Gå til innhold

Kritikk av feminismen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men det kan jo være at det er Jalp som er feministisk i henhold til sine innspill i barnefordelingsnorm, og de som kjemper for en rigid og stereotyp norm, eller driver med egosentrisk kjønnskamp ikke er feminister, men kulturellt-konservative i steden?

Nå vil ikke jeg inn i en bås med merkelappen "feminst", men det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis må være uenighet mellom mitt syn og mye av det en moderat, kunnskapsbasert feminisme står for.

Men jeg går lenger enn feminismen i den forstand at jeg ønsker en mer effektiv og konsekvent kamp mot diskriminering av menn.

Slik jeg ser det, er det spesielt to grupper som er kritisk til feminismen. På den ene siden står den konservative siden som ikke ønsker endringer. På den andre siden står de som mener at feminismen tar for mye plass og indirekte dermed hindrer kampen mot mannsdiskrimineringen.

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Se på det som en korrigering av "fakta" som feministene ofte fremlegger og legitimerer sin vandel med. Gruppetenkningen hos feminister er ofte ekstrem.

Beklager, ikke for å være jævlig altså, men da jeg leste det over ble jeg som den her smilyen her: :skratte:

Feministen og kvinneforskeren Phyllis Chesler har i over tredve år forsket på kvinners umenneskelighet overfor andre kvinner. Les henne. Kvinner mot menn er en helt feil problemstilling, men noe feminismen aktualiserer. Kvinner er også hissige mot menn som ikke "oppfører" seg normativt.

Igjen: :skratte:

Gjest gnækvåg
Skrevet (endret)

Forstår ikke :lete:

Men jeg går lenger enn feminismen i den forstand at jeg ønsker en mer effektiv og konsekvent kamp mot diskriminering av menn.

Kult, skal vi være venner? :gjeiper: En til som kritiserer feminismen:

Endret av Vanemagi
  • Liker 1
Skrevet

Kult, skal vi være venner? :gjeiper: En til som kritiserer feminismen:

Ja. Hvordan Herland omtales av en del feminister, er for øvrig det aller beste eksempelet man kan få når det gjelder kvinners hersketeknikker og nedrige bakholdsangrep.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hvordan Herland omtales av en del feminister, er for øvrig det aller beste eksempelet man kan få når det gjelder kvinners hersketeknikker og nedrige bakholdsangrep.

Ja, det er mye psykisk vold og mobbing.

Gjest "gjest"
Skrevet

Stakkars store sterke karer. Slike bitre talentløse menn. :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars store sterke karer. Slike bitre talentløse menn. :skratte:

At menn er store og sterke er en stereotypi, kvinner er ofte enda større og sterkere. Da må man tåle å rette seg etter de forholdene. Det kommer til å bli helt forferdelig i framtiden når talentløse kvinner (som resultat av kjønnsdiskriminering og unnlatelse for overgrep) skal jobbe med kreftpasienter og sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Slike bitre talentløse menn. :skratte:

Jeg tror heller det er feministene som er det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller det er feministene som er det.

Seksualfrusterte mannshatere med uniform :lur:

Gjest gnækvåg
Skrevet

Skal legge til at jeg tror mer åpenhet rundt skapdominante og lesbiske kvinner og skaphomofile menn vil nyansere en del av de problemstillingene som feminister tar opp. Ting blir forklart og forstått innenfor alltfor snevre, kjønnsfikserte og stereotype rammer. Det gjør feminismen Norge blir veldig separatistisk og basert på kulturell sentrisme, noe som igjen gjør at motstanderne med rette kan kalles antisexister.

AnonymBruker
Skrevet

Seksualfrusterte mannshatere med uniform :lur:

Damesvin :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Skal legge til at jeg tror mer åpenhet rundt skapdominante og lesbiske kvinner og skaphomofile menn vil nyansere en del av de problemstillingene som feminister tar opp. Ting blir forklart og forstått innenfor alltfor snevre, kjønnsfikserte og stereotype rammer. Det gjør feminismen Norge blir veldig separatistisk og basert på kulturell sentrisme, noe som igjen gjør at motstanderne med rette kan kalles antisexister.

Helt enig, kvinnelig mislykkethet burde også synligjøres.

Gjest Cuntzilla
Skrevet (endret)

Slutt nå med alt pisspreiket, det blir ingen god diskusjon av løgner, vi diskuterer bare dem i stedet for temaet.

Feminisme er så mangt, men en hjørnestein (i dagens moderne feminisme iallefall) er "man er ikke født sånn, man blir sånn"-tanken. Noen vil gå så langt som å si at kjønn ikke finnes, eller at det finnes langt flere kjønn enn 2. De har lenge kjempet for de homofile og lesbiske og mot det heteronormative samfunn. Dette er nærmest elementær allmennkunnskap, det burde iallefall være det for alle som påberoper seg å mene noe om hva feminisme er.

Det er jo sånne som Hanne Nabinthu Herland som er sexistisk, kjønnsfiksert og stereotypisk!

Forøvrig så er det at kvinner har tatt del i sin egen undertrykkelse, eller at det finnes sexistiske kvinner, ingen motsetning til feminisme! Det virker et par ganger på disse siste sidene som du og Jalp diskuterer ut fra en logic fail om at alle med fitte er feminister eller at alt som er gjort av eller for noen med fitte er feministisk. Ærlig talt - det blir bare FOR dumt!! Det finnes altså grenser for hvor lavmål dere kan være før folk slutter å diskutere med dere.

Men da kan dere også starte en debatt om at feminister ikke tåler kritikk :fnise:

Jeg ser iallefall veldig klart hvordan det inntrykket har oppstått blant de som diskuterer som dere.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Nå vil ikke jeg inn i en bås med merkelappen "feminst", men det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis må være uenighet mellom mitt syn og mye av det en moderat, kunnskapsbasert feminisme står for.

Slik jeg ser det, er det spesielt to grupper som er kritisk til feminismen. På den ene siden står den konservative siden som ikke ønsker endringer. På den andre siden står de som mener at feminismen tar for mye plass og indirekte dermed hindrer kampen mot mannsdiskrimineringen.

DETTE hadde vært interessant å diskutere =)

Men jeg har ikke blitt presentert for så altfor mange analyser av at feminismen indirekte har påvirket dette, det har vel heller meget bastant blitt påstått at mannsdiskriminering er utelukkende feministenes feil helt direkte, og ikke minst intensjonelt.

Gjest "gjest"
Skrevet

Først må vi alle bli enige i at hvite menn blir diskriminert i den her verden og slik jeg ser det;så blir de ikke det.

Gjest gnækvåg
Skrevet (endret)

Først må vi alle bli enige i at hvite menn blir diskriminert i den her verden og slik jeg ser det;så blir de ikke det.

Men det blir de...jøder, samer, nordiske.

Feminisme er så mangt, men en hjørnestein (i dagens moderne feminisme iallefall) er "man er ikke født sånn, man blir sånn"-tanken.

Og det grenser til vrangforestillinger, selv om man preges. :opplyser:

Noen vil gå så langt som å si at kjønn ikke finnes, eller at det finnes langt flere kjønn enn 2.

Kjønnsorgan finnes, og det er bare to.

Væremåte derimot...

Slutt nå med alt pisspreiket,

Herregud så uforskammet, snakker du virkelig slik til menn?

Endret av Vanemagi
AnonymBruker
Skrevet

:rolleyes: Hvorfor skulle de ikke det? Er de så overlegne?

Skrevet (endret)

Det er jo sånne som Hanne Nabinthu Herland som er sexistisk, kjønnsfiksert og stereotypisk!

Det er ikke umulig at hun kan oppfattes slik. Men grunnen til at hun blir hørt er at hun representerer en motvekt mot den kvinnelige seksismen som jeg synes dominerer.

Forøvrig så er det at kvinner har tatt del i sin egen undertrykkelse, eller at det finnes sexistiske kvinner, ingen motsetning til feminisme! Det virker et par ganger på disse siste sidene som du og Jalp diskuterer ut fra en logic fail om at alle med fitte er feminister eller at alt som er gjort av eller for noen med fitte er feministisk. Ærlig talt - det blir bare FOR dumt!! Det finnes altså grenser for hvor lavmål dere kan være før folk slutter å diskutere med dere.

Det kan godt være, men det er likevel slik at de som er mest hørbare og tydelige innenfor sexismen, ofte er de som kaller seg selv feminister.

For øvrig har jeg flere ganger forsøkt å gi deg noen signaler om at du ville stått deg langt bedre i denne debatten hvis du hadde kuttet ut den ufine og nedlatende tonen du stadig serverer sammen med ellers ofte greie argumenter. Jeg synes du skal slutte med dette. Ikke minst fordi det setter deg i et dårlig lys. Og igjen må jeg si at du stadig karakteriserer dem som ikke er enig med deg på en lite fordelaktig måte. Hvorfor gjør du dette?

Endret av Jalp
Skrevet

DETTE hadde vært interessant å diskutere =)

Men jeg har ikke blitt presentert for så altfor mange analyser av at feminismen indirekte har påvirket dette, det har vel heller meget bastant blitt påstått at mannsdiskriminering er utelukkende feministenes feil helt direkte, og ikke minst intensjonelt.

Politikk handler om prioriteringer. Det kan neppe være tvil om at kvinners rettigheter har vært meget høyt prioritert og at menns rettigheter tilsvarende lavt prioritert. Spørsmålet er om det har vært eller er riktig.

Jeg merker meg uansett at stadig flere (også kvinner) helt klart mener at man i større grad bør begynne å prioritere manns/ gutters rettigheter. Selv likestillingsombudet observers tidvis i mediene der det setter fokus på diskriminering av menn. Dette er nytt og i sum indikasjoner på at flere har sett at det er behov for å ivareta begge kjønn.

Skrevet

Wait, what?

Jeg er så utrolig på linje med deg når det gjelder sexisme og at det er et spørsmål om kulturell undertrykking, usynliggjøring og vold. Fint å lese at noen andre synes disse problemene er interessante, her går det mest i konkrete greier som lovgivning og folk ønsker ikke diskutere de mindre konkrete føringene som ligger under alt dette.

Men så ramler jeg av. Det er jo nettopp sexisme som dette feministene er MOT. Feminisme prøver IKKE å knytte egenskaper til folk pga kjønnsorganet, det er jo den rake motsetningen til en feminist. Dine "femnazier" eller "kvinnecowboyer" høres mer ut som den kvinnelige ekvivalenten til en mannsjåvinist. Noe som er det tvert motsatte av en feminist, selveste antonymet omtrent.

Nå har jeg dementert så mye om feminisme her i tråden at folk begynner å kalle meg politiker, men det er vanskelig for meg å la usannheter stå uimotsagt..

Kjenner nesten jeg ble litt flau av å skrive nok et "det er IKKE feminisme"-innlegg, men det er jo strengt tatt de som entrer debatten med brask og bram uten nok kunnskap som burde begynne å bli litt flaue her.

Hvordan kan du si det når du i post etter post gnager på at feminisme er mangefasettert. Hvis disse panzerfeministene av noen mannshatere kaller seg feminister, ja så ER DE FEMINISTER. Ifølge din logikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...