Gjest frøken am Skrevet 1. desember 2011 #121 Skrevet 1. desember 2011 (endret) Grunnen til at jeg nevnte nordlendingene var fordi det var det første som slo meg. Dette fordi de nordlendingene som bor oppi nord og som gikk på skole med de samiske barna behandlet de som DRITT. Jeg vet like godt som alle andre at det er på østlandet beslutningenes taes og alt hva det innebærer. Men min kommentar baserte seg på det jeg vet fysisk har foregått mellom samene og nordlendingene, og det betyr IKKE at jeg har glemt resten av Norges holdninger. Jeg har sett og hørt tilogmed folk fra min egen nordnorske familie snakke totalt nedsettende om samene, og jeg synes det er FOR. JÆVLI. Nordlendingene HAR oppført seg forkastelig, for de har bodd side om side med samene! Dette betyr dog ikke at resten av Norge ikke har et ansvar. Men det må da være lov å sette lys på begge deler. Ingen har sagt at det er enten eller. Endret 1. desember 2011 av frøken am
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #122 Skrevet 2. desember 2011 Nordlendingene HAR oppført seg forkastelig, for de har bodd side om side med samene! Dette betyr dog ikke at resten av Norge ikke har et ansvar. Men det må da være lov å sette lys på begge deler. Ingen har sagt at det er enten eller. Men DU framstilte det som at det var enten eller. Fint at du modererer deg. 4
Gjest alille Skrevet 2. desember 2011 #123 Skrevet 2. desember 2011 Resultatet ble at mange av de som i dag er foreldre og besteforeldre var så inndoktrinert i mindreverdighetskomplekset at de heller ikke så noen verdi i å lære barna sine samisk språk og kultur. Norge greide det de ville - å kue et helt folk i kne. Mye sant i dette, men jeg tror faktisk veldig få nordmenn er klar over dette. Nordmenn er stolt over måten de behandler samer på i dag, og det har skjedd i fortiden er glemt og skal helst ikke tas opp igjen. Men problemet er at konsekvensene av fornorskningspolitikken fortsatt eksisterer. Jeg snakker selv samisk og er sjeleglad for det, men har mange slektninger som kun snakker samisk "på kjøkkenet," fordi de skammer seg over sin samiske identitet. Ei i denne tråden påpeker at mange nordlendinger behandler samer dårlig (de fleste samer bor jo side om side med nordlendinger, så det er jo ikke så rart at det er der konfliktene oppstår), men det som er trist er at mange av disse hetserne ofte er samer selv. Man kan ikke behandle et folk som dritt gjennom en lang periode, og så forvente at det ikke skal ha ettervirkninger når man senere har unnskyldt seg. Den norske stat har heldigvis gjort mye bra for å rette opp i det som har hendt, men det er mange i befolkningen (som TS) som dessverre ikke er like glade for dette. Samisk språk er kjempeviktig (for oss), og det er en del samer som nesten ikke kan samisk, men som har lært seg dårlig norsk. Det fungerer ikke, å ta fra noen språket, og så gi dem et annet de ikke behersker. Jeg er utrolig glad for at vi får muligheten til å se litt av språket vårt i media. Det eneste jeg skulle ønske var at det var flere gode romaner på samisk. Men det er vel først og fremst forfatternes feil (som skriver klissete romaner jeg ikke liker)... 2
Gjest Mann på 45 Skrevet 2. desember 2011 #124 Skrevet 2. desember 2011 Nja, vet ikke helt om det faktisk er tilfelle. Se link Klippet fra linken din: "Dersom man legger til grunn at det bor om lag 40 - 50 000 samer i Norge, vil dette i så fall bety at mer enn halvparten av disse - altså mer enn 20 000 - holder til i Oslo-området." Selv fra det flere samer i Osloområdet enn jeg trodde. Selv bor jeg i Drammen, og er halvveis samisk.
Gjest frøken am Skrevet 2. desember 2011 #125 Skrevet 2. desember 2011 Men DU framstilte det som at det var enten eller. Fint at du modererer deg. Jeg måtte skrive FLERE innlegg hvor jeg FLERE ganger understreket at jeg ikke KUN mente nordlendingene stod for dritten og de i resten av landet også har vært umenneskelige. Fint jeg fikk tilfredsstilt deg
Gjest ArkoPing Skrevet 2. desember 2011 #126 Skrevet 2. desember 2011 Personlig skulle jeg ønske de heller viste alt på engelsk så kan vi voksne nyte tegnefilmene også. Ja, der har man jo gått kraftig tilbake. Det er jo ikke negativt om barn ser tegnefilmer med "engelsk/amerikansk" tale. Det er heller positivt for man lærer generelt språk bedre hvis man hører mer enn ett språk tidlig i livet. Selv så jeg bare tegnefilmer på engelsk/amerikansk- den gangen norsk tv faktisk hadde dette, og engelsken min er svært god. Det kan man ikke si om engelsken til svært mange yngre idag. De kan rett og slett ikke engelsk godt nok. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2011 #127 Skrevet 2. desember 2011 Vern av kultur og spesielt språk, er viktig! Uansett om det gjelder norsk eller samisk, så jeg skjønner ikke hvorfor folk har problemer med det, jeg syns det er veldig smålig. Det er berikende for Norge å opprettholde samisk språk, kultur og tradisjoner. Norge er et land med to språk, det må man ikke glemme. Samene er jo urbefolkningen i Norge. Jeg forstår at vi nordmenn er skeptiske til innvandrere. Jeg hadde reagert hvis vi skulle hatt barne-tv på pakistansk, men samisk? De er jo også norske, dette er hjemlandet deres - hvorfor skal ikke de få snakke språket sitt i sitt eget hjemland? Og det er jo ikke slik at de ikke snakker norsk, men de snakker begge språkene, så hvorfor ikke ta vare på et språk som tydeligvis er truet? 1
Gjest gjestt Skrevet 2. desember 2011 #128 Skrevet 2. desember 2011 Snakk om å overreagere... det er vel ingen som har skrivd i tråden at man ikke skal ta vare på språket x)
Gjest Lille meg Skrevet 2. desember 2011 #129 Skrevet 2. desember 2011 Snakk om å overreagere... det er vel ingen som har skrivd i tråden at man ikke skal ta vare på språket x) Samisk barne-TV er et tiltak som er gjort for å ta vare på språket. Å kritisere dette og si at det er unødvendig med samiske programmer, er å kritisere det samiske språket og hvorvidt det er nødvendig å ta vare på det. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #130 Skrevet 2. desember 2011 Ja, der har man jo gått kraftig tilbake. Det er jo ikke negativt om barn ser tegnefilmer med "engelsk/amerikansk" tale. Det er heller positivt for man lærer generelt språk bedre hvis man hører mer enn ett språk tidlig i livet. Selv så jeg bare tegnefilmer på engelsk/amerikansk- den gangen norsk tv faktisk hadde dette, og engelsken min er svært god. Det kan man ikke si om engelsken til svært mange yngre idag. De kan rett og slett ikke engelsk godt nok. Men det gjør de jo fortsatt, og 30 minutter med samisk forhindrer dem ikke i det. Min erfaring er egentlig at man blir bare bedre og bedre i engelsk. Lærte selv engelsk tidlig, gjennom TV og spill på engelsk. Men det ene må ikke nødvendigvis gå utover det andre, og 30 minutter med samisk gjorde meg ikke dårligere i engelsk. Nå har jeg ikke så mange yngre venner, men de ungdommene og barna jeg har observert snakke engelsk i det siste, har vært veldig flinke. 1
Gjest Østl. Skrevet 2. desember 2011 #131 Skrevet 2. desember 2011 Samisk eller ikke på barne-TV... Synspunktet til TS er ikke bare smålig, det er også flaut og viser en total mangel på historisk kunnskap. Samene har ikke statusen "Norges urbefolkning" for ingenting. Men vi skal ikke lenger tilbake enn til 50-60-tallet for å finne uverdige måter å "fornorske" samene på i et forsøk på å utslette både samisk språk og samisk kultur. Et eksempel: Det var få skoler i Finnmark den gangen, og de fleste barna måtte på internat, mange mil unna hjemstedet. På skolen foregikk all undervisning på norsk, og værre, de ble systematisk avstraffet dersom en lærer overhørte at de snakket samisk. Men disse barna kunne ikke norsk. Dette var barn av samer som bodde langt utenfor det vi regner som sivilisasjon i dag, og som heller ikke kunne norsk, samtidig som de lærte at alt som hadde å gjøre med samisk kultur og levemåte var mindreverdig. Her måtte de bo 8 måneder i strekk, uten å se foreldrene sine (vet ikke om de kom hjem til jul og slikt). Snøen var flere meter høy, det var lite veier og i store deler av Finnmark var hest det eneste framkomstmiddelet som fungerte. Og med gårds- og reindrift var det en ganske umulig oppgave for foreldrene å reise i mange timer for å komme på besøk. Resultatet ble at mange av de som i dag er foreldre og besteforeldre var så inndoktrinert i mindreverdighetskomplekset at de heller ikke så noen verdi i å lære barna sine samisk språk og kultur. Norge greide det de ville - å kue et helt folk i kne. Som sagt, disse lever fortsatt, og denne systematiske inndoktrineringen preger selvfølgelig "kampen" i nord og forsøket på å ta verdigheten tilbake. Norge har samtidig en jobb i forhold til å gjøre opp for de følgene samene sliter med i dag. Å anerkjenne at dette folket ikke bare har hatt rett på landet minst like lenge som dem selv er bare en begynnelse. Å gi av nasjonal sendetid er et greit forsøk på å si dette i praksis, men det er ikke en gang et plaster på såret. Samene har langt igjen til anerkjennelse på lik linje med de som tok det fra dem. Æsj, nå ble jeg sint Oi, takk for denne informasjonen. Jeg må si at jeg ikke vet så mye om denne fornorskningen som har foregått og vi har ikke snakket så mye om dette i historietimene heller. Læreren nevnte bare kort om samenens opprør mot norske myndigheter. Nå fikk jeg lyst til å lære litt mer om samene, hehe..
Calypso Skrevet 2. desember 2011 #132 Skrevet 2. desember 2011 Wow, føler man skal være temmelig TV-slave om man lar en liten halvtime med samisk barne-TV irritere en så voldsomt.. 1
Gjest imli Skrevet 3. desember 2011 #133 Skrevet 3. desember 2011 Vern av kultur og spesielt språk, er viktig! Uansett om det gjelder norsk eller samisk, så jeg skjønner ikke hvorfor folk har problemer med det, jeg syns det er veldig smålig. Det er berikende for Norge å opprettholde samisk språk, kultur og tradisjoner. Norge er et land med to språk, det må man ikke glemme. Samene er jo urbefolkningen i Norge. Jeg forstår at vi nordmenn er skeptiske til innvandrere. Jeg hadde reagert hvis vi skulle hatt barne-tv på pakistansk, men samisk? De er jo også norske, dette er hjemlandet deres - hvorfor skal ikke de få snakke språket sitt i sitt eget hjemland? Og det er jo ikke slik at de ikke snakker norsk, men de snakker begge språkene, så hvorfor ikke ta vare på et språk som tydeligvis er truet? Jada, men det er nordmenn generelt og. Det er ikkje slik at resten av nordmennane har teki noko land frå samene eller noko. Er ikkje sikkert det var det du meinte, altså, men eg tykkjer berre det er viktig å poengtere at samene ikkje er det einaste urfolket i Noreg, på same måte som indianarane i Amerika.
Rayanne Skrevet 3. desember 2011 #134 Skrevet 3. desember 2011 Jada, men det er nordmenn generelt og. Det er ikkje slik at resten av nordmennane har teki noko land frå samene eller noko. Det er vel vanskelig å si, når vi ikke vet sikkert hvem som var her først, siden de eldste spor man har funnet fra de to folkene er fra ca samme periode. Grunnen til at samene blir definert som urbefolkning i dag er at de ble forsøkt kolonisert fra middelalderen og frem til moderne tid, og at både språk, religion og kultur har blitt forsøkt tatt fra dem. Og dette er grunnen til at man gjør tiltak for å styrke kulturen deres i dag, for å kompensere for tidligere undertrykking. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #135 Skrevet 3. desember 2011 Merkelig at det alltid er samene som får kjeft. Har ennå til gode å se ett eneste innlegg hvor noen klager over at det sendes nyheter på tegnspråk eller at alle lokalnyheter sendes på NRK1. Ingen plages visst av en daglig nyhetssending rettet mot en relativt liten gruppe i Norge eller å måtte se lokalnyhetene for Agderfylkene selv om man bor i Oslo, men samisk barne-TV er derimot rene dødssynden. Det er trist å se hvor mange sneversynte, arrogante og uvitende mennesker det er her på KG, og jeg får bakoversveis av å enkelte kommentarer her, både om nordlendinger generelt og samer spesielt. Det er skremmende at det finnes voksne mennesker med så utrolig lite mellom ørene. Jeg håper inderlig ikke dere har barn, for slike holdninger bør dø med dere og ikke gis videre. 9
Gjest imli Skrevet 3. desember 2011 #136 Skrevet 3. desember 2011 Det er vel vanskelig å si, når vi ikke vet sikkert hvem som var her først, siden de eldste spor man har funnet fra de to folkene er fra ca samme periode. Grunnen til at samene blir definert som urbefolkning i dag er at de ble forsøkt kolonisert fra middelalderen og frem til moderne tid, og at både språk, religion og kultur har blitt forsøkt tatt fra dem. Og dette er grunnen til at man gjør tiltak for å styrke kulturen deres i dag, for å kompensere for tidligere undertrykking. Eg er heilt einig i det, altså. Men som du seier - begge folk var her omtrent same periode, så begge er "urfolk" i betydninga "var her fyrst". Men ift språk/kultur blir det noko anna
Pingting Skrevet 3. desember 2011 #137 Skrevet 3. desember 2011 Eg er heilt einig i det, altså. Men som du seier - begge folk var her omtrent same periode, så begge er "urfolk" i betydninga "var her fyrst". Men ift språk/kultur blir det noko anna Definisjonen på "urfolk" er litt mer komplisert enn "de som var der først". Det finnes vel meg bekjent ikke én satt definisjon, men den FN og Norge benytter er a) «stammefolk i selvstendige stater som gjennom sine sosiale, kulturelle og økonomiske forhold skiller seg fra andre deler av det nasjonale fellesskap, og hvis status helt eller delvis er regulert av deres egne skikker og tradisjoner, eller av særlige lover eller forskrifter;» eller: b) «folk i selvstendige stater som er ansett som opprinnelige fordi de nedstammer fra de folk som bebodde landet eller en geografisk region som landet tilhører, på det tidspunkt da erobring eller kolonisering fant sted eller de nåværende statsgrenser ble fastlagt og som, uavhengig av sin rettslige stilling, har beholdt noen eller alle av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske institusjoner. 1
Gjest imli Skrevet 3. desember 2011 #138 Skrevet 3. desember 2011 Definisjonen på "urfolk" er litt mer komplisert enn "de som var der først". Det finnes vel meg bekjent ikke én satt definisjon, men den FN og Norge benytter er Som sagt er eg fullt ut klar over det. Som du sjølv ser, så høyrer samene innunder definisjon A, men ikkje definisjon B, noko som vel var litt av poenget mitt.
Gjest mamma Skrevet 3. desember 2011 #139 Skrevet 3. desember 2011 ingen av mine barn kan lese og forstår ikke hva dette handler om i det hele tatt. jo det er flere kanaler å velge i,men horfor skal en så liten gruppe ha egen halvtime på riks? lokal tv er noe helt annet det er jo for lokal befolkningen og kan gjerne ha en lokal kanal som sender samisk hele dagen for min del. men skal alle foke minirioteter i norge ha egen kanal ,vil det jo ikke bli integrering og forståelse iallefal. jo samer er urfolk,men dei må formidle sin kultur på ett språk som barn og andre folk forstår vel?uten blir det jo en kultur ingen sjønner noe av!
Gjest gjest Skrevet 3. desember 2011 #140 Skrevet 3. desember 2011 Som sagt er eg fullt ut klar over det. Som du sjølv ser, så høyrer samene innunder definisjon A, men ikkje definisjon B, noko som vel var litt av poenget mitt. Samene hører faktisk inn under definisjon b.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå