Arkana Skrevet 27. august 2005 Forfatter #3121 Skrevet 27. august 2005 Nå har jeg brukt et par timer på å ordne dagboken min. Etter at forumet ble nytt har alt forskjøvet seg i dagboken, så jeg har måttet sortere oppskriftene mine litt, så sidetallet stemmer. I tillegg har kodene for skriftstørrelse o.l. endre seg så mange av innleggene så jo helt teite ut. Men nå er alt i orden.
Merenwen Skrevet 28. august 2005 #3122 Skrevet 28. august 2005 Saa flink du er, Arkana! Og mannen din er utrolig heldig :-D Hehe. Men jeg lurer paa om du kan gi oppskriften paa den aller beste kaka du noen gang har lagd? Den er jeg nysgjerrig paa.
søndagsengel? Skrevet 28. august 2005 #3123 Skrevet 28. august 2005 Hei på deg Jeg liker også å lage ekstra fine/gode matpakker til mannen. Det blir som oftest rundstykker med forskjellig pålegg, og noen ganger middagsrester fra dagen før, pizzaruller, et lite kakestykke nedi, frukt ol. Har du noen gode matpakketips å dele?
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3124 Skrevet 28. august 2005 Men jeg lurer paa om du kan gi oppskriften paa den aller beste kaka du noen gang har lagd? Den er jeg nysgjerrig paa. ← Oi! Det var litt av en utfordring! Jeg tror ikke det finnes én beste kake, men jeg kan si beste kake i hver "kategori". Mississippi Mud Cake og Brownies kommer vel på topp blandt sjokoladekakene. Så har vi: Gulrotkake Ostekake med rips og bringebær Fransk epleterte Og Suksessterte fortjener absolutt en plass her også. Hehe, ja, den ene favoritten ble til seks, men sånn er det når man er glad i kaker.
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3125 Skrevet 28. august 2005 Hei på deg Jeg liker også å lage ekstra fine/gode matpakker til mannen. Det blir som oftest rundstykker med forskjellig pålegg, og noen ganger middagsrester fra dagen før, pizzaruller, et lite kakestykke nedi, frukt ol. Har du noen gode matpakketips å dele? ← Ja, middagsrester er populært her også. Kakestykke, pannekaker eller vafler innimellom. Han får alltid en frukt, gulrot eller en yoghurt med hver dag. Alltid salat og masse fargerike grønnsaker på. Pizzasnurrer og lignende "fylt" gjærbakt når jeg har laget det. Omelett (enten som et eget måltid, eller som pålegg) er populært. Bruker gjerne opp rester i omeletten (kokte poteter, pølse, bacon e.l.) og også grønnsaker som løk, paprika, squash og purre. Baguetter med forskjellig fyll, f.eks. rødbetesalat og små stekte kjøttboller, ost og skinke, egg og salami osv. Hjemmelagede påleggsalater (kyllingsalat, eggesalat o.l., fin måte å bruke opp rester av stekt kylling fra middagen eller noe sånt). Prøver å variere selve brødet, ikke bare brødskiver, men også rundstykker, baguetter, tebriks, maistriangler osv. Pitabrød med fyll (gjerne middagsrester) eller wraps. En dag i uken får han salat i matpakken, bruker enten kylling eller kalkun-/bogskinke på boks, så koker jeg pasta og egg til sammen med grønnsaker, osteterninger, oliven osv. Av og til ferdiggrillet kyllinglår, gjerne med kremet pastasalat, couscoussalat eller potetsalat. På kalde dager får han gjerne en pose rett-i-koppen i tillegg, noe godt å varme seg på. Hmm, ja det var det jeg kom på nå i allefall.
søndagsengel? Skrevet 28. august 2005 #3126 Skrevet 28. august 2005 Han er jammen heldig!! Takk for tips! Det er så koselig når mannen kommer hjem og sier at de andre på jobben har misunt ham matpakken den dagen! Det er ikke alltid jeg husker eller rekker å smøre mat til ham, og da tar han med seg noen skiver og en boks leverpostei... Ikke akkurat like spennende
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3127 Skrevet 28. august 2005 Det er så koselig når mannen kommer hjem og sier at de andre på jobben har misunt ham matpakken den dagen! Ja, det synes jeg også. I fjor var vi på middag med mange av sambos kollegaer + kjærestene deres. Når jeg introduserte meg var det mange som sa "åja, det er du som lager de flotte matpakkene". Så jeg blir tydeligvis snakket om. Og flere spurte om jeg ville lage til dem også. Og så var det noen som sa til sin kjæreste "kan ikke du gjøre sånn du også?" Synes det er gøy jeg.
Brunhilde Skrevet 28. august 2005 #3128 Skrevet 28. august 2005 Hei - måtte innom boka di og snuse litt! Mississippi Mud Cake ble en hit i klassen til 15 åringen. Først hadde han med rester i matpakka (ja, jeg prøver også å lage litt god matpakke) som han hadde delt med noen. Neste dag forsvant resten i de samme magene. Så fikk jeg forspørsel om å bake til klassen hadde kioskdag, men "du må bake to, altså, for vi skal ha en til å spise i klassen". Ha en fin søndag - her er det regn, men det er jo en god grunn til å være innendørs! Heksehilsen til deg.
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3129 Skrevet 28. august 2005 Godt at den falt i smak! God søndag til deg også.
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3130 Skrevet 28. august 2005 Sitronterte 125 g hvetemel 75 g smør 1 eggeplomme 2 ss melis 3 egg 2 eggeplommer 185 g sukker 1¼ dl kremfløte ca 2 dl sitronsaft 1½ ss finrevet sitronskall 2 små sitroner 160 g sukker Sikt mel og en anelse salt i en bolle. Ha i sukker, eggeplomme og melis. Smuldre i smøret. Dekk med plast og sett kaldt 20 minutter. Kjevle ut deigen så den dekker bunn og sider av en 21 cm (2 cm dyp) terteform med løs bunn. Sett kaldt 10 minutter. Ha i bakepapir og tørre bønner og stek ved 200 grader i 10 minutter, ta ut bønner og stek 6-8 minutter til. Avkjøl. Pisk egg, eggeplommer og sukker. Tilsett fløte og sitronsaft. Sil over i en kanne og tilsett sitronskall. Sett terteformen på et stekebrett midt i ovnen og hell forsiktig i fyllet. Stek ved 150 grader i 40 minutter, til den er såvidt stivnet (skal skjelve i midten). La avkjøles før den tas ut av formen. Skrubb sitronene godt og skjær dem i helt tynne skiver. Bland sukker og 2 dl vann i en panne og rør over svak varme til sukkeret er oppløst. Legg i sitronskivene og la surre 40 minutter. Ta opp og la renne av på bakepapir. Dekk overflaten med sitronskivene og server straks. Amerikansk sitronmarengspai 3 dl hvetemel 150 g smør 1 eggeplomme 1 ss kaldt vann 3 dl vann 2 dl sukker saften av 2 sitroner (1 dl) 4 strøkne ss maisenna 4 eggeplommer revet skall av 2 sitroner 2 ss smør 5 eggehviter 1 ts vaniljesukker 1,5 dl sukker Smuldre sammen mel og smør, tilsett eggeplomme og vann og bland raskt sammen. La hvile kjølig minst ½ time. Bland vann, sukker, sitronsaft og maisenna. Kok opp under omrøring og la koke et par minutter. Ta kjelen av varmen og pisk i en eggeplomme av gangen. Sett kremen tilbake på platen og kok opp under omrøring, kremen skal tykne, ikke koke. Ta av platen og rør i sitronskall og smør, la avkjøles. Trykk deigen ut i en usmurt 24 cm paiform. Prikk med en gaffel og stek ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl. Fyll med kremen og sett i kjøleskap til kremen er stivnet. Så langt kan kaken forberedes. Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukker og vaniljesukker og pisk videre til en tykk og seig marengs. Smør på paien og lag mønster med en gaffel. Stek ved 150 grader i 15-18 minutter. La avkjøles før servering.
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3131 Skrevet 28. august 2005 Nå har jeg brukt et par timer på å tine fryseskapet. Kjedelig arbeid, men vel verdt det. Vi hadde kjøpt slike "poser" på Elkjøp som man legger nederst og som suger opp alt vannet uten å dryppe, som en bleie. Helt genialt, slipper vann over alt eller å måtte tørke opp selv. Skal så smått begynne å lage middag, masse småretter i dag (tapas), så tar ikke så lang tid.
Gjest lmari Skrevet 28. august 2005 #3132 Skrevet 28. august 2005 Oi, de posene hørtes helt geniale ut!!! Var de dyre? Jeg må nemlig også avrime fryseren min nå veldig snart, men det er liksom så mye ork å sette i gang med alt vannet og alt som må tørkes opp...
søndagsengel? Skrevet 28. august 2005 #3133 Skrevet 28. august 2005 Så smart med sånne poser! Vi er i full gang med å bruke opp det vi har i den ene fryseren, for å få aviset den, og jeg gruer meg veldig til alt vannet! Men kanskje dette er løsningen, da!?
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3134 Skrevet 28. august 2005 (endret) Nei, de var ikke dyre. 70-80 kroner for en pakke med to stykker. Absolutt verdt det! Endret 28. august 2005 av Arkana
Calla Skrevet 28. august 2005 #3135 Skrevet 28. august 2005 Liker å lage mat til min kjære jeg også..men det blir mens han er hjemme. Blir liksom ikke det samme å lage niste til han når han er omringet av god mat på jobben.... Men skulle gjerne ha vært litt flinkere til å lage god matpakke til meg selv. Høres ut som din kjære har det godt med deg ja...Det er nok bedre å bo med en hobbykokk enn med en proffesjonell kokk... Tror nok hele byen har smakt min manns mat oftere enn meg... Men jeg skal vel ikke klage, han lagde jo en herlig 7retters til bryllupet vårt.. Ønsker deg en fin kveld!!
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3136 Skrevet 28. august 2005 Hehe, ja skomakerens barn vet du. Husker jeg spurte noen kokker jeg kjenner om de lager mye god mat hjemme. Men, nei, da var de så sliten og lei at de bare stekte seg en grandiosa eller spiste frossen fiskegrateng og slikt. Sambo har kantine på jobb, med alle slags matretter, men han helst ha min mat likevel (og de fleste andre på hans avdeling tar med matpakke også, kantinematen er nok dyr og ikke så spennende). Synes det er så koselig når han kommer hjem og sier at lunsjen var god.
Calla Skrevet 28. august 2005 #3137 Skrevet 28. august 2005 hehe... Ja, det er nok ganske vanlig at kokker ikke lager så mye flott mat hjemme.. Men det gjør jo meg egentlig ingenting, for da kan jeg kokkelere litt. Hadde nok blitt et ganske dårlig kosthold på mannen hvis jeg ikke var her. Frossen-pizza og slikt nekter han riktignok å spise, men han går gjerne en hel dag uten mat om jeg ikke lager noe til han... Han orker rett og slett ikke tenke på mat, og ihvertfall ikke lage seg noe...
Arkana Skrevet 28. august 2005 Forfatter #3138 Skrevet 28. august 2005 Samboeren min er akkurat slik selv. De gangene jeg er bortreist kan han gå hele dagen uten mat, han glemmer rett og slett å spise, blir så oppslukt i alt mulig annet. I helgene kunne han ligge i senga og lese helt til 5 minutter før butikken stengte, og da sprang han ned og kjøpte noe raskt. Så det ble grandiosa, egg og bacon, hamburger eller annet enkelt. Og av brødmat kunne han fint levd på salamiskiver.
Mezzo Skrevet 29. august 2005 #3139 Skrevet 29. august 2005 Er innom og sikler på oppskriftene dine. Vil ellers ønske deg en god dag! fra meg
Arkana Skrevet 29. august 2005 Forfatter #3140 Skrevet 29. august 2005 til KozmicBlues. Dette er en siklevennligsone.
Fremhevede innlegg