Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter å ha hatt to (:sur:) runder med overmodne tomater har Pashmina endelig produsert noen jeg faktisk får nytte av. De siste dagene har jeg ikke brukt ferie-funksjonen i det hele tatt, i håp om å øke produksjonen, men det var ikke like lett som jeg trodde. Jeg glemmer av henne rett som det er og lar det gå for lang tid før jeg høster tomatene. Jaja, øvelse gjør mester. :)

Og i dag er det søndag. :-D :-D :-D

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mylien har også produsert mye unyttig, spesielt i natt, når jeg ikke satte på ferie-funksjonen. da var hun sinna da! :wink:

Nå leverer jeg fra meg pc'en, så vi snakkes når jeg er kommet tilbake igjen :)

Hade så lenge :wink::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, skal si en blit hekta på tomater :ler:

Håper du får en fin dag!

Sovet godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha det bra så lenge Mylian! :vinke:

Pashmina har snart modne tomater, må huske å høste dem før vi drar og handler senere, ellers blir enda en ladning ødelagt. :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, skal si en blit hekta på tomater :ler:

Håper du får en fin dag!

Sovet godt?

Er litt hekta ja. :roll:

Har sovet veldig godt i natt ja, sånn bortsett fra at antall timer ikke ble helt som ønsket. Deilig å være hjemme fra jobb kl 13, nå har jeg helg! :sjarmor:

Skal ut på handletur med samboeren min når han er ferdig, skal til Sandvika Storsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk eplepai

2 kopper hvetemel

1 ts bakepulver

1 ss melis

125 g smør

1 vispet egg

2 ss sitronsaft

1 eggehvite

2 ss aprikossyltetøy

5 store epler i tynne skiver

¼ kopp vann

2 ss sukker

1 ts revet sitronskall

Sikt mel og sukker i en bolle og smuldre i smør. Tilsett egg og nok sitronsaft til en glatt deig, dekk til og la stå i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle 3/4 av deigen stor nok til å dekke en 23 cm terteform. La stå i kjøleskap 30 minutter. Dekk bunnen med bakepapir og tørre bønner/ris. Stek ved 200-210 grader i 7 minutter, ta ut bakepapiret og stek videre 7 minutter.

Bland epler og vann i en kjele og kok opp. La småkoke under lokk ca 5 minutter. Rør inn sukker og sitronskall og avkjøl til romtemperatur. Sil av væsken. Fordel kaldt fyll i varm tertebunn. Kjevle resten av deigen ut til 3 mm tykk leiv. Skjær ut 1 cm tykke striper som legges som gitter over formen. Pensle med eggehvite og stek ved 200-210 grader i ca 20 minutter. Pensle med varmet aprikossyltetøy.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir med på is-spising på mandag?  :)

Nei, jeg gjør nok ikke det. *feig* :rodme:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Hei Mylian! Huff da, KG-abstinenser er ikke bra. Håper du er tilbake snart! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet hjem fra handletur. I tillegg til den vanlige ukeshandelen (altså mat) kjøpte jeg en bok (Can you keep a secret? lettlest enkel sommerlitteratur), gavepapir til bursdagsgaven til broren min, sånne pore-strips til nesa og samboeren min kjøpte nye sandaler og en bok jeg ikke husker hva heter. Egentlig skulle vi laget hjemmelaget kyllingpizza i kveld, inspirert av Ethereal's tråd på Mat&Drikke. Og selv om det ennå er tidlig på en fredagskveld og det er nok av tid til å lage pizza er vi begge så trøtte, slitne og ikke minst sultne at vi bestemte oss for take away. Vi har en pizza/hamburger-restaurant rett ved siden av som har veldig god hamburger, så samboeren min har akkurat sprunget ut for å hente. Kjenner jeg er ekstra sulten nå. :sikle::wow:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...