Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kos dere i byen i dag!! :)

Takk! :-D

Det gjorde vi. Jeg er faktisk litt sliten etter byturen. Vi dro først til Tanum på Karl Johan hvor jeg egentlig skulle se etter to kokebøker (som jeg fant), men selvsagt bare måtte ha to andre bøker i tillegg. :roll: Så dro vi på La Baguette og spiste lunsj før vi handlet litt. Kjøpte noe småting på bokhandel, en haug nye sokker, kremer og andre greier. Vi dro på Spiderman og så etter et PC'spill jeg ville ha (Neighbours from Hell 2), som de ikke hadde. Så gikk vi tvers over Karl Johan til kiosken ved siden av Eldorado Kino og kjøpte smågodt før vi dro innom Spaceworld på veien til bilen, der hadde de heller ikke spillet. Så var det bare ukeshandel på Meny og så dro vi hjem og slengte oss i sofaen og så 71 Grader Nord som vi gikk glipp av på mandag. Nå er det straks middag. :sikle: Og så kommer broren min på besøk. Pusekatten sover søtt i senga vår. :hjerte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da var det søndag. Jeg har heldigvis fri i morgen, men sambo må jo på jobb, så det er litt sånn typisk søndagsstemning likevel. Jeg kan ikke for det, men søndager blir litt farget av at man ikke kan legge seg sent fordi man skal opp tidlig og slikt.

I dag lager jeg marokkansk lammegryte og couscous til middag. Broren min kommer og spiser med oss og spiller litt. Det var koselig i går. Vi spilte Carcassonne og Metro og spiste resten av vanilla brownies-iskremen min, potetgull og annet godt. Blir vel mye av det samme i dag også tenker jeg. :sjarmor:

Sambo er i gang med å vaske gulvene, ikledt kun boksershorts og slippers på føttene. :ler: Han er nå søt da. :hjerte:

Skrevet

:vinke: til lunacia og Salt! :-D

Har hatt en veldig fin fridag. Etter at sambo dro på jobb kom pusen og la seg i senga med meg. :hjerte: Vi sov til 12, så har jeg spist frokost, laget risboller (fikk så plutselig lyst på det) og lastet ned en del greier til Sims2. Rett og slett latet meg med andre ord. :-D

Skrevet

Noen mat-tips til en energi-løs forkjølet Cons+ mann med tannverk?

Ha en fortsatt fin dag!

Skrevet
Noen mat-tips til en energi-løs forkjølet Cons+ mann med tannverk?

Ha en fortsatt fin dag!

Oi, hadde visst ikke sett den her. Hmmm, litt sent kanskje nå? Forkjølelsesmat, det er suppe det. Kjempegod løksuppe gratinert med loffskive og ost på toppen. Raskt å lage, smaker godt.

Skrevet

Hmmm, jeg måtte fiske fram dagboken min fra side 2 igjen. Her må jeg visst skrive hver dag for å holde meg på side 1.

Stod opp kl 10 i dag. Har kurs fra 14-18. Liker ikke tirsdager. Og så ser det surt og kaldt ut utendørs. :frustrert: Har spist omelett til frokost, sett litt på Dr. Phil. Går egentlig bare rundt og soser og venter på at det skal bli på tide å dra. Tirsdager får jeg aldri gjort noe særlig.

Sambo har forøvrig funnet ut at han blir med meg hjem til jul. :hoppe: Må bestille billetter snart, skulle vært gjort forrige mnd. Håper det ikke blir for dyrt. :roll:

Skrevet

Hei!

Suppe ja... spiste sterk thai-fiskesuppe i går..i dag er ikke matlysten til stede i hele tatt :tristbla:

Ha en fin dag! :klem:

Skrevet

Løksuppe (4 porsj.)

6 store løk

4 hvitløksbåter

2 ss smør

2 ss hvetemel

1 dl hvitvin

1 liter vann

1-2 terninger hønsebuljong

1 ss timian

⅛ ts pepper

1 ts salt

4 store skiver loff

2 dl revet cheddar eller vellagret ost

Skjær løk i tynne ringer. Ha smør i pannen og surr løken blank og myk. Dryss mel over og rør om. Tilsett vin, vann, buljong og krydder. Kok alt under lokk ved svak varme 15-20 minutter. Smak suppen til og ha evt i mer vin. Fordel i ildfaste suppeboller. Rist brødskivene og legg dem oppå suppen. Strø revet ost over og gratinér i ovnen ved 250 grader til osten har smeltet.

Skrevet
Hei!

Suppe ja... spiste sterk thai-fiskesuppe i går..i dag er ikke matlysten til stede i hele tatt :tristbla:

God bedring til dere begge. :troest:

Skrevet

Inne og nasker oppskrift...

Lo av signaturen din (leste mye Pratchett i min "ungdom"), måtte inn og titte.

Hva slags spill er Carcassonne? Der har jeg jo vært.

Nåvel, det blir løksuppe denne uken, i hvert fall :)

Ha en fin dag!

:vinke:

Skrevet

:vinke:

Ja, siden du nå nevnte Dr.Phil...Siden du er psykologistudent, hvordan ser du på han og programmet?

Er du enig i det han sier? Blir det for mye show? Sånn generelt?

Ble nysgjerrig på din synsvinkel liksom ;)

Skrevet

Tja, det han sier er mye fornuftig. Men selvsagt er det jo seertall som er viktig for dem, så det blir jo framstilt på en måte som er underholdende og forståelig for de fleste. Men jeg er veldig enig med ham i mye.

Når man har strevd med et problem i lang tid skal det nok mer til enn 5 minutter med Dr. Phil for at det forsvinner, men det han sier er riktig og fornuftig, men krever nok litt mer tid og arbeid enn det kan virke som på programmet. Tror nok det er litt som Nannyhjelpen og de programmene, alt de sier om barneoppdragelse o.l. er helt riktig, men det tar neppe bare én uke for å få orden på en dysfunksjonell familie.

Skrevet (endret)

Spennende kurs i dag, men jeg er som vanlig veldig sliten og hadde en begynnende migrene som jeg heldigvis kverket raskt med to paralgin forte. Sambo er på trening og jeg har kost meg med får-i-kål og sjokoladerullekake til dessert. Har kjøpt Cosmo som jeg skal spare til senga i kveld.

I neste uke skal jeg ha framføring om praksisplassen min. På torsdag er min femte gang der og jeg vil forhåpentligvis få møte min første pasient, så jeg har ikke så mye å snakke om. Poenget var jo å legge fram det vi visste om de forskjellige pasientene, men mine har blitt avlyst pga sykdom og en av dem ville ikke ha student til stede og slikt. Så jeg får heller fortelle litt generelt hva de driver med på den avdelingen. Det blir nokså kort (og kurslederen har satt av en hel time til hver), så jeg tror jeg sier det til henne i morgen så hun ikke setter av så mye tid til meg.

Mamma kommer på torsdag! Bare en kort tur, hun blir til tirsdag. Fredag, lørdag og søndag er hun opptatt med kurs og møter. Mandag har hun fri, og det har jeg også, så da drar vi sikkert til byen og koser oss med shopping og lunsj, og broren min blir nok med også (hvis han ikke jobber). Han pleier å komme etterhvert, når vi har gjort ferdig shoppingen, som han synes er kjedelig.

Må huske å forhåndsbestille "Thud!" (nyeste Terry Pratchett-bok som kommer ut på lørdag. Skal bestille fra Amazon. Vi så gjennom alle Pratchett-bøkene forleden, vi har absolutt alle, trodde vi da. Oppdaget at vi har glemt å kjøpe The Last Hero, så vi bestiller den samtidig tenker jeg. Og så tenkte jeg å bestille en hel haug med Australian Womens Weekly oppskriftshefter. Jeg må bare få skryte av dem, det er noen av de beste oppskriftsheftene/kokebøkene jeg vet om. De er så utrolig fristende, med lekre bilder av alle rettene (kokebøker uten bilder er bare tull). Framgangsmåten er godt beskrevet og det står ofte litt om bakgrunnen/historien til retten, tips til variasjon og hva man kan servere med osv. De er rett og slett kjempeflotte, både for folk som ikke er så bevandret på kjøkkenet og for de som kan lage en del mat. De finnes i bokhandlere i Norge også da (det er bare billigere på nett), særlig Tanum har mange. Heftene er delt inn i temaer etter bl.a. ingrediens (f.eks. poteter, vegetar, vilt osv) etter nasjonalitet eller etter tema (f.eks. mat som kan lages i mikrobølgeovn, morsomme bursdagskaker, oppskrifter med kun 4 ingredienser eller oppskrifter laget på 20 minutter). Anbefales! :smilbla:

Forresten følte jeg meg litt lettet i dag. Jeg har gått rundt og følt meg som en litt dårlig student, ikke lest så mye som jeg burde. Bare ferdig med et par bøker. Og vi snakket litt i en pause i dag om hvor mye vi hadde lest. Det viser seg at de fleste bare såvidt har begynt og satser på en litt heftig november istedet. Så nå føler jeg meg mye bedre. :-D Skjønner ikke at de tør vente da, det er tross alt en helårseksamen, karakteren kommer på vitnemålet vårt og det er mange bøker å lese. Men mange av dem leser nok mer strukturert enn meg, jeg trenger kanskje å lese litt grundigere for å få det med meg, mens andre har klisterhjerne.

Hmm, på fredag har jeg hatt lappen i 2 år, og er ferdig med prøvetida mi, kom jeg på nå. Det er jo litt gøy da. :-D

Endret av Arkana
Skrevet

Pusen min er verdens herligste. Jeg åpnet en skuff i kommoden ved siden av skrivebordet mitt, og pusen (som ligger oppå kommoden fordi den er rett ved et vindu og hun får fantastisk utsikt ut) hoppet rett ned i skuffen og der har hun ligget siden. Hun er så søt der hun sover, lykkelig over å ha funnet et nytt fint sted å sove, samtidig som hun kan være i nærheten av meg. :hjerte:

Skrevet

Ny dag, nye muligheter. Har sovet ganske dårlig i natt, så jeg regner med å ta meg en liten blund når jeg kommer tilbake fra kurset.

Jeg har forresten et lite spørsmål til dere dagboklesere. Det har seg slik at jeg for 7-8 år siden ble kjent med en mann og vi hadde et relativt kort, men intenst og flott vennskap. Av ulike grunner ble det som sagt kort og jeg har ikke sett ham siden. For noen år siden kom jeg til å tenke på ham, og lurte på hvordan han hadde det, dessverre var ikke det gamle mobilnummeret i bruk og jeg kunne ikke finne noe i telefonkatalogen eller andre steder. I går tenkte jeg på ham igjen. Denne gangen har derimot et kjapt søk gitt meg litt informasjon. Det viser seg at vi nå faktisk bor i samme by og jeg har funnet jobbtelefonnummeret hans. Jeg er fryktelig nysgjerrig på hvordan det går med ham og hva han driver med etter disse årene. Men, er det dumt av meg å ta kontakt etter så mange år? Han kunne jo tatt kontakt med meg, i motsetning til ham finnes mitt telefonnummer og adresse lett tilgjengelig. Er det dumt av meg å ringe ham på jobben (det er jo eneste mulighet jeg har da)? Og, er det teit å foreslå et lite møte, prate litt?

Litt rart å spørre om det da, for jeg vet at om noen annen hadde spurt dette hadde jeg sagt "Ring ring!", men..... ja.... :sjenert: Jo, jeg ringer nok, må bare få litt innspill fra dere. ;)

Skrevet

God morgen!

Syns du skal ringe ja..ser ikke noen grunne til at du ikke skal det ihvertfall!

Men du...har en klump med Gorgonzola i kjøleskapet jeg gjerne skulle brukt opp..har du noen tips? en oppskrift på en god saus eller dressing kanskje?

Skrevet

Synes du skal ringe jeg! Han blir sikkert kjempeglad, og du får svar på det du lurer på :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...