Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet
I dag har jeg virkelig stått på! Har ryddet skikkelig i kottet, båret masse greier i kjelleren og kastet en god del. Har ryddet ordentlig i bokhyllene og tørket støv, i tillegg til den sedvanlige søndagsvasken som vil si vaske badet, vaske klær og vanne plantene. Sambo tar alle gulvene. Nå er pizzadeigen straks ferdig, så jeg skal gå og mekke pizza og sette den i ovnen. Nam nam! Og så har vi masse sjokoladekake til dessert. :sjarmor:
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du har vært!! :klappe: Nå fikk jeg lyst på sjokoladekake... men tror jeg må nøye meg med sjokolademilkshake - godt det også! :sikle:

Skrevet

Etter saa mye ordning og styring fortjener du pizza og sjokoladekake, hvertfall! Ha en god soendag!

:klem1:

Gjest Myztica
Skrevet

Heisann!

Dyrt med pensumbøker ja! Sure penger egentlig, men man må jo ha dem uansett.... Så godt med en kveld alene da! Er alene nå jeg, og det er kjempegodt!! Koser meg med en film og KG.. og pus da :)

God natt :)

Skrevet

:vinke: til søndagsengel?, popelka og LinKri!

Nå har broren min vært her og spilt spill og spist sjokoladekake. Jeg begynner ikke før 12 i morgen, så jeg har ingen hast med å komme meg i seng. :sjarmor: Skal kjøpe noen permer og den siste pensumboken etter forelesningen i morgen.

Skrevet

Da var det mandag igjen. Nydelig vær også! Jeg har spist sjokoladekake til frokost, tatt en lang og god dusj og har enda en time igjen før jeg trenger å gå. Håper det er en interessant forelesning. De er ikke obligatoriske, så om jeg ikke får noe utav dem er jeg redd de får klare seg uten meg, da sitter jeg heller hjemme og leser. I år har de gjort noe nytt med lesesalsplassene. Hvert kull har sitt eget rom, uten at hver person har faste plasser. Før har man måttet søke om fast plass, og den kunne befinne seg hvor som helst, nå sitter man sammen med "sine egne". Men jeg liker ikke lesesaler. Selv om det er forstyrrende å sitte hjemme og høre på skrålingen fra barnehagen (minn meg på at når vi flytter skal vi bo laaaaangt unna nærmeste barnehage i allefall :frustrert:). Føler meg dessuten så lite fri på lesesaler. Her hjemme kan jeg ta en pause når det passer meg, titte på KG, gå på butikken, lage meg litt mat eller noe sånt. Man må jo ha litt mer disiplin da, men det går gjerne greit.

Det spørs om jeg får lest så mye i dag, ferdig kl 14, skal på Akademika og kjøpe en bok og litt annet smått. Så da er jeg kanskje hjemme kl 15.30. Og så kommer sambo hjem en time etterpå, så da vet jeg ikke om jeg gidder åpne bøkene bare for én time.

Skrevet

Da var denne dagen over. Kun kurs i morgen fra 14-18 og så har jeg ingenting mer resten av uka. Herlig! Har forøvrig meldt meg av det introduksjonskurset, jeg trenger alle lesedagene jeg kan få, for fremover blir det noe omtrent hver eneste dag. Forelesningen i dag var veldig kjedelig. Spennende tema (utviklingsforstyrrelser og vansker hos barn), men ikke så spennende foreleser. Og så leste han bare ordrett fra PP-slidene. Tror ikke jeg kommer til å gå på så mange av disse... :sjenert:

Nå har jeg kjøpte siste pensumbok, til den nette sum av 879 kroner. :overrasket: Så har jeg fått kopien av sammendragene som kullet over oss skrev, det kostet 150 kroner. Veldig greit å ha. Nå står kyllingfilet til marinering, vi skal grille når sambo kommer hjem. Har laget deilig hvitløksurtesmør og vi skal også ha foliebakt potetsalat og maiskolber. Og siste rest av sjokoladekaken til dessert.

Men, nå skal jeg slenge meg i sofaen med Cosmo, et glass iskald cola light og en Troika. :rosasmil:

Gjest Myztica
Skrevet

Hei hei :) Kjedelig da dårlige forelesere ødelegger et spennende tema... Kjenner til det der! Hadde ei dame (som for lengst skulle gått av med pensjon) i psykologi. Jeg hadde gledet meg så til psykologi forelesningene, og hu var altså så tragisk og kjedelig... så det endte med at jeg ikke gadd å møte opp! Fikk mye mer ut av å sitte hjemme og lese...

Ha en fin dag :)

Skrevet

HUff, ja, forelesere som ikke burde vært forelesere har jeg også vært borti. Jeg pleier ofte også å kutte ut de forelesningene hvis jeg kan. Det er slitsomt å sitte der å irritere seg, i stedet for å konsentrere seg om stoffet... :roll:

Mange, dyre bøker du må kjøpe gitt! Dette semesteret ser riktig så greit ut for min del, foreløpig har jeg bare kjøpt et kompendium til 105kr, tror jeg trenger et par til etterhvert, men ingen monsterbøker foreløpig ;)

Skrevet

Huff, ja, monsterbok er ordet. Den er på nesten 1200 sider. Liiiiten skrift, og ikke ett eneste bilde eller diagram. :roll: Men det er barne- og ungdomsspsykiatri da, så det er ganske spennende. Og så har to andre på 8-900 sider og en på 1000, i tillegg til bøker av mer "normal" størrelse. Må lese ganske mye hver dag om jeg skal rekke alt. Setter ikke opp leseplaner, for jeg greier aldri å følge dem og får bare dårlig samvittighet. Men i hodet mitt har jeg en sånn omtrentlig idé over hvordan jeg burde ligge an til enhver tid.

Litt merkelig egentlig, at folk som så tydelig brenner for det de driver med, at de ikke klarer å formidle denne gleden over faget til oss studenter. Jeg merker i allefall at når jeg skal forklare andre deler av psykologien som jeg er ekstra interessert i, så klarer jeg å fortelle det på en spennende måte også. Men dette gjelder altså ikke mange forelesere, utrolig nok. :forvirret:

Skrevet
:hjerter_rundt: Jeg er så forelsket i pusen min! :hjerter_rundt:
Skrevet

Nå er jeg nydusjet og velduftende. ;)

Har spist pannekaker til kveldsmat, satt en masse papirer på plass i permer og sett på Frasier.

Skal straks krype til køys med The Reckoning (så spennende!) og noe godt å drikke. Sambo spiller vel litt til tenker jeg (det er ikke jeg som kommer til å være dødstrøtt kl 7 i morgen :sjarmor:).

Siden jeg ikke er ferdig før 18 i morgen, og sambo kjører på trening 19.00 kommer vi bare såvidt til å se hverandre innen han kommer hjem. Han steker vel en Grandiosa tenker jeg (:spy:), mens jeg lager noe enkelt når jeg kommer hjem. Sånn blir tirsdagene framover ser det ut som. Så teit å ha forelesning til kl 18, hva med de som har barn?

Skrevet

Da var en ny dag over. Slitsomt! Dette var første del av introduksjonskurset i den sekvensen jeg vil fordype meg i, og jeg følte enda mer at dette var rette fordypningsfaget for meg. Veldig interessant, og helt etter min tankegang. Gleder meg til å lære mer etterhvert.

Ja, da har jeg altså fått 15 minutter med sambo, nå kjører han på trening og jeg skal lage brennende kjærlighet til middag, og så skal jeg bake krydderkake.

Skrevet

Krydderkake

100 g margarin

2,5 dl sukker

3 egg

2 dl melk

6 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts kanel

1 ts ingefær

1 ts nellik

1 pk sukat

Rør smør og sukker hvitt. Bland sukat i hvetemelet og bland det i røren sammen med de andre ingrediensene (eggene først). Hell i godt smurt form og stek ved 180 grader i ca 1 time.

Skrevet

Hei! Så bra at du fant ut at det du har valgt å fordype deg i er det rette for deg! Noe annet ville vært kjedelig... :forvirret: Hva er det du har valgt, forresten? Tror jeg har spist brennende kjærlighet for mange år siden - navnet høres kjent ut. Har du en oppskrift å dele? Ha en fin kveld! :klem:

Skrevet

Jeg har tenkt å fordype meg i det som heter systemisk/kognitiv terapi (de andre alternativene er dynamisk terapi, barne/familieterapi og arbeids-/organisasjonspsykologi). Det siste er totalt utelukket. BFT har jeg som andre valg. Dynamisk er også utelukket, det er helt fjernt fra min tankegang. Hovedforskjellen er at i DT fokuserer man på fortiden, hva som førte fram til problemene man har i dag. SKT er mye mer løsningsfokusert, "hva kan vi gjøre for å hjelpe deg". Jeg liker den tankegangen, det er ikke alltid så lett å kunne sette fingeren på akkurat hva som skapte problemene, men vi kan i allefall tenke fremover. Og så er det mye fokus på at forskjellige personer trenger forskjellige behandlingsmetoder, og at man ikke bare kan fokusere på den ene personen som er "syk", men tenke på at denne personen har et helt nettverk rundt seg, det dreier seg om et helt system, ikke bare et enkeltindivid. Jaja, nok om det. :)

Brennende kjærlighet er veldig enkelt. Det er rett og slett potetmos (gjerne hjemmelaget) med litt karri i (derav ordet "brennende", men jeg kutter det gjerne ut, pleier å ha revet ost i potetmosen istedet). Det brer du utover tallerkener. Oppå der har du stekt løk, stekt bacon, stekt sopp og maiskorn. Raskt og godt.

Skrevet

Studiet høres spennende ut! Vi har så vidt vært innom de ulike terapiformene på barnevernstudiet, og jeg syntes det var kjempespennende! takk for "oppskriften"! :) Høres absolutt ut som det er noe mannen vil like ;)

Gjest Maikana
Skrevet

Nam! Så masse godt du har oppskrift på i boka di! Elsker å lage mat selv, men det er ikke alltid det er like lett å komme på helt nye retter. Kommer nok til å komme innom her og "stjele" oppskrifter iblant. ;)

Ha en fin dag Arkana!

Skrevet

En fin dag ønskes deg også Uri. :vinke:

Skrevet

Nydelig dag i dag. Jeg har sovet godt, dusjet og spist frokost og til og med lest litt. Nå er det KG og jeg skal straks sprinte på butikken en tur. Tror jeg skal sette meg ute og lese litt mer etterpå, må jo nye sommeren mens man har den!

Sambo har blitt bedt om å være dommer i NC i taekwondo i Trondheim, men jeg tror han takker nei. Han synes det blir for mye stress å reise dit en helg, selv om alt blir dekket. Jeg synes nå det er en fin mulighet til å utvikle dommerferdighetene sine, han har tross alt ikke dømt så mange kamper. Men han får gjøre som han vil.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...