Arkana Skrevet 28. september 2005 Forfatter #3301 Skrevet 28. september 2005 Men du...har en klump med Gorgonzola i kjøleskapet jeg gjerne skulle brukt opp..har du noen tips? en oppskrift på en god saus eller dressing kanskje? Klart jeg har! Gorgonzolasaus (kylling/pasta) 2 sjalottløk 1 hvitløksfedd 1 dl hvitvin 1 dl fløte 100-150 g gorgonzola Stek et par finhakkede sjalottløk, og litt hvitløk til det et gyldent og litt mykt. Ha i en skvett hvitvin, la det redusere noe, ha i en skvett fløte/h-melk. Smelt gorgonzolaen forsiktig i sausen. Bland sausen inn i pastaen, og serverer stekt kyllingbryst ved siden av. American blue-cheese dressing (4-6 pers.) 40 g smuldret blåmuggost (Roquefort, eller gorgonzola) 1-2 hvitløksfedd 1 ts havsalt 1 ts sennepspulver 1 ss sitronsaft 1 ss balsamicoeddik 2 ss olivenolje 1,5 dl rømme 2 ss god majones 2 finhakkede vårløk nykvernet pepper Knus hvitløksfeddene med salt i en morter, bland inn sennep, og så sitronsaft og eddik, og oljen til slutt. Hell alt i en bolle. Bland rømme og majones, og visp det gradvis inn i blandingen. Tilsett vårløk og ost til slutt, og smak til med pepper.
Calla Skrevet 28. september 2005 #3302 Skrevet 28. september 2005 mmmm...takk! Tror jammen det blir kyllingsalat med god dressing i kveld....
Arkana Skrevet 28. september 2005 Forfatter #3303 Skrevet 28. september 2005 cons & shoegal: Tenkte jeg kanskje skulle ringe i morgen, sånn rett før arbeidstiden er slutt (da er man vel ikke like opptatt som midt på dagen). Hvis jeg klarer å kvinne meg opp da. Vet ikke helt hvorfor jeg er så nervøs, det verste som kan skje er jo bare at han ikke vil treffe meg, og jeg har jo ikke sett ham på flere år så det er ikke som om livet mitt vil ta en drastisk endring. Men, jeg tenker litt på alt vi vet om hverandre, hvor godt vi egentlig kjenner hverandre og at jeg egentlig "alltid" har angret på at vi ikke vedlikeholdt vennskapet bedre. Og det føles jo alltid litt ekkelt om noen du har lyst til å ha kontakt med, ikke vil ha kontakt med deg. Og så føler jeg meg teit som skal ringe ham på jobben, hadde vært bedre om jeg hadde hjemmenummeret eller mobilnummeret. Føler meg helt fjollete.
Calla Skrevet 28. september 2005 #3304 Skrevet 28. september 2005 Skjønner at det er litt nervepirrende å bare ha jobbnr...hadde jo vært enklere med mobilnr hans, da kunne du jo begynt med en mld.. Men tror ikke du har noe å være redd for egentlig. Det handler jo om vennskap og ikke noe mer ikkesant..? Han blir nok bare glad tenker jeg. Hadde jeg blitt ihvertfall! Er jo ofte trist å tenke på hvor mange venner man har mistet kontakt med, flott av deg å oppsøke han igjen syns jeg!
Arkana Skrevet 28. september 2005 Forfatter #3305 Skrevet 28. september 2005 Ja, det er bare vennskap. (Dog må jeg jo innrømme at det var romantikk inne i bildet i begynnelsen, men vi var aldri kjærester da. Så det er avklart for lengst og har ingenting med dette å gjøre.) Det er trist å miste venner. Særlig siden avstand var en del av grunnen til at vi mistet kontakt, og nå bor vi jo i samme by plutselig. Jeg vet ikke om jeg skal strekke det så langt at jeg håper vi blir venner igjen, det er tross alt mange år siden. Jeg har forandret meg veldig, og jeg regner med han har gjort det samme. Jeg vil sånn i første omgang bare vite hvordan han har det, høre hva han har gjort siden sist, og kanskje finne ut om vi trives så godt i hverandres selskap som vi gjorde da.
Gjest Aloha Skrevet 28. september 2005 #3306 Skrevet 28. september 2005 Jeg syns absolutt du skal slå på tråden! Klart det hadde vært enklere å sende en sms om du hadde mobilnummeret hans, men man får bruke de muligheter man har. Selv har jeg tatt opp kontakten med et par venner jeg ikke hadde snakket med på flere år (siden skoledagene) og responsen har vært udelt positiv, jeg angrer ikke. Har man en gammel venn man tenker på, har det sannsynligvis vært et betydningsfullt vennskap for den andre parten også, og han/hun vil bli glad...tror nå jeg. Lykke til!
Arkana Skrevet 28. september 2005 Forfatter #3307 Skrevet 28. september 2005 Lykke til! ← Takk! Håper du har rett da, at han vil sette pris på det han også. Har tenkt på det i hele kveld, tror jeg har samlet mot nok til å ringe i morgen. I morgen har jeg bare praksis, så skal jeg lese litt (før jeg ringer ). På kvelden skal jeg og broren min kjøre og hente Mamma, hun kommer med siste fly. Sambo trener. Han skulle forresten vært med i RM i taekwondo, men klarte selvsagt å glemme påmeldingsfristen. Jaja, han skal være med å hjelpe til da.
søndagsengel? Skrevet 29. september 2005 #3308 Skrevet 29. september 2005 Det blir spennende å høre hvordan det er å ringe ham i dag! Jeg synes også du skal gjøre det! Lykke til!
Arkana Skrevet 29. september 2005 Forfatter #3309 Skrevet 29. september 2005 Han tar ikke telefonen. Her har jeg kvinnet meg opp og med sommerfugler i magen ringt 3-4 ganger siden kl halv to, og så....ingenting. Selvsagt kan det tenkes han satt i møter i dag, er syk eller bare har fri. Får prøve igjen i morgen. Men det er så irriterende, for det krevde en del mot å løfte av det røret.... Anyway, sambo trener til 20 i dag. Jeg skal straks i gang med å lage middag, en tyrkisk pastarett med bacon og purre. Broren min kommer etterhvert, og så henter vi mamma senere i kveld. Har fryktelig lyst på potetgull, men vet ikke om jeg gidder dra meg heeeeeelt ned på butikken (10 skritt utenfor døra ). Praksis i dag var fint. Fikk møte min første pasient! En utrolig søt og fin jente, men som har en del problemer. Dette var et oppsummeringsmøte da. Hun får nå "fri" noen år, før de tester henne igjen. Men det er jo mye snakk om tiltak på skolen og slikt. Bestilte masse greier fra Amazon i går. Thud!, Where's My Cow og The Last Hero av Terry Pratchett, samt 7 kokebøker. Gleder meg til jeg får dem! :-D
Shoegal Skrevet 29. september 2005 #3310 Skrevet 29. september 2005 Wuhu, jeg har et kanonforslag! Inviter ham på middag! Da kommer han jo garantert tilbake! (så sant han ikke har forandret seg så masse at du faktisk ikke vil ha noe mer med ham å gjøre da...)
Arkana Skrevet 29. september 2005 Forfatter #3311 Skrevet 29. september 2005 Wuhu, jeg har et kanonforslag! Inviter ham på middag! Da kommer han jo garantert tilbake! (så sant han ikke har forandret seg så masse at du faktisk ikke vil ha noe mer med ham å gjøre da...) ← Hmm, jeg kan jo ikke vite om jeg vil ha noe med ham å gjøre eller ikke før jeg har truffet ham da. Kanskje middag blir litt "stivt" for et sånn første møte? Jeg tenkte kanskje mer på lunsj eller noe annet, det føles litt mer uforpliktende. Og for alt jeg vet har han en kone/samboer/kjæreste som ikke ville sette pris på at han var ute på middag med "fremmede" kvinner, lunsj er litt mer ufarlig. Jeg vet ikke jeg. Jeg tror jeg må ta det som det kommer. Men, først må jeg da få tak i ham.
Shoegal Skrevet 29. september 2005 #3312 Skrevet 29. september 2005 Sant nok Du får prøve igjen, det blir i alle fall spennende å høre hvordan det har gått hvis du vil fortelle det.
Sniglå Skrevet 30. september 2005 #3313 Skrevet 30. september 2005 Ville bare si at selv om jeg ikke har lagt fra meg så mange spor her i det siste, så følger jeg med altså!
Arkana Skrevet 30. september 2005 Forfatter #3314 Skrevet 30. september 2005 Da er det fredag og helg. Vi satt oppe til 2 i går og pratet. Jeg var jo så heldig at jeg kunne sove så lenge jeg ville i dag. Pusen og jeg sov helt til kl 13. Nå skal jeg snart gå i gang med å bake en hvetekringle, fikk så lyst til det. Gjærbakst er ikke noe jeg lager så ofte, merkelig nok. Hadde veldig lyst på prinsessekake også, men det får bli en annen gang. Sambo slutter litt tidligere på jobb i dag, vi skal en snartur i byen og så blir det som vanlig ukeshandel. Mamma er opptatt med møter helt til 22 i kveld, så vi spiser alene. Og, forresten, fremdeles ikke noe svar.
Arkana Skrevet 30. september 2005 Forfatter #3315 Skrevet 30. september 2005 Ville bare si at selv om jeg ikke har lagt fra meg så mange spor her i det siste, så følger jeg med altså! ← Jeg følger med deg også!
Shoegal Skrevet 30. september 2005 #3316 Skrevet 30. september 2005 Åh så utrolig irri at han ikke svarer! (måtte bare få det ut!) Leste forresten på mat og drikke-forumet at du skal ha fish and chips til middag. Det høres jo digg ut! Lysten på å slenge ut en oppskrift til alle oss som nå sitter med dette ansiktet: ?
Arkana Skrevet 30. september 2005 Forfatter #3317 Skrevet 30. september 2005 (endret) Oppskrift ja. Det er veldig enkelt. Blander sammen en kopp mel, en kopp vann, 1 ts salt og 1 ts bakepulver (den tilsetter du ikke før rett før det skal lages). Bruker torskefilet i store biter som jeg dypper i røren og frityrsteker til den er gyllen og sprø (6-8 minutter). Tartarsaus lager jeg ved å røre sammen majones, hakket persille, et finhakket hardkokt egg, finhakket sylteagurk, litt finhakket løk, salt/pepper og litt av sylteagurklaken så den blir litt tynnere. Pommes frites'en er i dag fra pose i fryseren. Men kjempegod hjemmelaget pommes frites får du av å koke skrelte poteter som du har skåret i passende biter. Trenger bare koke 5 minutter. Sil av og ha tilbake i gryta. Legg på lokket og rist godt, da blir de fluffy på utsiden. Så friterer du dem gylne (og den fluffye utsiden blir sprø og god ). Endret 30. september 2005 av Arkana
Shoegal Skrevet 30. september 2005 #3318 Skrevet 30. september 2005 Tusen takk, igjen! Men duuu, et lite problem: Jeg har ikke frityrkjele. Går det an å steke dem i panne?
Arkana Skrevet 30. september 2005 Forfatter #3319 Skrevet 30. september 2005 (endret) Tja, du kan jo steke i panne, hvis du har godt med olje i. Den blir jo mest stekt, og ikke fritert. Men det skulle da gå bra? Må innrømme at jeg aldri har prøvd det på den måten. :klø: Endret 30. september 2005 av Arkana
Shoegal Skrevet 30. september 2005 #3320 Skrevet 30. september 2005 Godt blir det sikkert uansett, jeg får bare prøve meg fram! Og takk for at du gjør matlagingshverdagen enklere! Ha en strålende helg! klem
Fremhevede innlegg