Arkana Skrevet 3. september 2005 Forfatter #3181 Skrevet 3. september 2005 Da er det lørdag, og fint vær! Vi er tidlig oppe, skal straks gjøre ukeshandel før vi henter venninnen min og kjæresten og kjører en tur til Sverige. Vi hadde det veldig koselig i går. Han er hyggelig og morsom og det var fint å få truffet ham. :-D
Sniglå Skrevet 3. september 2005 #3182 Skrevet 3. september 2005 Håper dere har en fin tur til "sviden", og at dere koser dere ellers resten av helga! Må bare takke for det du har skrevet i dagboka mi di siste dagene, det har varmet godt!
Arkana Skrevet 3. september 2005 Forfatter #3183 Skrevet 3. september 2005 Da er vi vel hjemme fra turen. Vi dro først til Nordby hvor vi startet dagen med å spise svenska kjøttbullar (kjæresten til venninnen min, som er indisk og bor i USA, hadde hørt om denne berømte retten og måtte jo smake) så var vi rundt på senteret og shoppet "the usual" før vi avsluttet med å dra vi inn til Strømstad, fant en utecafé og spiste is og pratet litt før vi dro hjem igjen. Det var riktig koselig faktisk, og være var jo helt perfekt. Jeg føler ikke for de helt kulinariske krumspring etter hele dagen i Sverige så i dag blir det helt enkelt ferdiggrillet kylling med pommes frites og salat (den lager jeg jo da). I dag hadde Mamma siste kursdag, så den neste uken har hun fri og jeg har heldigvis ikke så mange forelesninger så da kan vi finne på noe gøy sammen.
Arkana Skrevet 4. september 2005 Forfatter #3185 Skrevet 4. september 2005 Så deilig å sove lenge i dag! Jeg var helt utslitt etter gårdagen. Det tar på å kjøre (og jeg måtte kjøre både frem og tilbake, sambo var så trøtt) og shoppe. Nå skal vi straks spise god frokost. Masse godt pålegg, bløtkokte egg, juice, melk, godt brød. Broren min kommer i kveld og spiser pizza med oss.
Fakse Skrevet 4. september 2005 #3186 Skrevet 4. september 2005 Nå syder det i en gryte på kjøkkenet mitt. Der er det en høns og diverse grønne saker som jobber for å lage kraft med god smak. Senere i dag skal det blir gryte med hønsekjøtt, grønnsaker og fløtesaus av det, må tenke på hva jeg skal smaksette med, om du har noen forslag så er det bare å komme med dem . Ha en deilig og avslappende søndag!
Arkana Skrevet 4. september 2005 Forfatter #3187 Skrevet 4. september 2005 Hønsegryte er sååå godt! Jeg kjøpte faktisk høne i går for å lage hønsegryte i neste uke. Jeg pleier å koke kraft med høne, gulrot, løk, laurbærblad og pepperkorn og fylle på med vann. Så plukker jeg av kjøttet på høna. Freser løk og hvitløk med litt karripulver og har i diverse rotgrønnsaker, poteter i terninger og purre og heller på avsilt kraft samt hønsekjøttet. Lar det putre til alt er mørt og har i fløte mot slutten. Bruker som oftest ikke annet krydder enn karri, kjempegodt, men du kan f.eks. bruke laurbærblad, revet sitronskall og hvitløk. Og resten av kraften siles og fryses til deilige supper o.l.
Arkana Skrevet 5. september 2005 Forfatter #3188 Skrevet 5. september 2005 (endret) I går laget jeg en av de beste iskremene jeg har smakt i hele mitt liv, den var rett og slett fantastisk. Dere skulle hørt oss fire (Mamma, broren min, sambo og jeg), vi satt i stua og smattet og "mmmmm"-et hele tiden. Dette er altså vidunderoppskriften: Kaffe-iskrem 1,7 dl sukker 2,5 dl H-melk 2,5 dl kremfløte 4 ts kaffepulver 4 eggeplommer 2 ts vaniljesukker Bland alt unntatt eggeplommene i en kjele og kok forsiktig opp. Visp eggeplommene sammen, visp inn ca 1 kopp av den varme fløten inn i eggeplommene og hell så alt tilbake i kjelen mens du rører. Rør hele tiden og varm opp til kremen tykner. Hell i en bolle, legg plastfolie på (helt ned på kremen så det ikke dannes snerk) og sett i kjøleskap til det er kaldt. Ha i iskremmaskin. Nå skal snart Mamma og jeg til byen og shoppe litt, og så spiser vi vel lunsj ute også. Gleder meg! Broren min kommer etterhvert også, når vi har gjort ferdig de kjedelige "jentegreiene". Endret 5. september 2005 av Arkana
cosmo Skrevet 5. september 2005 #3190 Skrevet 5. september 2005 Oi, så mange bra oppskrifter! Mye spennende her...Ble faktisk litt småinspirert, jeg! Og det skal mye til - hater å lage mat og ikke er jeg flink heller..Enten blir det brent eller overkokt hihi, men ble litt fristet av de freshe oppskriftene! hørtes så godt ut...Nå ble jeg faktisk sulten enda det ikke er lenge siden jeg har spist klem cosmo
søndagsengel? Skrevet 5. september 2005 #3191 Skrevet 5. september 2005 Is-oppskriften så kjempegod ut!! Men hva gjør iskrem-maskinen? Jeg har laget iskrem før, og da hadde jeg den i fryseren til den var frosset. Blir det annerledes med maskin?
Gjest #Spidergirl# Skrevet 5. september 2005 #3192 Skrevet 5. september 2005 Nå har jeg ryddet litt i stua og på kjøkkenet, vaset badet og laget rømmedressing til tacoen i kveld. Jeg har kjøpt to store poser med Nidars favoritter også, litt dessert må vi jo ha. Så har jeg lest litt om behandling av hyperaktivitet hos barn. Ganske effektiv dag i grunn. ← Ka du studerer??? Eg måtte snike litt her eg
Arkana Skrevet 5. september 2005 Forfatter #3193 Skrevet 5. september 2005 Is-oppskriften så kjempegod ut!! Men hva gjør iskrem-maskinen? Jeg har laget iskrem før, og da hadde jeg den i fryseren til den var frosset. Blir det annerledes med maskin? ← Iskremmaskinen består bl.a. av en stor beholder du setter i fryseren flere timer på forhånd. Så er det en stor visp som rører isen rundt og rundt mens den kalde beholderen da sørger for at isen fryser. Du kan godt lage iskrem ved å bare helle i en boks og sette i fryseren, men da må du ta den opp hver halvtime og røre for å forhindre iskrystaller. Så jeg synes iskremmaskin er mest praktisk, og isen blir så myk og kremet.
Arkana Skrevet 5. september 2005 Forfatter #3194 Skrevet 5. september 2005 Ka du studerer??? Eg måtte snike litt her eg ← Jeg studerer profesjonsstudiet i psykologi.
Arkana Skrevet 5. september 2005 Forfatter #3195 Skrevet 5. september 2005 Nå er vi hjemme fra byen. Har hatt en fin tur med Mamma! Jeg har kjøpt nytt undertøy (Mamma spanderte ), ny parfyme, neglelakk og 5 nye kokebøker, for å nevne noe. (Forresten så fant jeg sko på Ecco-butikken på Nordby på lørdag, endelig!!!). Vi spiste is før vi vandret oppover Karl Johan, shoppet litt mer og møtte broren min på Paleet hvor vi spiste lunsj og så kom sambo og kjørte oss hjem. Mamma ble igjen i byen, hun skulle møte en venninne. Nå skal vi snart spise rask middag. Gleeeeder meg til 71 grader nord i kveld!
Sniglå Skrevet 5. september 2005 #3196 Skrevet 5. september 2005 Jeg studerer profesjonsstudiet i psykologi. ← Hvor mange ganger har du sagt det nå, mon tro...?
Arkana Skrevet 5. september 2005 Forfatter #3197 Skrevet 5. september 2005 Hvor mange ganger har du sagt det nå, mon tro...? ← Så mange ganger som jeg blir spurt!
Arkana Skrevet 6. september 2005 Forfatter #3198 Skrevet 6. september 2005 Nå har jeg hatt et slitsomt, men interessant kurs. Kjedelig å være ferdig så sent at jeg bare ser sambo 15 minutter før han drar på trening. Nå har jeg spist kjapp middag. Mamma og broren min spiller Carcassonne, mens jeg sitter her da. Har kjøpt Stratos med nøtter.
-Fisken- Skrevet 7. september 2005 #3199 Skrevet 7. september 2005 Hei! Hvordan går det med studiene? HAr savnet å lese i dagboka di
Arkana Skrevet 7. september 2005 Forfatter #3200 Skrevet 7. september 2005 Hei! Hvordan går det med studiene? HAr savnet å lese i dagboka di ← Studiene går bra. Har litt småpanikk for eksamen allerede, men det går vel greit. Og hvordan går det med deg da?
Fremhevede innlegg