Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Jeg så alle disse dagbøkene her og hadde litt lyst til å lage min egen, men kunne ikke helt komme på hva i alle dager jeg skulle fylle disse sidene med. Og tilfeldigvis er det Nigella som går på TV akkurat nå så da sa det bare *pling* i hodet mitt og jeg skjønte at dette må bli min lille matkrok, hvor jeg kan dele oppskrifter med interesserte. Så får populariteten (eller mangel på den, hehe...) bestemme hvor ofte jeg skal oppdatere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg la ut brownies-oppskriften min på Mat og Drikke, så den gidder jeg ikke gjenta. Men vi kan starte med et par kjempegode kakeoppskrifter til. F.eks. en kjempegod.....

Gulrotkake

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

1/2 ts revet muskat

1 ts kardemomme

1/2 ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Eller hva med en saftig og søt.....

Eplepai

5 dl hvetemel

1/4 ts bakepulver

5 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,5-2 dl sukker (etter hvor søt du ønsker)

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

1/2 ts allehånde

1/4 ts malt nellik

1/2 ts kanel

litt melk og sukker til å pensle lokket

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Og ingen "kakesamling" er vel komplett uten en utrolig god....

Sjokoladekake

250 g kokesjokolade

250 g smør

5 egg

2 dl sukker

3 dl hvetemel

1 ts bakepulver

Smelt sjokoladen og smør i en bolle i vannbad. Lag eggedosis av egg og sukker. Vend sjokoladerøren nedi, og bland til slutt forsiktig inn mel og bakepulver. Smør og mel en springform (24 cm). Kaken skal steke ved 200 grader i ca 30 minutter. Sjekk med en kakepinne, det skal fortsatt henge røre på den.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke dy meg, men må bare dele én oppskrift til. En oppskrift jeg fant i et ukeblad for lenge siden, på noen kjempegode kjeks som den svenske kongen visstnok serverte den danske dronningen da hun var på besøk. De er i allefall utrolig gode, og hos oss forsvinner de omtrent straks de er laget. Men,

Kongelige nøttekaker

125 g margarin

125 g sukker

125 g brunt sukker

125 g hvetemel

1/2 ts natron

1 egg

100 g grovhakket sjokolade

100 g hakkede nøttekjerner

Rør smøret lett og luftig med begge sukkerslagene. Sikt sammen mel og natron og rør det i smørkremen. Rør deretter inn egget, og til slutt sjokoladen og nøttene. Dekk stekebrettet med bakepapir og sett deigen på i små klatter. Stek kakene midt i ovnen ved 180-190 grader i ca 8 min. Avkjøles på rist, og nyt!

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at jeg er fan av Nigella. Jeg har alle kokebøkene hennes, og hun lager vidunderlig mat. To av mine favoritter (kaker selvsagt....) er hennes Chocolate fudge cake og Easy sticky-toffee pudding (som jeg laget senest søndag og er bare helt *nam*).

Nigella's Chocolate Fudge Cake

400 g hvetemel

250 g brunt sukker

50 g kakaopulver

2 ts bakepulver

1 ts natron

1/2 ts salt

3 egg

ca 1,4 dl rømme

1 ss vaniljeekstrakt

175 g smeltet, avkjølt smør

1,25 dl maisolje

3 dl kaldt vann

Glasur/krem:

175 g god mørk sjokolade

250 g mykt smør

275 g siktet melis

1 ss vaniljeekstrakt

Bland sammen mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt. I en annen bolle blandes egg, rømme og vaniljeekstrakt, visp det sammen. Bruk en elektrisk mikser og visp det smeltede smøret med oljen og visp så inn vannet. Tilsett alle de tørre ingrediensene og bland godt sammen. Visp inn eggeblandingen til slutt. Legg et stykke bakepapir i bunnen av to 20 cm springformer og smør dem. Fordel røren mellom de to formene og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formene 15 minutter før de hvelves over på rist for å avkjøles helt.

Smelt sjokoladen til kremen. Visp smøret kremet med melisen og bland så inn sjokoladen og vaniljekestrakten. Legg kakebunnene sammen med kremen og fordel resten over og på sidene.

Nigella's Easy Sticky-Toffee Pudding

100 g brunt sukker

175 g hvetemel

2 ts bakepulver

1,25 dl melk

1 egg

1 ts vaniljeekstrakt

50 g smeltet smør

(Nigella bruker også 200 g hakkede dadler, men jeg har alltid sløyfet dette da jeg synes det smaker bedre uten)

200 g brunt sukker

ca 25 g smør

5 dl kokende vann

Bland 100 g sukker med mel. Visp egg, vaniljeekstrakt, smeltet smør og melk sammen og bland det inn i det tørre. (Vend inn dadlene om du bruker det.) Hell blandingen i en ildfast form. Dryss over sukker og legg små klatter av smør rundt. Hell over det kokende vannet og stek ved 190 grader i ca 45 minutter. Du får da en herlig dessert, sprø på toppen og myk under med en kjempegod karamell-lignende saus i bunnen. Spis med vaniljeis, vispet fløte eller bare hell kald fløte over.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det torsdag, og det betyr en kveld alene (fordi samboeren min trener taekwondo, den samme snille samboeren min som har laget en oppskriftsdatabase for meg hvor jeg henter alle disse lekkeriene fra :P ) og jeg lurte på om jeg skulle lage noe god snacks til meg selv i kveld. Det jeg har fryktelig lyst på er slike potato skins med ost og sprøstekt bacon på, men så fant jeg en annen oppskrift hvor potetskallet blir frityrstekt og spises med hjemmelaget salsa og cheddardip og nå klarer jeg ikke å bestemme meg..... :klø:

Her er i allefall oppskriftene, for at dere skal bli like fristet som meg. :sjarmor:

Potato skins

4 bakepoteter

4 skiver bacon

3/4 kopp revet cheddar

1/4 kopp rømme

klippet gressløk

Bland rømmen med klippet gressløk og la stå i kjøleskap til servering. Bak potetene til de er ferdige. La dem avkjøles litt før de skjæres i båter og mesteparten av innmaten skrapes ut. Legg på stekebrett, pensle med litt olje og stek ved 220 grader i ca 8 minutter. Dryss på ost og stek videre 5 minutter. Server med dryss av sprøstekte baconbiter og rømme til.

Frityrstekt potetskrell med salsa og cheddardip

2-3 store poteter pr person

Salsa:

3-4 modne tomater

1-2 røde chili

1 løk

salt

evt litt hvitløk og koriander

Cheddardip:

2 ss smør

1 løk

1 rød chili

1 boks hakkede tomater

2 kopper revet cheddar

1 beger hvit kremost

1/2 ts oregano

Vask potetene og skrell dem slik at skrellet blir ca 1/2 cm tykt. Legg i en bolle og sett under rennende vann i minst 20 minutter. Tørk godt på kjøkkenpapir. Friter til det blir sprøtt og la renne av seg på kjøkkenpapir og server med dip.

Salsa: Bland tomater, chili, løk, salt, hvitløk og koriander i hurtigmikser

Cheddar-dip: Smelt smør og fres hakket løk. Ha i tomatene og kraften. Skru ned varmen og ha i revet ost og kremost, litt etter litt. Smak til med oregano.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoppe:Endelig er det fredag! :tommelsmil:

Det er ingenting som den følelsen man får fredags ettermiddag når man skjønner at man har hele helgen foran seg til å sove ut, spise masse god mat og ellers gjøre akkurat som man vil! :D I dag, etter en kjapp handletur, skal vi lage hjemmelaget pizza til middag i dag. Nam nam nam, det gleder jeg meg veldig til, for det er en stund siden sist. Som vanlig er det samboeren min som tar seg av bunnen, og jeg som tar meg av fyllet. Og her kommer selvsagt oppskrift.

Super-duper ikke-noe-tynt-italiensk-papir-men-ordentlig-fyldig-bunn:

1 liter hvetemel

4 dl lunkent vann

litt olje

litt salt

en pakke gjær

1 egg

krydder (jeg bruker italiensk krydder, hvitløkspulver og Garden Style Pizza Seasoning, gir en herlig smak!)

Smuldre gjæren i væsken og bland med det tørre. Rør inn olje og egg. Dytt ut i en stor langpanne, og la heve 30 minutter. Legg på fyll og stek ved 220 grader i ca 20 minutter.

Tomatsausen: Her pleier jeg å frese hakket løk, hvitløk og rød chili til det er mykt. Så har jeg i en boks hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, salt, pepper, litt sukker, oregano, basilikum, timian, rosmarin og laurbærblad. Dette lar jeg putre 20-30 minutter. Så fisker jeg ut laurbærbladene og kjører sausen glatt med stavmikser.

Fyllet: Personlig synes jeg ikke noe om fisk eller skalldyr på pizza, og pepperoni er jeg heller ikke begeistret for (men smak og behag). Vi bruker enten marinerte biffstrimler, marinert kylling eller hjemmelagede hvitløksboller. I dag går vi for kylling tenker jeg (barbecuemarinert). I tillegg har vi alltid på løkringer, noen ganger ringer av chili, og samboeren min får i tillegg oliven på. Mange bruker nok enda mer topping på sin i form av ananas, champignon og andre grønnsaker, men jeg synes dette er nok. Når det gjelder osten bruker jeg alltid en blanding av cheddar (for smakens skyld) og mozzarella (smaker ingenting, men har en herlig konsistens og passer perfekt til pizza).

Som tilbehør har vi alltid rømmedressing

Ha en riktig god helg alle sammen!

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg også Arkana :D

Så gøy at du er fan av Nigella. Leser "How to eat" for tiden, og får masse inspirasjon fra den.

Kan hende jeg prøver en av dine kakeoppskrifter i helga, de så så gode ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen! :blomst_opp:

"How to eat" er bra ja, hun skriver kokebøker man faktisk kan lese på sengen, og det liker jeg. Noen ganger synes jeg oppskriftene gir litt vel sterke smaksopplevelser, f.eks. den kyllingen dekket med sitron er ganske sur for min gane. Hun er helt tydelig glad i sterke smaker, enten det er surt eller sterkt, og det passer nok ikke alle, men man kan jo regulere det litt selv også da. Den nyeste boken "Forever Summer" har forresten noen av de nydeligste iskrem-oppskriftene jeg vet om, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdagene spiser jeg og samboeren frokost til forskjellige tider, gjerne noe raskt som frokostblanding, før vi skynder oss ut døra. I helgene derimot nyter vi å dra oss i sengen leeeenge, før vi spiser frokost sammen. Da er det ikke noe kjappe greier i farta, da tar vi oss tid til å steke brød (kjøper sånne halvstekte da), koke egg og dekke på med all slags godt pålegg. Det er ordentlig koselig og gir en herlig fridagsfølelse. Dagens middag er kylling med pommes frites og salat, ordentlig latmanns-rask-middag-som-skal-smake-godt. Man trenger ikke akkurat oppskrift til det, så jeg tenkte jeg skulle legge ut oppskrift på noe annet med kylling, i tillegg til hemmeligheten med å lage skikkelig gode hjemmelagede pommes frites. :tunge1:

Kylling Kiev

4 kyllingfileter

100 g smør/margarin

presset hvitløk (så mange fedd du ønsker)

hakkede urter (persille og gressløk passer godt)

1 kopp mel blandet med salt og pepper

1-2 vispede egg

ferske brødsmuler (daggammel loff, skjær av skorpen og kjør til smuler i hurtigmikser)

Bland smøret med presset hvitløk, urter og litt salt og pepper. Form til 4 kuler som legges i kjøleskap til de har stivnet litt. Bank ut kyllingen slik at den er ganske flat. Fyll med hvitløkssmør og rull sammen. Hell melet, eggene og loffsmulene på hvert sitt vide fat. Dypp kyllingene først i mel, så i egg og til slutt i brødsmulene (pakk godt sammen). Legg dem i kjøleskap ca 15 minutter. Så dypper du gjennom alt en gang til og lar hvile på nytt 15 min i kjøleskap. Så bruner du kyllingen i en stekepanne og steker videre i ovnen på 190 grader i ca 30 minutter.

Helstekt kylling med estragon og hvitløk (4 pers.)

2 stilker finsnittet selleri

1 stor finrevet gulrot

1 finhakket rød løk

2 ss smør

3 knuste hvitløksbåter

1 ss hakket frisk estragon

salt/pepper

1 stor kylling

4 hele hvitløk

2 dl tørr vermouth eller tørr hvitvin

1,5 dl hønsebuljong

1,5 dl fløte

1 ss Dijonsennep

1 ts hakket frisk estragon

Fres selleri, gulrot og løk i 5 minutter. Legg det over i ildfast fat og dryss på salt og pepper. Rør sammen smør, hvitløk og estragon og smør halvparten over kyllingen. Legg den med brystsiden ned på grønnsakene. Legg hele hvitløk rundt kyllingen og stek midt i ovnen ved 200 grader i 35 minutter. Snu kyllingen og smør resten av kryddersmøret over og hell vermouth og buljong i fatet. Stek kyllingen videre i 40 minutter. Øs sjy over med jevne mellomrom. Legg kyllingen og hvitløkene over på et varmt fat og dekk med folie. Hell grønnsakene og sjyen i en sikt over et rent kokekar. Press så mye av grønnsakene som mulig gjennom sikten. Skum av ekstra fett. Rør inn fløte, sennep og estragon og smak til med salt og pepper. Server gjerne med råstekte poteter.

Og så kommer vi til pommes frites'ene. Det første du gjør er å skrelle så mange poteter du trenger. Skjær dem så i ønsket form, det trenger selvsagt ikke være som lange stenger, men kan godt være i terninger eller båter. Kok dem i usaltet vann i ca 5 minutter. Hell av vannet og legg potetene tilbake i kjelen. Det er nå det "hemmelige trikset" kommer. Legg lokket på kjelen og rist godt. Det gjør yttersiden av potetene "fluffy", og så friterer du dem gylne (180-190 grader på oljen, med frityrkoker er det ingen problem). Takket være den fluffy yttersiden er de nå sprø og gylne utenpå og herlig myke inni. :stortsmil:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det søndag, og i tillegg til å vaske/rydde leiligheten (fast vaskedag) tenkte jeg at jeg skulle "eksperimentere" litt med middagen, prøve noe "nytt" (ikke helt fullstendig nytt da, det er vel kanskje en slags variasjon av Biff Wellington). Jeg ser for meg en god biffgryte som utgangspunkt, steke biffstrimler, løk, hvitløk, forskjellige krydder, sellerirot og gulrøtter i små terninger, noen sølvløk, kanskje en håndfull petit pois (erter...). Noe godt krydder og spe på med rødvin og buljong, som så får putre en times tid. Men istedet for å servere den slik tenkte jeg å pakke den inn i butterdeig. Gryteretten bør jo ikke være for flytende da. Og så kjevle ut litt butterdeig og fordele gryta i midten. Deigen som stikker ut på begge sider vil jeg skjære i tykke strimler som brettes over gryteretten, så den blir pakket inn. Ikke så innviklet, men noe jeg ikke har prøvd før i allefall, så dette blir spennende. Rapport kommer etter smakingen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi spist, og jeg må bare si at det var aldeles nydelig! Dette skal jeg lage igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det mandag, og tilbake til strilefsa og havreskjorta. I kveld har jeg mørkekjøring (har lappen da, men mangler altså dette, ren formalitet :) ) så det blir ingen middag i dag. Dog er det meget mulig jeg rasker sammen noe å spise når jeg kommer hjem (har av en eller annen merkelig grunn veldig lyst på Heinz tomatsuppe :roll: ). Samboeren min får klare seg selv, og da blir det vel grandiosa, grandiosa eller grandiosa (skjønt jeg har hintet sterkt om at han kan spise opp biffgryta fra i går.....). Og siden jeg er veldig kake-lysten for tiden så kommer det noen flere gode kakeoppskrifter her. :ler:

Seig sjokoladekake

9 dl sukker

6 egg

375 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

300 g hasselnøtter

150 g smeltet smør

Glasur:

300 g firkløver

8 ss melk

Pisk sukker og egg til eggedosis. Sikt i mel og bakepulver. Ha i vekselvis smør og malte hasselnøtter. Stekes ved 180 grader i stor langpanne nederst i ovnen i ca. 30 min. Hvelves over på rist.

Firkløver + melk varmes på svak varme. Smør gjerne kremen over mens kaken er litt varm, det blir den bare enda bedre av.

Krydderkake

100 g margarin

2,5 dl sukker

3 egg

2 dl melk

6 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts kanel

1 ts ingefær

1 ts nellik

1 pk sukat

Rør smør og sukker hvitt. Bland sukat i hvetemelet og bland det i røren sammen med de andre ingrediensene (eggene først). Hell i godt smurt randform og stek ved 180 grader i ca 1 time.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er det tirsdag da (mørkekjøringen i går gikk forresten bra, lærte til og med noe!). Rask middag i dag siden samboeren min skal trene. Så det blir vårruller med ris og søt chilisaus. Nam nam. Vi "jukser" litt i dag, og bruker frosne vårruller, men jeg har i allefall tre oppskrifter på vårruller liggende, som jeg faktisk aldri har prøvd. Men de er sikkert gode. ;)

Vårruller med kylling (4-5 pers.)

500 g kyllingfilet, i biter

2 ss olje

2 ss hakket ingefær

1/4 kopp hakket løk

1 ts malt hvit pepper

2 ts garam masala

2 ts hakket grønn chili

2 ts hakket koriander

1/4 kopp most cottage cheese

salt etter smak

1 1/3 ss sitronsaft

1 1/4 kopp hvetemel

1 kopp melk

1/2 ts sukker

salt etter smak

3 1/3 ss olje

2 vispede egg

Fres ingefær og løk i litt olje ca 30 sekunder. Tilsett kylling, hvit pepper, garam masala, chili og koriander og stek under omrøring. Tilsett cottage cheese, salt og sitronsaft.

Sikt melet i en bolle og hell i melk, salt, olje og egg. Bland til en myk deg og la stå 30 minutter. Kna deigen igjen, del i 6 emner, dekk dem til og la stå 15 minutter. Kjevle emnene ut til 24 cm runde leiver. Stek dem på begge sider ved 175 grader i 3-4 minutter. Del hver leiv i 6 deler og fyll hver del med kyllingblandingen, form til en sigar og lukk kantene med vann. Frityrstek til de er gylne.

Vårruller med and (4 pers.)

1 stor andebryst (ca 200 g)

2 ts salt

1 ss revet ingefær

100 g hakkede peanøtter

3 ss hakket koriander

4 vårløk i tynne skiver

1 egg

3 dl maisolje

16 wontonark

Kok opp vann og salt i en kjele. Legg i andebrystet - vannet skal dekke. Kok opp og la kjøttet trekke i 30 minutter. Sil av vannet, avkjøl kjøttet og fjern deretter skinnet. Ha andekjøtt, ingefær, peanøtter, koriander og vårløk i en food processor. Kjør til alt er godt blandet. Legg litt av blandingen på hvert wontonark og rull sammen. Pisk egget. Pensle kantene på wontonarkene med egg og lim sammen vårrullen. Varm oljen i en kjele. Når det bobler rundt en trepinne, er oljen klar for fritering. Friter vårrullene til de blir gylne, i 1-2 minutter. La dem renne av på kjøkkenpapir. Serveres varme.

Vietnamesiske vårruller m/dipsaus (20 stk)

600 g kylling-, svine- eller oksekjøtt

4 vårløker

3 røde chili

1 bunt gressløk

1 bunt bladpersille

20 g frisk mynte

45 g bønnespirer

125 g bambusskudd

20 rispapiromslag

2 ss Nuoc nam (vietnamesisk fiskesaus)

1 rød chili

2 fedd hvitløk

2 ss limesaft

1 ts sukker

Pensle begge sider av rispapiromslagene med vann. Stable dem på en tallerken, drypp over litt ekstra vann og dekk med plastfolie til de skal brukes. Skjær kjøttet i tynne strimler og stek gyllent i panne. Legg over i en bolle. Finhakk vårløk, chili, gressløk, persille og mynte. Legg i boller sammen med bønnespirer og bambusskudd og plasser på bordet. Bland finhakket chili, hvitløk, limesaft, sukker og fiskesaus til en dip. Hver enkelt forsyner seg med et rispapir og fyller etter smak, dyppes i sausen.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jaaaa, jeg har skrevet oppskrift her i dag, men jeg "datt" over denne oppskriften på en sjokoladeostekake som så utrolig fristende ut. Denne må prøves i nærmeste framtid!

Sjokoladeostekake

Fyll:

100 g mørk sjokolade

250 g mascarpone

50 g rosiner

110 g hele hasselnøtter

200 g crème fraîche

2 store egg

40 g sukker

Bunn:

50 g hele hasselnøtter

110 g søte havrekjeks

25 g smeltet smør

Pynt:

100 g mørk sjokolade

Rist alle nøttene i ovnen og avkjøl. Legg til side 110 g til fyllet.

Knus kjeksene, grovhakk resten av nøttene og bland dem inn sammen med smøret. Klem det ut i en 18 cm springform og stek ved 200 grader i 20 minutter.

Smelt sjokoladen. Visp sammen mascarpone og crème fraîche i en stor bolle, bruk en elektrisk håndmikser. Tilsett egg og sukker og visp godt. Vend inn sjokoladen med en slikkepott. Til slutt tilsettes rosiner og hasselnøtter. Hell blandingen over i formen og stek ved 150 grader på midterste rille i 1 1/4 time. Slå av ovnen og la kaken avkjøles helt i ovnen.

Lag sjokoladekrøller ved å smelte resten av sjokoladen og helle den på en flat glatt flate. La avkjøles i kjøleskap og bruk ostehøvel til å lage krøller som du drysser over kaken.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anledning tronarving-fødselen (så flott at det ble ei jente!) passer det vel bra med en oppskrift på en skikkelig festkake.

Festkake

7 egg

210 g sukker

210 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

150 g valnøtter

150 g melis

4 eggehviter

6 plater gelatin

3 egg

1 dl sukker

3 dl kremfløte

1 dl portvin

1 1/2 dl portvin til dynking

125 g hakkede jordbær

5-6 dl kremfløte

75 g hakkede valnøtter

ca 1/2 kg marsipan

100 g markjordbær

sitronmelisse

rød/grønn pyntegelé

Pisk eggedosis av egg og sukker, vend inn det tørre. Hell røren i en 28 cm springform. Stek ved 200 grader i 50 minutter. Avkjøl på rist.

Mal valnøttene. Bland med melis. Stivpisk eggehvitene og skjær dem inn. Stek i 28 cm form ved 160 grader i ca 30 minutter.

Legg gelatin i bløtt. Pisk egg og sukker til eggedosis. Vend inn pisket kremfløte og portvin. Smelt gelatinen i 1/2 dl med kokende vann og hell i fromasjen under omrøring. Sett kaldt og rør lett i den til den begynner å stivne.

Del sukkerbrødet i tre lag og dynk godt. Legg valnøttbunnen på et stort fat. Dekk med pisket kremfløte og hakkede jordbær. Leg deretter to lag sukkerbrød med portvinsfromasj mellom lagene og pisket kremfløte tilsatt hakkede valnøtter på toppen. Legg på det siste laget sukkerbrød og dekk kaken helt med krem.

Kjevle ut marsipanen til en stor leiv. Dekk kaken med marsipanlokk. Pynt med markjordbær og sitronmelisse som er festet med pyntegelé.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag vet jeg ikke riktig hva det blir til middag, jeg må ha glemt av en dag da jeg planla ukemenyen, og nå er det for sent å ta noe opp fra fryseren. Det må være noe raskt også. Får se hva som frister meg når frokostmettheten har lagt seg. Dagens oppskrifter er:

Lapskaus (6 pers.)

1 kg oksekjøtt

3 ss olivenolje

3 ss hvetemel

3 hakkede løk

3 store hakkede gulrøtter

4 hakkede selleristenger

7,5 dl oksekraft

1 dl tomatpuré

1 ss worcestershire saus

2 ss soyasaus

1/2 ts hver av salt, pepper, timian og paprikapulver

6 store poteter

Skjær kjøttet i terninger og brun dem i olje. Ta gryten av platen og dryss mel over, stek i 5 minutter på svak varme. Ta ut kjøttet. Surr løk, gulrøtter og selleri til det blir mørt. Tilsett kjøtt, kraft, tomatpuré, worcestershiresaus, soya og krydder. Sett på lokk og la småkoke i 45 minutter. Skrell potetene og skjær dem i små terninger. Ha dem i lapskausen og la det koke i 30 minutter til.

Kjempegod sjokoladekake

4 egg

2 dl sukker

200 g kokesjokolade

200 g smør

2 1/2 dl hvetemel

1 ts bakepulver

Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt sjokolade og smør sammen, og rør det inn i eggedosisen vekselvis med sammensiktet mel og bakepulver. Hell i smurt form og stek ved 225 grader i 20 minutter. Kaken skal være "rå" i midten (må kanskje stekes et par minutter ekstra). Pynt gjerne med glasur.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fredag!

Chicken Jalfrezi (4 pers.)

800 g kyllingkjøtt uten ben

1/2 kopp finrevet løk

1/2 kopp tomatpuré

salt etter smak

1/4 kopp revet ingefær

1/4 kopp presset hvitløk

1/4 kopp grovhakket løk

1/4 kopp hakket tomat

1/4 kopp hakket grønn paprika

2 ts garam masala

Del kyllingen i biter. Fres den revne løken i litt olje 5-7 minutter. Tilsett tomatpuré og la steke 10-15 minutter. Ta av varmen. Mariner kyllingen i salt, ingefær og hvitløk i 2 timer. Fresløk og løk/tomat-blandingen i litt olje. Tilsett kyllingen og paprika og stek til kjøttet er gjennomstekt. Rør inn garam masala til slutt.

Murg Tandoori (4-6 pers.)

4-6 kyllinglår

1 dl kefir

1 båt hvitløk

1 ss finhakket frisk ingefær

salt/pepper

1 ss chilipulver

1 ts garam masala

1 ts knuste fennikelfrø

1 ss olje

saften av 1/2 sitron

10 knuste cashewnøtter

1 ts gurkemeie

1 ts malt koriander

saften av 2 lime

1/2 ts sukker

litt salt

litt pepper

2 løk

4 tomater

1/2 agurk

1 grønn chili

finhakket frisk koriander

finhakket frisk mynte

Fjern skinnet på lårene og skjær dype snitt i kjøttet. Bland resten av ingrediensene til en marinade og hell i pose. Legg i kyllingstykkene og la ligge kjølig natten over. Tørk kjøttet og stek på rist ved 220 grader i ca 30 minutter.

Tomatsalat: Rør sammen limesaft, sukker, salt og pepper i en bolle til salt og sukker er løst opp. Tilsett grønnsakene i små terninger og bland inn urtene. Sett kaldt før servering.

Til all indisk mat synes jeg det er aller best med pilaffris, naan, papadums og raita.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...