Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Alt for tidlig for meg også nå.. skulle gjerne lagt meg til å sove igjen ja.. *gjesp*

Pashmina? for et fint navn. jeg var lite kreativ når jeg valgte navnet til min tomat :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ikke så veldig kreativt. Pashmina er et klesplagg og jeg hadde en Friends-episode på i bakgrunnen hvor det ble nevnt, så da var saken grei. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal si det kommer mange innlegg her. Var innom 9. juni, og etter det og til nå er det kommet FIRE nye sider. :) Koslig med masse oppskrifter.

Men er litt kjedlig, tror kanskje jeg blir slapp og får vondt i hodet av sjokolade!!! Huff, som jeg får lyst på sjokoladekake :roll: og nonstop'ene som ligger hjemme i kjøleskapet (selvpining). :( Jeg får holde ut! :) Noen tips på gode milkshaker eller noe i den duren? Som kan mikses sammen på 1-2-3?

Ha en super dag i Oslo, selv om det er blitt litt kjøligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! her har det skjedd mye, så du har sikkert ikke savna meg :tunge1:

6 timers søvn er noe dritt ja, jeg er ikke menneske før tidligst 9 om morgenen.. er vel ikke helt genialt siden det meste i samfunnet skjer i 8tiden ;)

jeg ser du har fått 20 ketchupflasker? gratulerer :)

mandager er ganske kjekke, med gåten som gjør at man får en hel avling just like that :tunge1: tom-anita har nå greid å avle 22 flasker.. men så steller jeg pent med henne også..

nå må jeg hente posten! jeg elsker å få post ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Gjesp: Slemme vekkeklokke :evil:

:Nikke: :evil: :evil: :evil:

Men nå har jeg to sovedager foran meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei iingvild! Jeg elsker milkshake, særlig bananmilkshake. Det jeg pleier å gjøre er å blande ½ banan, 1 ts vaniljesukker, et par skjeer vaniljeis og ca 2 dl melk i en hurtigmikser. Kjempegodt og veldig raskt! Vaniljeis og melk er liksom basisen, så kan du ha i akkurat det du ønsker som smak, f.eks. noen jordbær, en sprut sjokoladesaus eller bare noen skjeer vaniljesukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er med tomaten din Rio! Jeg har latt Pashmina klare seg selv hele dagen mens jeg var på jobb, og kjenner jeg henne rett er hun sinna nå!

*tar en forsiktig titt*

Jepp, jeg hadde rett. Surere munn skal man lete lenge etter. :sjarmor: Men i det minste har hun nesten modne tomater da, så litt senere i dag blir det høsting. Har 21 flasker (og litt) nå. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinatpannekaker med fyll (4 pers.)

90 g sammalt hvete, fin

1 egg

1,5 dl yoghurt naturell

3 ss vann

1 ss vegetabilsk olje

200 g frossen spinat, tint, most i hurtigmikser

en klype revet muskat

salt/pepper

sitronbåter og koriander til pynt

3 vårløk, i tynne skiver

250 g ricotta

4 ss yoghurt naturell

¼ kopp revet Gruyère

1 lettvispet egg

250 g rensede reker, hakket

2 ss hakket persille

en klype cayennepepper

Sikt mel og salt i en bolle. Visp sammen egg, yoghurt, vann og olje og rør det gradvis inn i det tørre. Rør inn spinatmosen og smak til med pepper og muskat.

Fres vårløken myk i litt olje. Visp sammen ricotta, yoghurt og halvparten av osten. Visp inn egg, og rør inn reker og persille. Smak til med salt og cayennepepper.

Stek pannekaker av røren. Bre litt fyll på hver pannekake og brett i to og så i to igjen. Fordel resten av fyllet oppå til pynt. Legg pannekakene i ett lag i en ildfast form. Dryss på resten av osten og stek ved 200-220 grader i ca 15 minutter. Server pyntet med sitronbåter og koriander.

Spinat og mascarponesuppe (4 pers.)

4 ss smør

1 bunt hakket vårløk

2 hakkede selleristenger

350 g spinat

9 dl grønnsaksbuljong

250 g mascarpone

1 ss olivenolje

2 tykke skiver loff, delt i terninger

salt/pepper

Fres vårløk og selleri mykt i halvparten av smøret. Tilsett spinaten og buljong og kok opp, la småkoke under lokk i 15-20 minutter. Kjør suppen glatt i hurtigmikser og hell tilbake i kjelen. Tilsett mascarpone og varm forsiktig opp under omrøring. Smak til med salt og pepper. Fres brødterningene i resten av smøret til de er gylne og sprø. Server suppen varm med krutongene.

Ostekringle med spinat/skinkefyll

50 g gjær

3 dl melk eller vann

4 ss olje

1 ts salt

1 egg

ca 8 dl hvetemel, gjerne grovbakstmel

3-4 never fersk spinat, evt ca 200 g frossen

1 purre

1 beger kesam eller cottage cheese

1 egg

1 ts salt

pepper

2 ts tørkede urter, oregano eller merian

ca 200 g skinke i terninger

ca 1,5 dl revet ost

egg til pensling

revet ost til dryssing

Løs gjæren opp i lunkent fingervarmt vann. Tilsett olje, salt og egg. Elt inn hvetemel til en passe fast deig. Dekk bakebollen med plast og sett til heving i minst 45 min.

Lag fyllet mens deigen heves. Frisk spinat forvelles i lettsaltet kokende vann i 2-3 min.

Frossen spinat tines. Klem ut overflødig vann. Ha spinat, kesam, egg, salt, pepper og urtekrydder i en foodprocessor og kjør til en grov masse. Skjær skinke i små terninger.

Kjevle deigen ut til et rektangel. Smør spinatfyllet over deigen og dryss over skinke og revet ost. Rull fast sammen og form til en kringle. Legg på et bakepapirkledt stekebrett , dekk med et kjøkkenhåndkle og etterhev i ca 30 min.Pensle med egg, dryss ev med litt revet ost og stek på nederste rille ved 200 grader i ca 30 min. Avkjøl på rist.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Skal si det tar lang tid å få røde tomater :roll: men du vet kanskje hvor jeg kan finne info om Idun? har problemer med å finne svaret på dagens spørsmål :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verre enn: http://www.idun.no/

De samme spørsmålene går ofte om igjen, så hvis du ikke finner svaret kan du spørre meg, kanskje husker jeg hva det rette svaret var. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Nå får du tomatene dine.

:-)

Åh, så sulten jeg er nå. Må gå og lage middag tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp::Gjesp::Gjesp:

Har sovet dårlig (og lite) to netter på rad, og selv om klokka bare er såvidt over 23, tror jeg sengen kaller. Det har i tillegg vært en slitsom arbeidsdag, og jeg hadde et snev av migrene da jeg kom hjem også (som heldigvis ble stoppet raskt av to paralgin forte, så var den kvelden reddet :)). Holder på å lese "A short history of nearly everything", som er ganske spennende, så jeg håper jeg får lest noen sider før jeg sovner. Tror jeg må høste tomater fra Pashmina først, og forhåpentligvis får jeg over 22 flasker da. :)

Natti natt alle sammen! :klem:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...