Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fredag, fredag, fredag. :hoppe:

I kveld skal jeg ut og spise på spansk restaurant, med en venninne. Gleder meg til god mat og skravling utover kvelden. :-D

Sambo har lovet å hjelpe noen med flytting, og vedkommende lager middag til gjengen som takk.

Jeg skal straks sette meg ute og lese, det er jo ikke helt riktig enda. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dagens oppskrifter. :-D

Kirsebærkake

1¼ kopp hvetemel

1 ts bakepulver

½ ts natron

1 ts kanel

1 ts muskat

½ kopp brunt sukker

½ kopp olje

2 vispede egg

½ kopp rømme

410 g hermetiske kirsebær

Sikt mel, bakepulver, natron og krydder sammen. Rør inn sukker. Rør inn olje blandet med egg, rømme og kirsebær. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform. Stek ved 160 grader i ca 40 minutter. La stå i formen 5 minuttre før den hvelves på rist.

Kirsebærmuffins (12 stk)

1 egg

90 g sukker

125 g smeltet smør

1,5-2 dl melk

100 g avrente hermetiske kirsebær, hakkede

75 g revet marsipan

ca 150 g hvetemel

1,5 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til eggedosis. Visp inn smøret, så melk, kirsebær og marsipan. Bland bakepulver og mel og rør det inn. Fordel i muffinsformer og stek ved 220 grader i 13-14 minutter.

Kirsebærpai

4,75 dl hvetemel

0,6 dl sukker

165 g smør

1 stor egg eller to eggeplommer

2 bokser steinfrie hermetiske kirsebær (ca 450 g pr boks)

55 g brunt sukker

70 g hvitt sukker

2 ½ ss maisenna

¼ ts kanel

et par dråper mandelessens

1 ss smør

Smuldre smøret sammen med mel og sukker. Bland i egg. Arbeid deigen sammen og sett den kjølig minst 1 time, gjerne pakket i plastfolie.

Sil av væsken fra kirsebærene, ta vare på 1 dl av saften. Hell kirsebærene og denne saften (vann hvis du bruker friske bær) i en gryte, rør inn sukkeret, maisena, kanel og mandelessens og kok under omrøring til sukkeret er oppløst. La det småkoke ca et minutt til. Avkjøl.

Sett stekeovnen på 220 grader. Smør en paiform (ca 25 cm diam.- dvs litt stor). Kna deigen så den blir smidig. Kjevle ut en bunn av 3/4 av deigen. Legg denne i paiformen og oppover kantene, prikk med gaffel.

Hell i fyllet og fordel smøret i små klatter over.

Lag gittermønster, enten ved å trille eller kjevle ut resten av deigen. Jevn til rundt kantene.

Stekes ved 220 grader i 15 minutter. Skru deretter ned til 175 grader og stek videre i ca 20 minutter eller til paien har fått fin farge.

Avkjøl. Server med krem eller is.

Endret av Arkana
Skrevet

Bare datt tilfeldigvis innom her, og det skulle jeg aldri ha gjort! Fy søren så sulten jeg ble.. :sur: Er du like flink til å lage mat, som det virker som Arkana? I så fall blir jeg litt missunelig på samboern din.. ;)

Ha en kjempefin helg!

Skrevet
Hehe, samboeren min synes han er riktig heldig ja. Og han får store øyne og kommentarer for matpakken hver dag. :ler: Jeg er veldig glad i å lage mat, og vil vel si jeg er ganske flink, men jeg er ingen superkokk da (enda i allefall :ler:).
Gjest Myztica
Skrevet

Får jo vann i munnen av å være inne i dagboka di :ler: Du kan ikke komme hit å lage litt mat til meg og da??!! :ler:

Ønsker deg en riktig god helg, og kos deg i kveld!

Skrevet

Da har sambo dratt for å hjelpe til med flytting. Jeg skal snart gå og sminke meg og gjøre meg klar for å dra. Vi skal treffes kl 19. Jeg er kjempesulten og gleder meg til god spansk mat.

Sambo fortalte forøvrig noe litt pussig fra treningen i går. En av de andre hadde glemt håndduk og spurte sambo om han kunne få låne hans når han var ferdig. "Er du sikker?" spør sambo da. Og fyren sier at han har hatt analsex og både det ene og det andre, så det gikk greit. Jeg måtte bare le da jeg hørte det. :ler: Hadde det ikke holdt å si "jada" eller noe sånt, han trengte vel ikke å forklare med slike detaljer. Jaja, noen folk er litt rare. :ler:

Skrevet

God helg til LinKri og Sniglå forresten. :vinke::klem:

Skrevet

Kose deg i kveld!

Hva er egentlig spansk mat? Jeg har lite peiling på dette her tydeligvis, men det eneste jeg tenker på som spansk mat er tapas.... :sjenert:

Skrevet

Åh, såååå stappmett på kjempegod mat. Spiste indrefilet av okse, med masse gode grønnsaker (brokkoli, sopp, grillet tomat, artisjokk, squash, løk ++), nydelig potetmos og potetkroketter og alt (unntatt krokettene) var gratinert i ovnen. Og mens vi ventet på maten fikk vi godt brød og herlig hjemmelaget aïoli. :sikle:

Vi skravlet og koste oss, og det var rett og slett en herlig kveld.

Sniglå: Tja, spansk mat er nå så mye rart. Tror ikke jeg kan gi noen fellesnevner. Men paella er jo f.eks. spansk. Er jo veldig som sørfransk mat, mye hvitløk og urter, masse gode grønnsaker. Ris er jo veldig vanlig i Spania.

Skrevet

Nå har vi vært ute og handlet. Vi har kjøpt noen nye katteleker (de falt i smak!), litt smått til huset, jeg har kjøpt noen hudpleieprodukter og så har vi gjort ukeshandel. Så spiste vi frokost (eller mer som lunsj) ute. Koselig.

Her er dagens middag:

Boeuf Bourguignon (4 pers.)

1 kg mørbrad av okse, i store terninger

8 stjerneløk

½ kg champignoner

200 g bacon, i staver

1 fl rødvin

5 dl oksekraft

2 ss hvetemel

4 ss usaltet smør

salt/pepper

(jeg pleier å ha flere typer grønnsaker i)

Marinér kjøttet i rødvin over natten. Brun kjøttet i en gryte. Tilsett løk, hele champignoner og bacon, og brun godt. Dryss over mel, hell på rødvin og reduser ned. Tilsett kraften og la koke mørt. Smak til med salt og pepper.

Skrevet
Gud hjelpe meg, det hørtes nam ut..

Det er nam! :sikle:. Jeg liker gryteretter, de lager seg selv, uten mye arbeid, og så er det så mange gode smaker.

Skrevet

Biff er alltid godt! :wow: Og rosmarinpoteter høres veldig godt ut til det.

Blir rent sulten her jeg sitter, enda minst en time til middag. :sjenert:

Skrevet

:vinke:

er bare innom og sniker jeg.. Du har utrolig mange fristende oppskrifter! Hvor finner du så mange? Og har du prøvd alle du legger ut?

Skjønner at du er flinkere på kjøkkenet enn meg.. :sjenert:

Kos dere med gryteretten! Her i huset blir det pølsepai signert sambo :)

Fortsatt god helg!

Skrevet
Du har utrolig mange fristende oppskrifter! Hvor finner du så mange? Og har du prøvd alle du legger ut?

Takk! :-D

Oppskrifter finner jeg overalt: i kokebøker, på nettet, fra venner/familie eller bare egne idéer. Jeg har nok ikke prøvd alle jeg har lagt ut her, men en oppskrift kan jo likevel gi andre inspirasjon og lyst til å prøve.

Skrevet

Hei!

Tenkte jeg liksågodt kunne hilse på nå..du kommer nok til å finne meg her, siklende på oppskrifter, ganske ofte tror jeg. ;)

Mat er svært viktig her i huset også, min mann er kokk og jeg er en liten wannabe som stadig prøver seg frem... :ler:

Veldig koselig ting det å samle oppskrifter syns jeg.

Selv har jeg en liten bok som jeg rabler ned i, og som jeg ber andre skrive i om de har en god oppskrift på lur.

Ha en fortsatt fin helg!

Skrevet

Hei Cons! :vinke:

Hyggelig at du stikker innom.

Høres koselig ut med en sånn bok som mange har skrevet favorittoppskriftene sine i. :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...