel

1 egg

2 ts vaniljesukker

1 klype salt

125 g smør

100 g sukker

25 g malte hasselnøtter

225 g blå druer

225 g grønne druer

250 g crème fraîche (knapt 2,5 dl)

2 ts vaniljesukker

100 g sukker

4 egg

3 ss hasselnøtter skåret i flak

litt melis å drysse over

Vask druene og la dem renne av i et dørslag.

Skjær smøret i biter, bland i vaniljesukker, sukker, salt og hvetemel og smuldre smøret til det er godt blandet inn. Tilsett malte hasselnøtter og egget. Elt til alt er godt blandet. La deigen hvile kaldt i 20 min.

Trykk (eller kjevle) deigen ut i en smurt paiform, også oppetter kantene. Den bør være stor, 26-28 cm i diameter. Prikk med en gaffel.

Strø 2 ss av hasselnøttflakene utover bunnen. Fordel druene i formen.

Bland sukker, crème fraîche, vaniljesukker og egg, og hell dette over druene.

Stekes ved 175 grader i ca 50 minutter.

Når kaken er kald, strøs resten av hasselnøttflakene over og litt melis drysses over til pynt.

Skrevet
Samboeren min må forresten være den mest romantiske mannen i verden. I går kveld, vi hadde nettopp lagt oss. Vi ligger der ved siden av hverandre. Sambo stryker meg på armen, mens han ser tankefull ut. Etter en stund kan jeg ikke dy meg, og spør hva han tenker på, og er sikker på at det må være noe pent om meg eller forholdet vårt. Og hva sier han? Jo, han tenker på hvor gøy det skal bli å nå level 60 i WoW i dag.

:ler: Den var fin.

Skrevet

Heisann!

Nå har jeg laget en stor porsjon med couscous-salat...

Må innrømme at jeg prøvesmakte en liten bit eller fem... :ler:

Den og purredressingen min passet veeldig godt sammen for en liten jente med etekick...... :sjenert: tihi..

Har også laget aioli, så nå gjenstår det bare å bake foccacia..men det får bli i morgen.

Vel, ha en fin kveld!! :klem:

Skrevet

Lykke til i morgen da cons. Jeg er sikker på at det blir skikkelig vellykket. Og du, purredressing....oppskrift? :sjenert::sikle:

Skrevet

Nå er det snart helg. I morgen kveld skal Mamma ut og spise etter kurset, så vi har invitert venninnen min og kjæresten hennes på taco. Tror det blir koselig. Så jeg får bruke litt av morgendagen til å rydde litt. Jeg er sånn som liker at leiligheten er i orden og ren når vi får besøk. :sjenert:

Skrevet

Purredressingen er ingen kunst... men du kan nå få oppskriften likevel:

Blander majones(gjerne hjemmelaget) med en boks lettrømme,

tilsett en finhakket purreløk, en neve finhakket persille, delte druer etter smak (eller eplebiter om du vil), salt&pepper. ;)

Smaker godt til grillmat og salt kjøtt.

Ønsker deg en god helg!! :klem:

Skrevet

Takk for oppskrift! Hørtes godt ut!

I dag regner det. Skal på butikken og kjøpe litt smått, så skal jeg rydde litt til i kveld og få lest noen timer. Er spent på å møte denne kjæresten nå! :-D

Skrevet

Nå har jeg ryddet litt i stua og på kjøkkenet, vaset badet og laget rømmedressing til tacoen i kveld. Jeg har kjøpt to store poser med Nidars favoritter også, litt dessert må vi jo ha. :sjarmor: Så har jeg lest litt om behandling av hyperaktivitet hos barn. Ganske effektiv dag i grunn. :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...