Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Hei og takk for hilsen SuperC. :-)

Jeg er i den (heldige?) posisjon at jeg er student (og har jobbet deltid innimellom) slik at jeg er hjemme de fleste dagene og har tid og lyst til å planlegge og lage middager. Vel, vi spiser fiskepinner og posesuppe og slikt vi også, som de fleste andre ville jeg tro. Men jeg er så glad i å lage mat og da er det godt å ha tid til det. Når jeg er ferdig med studiene og begynner å jobbe så ser jeg ikke bort fra at de store kulinariske opplevelsene får spares til helgene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Phu! Det var godt å høre... :ler:

Jeg går og gleder meg til jeg er hjemme med en liten en, da skal jeg også lage masse god og spennende mat.

For det er jo så gøy!

Kjæresten min ler av meg, for en av de første tingene jeg snakker om om morgenen er hva vi skal ha til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min ler av meg, for en av de første tingene jeg snakker om om morgenen er hva vi skal ha til middag.

:ler: Det gjør jeg også! Føler meg så matfiksert noen ganger. Vi (eller jeg da, samboeren min lager aldri mat, så jeg bestemmer hva vi spiser :sjarmor: ) skriver ukemeny. Koselig å planlegge en stund i forveien, og jeg tar hensyn til litt travle dager hvor middagen må gå raskt. Og så handler vi hver fredag. Sparer faktisk en del penger på det, i tillegg til at man har alt man trenger i huset og slipper å springe på butikken hver dag.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, i dag blir det pastasauser her (passer bra siden vi selv skal ha pasta i dag). :)

Pastasaus med tre oster (4 pers.)

25 g smør

75 g revet parmesan

50 g gorgonzola eller norzola

100 g mascarpone eller kremost

10-12 blader basilikum

½ ts revet muskat

Smelt smøret, ha i osten og varm forsiktig til alt er blandet. Rør i varm pasta, strimlet basilikum og muskat.

Pastasaus med fløte og oliven (4 pers.)

12 sorte steinfrie oliven

2 ss hakket timian

½ ts oregano

1 hvitløksfedd

4 små sylteagurker

1 ss olivenolje

1 ss smør

5 dl kremfløte

Kjør oliven, timian, olje, krydder, sylteagurk og hvitløk sammen i foodprocessor. Smelt smøret og rør det godt inn i sausen. Ha alt i en kjele, tilsett fløte og småkoke 5 minutter.

Spinatsaus til pasta (4 pers.)

1 liten pakke frossen spinat (ca 175 g)

½ løk

1 hvitløksfedd

150 g champignon

2 dl crème fraîche

½-1 dl melk

salt/pepper

Tin spinaten. Finhakk løk og hvitløk. Skjær champignon i skiver. Fres løken myk i litt smør. Tilsett champignon og la steke litt til. Rør inn crème fraîche, spinat og melk og la sausen koke noen minutter. Smak til med salt og pepper.

Utrolig enkel pastasaus (4 pers.)

2,5 dl crème fraîche

6 soltørkede tomater i olje

pepper

Skjær tomatene i tynne strimler og bland med crème fraîche og pepper. Bland med nykokt pasta.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ganske teit "tema" i dag, men oppskrifter med sommer føltes bare så veldig perfekt på en herlig dag som denne. :-D

Midtsommerpai

150 g smør

3,5 dl hvetemel

2 ss kaldt vann

1 rød løk

1 gul løk

2 selleristilker

3 faste tomater

½ glass fetaost i terninger

krydderurter etter valg

100 g revet ost

½ boks sopp i biter

2 dl seterrømme

2 egg

pepper

Smuldre smør og mel, og kna sammen med vann. La hvile i kjøleskap en time. Skjær løkene i tynne båter og tomater (uten frø) i båter. La sopp og fetaost renne av. Kjevle deigen ut i en paiform og prikk bunnen. Sett i kjøleskap. Visp sammen egg og seterrømme og krydre med pepper. Forstek paiskallet ved 220 grader i ca 10 minutter. Bland revet ost inn i rømmesausen og hell i paiskallet. Fordel grønnsaker og fetaost over og stek videre ca 25 minutter. Serveres lun med salat.

Iskake m/sommersmak

4 eggehviter

1 egg

1 dl sukker

75 g hvetemel

75 g havregryn

2 ts bakepulver

1 pk gelépulver (jordbær)

2 dl jordbærsyltetøy

3 dl kremfløte

3 dl jordbæryoghurt

4 eggeplommer

3 ss sukker

150 g jordbær til pynt

Pisk eggehvitene stive. Lag eggedosis av egg og sukker. Bland sammen med tørre, og rør alt sammen. Hell i form. Stek ved 175 grader i 35-40 minutter. Avkjøl og del i tre lag. Legg en bunn i formen. Rør sammen varmt syltetøy og gelepulver til det er oppløst. Visp eggedosis og pisk fløten. Bland syltetøy med yoghurt, eggedosis og krem. Fordel mellom lagene og på toppen. Sett i fryseren. Pynt med jordbær.

Sommerbrød (1 stk)

120 g smør

8 dl hvetemel

en klype salt

6 egg

3 dl lunken melk

50 g gjær

1 vårløk

½ rød paprika

1 potte frisk timian

1 pakke bacon i skiver

150 g ridderost

Hakk vårløken, skjær paprika i små terninger, hakk timian, strimle baconskivene. Stek bacon sprøtt og la renne av på kjøkkenpapir. Riv osten. Ha mel i en bolle og smuldre i smøret. Bland inn salt og eggene, ett om gangen. Rør ut gjæren i melken og hell i bollen. Rør så inn grønnsaker, timian, revet ost og bacon knekket i småbiter. Ha deigen i en smurt brødform. La heve 30 minutter. Stekes ved 200 grader i 30 minutter.

Høysommerterte

180-200 g hvetemel

100 g smør

50 g sukker

1 egg

½ plate smeltet sjokolade

1 liten gul melon

1 boks ferskener

1 liten boks mandarinbåter

1 pakke ferdig vaniljekrem

1 pakke ferdig gelé med jordbærsmak

friske jordbær

Smuldre smør, mel og sukker. Rør inn egg og la deigen hvile ½ times tid. Kjevle deigen ut i en paiform og prikk bunnen. Stek terteskallet ved 200 grader i 15-20 minutter. Smelt sjokolade og pensle deiskallet innvendig med sjokolade. La det bli kaldt. Ha vaniljekremen i en bolle og visp godt, fordeles i skallet. Skjær melon tynne båter og legg all frukten pent oppå kremen med noen friske jordbær i midten. Øs lunken gelé forsiktig over til slutt. Settes kaldt til servering.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter en koselig venninnekveld i går hvor vi spiste taco og bare småpratet dro vi i dag på biltur til Svinesund. Været var nydelig (faktisk en tanke for varmt for biltur) og humøret var på topp. Noen timer senere var vi på vei hjem med bagasjerommet fullt av brus, snop, potetgull og litt kjøtt også (og en liten leke til pusekatten min). Samboeren min har hatt gradering i taekwondo i dag. Han bestod og har nå blått belte med en rød stripe. Om bare noen minutter skal jeg kjøre ham til sentrum, da skal han og de andre feire vel overstått gradering. Og så skal jeg tilbringe resten av denne fredelige lørdagskvelden alene. Tenker jeg skal synke ned i sofaen med snop og sikkert tilbringe en del tid her på KG også. Og det er herlig å vite at det faktisk er langhelg i tillegg. Slike helger er gode å ha. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt ostekake (med rips og bringebær) har jeg lagt ut før, men her kommer et par andre varianter.

Ostekake med lime og pasjonsfrukt

250 g søte kjeks, knuste

126 g smeltet smør

500 g kremost

90 g sukker

3 ts revet limeskall

2 ss frisk limesaft

2 lettvispede egg

1¼ dl kjøtt av pasjonsfrukt

1 ss sukker

3 ts maisenna

1¼ dl kjøtt av pasjonsfrukt

Bland kjeks og smør og klem ut i bunn og sider av en smurt 20 cm springform. Sett kaldt 30 minutter.

Visp kremost, sukker, limeskall og limesaft sammen. Visp inn egg og fruktlkjøtt. Hell i formen og stek ved 160 grader i 45-50 minutter. Avkjøles helt. Bland sukker, maisenna og 2 ss vann i en kjele over svak varme. Rør jevnt, tilsett 2 ss vann til og pasjonsfruktkjøttet. Rør til blandingen koker opp og tykner. Ha den varme blandingen over den kalde kaken. La kaken avkjøles seg og sett i kjøleskap over natten. Server med krem.

(Du trenger kjøtt fra ca 8 pasjonsfrukter.)

Ovnsbakt ostekake med rømme

250 g knuste søte kjeks

1 ts blandet krydder, som kanel, allehånde, koriander og nellik

100 g smeltet smør

500 g myk kremost

160 g sukker

1 ts vaniljeessens

1 ss sitronsaft

4 egg

250 g rømme

½ ts vaniljeessens

3 ts sitronsaft

1 ss sukker

revet muskat

Bland kjeks med krydder og smør og klem ut i en smurt 20 cm springform. Sett i kjøleskap 20 minutter.

Visp kremosten med sukker, vaniljeessens og sitronsaft. Visp inn ett og ett egg. Fordel over bunnen og stek ved 180 grader i 45 minutter. Bland rømme, vaniljeessens og sukker og bre over ostekaken. Dryss over muskat og stek videre 7 minutter. Slå av ovnen og la kaken avkjøles i ovnen med åpen dør.

Ostekake med rabarbrafyll

50 g malte mandler

1 egg

75 g smør

75 g hvetemel

3 ss sukker

350 g rabarbra

125 g sukker

2 ss vann

2 ss maisenna

250 g naturell fløteost

85 g sukker

2 egg

2 ss hvetemel

1 ts vaniljesukker

2,5 dl kremfløte

Bunnen: Mal mandlene. Rør inn egg, sukker og hvetemel. Trykk deigen ut i en 22 cm springform eller en paiform. Det kan lekke litt ut av springformer, så sett den evt. på plate med bakepapir i ovnen. Stekes i 15 minutter på 200 grader.

Kutt rabarbraen i 1 cm biter og kok den opp sammen med vann og sukker. La den koke noen minutter til den begynner å gi fra seg væske og blir litt myk. Rør ut maisenaen i litt vann og tilsett dette.

Ostemasse:

Bland osten med sukkeret og tilsett ett egg om gangen. Tilsett hvetemel og kremfløte og rør til det er jevnt.

Legg rabarbramassen over bunnen som har stekt i 15 minutter. Hell deretter ostemassen forsiktig over. Stek videre ved 200 grader i 45 minutter. Kaken synker kanskje litt sammen når den kommer ut av ovnen.

Serveres lunken eller kald. Dryss melis over før servering. Is eller krem er godt til, men ikke nødvendig.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste gjennom dagboken min i dag, og så at jeg hadde nevnt at jeg ikke skrev ned brownies-oppskriften min fordi den var lagt ut på Mat & Drikke, men det er jo evigheter siden og tråden er for lengst flyttet nedover. Så derfor passer det egentlig fint å legge den ut her likevel, for den er virkelig god! De er så enkle å lage, ingen pisking, bare å blande alt sammen. Og så blir de akkurat så seige og fyldige som brownies skal være! :sikle: OPpskriften er egentlig til en liten langpanne, men disse forsvinner så fort at man like godt kan doble mengden og steke i en stor langpanne. Steketiden trenger bare å økes med ca 10 minutter.

Brownies

200 g mørk sjokolade

170 g smør

4 dl sukker

4 egg

2 ts vaniljesukker

2,5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en liten langpanne. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ganske sent i går ja. :Gjesp: I går tok jeg meg først et bad og så laget jeg potatoskins med cheddar, stekt bacon og rømme tilsatt hakket gressløk. Ganske enkelt og veldig godt. Så satte jeg meg vel til rette i sofaen og så en gammel Eddie Murphy-film (:lol:)mens jeg gaflet i meg alskens snacks og snop. :wow: Krøp til køys en gang mellom 2 og 3. Ganske godt med slike rolige late alenekvelder egentlig. I dag skal vi ha hjemmelaget pizza til middag. En tykk og god bunn med masse urter i, en enkel tomatsaus og så marinerte biffstrimler, champignon, løk, oliven, hakket chili og en blanding av cheddar og mozzarella på toppen. Selvsagt servert med min kjempegode hjemmelagede rømmedressing. :sikle:

Og her kommer noen andre spennende pizzaoppskrifter. :-D

Alaska pizza

pizzabunn og tomatsaus

1 revet squash

1 tomat i tynne skiver

100 g kokt laks

60 g skivet champignon

1 ss hakket dill

½ ts tørket oregano

45 g mozzarella

Bre tomatsausen på pizzabunnen. Fordel revet squash over, så tomatskivene. Flak fisken og fordel på pizzaen sammen med sopp. Dryss over dill og oregano, og til slutt osten. Drypp olivenolje over, salte og pepre. Stek ved 200 grader i 18-20 minuter.

Calabria pizza

pizzadeig

2 knuste hvitløksfedd

1 rød paprika i skiver

1 gul paprika i skiver

125 g ricotta

175 g soltørkede tomater, avsilt

3 hardkokte egg i tynne skiver

1 ss hakkede friske urter

150-175 g revet mozzarella

125 g salami-strimler

salt/pepper

Del deigen i to og la dem heve. Kjevle ut til to like store leiver. Fres hvitløk og paprika mykt i litt olje. Bre ricotta over den ene pizzabunnen, dekk med soltørkede tomater, egg, urter og så paprikaen. Fordel salamien over og dryss med revet ost. Dryss på salt og pepper. Legg den andre leiven over og klem kantene godt sammen (evt kan du lage to åpne pizzaer). La etterheve ca en time for lukket pizza, 30-40 minutter for åpne. Prikk den doble pizzaen godt med en gaffel, pensle med litt melk og stek ved 180 grader i ca 50 minutter (åpne pizzaer 35-40 min).

Satay pizza

pizzabunn og tomatsaus

2 ss peanøttsmør

1 ss limesaft

1 ss soyasaus

3 ss melk

1 hakket rød chili

1 knust hvitløksfedd

175 g ferdigstekt kylling i terninger

4 hakkede vårløk

60 g mozzarella

Bland sammen peanøttsmør, limesaft, soyasaus, melk, chili og hvitløk. Smak til med salt og pepper. Tilsett kyllingen og la marineres ca 20 minutter. Smør tomatsaus på pizzabunnen og fordel vårløk og kyllingover. Rester av marinaden øses over. Dryss med ost og drypp litt olivenolje, salt og pepper på. Stek ved 200 grader i 18-20 minutter.

Giardiniera

250 g kokte poteter

60 g smør

125 g hvetemel

2 ts bakepulver

½ ts salt

tomatsaus

6 friske spinatblader

1 tomat i skiver

1 selleristang i tynne skiver

½ grønn paprika i tynne strimler

1 liten squash i skiver

30 g aspargestopper

30 g erter

30 g maiskorn

1 ss hakkede urter, f.eks estragon og persille

60 g revet mozzarella

2 ss revet parmesan

1 artisjokkhjerte

4 vårløk, hakkede

Mos potetene med smøret, avkjøl. Sikt mel, salt og bakepulver sammen og rør inn potetene. Kjevle ut og smør på tomatsaus. Fordel spinatbladene over, så tomatene og resten av grønnsakene og urter. Bland sammen ostene og dryss over. Sett artisjokkhjertet i midten. Drypp over olivenolje, salte og pepre. Stek ved 200 grader i 18-20 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morn! nå har jeg tittet litt på matkroken din.. og fant en del ostekake oppskrifter.. jeg er MEGET svak for slikt, og kanskje jeg tar og rapper den sjoko ostekake oppskriften.. høres så innmari godt ut jo!

du må forresten være utrolig flink å lage mat.. du har ikke revurdert profesjonen din da? kanskje du skulle vært kokk? ;) jeg har iallefall stor respekt for folk som har peiling på mat, og som tør å eksprimentere med nye ting.. jeg er en av dem som gror fast i matveien, ikke liker jeg og lage mat heller, så det er vel ikke mye håp for meg da ;)

kos deg! håper du også har fint vær i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rio! Takk for koselig hilsen! Tror nok ikke jeg kunne vært kokk. Det som er det fine med å lage mat på fritiden er at jeg kan lage akkurat det jeg vil og når jeg vil, som kokk må man jo følge en fast meny hele tiden og jeg ville selv føle det ganske kjedelig. Faktisk har jeg ofte lurt på hvordan folk som påstår de virkelig elsker å lage mat kan trives som kokk på en vanlig café/restaurant. :klø:

Været er aldeles strååålende i dag, faktisk burde vi vel egentlig grille framfor å lage pizza, men det var det jeg hadde mest lyst på i dag, og man kan jo spise ute uansett. :wink:

Ha en fortsatt god pinsehelg! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solskinnsdrikk (6 pers.)

2 pasjonsfrukter

½ vaniljestang

3 skiver ananas

6 store jordbær

drøyt 1 liter appelsinjuice

isbiter

Del fruktene og ha innholdet i en bolle. Snitt vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Ha stang og korn i bollen. Skjær ananas og rensede jordbær i småbiter. Hell juicen over under omrørng. La stå et par timer i kjøleskap før servering. Fisk opp vaniljestangen og server i høye glass med skje.

Sitron-lime limonade

2 liter vann

1 kg sukker

finrevet skall av 6 lime og 6 sitroner

saft av 6 lime og 6 sitroner

isbiter

Kok opp vannet, skallet og sukkeret og la det koke i fem minutter. Avkjøl blandingen i 10-15 minutter og tilsett saften av lime og sitronen. Sil sirupen og hell den på steriliserte glass hvis den ikke skal brukes raskt.

Bland sirup og saft i forholdet 1 til 2.

Server med masse isbiter.

Hjemmelaget eplesaft (ca 2 liter)

1 liter vann

1 liter sukker

1,5 kg epler

2 kanelstenger

1 splittet vaniljestang

2 sitroner

3 ss sitronsyre

Del uskrelte epler i biter, ta med kjernehus og alt. Skrell sitronskallet med potetskreller og press saften. Bland alle ingrediensene i en stor kasserolle. La koke opp under omrøring og la så kok ca 15 minutter. Ta kjelen av varmen og la stå minst 1 døgn i kjøleskap. Sil saften og hell på flasker.

Mynte-mojito (8 pers.)

4-5 dl hvit rom evt eplenektar

saften av 6 lime

12-16 ss sukker

1 potte frisk mynte

isbiter

Hell rom, limejuice, sukker og godt med mynteblader, sammen med isbiter, i en foodprocessor. Kjør godt sammen. Ha raust med is i glassene og hell drinken over. Fyll evt opp med litt farris.

Vannmelon daiquiri

1 dl bacardi

saften av 1 lime

1 stor ss melis

ca 10 terninger frossen vannmelon

Bland alt i hurtigmikser og server.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag tenkte jeg at jeg skulle legge ut oppskrifter på kaker for de som har glutenallergi. Jeg vet mange setter pris på kaker som er naturlig glutenfri, istedet for å bytte hvetemel med glutenfritt mel. :)

Drømmekake

150 g mandler med skall

2 ½ dl sukker

2 ss kakao

2 eggehviter

3-4 ss mandelspon

2 eggeplommer

½ dl sukker

1 dl kremfløte

50 g usaltet smør

75 g kokesjokolade

Mal mandlene og bland dem med sukker, kakao og eggehviter. Rør det til en jevn røre. Tegn opp to sirkler på bakepapir (24 cm). Fordel røren på sirklene. Dryss godt med mandelspon over og stek ved 200 grader i ca 12 minutter. Avkjøl under et klede.

Rør sammen eggeplommer, fløte og sukker i en kjele. Pisk til kremen tykner. Ta av platen og tilsett smør og sjokolade. Rør til alt er smeltet. Avkjøl kremen og bre den mellom bunnene. Dekk med plast og sett kaldt før servering.

Mandelsjokoladekake

125 g smør

¾ kopp sukker

6 egg, delt i plommer og hviter

125 g revet mørk sjokolade

250 g malte mandler

⅓ kopp loffsmuler

1 ss mørk rom

90 g mørk sjokolade, ekstra

30 g smør, ekstra

Visp smør og sukker luftig, visp inn eggeplommene, én og én. Rør inn sjokolade, mandler, loffsmuler og rom. Stivpisk eggehvitene og vend dem inn. Fordel i en 23 cm springform og stek ved 180-190 grader i ca 50 minutter. La stå 5 minutter i formen før kaken hvelves over på rist for avkjøling. Smelt ekstra sjokolade med ekstra smør, avkjøl for kremen bres over kaken. Holder 3 dager i kjøleskap, kake uten glasur kan fryses i 2 mnd.

Troika-kake

200 g malte mandler

200 g melis

3 eggehviter

75 g melis

1 dl vann

3 eggeplommer

150 g smør

1 ss kakao

1 pk rød gelé

3 dl vann

500 g marsipan til lokk

1 ½ plate sjokolade

2 ss delfiafett

Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 g i ca 30 min. i 26 cm form m/ bakepapir.

Trøffelkrem:

Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao.

Smør kremen på den avkjølte bunnen. Sett på kakeformringen. Ha så på gele som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv, som legges over geleen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.

Fjellturkake

125 g rosiner eller hakkede svisker, eller blanding

3 ss rom

200 g kokesjokolade

3 ss sterk kaffe

100 g mykt smør

4 eggehviter

1 klype salt

2 ss sukker

100 g sukker

4 eggeplommer

200 g malte mandler

4 ss maisenna

Legg rosiner/svisker i bløt i rom, helst noen timer. Kle en avlang form (brødform, ca 30 cm lang) med bakepapir.

Smelt kokesjokolade i kaffen. Rør inn smør i småbiter og bland alt til en jevn masse. Pisk eggehvitene sammen med en klype salt. Når dette er stivt, tilsetter du 2 ss sukker og pisker litt til.

Pisk eggeplommer med 100 g sukker. Rør inn sjokoladeblandingen.

Bland mandler og maisenna. Hell noe av dette i bakebollen. Hell i frukten og bland det litt. Legg eggehviter og resten av mandlene i lagvis, og bland alt forsiktig med en slikkepott.

Hell røren i formen. Stekes ved 180 grader i ca en time. Skru av stekeovnen og la kaken stå i ovnen mens den avkjøles. Den er best etter en dag eller to. Den kan oppbevares i folie i kjøleskapet.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses!

Her er det jo reine restauranten!

Hvor får du alle oppskriftene fra?

Imponert, jeg!!

(har du oppskrift på den potet-greia du lagde til Eddie Murphy-filmen?) Og ja, filmen var kjempe morsom!! :ler:

Klem fra meg, som garantert må innom mathuset her jevnlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Kjempekoselig med besøk i "restauranten" min. :-)

Oppskriftene har jeg fått fra mange forskjellige steder, på TV, på nettet, fra venner/familie, i utallige kokebøker osv osv. Min kjære samboer, som er IT-konsulent, har laget en database til meg hvor jeg har skrevet inn en del oppskrifter (hittill har det blitt 3700 :overrasket: , skriver når jeg orker). Dermed er det veldig enkelt å bare søke på oppskrifter eller ingredienser (hvilket er grunnen til at jeg ofte kan hoste opp 10 oppskrifter bare tre minutter etter at noen har spurt om noe på mat & Drikke :ler:). Den er kjempegod å ha i allefall.

Og her kommer oppskriften på potato skins: du tar så mange bakepoteter som du tror du klarer å spise og baker dem i ovn ca 1 time 15 minutter. La dem avkjøles og skjær i litt store båter Skrap ut en del av innmaten og legg skallene på et stekebrett. Pensle med litt olje og stek i ovnen ved 220 grader i 8 minutter. Ta ut og dryss på revet cheddar, stek videre 5 minutter til. I mellomtiden sprøsteker du noen baconskiver og blander masse hakket gressløk og rømme. Når potetene er ferdig drysser du bacon over og serverer rømmen ved siden av. *nam nam*

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet og gressløk-krem suppe (4 pers.)

2 finhakkede sjalottløk

1 knust hvitløksfedd

400 g søtpoteter i terninger

125 g gulrøtter

2 ss hakket mynte

salt/pepper

5 dl hønsebuljong

1,5 dl eplejuice

hakket gressløk

2 ss gressløk

1 ss bladpersille

5 ss mascarpone

Fres løk og hvitløk mykt i litt olje. Rør inn søtpoteter, gulrøtter, timian og krydder. La småfrese under lokk 4 minutter. Rør inn buljong og juice og la småkoke 20-30 minutter. Mos suppen i foodprocessor og varm opp igjen. Hakk gressløk og persille og bland med mascarpone. Øs suppen i boller og legg på en skje gressløk-krem, pynt med mer gressløk.

Søtpotet og mangoterte

250 g hvetemel

½ ts salt

¾ ts sukker

100 g kokosolje (smult)

1 egg

2 ss epleeddik

3-4 ss iskaldt vann

300 g kokte søtpoteter

200 g mango

1,5 dl kremfløte

175 g brunt sukker

6 egg

1 sitron

¾ ts vaniljesukker

en knivsodd revet ingefær

Bland mel, salt og sukker. Elt mel, kokosolje, egg, eddik og vann raskt sammen tl en deig. Pakk i plast og la hvile kaldt minst en time. Skrell potetene og skjær i biter. Skjær mango i biter. Ha det i en kasserolle og kok opp. La det renne godt av i en sikt. Bland fløte, sukker, vanilje og krydder. Kjør potet/mango i en foodprovessor og bland inn fløten. Kjevle deigen ut til en 25-26 cm paiform og prikk bunnen med en gaffel. Fordel i fyllet og stek ved 180 grader i ca 25 minutter. Avkjøl.

Søtpotet og spinat (4 pers.)

1 knust hvitløksfedd

500 g søtpotet i terninger

2 løk i skiver

125 g ristede pinjekjerner

500 g fersk spinat

1 ts garam masala

2 ss hakkede tørkede røde chili

2 ss vann

revet muskat

Kok søtpotetene i saltet vann ca 5 minutter. Fres løken gyllen i litt olje, rør inn hvitløk, potet og pinjekjerner og la frese 2 minutter. Rør inn spinat, garam masala og chili og fres 2 minutter til. Tilsett vann og fres 4 minutter. Server med et dryss av muskat.

Krydret søtpotetfrites

1 stor søtpotet skåret i fyrstikktynne strimler

½ ts pepper

¼ ts chilipulver

¼ ts malt spisskummen

¼ ts paprikapulver

havsalt etter smak

Ha søtpotetstrimlene i en bolle og drypp 1 ss olje over. Bland i krydder. Legg i en langpanne og stek ved 230 grader i 12-15 minutter. Strø på salt.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hei på deg!

Jeg ville bare titte innom for å si at jeg har lagt merke til at du skriver så mange fornuftige og gode innlegg på Kg! Tenkte jeg skulle titte i dagboka di for å bli litt bedre "kjent" med deg - og det ble jeg jo - det er helt tydelig at du er ei jente som har sansen for god mat og har interesse for faget!

Ha en fin kveld!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kverula!

Tusen takk for kjempekoselig hilsen! :-) Det er veldig hyggelig å høre at noen setter pris på at jeg legger ut oppskrifter og slikt. Ha en flott kveld du også! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...