Arkana Skrevet 29. august 2005 Forfatter #3141 Skrevet 29. august 2005 Da var det en ny uke. Jeg har forelesning til 14, og så blir det litt rydding og vasking hjemme siden Mamma kommer i morgen. Jeg rekker ikke å møte henne for jeg er opptatt fra 9-18. Men broren min får nøkkelen hit og møter henne og tar henne med, så det går greit. Det kommer til å bli en fæl dag i morgen, men heldigvis har vi det bare slik en dag i uka.
Arkana Skrevet 29. august 2005 Forfatter #3142 Skrevet 29. august 2005 Ja, da var den dagen over. Orket ikke gå på siste forelesning, vet den er kjedelig og jeg får mye mer igjen for å lese for meg selv. Nå skal jeg straks spise baguette med hjemmelaget kyllingsalat til lunsj, og så skal jeg fullføre boken om atferdsvansker hos barn. Har lagt iskremmaskinbollen i fryseren, er litt usikker på hvilken is jeg skal prøve, men det blir enten sjokolade/marshmallow eller banan.
Arkana Skrevet 29. august 2005 Forfatter #3143 Skrevet 29. august 2005 Bananiskrem (4-8 pers.) 3 dl kremfløte 3 dl melk 1 vaniljestang eller noen dråper vaniljeessens 6 eggeplommer 175 g sukker 225 g modne bananer noen dråper sitronsaft 1-2 ss bananlikør (kan sløyfes) Bland melk og fløte i en kjele. Del vaniljestangen og legg i kjelen med utskrapte frø. Varm opp. Visp egg og sukker sammen. Visp inn den varme fløtemelken. Hakk bananene og bland med sitronsaft. Tilsett i kjelen og kjør alt sammen i hurtigmikser. Rør inn likøren og frys. Sjokolade- og marshmallowiskrem (4 pers.) 85 g mørk sjokolade 175 g marshmallows 1,5 dl melk 3 dl kremfløte Bland sjokolade, marshmallows og melk i en kjele og varm opp til alt er smeltet. Ta av varmen og la bli kald. Pisk fløten stiv og vend inn. Hell i en form og sett i fryseren minst 2 timer.
Arkana Skrevet 29. august 2005 Forfatter #3145 Skrevet 29. august 2005 (endret) Sjokolade- og marshmallowiskrem ← Ja, jeg er sikker på at den passer perfekt til en søtmoms som meg. Jeg har forøvrig vanskelig for å begripe at folk kan trives med å jobbe i barnehage. Vi bor rett ved siden av en, og jeg blir til stadighet nesten gal av de grusomme hvinene, ropingen og det generelle bråket. Tror jeg hadde fått magesår om jeg skulle jobbet der. (Men hyggelig at noen liker det da, slik at vi har et sted å sende barna, tror ikke jeg hadde likt om jeg selv jobbet i mine (fremtidige) barns barnehage ). Endret 29. august 2005 av Arkana
Gjest gjesta Skrevet 29. august 2005 #3146 Skrevet 29. august 2005 Titt tei Jeg har iskrem-maskin! Jippi jippi! :enig_anim: Hvorfor blir det en fæl dag imorgen? Håper det ikke blir så ille som du forventer da.
Arkana Skrevet 29. august 2005 Forfatter #3147 Skrevet 29. august 2005 Hvorfor blir det en fæl dag imorgen? Fordi jeg har praksis og forelesninger fra 9-18. Det er så tungt å holde på så lenge, dytte inn informasjon time etter time etter time.
Gjest 1111 Skrevet 29. august 2005 #3148 Skrevet 29. august 2005 Er helt enig med deg når det kommer til barnehage. Har selv jobbet litt i barnehage og det var ikke noe for meg. Mye bråk og sta unger som ikke vil det ene eller det andre Dessuten var det mye stå stille/sitte stille.
Pepita Skrevet 29. august 2005 #3149 Skrevet 29. august 2005 Hjemmelaget pølsegrateng. Apple crumble med iskrem til dessert. ← Oppskrift?
Arkana Skrevet 29. august 2005 Forfatter #3150 Skrevet 29. august 2005 (endret) Gratengen: Jeg lager først en hvit saus, rører i et par egg til slutt. Bruner kjøttpølse og løk i biter og det blandes i sausen sammen med kokte poteter i terninger, kokte gulrøtter i biter og finsnittet purre. Alt helles i en ildfast form. Drysser over revet ost og steker ved 200 grader i ca 30 minutter. Til desserten: Jeg smuldrer 75 g smør med 150 g hvetemel. Rører inn 50 g sukker, 25 g havregryn og 50 g ristede, hakkede hasselnøtter. Epler skrelles og deles i båter. Blander med sukker (og gjerne kanel også) og legger i en smurt ildfast form. Du kan også blande i litt smeltet smør, hvis du vil ha den ekstra usunn (og god!) og litt revet appelsinskall og presset appelsinsaft gir en litt annerledes god smak. Så drysser jeg smuldreblandingen over og alt stekes ved 200 grader i 35-40 minutter. La hvile litt før den nytes med iskrem. Endret 29. august 2005 av Arkana
Calla Skrevet 29. august 2005 #3151 Skrevet 29. august 2005 hmm..kanskje jeg skal prøve meg på iskrem...? Det burde jeg vel få til? Er nemlig helt total kløne på kaker, uansett hva slags kake jeg prøver å lage så blir det alltid mislykket... Mamma mener det ligger i genene, for hun fikser heller ikke kaker.. (brød og rundstykker går helt greit..merkelig ikke sant?) Ha en god natt!
Arkana Skrevet 30. august 2005 Forfatter #3152 Skrevet 30. august 2005 cons Iskrem er heldigvis ikke så vanskelig å få til. Rart det der med kaker ja. Men mannen din kan sikkert lage gode kaker.
Arkana Skrevet 30. august 2005 Forfatter #3153 Skrevet 30. august 2005 Kvart på syv ringte klokka. Jeg skulle mer enn gjerne sovet i allefall 4-5 timer til, men men.... Pusekatten har vært skikkelig rabagast i natt. I 4-5-tida fant hun det for godt å lage et liv uten like. Hun sprang rundt og rundt og rundt i leiligheten, mjauet sårt og spratt rundt på møblene. Hun trenger jo ingenting, hadde mat på kjøkkenet og vannet rant i badekaret (det eneste stedet hun drikker). Ikke så lett å sove da nei. I dag er første praksisdag, er spent på hvordan det blir. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre i de to timene jeg har mellom praksis og forelesning. Kanskje jeg tar en tur hjem, det er heldigvis ikke så langt unna. De som har praksis ute i Bærum, på Ski eller Hønefoss eller noe sånt trenger jo de to timene bare på å komme seg på universitetet. Og det kurset vi har etterpå er veldig slitsomt, det kreves mye av oss og det er ikke lett når man allerede har vært på farten i flere timer. Jeg aner at tirsdagene kommer til å bli slitsomme, men vi får nå ta en dag av gangen.
Arkana Skrevet 30. august 2005 Forfatter #3154 Skrevet 30. august 2005 Nå har jeg hatt første praksisdag, og det var veldig spennende. Har bare noen minutter på meg før jeg skal ut på fordypningskurs, men jeg rakk nå hjem og hadde nesten en hel time på meg til å spise lunsj og slappe av, så dagen i dag har i grunnen ikke vært så ille så langt. Men jeg gruer meg til 4 times intenst kurs. Trøsten er at dette sannsynligvis er eneste lange tirsdag, veilederen min på praksisplassen spurte nemlig om jeg hadde ønsker om andre dager istedet for tirsdag. Så jeg fortalte om den lange dagen, og vi ble enige om at jeg har praksis på torsdager istedet! Det betyr en mindre fridag, men er vel verdt det. Jeg føler nesten migrene komme bare jeg tenker på 9 timersdager. Uansett, jeg er helt mettet av informasjon om praksisstedet, og det virker veldig spennende. Neste gang skal vi gå gjennom alle metodene, og jeg får selv velge hvilke jeg synes høres spennende ut og som jeg vil vite mer om. Og så får jeg være med og se når de utreder barna og jeg ble invitert på nettverksmøte og workshop. Ja, dette blir nok bra. :-D Men, nå må jeg sprinte!
Gjest gjesta Skrevet 30. august 2005 #3155 Skrevet 30. august 2005 Hei Arkana! Så bra at det ordna seg med timeplanen din. Ikke særlig med 9-timersdag nei.. Det blir ganske tungt etterhvert som klokka går, å skulle få med seg alt hele dagen lang. Nå skal jeg se om jeg finner igjen den mudcake-oppskrifta di..
Arkana Skrevet 30. august 2005 Forfatter #3156 Skrevet 30. august 2005 Nå er Mamma'n min her! Hun skal være her til neste fredag. Hun har kurs onsdag-lørdag, men ellers har hun fri og vi kan finne på ting sammen (jeg har riktignok undervisning da, men det varer jo bare et par timer). Vi har spist middag og nå ligger hun og slumrer på sofaen, det har vært travelt de siste dagene så hun er ganske trøtt. I morgen har jeg bare forelesning fra 9-12, så skal jeg bake sjokoladekake og lage sjokolade/marshmallowiskrem. til søndagsengel? Kaken finner du her.
Arkana Skrevet 31. august 2005 Forfatter #3157 Skrevet 31. august 2005 Da er det onsdag og siste undervisningsdag denne uken. Jeg har kurs fra 9-12, og så skal jeg hjem og lese. Var skikkelig sliten i går, sovnet omtrent med en gang jeg la hodet på puta og de 7 timene søvn ble veldig gode timer. Bare 10 grader ute.
Arkana Skrevet 31. august 2005 Forfatter #3158 Skrevet 31. august 2005 Ja, det var det. Et spennende kurs i dag. Og nå har jeg ingen undervisning før tirsdag, må være flink og lese. Nå har jeg vært på "tyrker'n" og kjøpt grønnsaker til den gode kyllingwoken vi skal ha til middag i dag: babymais, squash, fennikel, vårløk, sukkererter og gulrøtter. Og så skal vi ha nudler til, fordi jeg synes ris er så kjedelig og smakløst. Nå spiser jeg lunsj, baguette med hjemmelaget eggesalat. Var skikkelig skikkelig sulten da jeg kom hjem! Etterpå blir det sjokoladekakebaking og iskremlaging. Mamma er på møte i hele dag, helt til 22 i kveld, så vi spiser uten henne i dag.
Calla Skrevet 31. august 2005 #3159 Skrevet 31. august 2005 Heisann! Fikk lyst på wok jeg og nå... men det blir nok bare en ussel liten middag på jobb på meg i dag.. Men du...noen forslag til noe jeg kan lage til festen på lørdag? Prøver gjerne no nytt! Mannen laget et stor fin grill med stang på toppen i går, så det blir helgrillet lam... Jeg skal lage foccacia og aioli, kona til svigerfar ordner grønn salat og tzatziki... Kommer du på noe annet enkelt som passer til? Det blir jo aldri nok av godt tilbehør eller hur? (tenkte på potetsalat, men vet ikke om folk kanskje har fått nok av det i sommer??)
Arkana Skrevet 31. august 2005 Forfatter #3160 Skrevet 31. august 2005 Potetsalat er kanskje litt "oppbrukt" (selv om en god hjemmelaget en er veldig god). Men hva med couscoussalat eller bulgursalat? Nydelig til grillmat, og kanskje ikke fullt så vanlig? Oppskrift på couscous-salat ligger her. Og her er forslag til en bulgursalat (du kan også bruke couscoussalat-oppskriften og bare bytte couscous med bulgur). 3 dl bulgur 3 dl grønnsaksbuljong ½ slangeagurk 1 rød løk 1 boks hermetiske kikerter 2 dl hakket persille 1 sitron 2 ss olivenolje salt, pepper, sukker Kok opp buljong og bulgur. Trekk kasserollen vekk fra platen og la stå og trekke ca 20 min. Skrell og finhakk agurk og løk. Skal salaten stå en stund før servering, dryss litt salt på agurken og la den renne litt av seg før den brukes. Ha de hermetiske kikertene i en sil og skyll godt av dem. Bland sammen hakket persille, sitronsaft olivenolje og smak til med salt, pepper og sukker og hell over kokt bulgur og grønnsaker. Vend lett sammen.
Fremhevede innlegg