Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Skal si du er heldig, en eplepai med iskrem heeelt alene :sjarmor:

Du får bruke masse tid på kg da, siden sambo er borte. Er omtrent bare det jeg gjør for tiden, jeg har altfor mye fritid :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, har aaaaltfor mye fritid jeg også. Eller egentlig burde jeg forberede meg til studiene i høst, lese og lese og lese. Men motivasjonen er heller laber for tiden, det er så mye mer spennende å være på KG og drive med andre ting. Men jeg får vel ta meg sammen snart. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har helgen begynt for min del. :hoppe: Etter en kort dag på jobb stoppet jeg innom jobben til samboeren min og hentet bilen. Han skal som tidligere nevnt på sommerfest etter jobb, og der blir de tnok litt inntak av alkohol og da ville han vanligvis latt bilen stå i garasjen på jobb til mandag, men jeg trenger bilen i morgen, så det greieste var å hente den på vei fra jobb. Det var skikkelig kø på Ring 3 hjemover, men jeg kom meg da endelig hjem og stoppet innom Meny for å kjøpe middag til meg selv. Biff, pommes frites, asparges, løkringer og hjemmelaget bernaisesaus står på menyen. :sikle:

Lille Truly sitter på min kjæres kontorstol ved siden av meg og stirrer på meg med sitt intense blikk. Hun har det med å stirre på folk. Jeg kan sitte her ved PC'en og plutselig føle blikket hennes bore i meg og når jeg snur meg sitter hun ganske riktig rett bak og stirrer og stirrer. Det er veldig merkelig, og noen ganger en smule skremmende også. :sjokkert: Merkelig pus.

Tournedos med safranmos (2 pers.)

3 ss melk

et par tråder safran

500 g poteter

60 g smør

1 ss olje

1 rød løk

½ ts malt koriander

½ ts malt spisskummen

1 ½ dl buljong

1 ss malt svart og rød pepper

2 stk tournedos

1 rød paprika

1 ss konjakk

Hell melken i en bolle sammen med safran og la stå i 1 time. Skjær potetene i terninger og kok dem møre. Hell av vannet og tilsett melken og 30 g smør. Mos til en jevn puré. Varm oljen og resten av smøret i en panne, tilsett finhakket løk og stek den myk. Ha i koriander og spisskummen og stek i ytterligere 2-3 minutter før buljongen tilsettes. Surr i ca 4 minutter. Varm en grillpanne. Fordel peppermiksen på begge sider av kjøttet og stek ca 2-3 minutter på hver side, sammen med paprika i skiver. Ta opp av pannen og hold varmt. Hell konjakk i pannen og rør om i ca 10-15 sekunder før konjakken helles i løksausen. Server tournedos og paprika på en seng av safranmos og saus.

Entrecote Provençale m/squashsalat (4 pers.)

1 kg ytrefilet eller entrecôte

1 ½ kg poteter

4 fedd hvitløk

2 paprika

½ flaske tørr hvitvin

1 l soyaolje

buljong, salt, pepper

1 squash

1 avocado

½ hode issalat

3 tomater

sitron

olivenolje

hvitløk

salt/pepper

Brun kjøttstykket i stekepanne. Stek det deretter på 180 grader i ca 20 minutter. Potetene skrelles og skjæres i tynne skiver. Stekes i soyaolje til de er gylne. Legges i en ildfast form og saltes godt. Hvitløk og paprika renses og hakkes og freses lett i olje. Hell deretter over hvitvinen. La det putre i pannen. Smak til med buljong, salt og pepper.

Riv opp salaten. Skjær opp grønnsakene og bland dem i. Saften av ½ sitron has over sammen med 1-2 fedd presset hvitløk, olje, salt og pepper. Bland godt og la stå i kjøleskap minst 30 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften på en deilig sjokoladekake: :sikle:

4 egg

4.5 dl sukker

6.5 dl hvetemel

2 ts natron

1.5 ts salt

2 ts bakepulver

3 ts vaniljesukker

2 dl oboy/el. nesquick

5 dl kefir

200 g margarin (smelt, - ikke for varmt)

Alt dette skal piskes sammen i ca. 3 min.

Glasur:

100 g margarin (smelt, - igjen ikke for varmt)

5 dl melis

2 ts vaniljesukker

6 ss oboy/nesquick

0.5 dl kaffe

Stekes på 180 grader i 30-45 min.

Så heldig du er som skal til London...Jeg elsker den byen! Har bare vært der en gang, men jeg må tilbake :hjerte:

KozmicBlues

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel KozmicBlues! Takk for hilsen og oppskrift som nå har fått plass nr 3865 i databasen min (skal den stekes i stor langpanne?). :wink: London er en flott by ja, det er alltid noe å se og skulle man mot formodning ha vært på alle severdighetene så er det alltids shopping, shopping og atter shopping! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath

Fantastisk dagbok du har! Blir rent sulten her jeg.

Takk for hyggelig hilsen i dagboka mi.

Ha en super helg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ! (stilig navn forresten)

Takk for hilsen tilbake! Håper du får en flott helg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: For en tid å stå opp på, på en lørdag! Om et kvarter skal jeg kjøre min kjære til noe Microsoft-greier og så kjører jeg og henter en venninne og vi skal ut til forskjellige kjøpesentre rundt Oslo og shoppe, shoppe, shoppe, spise lunsj, shoppe, shoppe, shoppe. :sjarmor:

Og været er jo aldeles nydelig også (ikke at vi får sett så mye av det.....) :-D

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings! :-)

Blir i godt humør jeg, av å lese det du skreiver, du skriver med så mye glede! :-)

Da var da fælt så tidelig du sto opp i dag :wink:

Håper du koser deg på shoppingtur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :P

Kaka skal stekes i stor langpanne, ja.

Stikker innom med flere oppskrifter senere :wink:

Jeg forelska meg helt i London. :hjerte: Det er min #1 favorittby!

"Den som er lei av London, er lei av livet" :hoho:

KozmicBlues

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aniola-Fisken og KozmicBlues, takk for hilsener fra begge!

Shoppingturen gikk strålende, hele 7 timer brukte vi! :o Har akkurat hentet samboeren min og nå skal vi lage middag. Er litt sliten og trøtt etter handleturen, men nå har vi fått så mye fint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath

Hei igjen Arkana. :)

Jeg har klart å finne denne oppskriften du har lagt ut på snickerskake. Har kjempelyst til å prøve å lage den, men siden jeg aldri har laget noe lignende før lurer jeg på hva man skal gjøre med sukkeret. Det står nemlig ikke. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Eleneath!

Her har det gått litt fort i svingene ja. :oops:

Sukkeret skal altså piskes inn i eggehvitene. Altså først stivpisker du eggehvitene alene, og så pisker du inn sukkeret (litt etter litt), til blandingen blir tykk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er veldig god, anbefales! Jeg lager den dessverre altfor sjelden, for samboeren min liker ikke snickers eller kaker med peanøtter, og jeg klarer ikke på en hel alene. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Arkana!!

Ville bare stikke innom dagboken din for å takke så mye for den gode langpannesjokokaka du gav meg oppskrift på! Den var MEGET god!

Jeg "stjal" også oppskriften på pizzaen din (er litt amatør når det kommer til kokkelering, så MÅ ha oppskrift), den laget jeg i dag! KJEMPEGOD! Rømmedressingen var digg, nesten helt lik i smak som Peppe`s! Sambo var kjempeimponert over meg! :ler:

Så takk igjen :bukke: . og ha en fortsatt god helg fra Lumiah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lumiah og takk for koselig hilsen! Jeg kan nok ikke skryte på meg oppskriften på rømmedressingen, den har jeg nemlig fått et annet sted, av en som nettopp prøvde å kopiere Peppes sin. Og den er virkelig god, vi kjøper ikke Peppes rømmedressing lenger, selv om vi bestiller pizza der. Jeg kan lage mye større porsjon lenger til en tiendedel av prisen. Og vi bruker den til mye annet rart også, som i bakt potet eller dressing i salater og slikt. Rett og slett supergod og enkel å lage. :-) Og godt at du likte pizzaen, den er i allefall min. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag og nydelig vær. Samboeren min sitter innendørs hos Microsoft og driver med i mine øyne ganske tørre saker. Han skal holde foredrag i dag også, så han er vel spent. Han slet litt med laptop'en i går og lurte på om den skulle være like motvillig under foredraget. Jeg får krysse fingrene tenker jeg. Jeg ble vekket i dag av min nydelige lille pus som hoppet opp i sengen og la seg inntil meg. Så lå vi litt sammen og koste før vi stod opp. Hun har fått sin frokost, men jeg har faktisk enda ikke spist min. *sulten*

I går kom Mousetrap-billettene i posten, bare et par dager etter bestilling, det var kjempebra. Jeg liker å ha full kontroll og at ting faller på plass i god tid. :)

Sent i går ryddet jeg litt blandt alle PC-spillene våre og fant et gammelt et jeg spilte mye av som liten: Theme Hospital. Jeg måtte faktisk spille litt og var overrasket over hvor godt jeg husket alt man skulle gjøre. Moro var det faktisk også. :ler:

Skinkepai I

2-3 plater butterdeig

1 løk

1-2 finhakket rød chili

2 tomater

5 egg

1 dl crème fraîche

1 ½ dl revet ost

200 g kokt skinke i strimler

1 fedd presset hvitløk

1 knust knekkebrød

3 ss finhakket persille

3 ss finhakket koriander

Kjevle deigen og legg i en paiform. Stek ved 180 grader i 10 minutter. Skjær løk i tynne skiver og så i strimler, legg i paibunnen. Ta skinn og frø av tomatene, skjær i strimler og legg i formen. Dryss over chili. Pisk sammen egg og crème fraîche og hell over. Dryss på ost og stek ved 180 grader i 25 minutter. Fres skinke, hvitløk, knekkebrød, persille og koriander i smør og legg på midten av paien. Stek ved 200 grader i 10 minutter.

Skinkepai II

100 g margarin

150 g hvetemel

75 g revet ost

2-3 ss kaldt vann

1 strimlet purre

200 g kokt/røkt skinke i strimler

200 g ost i terninger

1 krm pepper

½ ts tørkede krydderurter

2 fedd hvitløk

4 egg

2 dl crème fraîche

Smuldre smør og mel. Bland i revet ost og vann. Ta av 1/3 og kjevle resten til den dekker en paibunn + sidene. Prikk bunnen med gaffel og legg en remse folie rundt kanten. Stek ved 200 grader i ca 10 minutter. Legg purre, skinke og ost i formen. Fryss over urter og presset hvitløk. Visp sammen egg og crème fraîche og hell over. Lag gitter. Stek ved 175 grader på nederste rille i 40 minutter.

Skinkepai III

375 g brokkoli

50 g smør

50 g hvetemel

3 dl melk

1 ts grov sennep

125 g små champignon

125 g skinke i biter

salt/pepper

175 g hvetemel

75 g smør

75 g finrevet cheddar

Skjær brokkoli i små buketter og del stilkene i tynne skiver. Kok i lettsaltet vann 5-6 minutter. Sil og ta vare på 3 dl av kokevannet. Smelt smøret og rør inn melet. Spe med melk og kokevann til en glatt saus. Blans i sennep, sopp og skinke og smak til med salt og pepper. La småkoke 5 minutter. Ta av varmen og bland inn brokkoli. Avkjøl mens deigen lages.

Smuldre smør og mel. Bland i 50 g av osten og ha i salt og pepper. Kna deigen sammen med 3-4 ss kaldt vann. Hell fyllet i en paiform og kjevle ut en leiv som er 5 cm større en formen. Skjær av en 2,5 cm ring av leiven. Pensle kanten med vann og fest ringen. Fukt deigkanten med vann og fest lokket på. Pensle lokket med melk og dryss på resten av osten. Stek ved 200 grader i 25-30 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...