Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjære vakre vene, jeg må si jeg blir målløs av denne debatten. Aldri trodde jeg at jeg skulle måtte være med på å forsvare samisk barne-tvs eksistens i 2011!! Noen av holdningene som kommer frem i debatten er skremmende!

Min treåring kan ennå ikke så veldig mye norsk. Men hans synes at det er rasende morsomt å lære. Han teller til ti på samisk, norsk, engelsk, tysk og finsk, så det er ikke snakk om at han ikke evner å lære seg språk, men det er snakk om morsmål, og hva slags tilbud man får på det. Det første han brydde seg om på tv'n var Drømmehagen. Så oppdaget han samisk barne-tv. Selv om det ikke nødvendigvis passet hans alder, så fulgte han med, fordi det var på et språk han forsto! Og denne gleden vil altså trådstarter ta i fra ham! Det er utenfor min fatteevne. Hadde det ennå vært sånn at samisk la beslag på store deler av sendetida, så hadde jeg forstått frustrasjonen, men det er altså ikke tilfellet.

Noen fakta:

Samisk barne-tv sendes ikke en halvtime daglig, det er snakk om 15 minutter, mandag til onsdag. Torsdager sendes mandagens episode i reprise, lørdagen er tirsdagens i reprise, og søndagen får vi se onsdagens sending i reprise. Jeg synes jeg ser norske barn ta til takke med det samme! 15 MINUTTER er det snakk om daglig, ikke mer!!!

Noen har tatt til orde for at samiske foreldre kan slenge på en samisk dvd i ny og ne, jada, det kunne vi sikkert gjor, OM DET HADDE FUNNETS SLIKE! Men det er rimelig begrenset hva som finnes av samiske dvder, jeg kan i farta ikke komme på en eneste en. Karius og Baktus på samisk finnes på vhs(!). Da synes jeg heller at de som ikke vil at barna skal bli eksponert for samisk, kan slenge på en norskspråklig dvd det kvarteret samisk barne-tv er på, eventuellt la barnet tegne en tegning til bestemor!!

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Hver dag er det timesvis med nynorsk på TVen, det er en liten prosent normenn som forstår dette språket. Kan det være nødvendig å ha denne nynorsken på riksdekkende TV? hvorfor ikke lokal tv? for ikke å snakke om på skolene, er det virkelig nødvendig å prakke dette språket på barn fra andre deler av landet som ikke har dette som morsmål?

Syns det er en uting at en liten gruppe krever sin rett til å komme frem i dette landet samtidig som de prøver å skvise ut en an liten gruppe.

Samiske barn er ikke bare bosatt i finnmark, de er bosatt rundt om i hele landet...hvorfor skal bare barna i finnmark få nyte barnetv på sitt eget språk, mens barna som er bosatt her sør skal være tvunget til å høre barneTV på nynorsk.

Norge har tre språk(+x antall våre nye landsmennspråk): Norsk bokmål,Nynorsk og Samisk. Alle disse språkene har like mye rett til å bli vist på riksdekkende TV. Så slå over på cartoon,disney channel,bloomberg eller en av de andre norsk/nynorsk talende kanalene den lille halvtimen nrk3 sender samisk baretv, i stedefor å ta fra dem den lille halvtimen de har til å høre tven snakke deres språk.

Gjest sarahkka
Skrevet

samisk barne tv er også tekstet!!!!! å hvis det plager dere så innmare, SÅ IKKE SE PÅ DET! SKIFT KANAL. Tv programmer er ikke laget for at det skal passe bare en gruppe forlkeslag. ALLE som ser på tv skal ha "sitt eget" program!

Skrevet

Blir ikke samisk barnetv tekstet da? Da forstår vel alle hva den handler om?

Skrevet

Hver dag er det timesvis med nynorsk på TVen, det er en liten prosent normenn som forstår dette språket. Kan det være nødvendig å ha denne nynorsken på riksdekkende TV? hvorfor ikke lokal tv? for ikke å snakke om på skolene, er det virkelig nødvendig å prakke dette språket på barn fra andre deler av landet som ikke har dette som morsmål?

Syns det er en uting at en liten gruppe krever sin rett til å komme frem i dette landet samtidig som de prøver å skvise ut en an liten gruppe.

Samiske barn er ikke bare bosatt i finnmark, de er bosatt rundt om i hele landet...hvorfor skal bare barna i finnmark få nyte barnetv på sitt eget språk, mens barna som er bosatt her sør skal være tvunget til å høre barneTV på nynorsk.

Norge har tre språk(+x antall våre nye landsmennspråk): Norsk bokmål,Nynorsk og Samisk. Alle disse språkene har like mye rett til å bli vist på riksdekkende TV. Så slå over på cartoon,disney channel,bloomberg eller en av de andre norsk/nynorsk talende kanalene den lille halvtimen nrk3 sender samisk baretv, i stedefor å ta fra dem den lille halvtimen de har til å høre tven snakke deres språk.

Her er eg litt usikker på om du prøver deg på ironi eller om du berre er dum.

Berre ein liten prosent nordmenn som forstår nynorsk? :klaske:

Du veit ikkje at nynorsk er eit SKRIFTspråk, akkurat som bokmål? INGEN snakkar nynorsk eller bokmål, dei skriv nynorsk eller bokmål (Er vel akkurat i nyheitssendingane på NRK at opplesarane snakkar som om dei les nynorsk eller bokmål). Og greier du ikkje å skjønne kva som blir sagt/lese kva som er skrevi på begge målføre, trur eg rett og slett ikkje du kan ha norsk som morsmål, eller du må ha alvorlege språkvanskar. Bokmål og nynorsk er ikkje morsmål! Norsk er morsmålet, bokmål og nynorsk er berre skriftspråk.

Og tvunge til å høyre barne-TV på nynorsk? Dei fleste stemmane på barne-TV snakkar "pen Oslo-vest dialekt", så eg vil ikkje seie det er eit stort problem akkurat...

Skrevet

dette forteller mest om ditt kunnskapsnivå. Lokaltv? samer bor over hele landet. I tillegg så er vi et av de opprinnelige folk innenfor statsgrensen. Det var litt voksenopplysning.

Når de kommer til dine holdninger. Ta en titt i speilet, og spør deg selv om du virkelig liker holdningene til den du ser. Våre barn trenger også å få høre sitt eget språk på tv. Du skjønner, man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv.

• Liker 4
Skrevet

Norge er tuftet på to folk, nordmenn og samer. Derfor finnes det samiske tilbud. Ikke fordi samer ikke kan norsk, men fordi barne-tv er et redskap de samiske barna kan lære og vedlikeholde språk via. Et språk som forøvrig er truet. Så lenge det offisielle Norge mener at landet er tuftet på to folk fra grunnen av, er det ikke særbehandling - men likebehandling at også samer får samme mulighet til å vedlikeholde språk og få et tilbud som speiler deres liv og kultur. Hadde ikke dere om dette i skolen? Det er snakk om en liten halvtime daglig. Jeg unner dem det og slår heller på en annen kanal. For det mangler ikke på kanaler. :-)

• Liker 3
Skrevet

Her er eg litt usikker på om du prøver deg på ironi eller om du berre er dum.

Berre ein liten prosent nordmenn som forstår nynorsk? :klaske:

Du veit ikkje at nynorsk er eit SKRIFTspråk, akkurat som bokmål? INGEN snakkar nynorsk eller bokmål, dei skriv nynorsk eller bokmål (Er vel akkurat i nyheitssendingane på NRK at opplesarane snakkar som om dei les nynorsk eller bokmål). Og greier du ikkje å skjønne kva som blir sagt/lese kva som er skrevi på begge målføre, trur eg rett og slett ikkje du kan ha norsk som morsmål, eller du må ha alvorlege språkvanskar. Bokmål og nynorsk er ikkje morsmål! Norsk er morsmålet, bokmål og nynorsk er berre skriftspråk.

Og tvunge til å høyre barne-TV på nynorsk? Dei fleste stemmane på barne-TV snakkar "pen Oslo-vest dialekt", så eg vil ikkje seie det er eit stort problem akkurat...

Det er da ganske tydelig at han/hun var ironisk? Eller leste du bare det du har uthevet og droppet resten av innleget?

• Liker 2
Skrevet

og det er fortsatt ikke snakk om en halvtime, men 15 minutter!!

Skrevet

Staten Norge er grunnlagt på territoriet til 2 folk, nordmenn og samer. Det er 2 offisielle språk, norsk og Samisk. Nynorsk er et sidemål. For å oppfylle grunnlovens paragraf 110 å som sier at staten skal sørge for at samene skal kunne ivareta sitt språk og kultur, er det blant annet sendinger på Samisk i radio og programmer på tv. Håper at flere ser verdien av dette, for den samiske befolkninga.

• Liker 2
Gjest Samisk mamma
Skrevet

Er DYPT rystet over å komme over det her! Jeg har sett samisk-barne-tv i hele mitt liv og nå ser mine barn på det! Kom ikke å kall dette for søppel når du ikke sett på det i 20 år! Må si at den Norske-Barne-Tvn heller ikke var noe mer enn å sitte på stolen og se veldig glad ut å snakke i startsfasen! Og det er mange samiske barn som ikke forstår norsk, der i blant mine! Så kommer dere her og sier at mine skal finne i å se på barne-tv de ikke skjønner noe på alle tider i døgnet, fordi dere er misfornøyde med den ene halvtimen?! Ka &/¤¤%# gjør dere om dagene, kanskje lurt å gjøre noe annet med barna enn å bare la de sitte foran skjermen hele dagen?!

Samisk barne tv er mine barn sine HØYDEPUNKT på tv. De er triste på fredager, for da går det ikke samisk barne tv og da må de finne i å se noe på norsk. TRITER i prosenter, dette er MINE BARN! Hva har vi gjort dere? Blande mine barn inn i noe jæ/&%%¤ politiske-rettighets-svada! Håper dere alle tenker på at jeg ser dette som et angrep på mine to små barn!

Skrevet

Vendepunktet - miljøkampen som ble en urfolksak

Norsk dokumentar. Personlige beretninger fra Alta-aksjonene i årene 1979 til 1981. Store politistyrker ble satt inn mot demonstrantene. Striden om Altaelva startet som en miljøsak, men ble det store vendepunktet for samenes kamp for like rettigheter i Norge.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/807916/

Skrevet

Slå av tven den lille halv timen det vare! E d rart d e krig i verden,lage store problema av ingenting!

Skrevet

Du meiner resten av nordmennane er kolonimakta eller?

Nei, det mener jeg ikke.

Men i motsetning til deg har jeg faktisk både lest og forstått ovennevnte definisjoner. har her uthevet det som er relevant for samene. Legg merke til at ordlyden flere steder sier "eller", ikke "og". Derfor er ikke dette med erobring og kolonisering noe vilkår for at et folk etter denne definisjonen skal være urfolk.

«folk i selvstendige stater som er ansett som opprinnelige fordi de nedstammer fra de folk som bebodde landet eller en geografisk region som landet tilhører, på det tidspunkt da erobring eller kolonisering fant sted eller de nåværende statsgrenser ble fastlagt og som, uavhengig av sin rettslige stilling, har beholdt noen eller alle av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske institusjoner"

Definisjon a passer ikke, siden samene ikke er noe stammefolk.

Ikke bare bebodde samene landet den gang de nåværende statsgrenser ble fastlagt, men også den gang de tidligere statsgrenser ble fastlagt.

Gjest Frøydis
Skrevet

Skolen trenger ett kunnskapsløftet, sier dette meg. Er gift med en same og var like blank og kunnskapsløs som mange ellers her inne, så Jeg klandrer ingen. Forøvrig betaler vi like mye skatt, jeg og han. Bare tull det som påstås her inne. Å være samisk gir ingen spesielle rettigheter som ikke jeg har, annet enn at han kan stemme ved sametingsvalg. Men jeg hører ytre høyre fløy stadig forteller at vi har særrettigheter her i huset. Mulig det er de 15 minuttenene med Barne-TV de mener.

• Liker 1
Gjest Hege Persen
Skrevet

Samisk, nynorsk og bokmål er offisielle skriftspråk i Norge. Hvor bokmål er mest brukt

Skrevet

Staten Norge er grunnlagt på territoriet til 2 folk, nordmenn og samer. Det er 2 offisielle språk, norsk og Samisk. Nynorsk er et sidemål. For å oppfylle grunnlovens paragraf 110 å som sier at staten skal sørge for at samene skal kunne ivareta sitt språk og kultur, er det blant annet sendinger på Samisk i radio og programmer på tv. Håper at flere ser verdien av dette, for den samiske befolkninga.

Nei - nynorsk er ikkje eit sidemål, men eit skriftspråk på lik linje med bokmål!

Herregud så mange kunnskapslause folk :overrasket:

Det er to offisielle (tale)språk - norsk og samisk. Det er tre offisielle skriftspråk - bokmål, nynorsk og samisk.

Skrevet

Det er da ganske tydelig at han/hun var ironisk? Eller leste du bare det du har uthevet og droppet resten av innleget?

Det kom ikkje spesielt tydeleg fram, nei. Som sagt er eg usikker på om han/ho brukte ironi eller ikkje. Det skal vera ganske tydeleg når ein brukar ironi skriftleg, viss ikkje får ein evt bruke :ironi: så det ikkje blir mistydingar.

Skrevet

For øvrig er det jo svært interessant at dette med skatt trekkes inn her, sett fra et historisk perspektiv.

Det påstås at samene betaler mindre skatt enn nordmenn. Det er jo allerede tilbakevist, selvsagt betaler de den samme skatten som andre i de kommuner de er bosatt i (skriver det slik siden fradraget i Finnmark og Nord-Troms allerede er nevnt).

Men det som her er interessant, er at tidligere har samene ikke bare betalt skatt. De har i tillegg betalt både dobbel og trippel skatt!

Nå husker jeg ikke helt detaljene i dette, da det er en stund siden vgs og historietimene der, så årstall og slike detaljer er fjerne for meg. Et kjapt google-søk ga heller ingen relevante treff, men om man tar seg litt bedre tid enn jeg gjorde nå finner man sikkert noe.

I grove trekk var det slik at på 1600-1700-1800 tallet "kranglet" den dansk-norske kongen med våre naboland i nord om hvem områdene vi i dag kjenner som Finnmark egentlig tilhørte (og sikkert også områder litt lenger sør i Norge, samt områder i Nord-Finland, Nord-Sverige etc., dette er blant detaljene jeg ikke husker). Èn måte å "hevde" land den gang, var å skattlegge befolkningen som bodde der. Den som hadde rett til å skattlegge befolkningen, var også den som hadde rett til landet. Slik hadde det seg altså til at samene i perioder betalte trippel skatt, til tre forskjellige konger. Hvordan det hele kom til en ende husker jeg heller ikke, men de som er interessert finner sikkert ut av det selv :)

Dette er selvsagt ikke relevant i dagens samfunn, eller i forhold til om man skal eller ikke skal ha samisk barne-tv. Men det kan være med på å nyansere bildet og misforståelsene mange sitter med. Litt historiekunnskap har aldri skadet noen :)

• Liker 2
Skrevet

jeg er også veldig glad i pippi og desse svenske seriene,men dette forstår alle norske barn,dei forstår ikke samisk.synest du det er greit at 100 stk seende forstår ett program som varer en halv time?

Varer ikke 30, men 15 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...