Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er jo en liten prinsippsak dette her da. Forholdet norsk kontra samisk kan ikke likestilles med forholdet norsk kontra innvandreres språk, rett og slett fordi de juridiske - og etiske - forholdene ikke er like.

Mulig jeg ikke har god nok greie på det jeg uttaler meg om her, men slik har nå jeg forstått det:

Juridisk er samisk og norsk likestilt, de er begge offisielle. Det vil si at det ikke finnes hjemmel for å kreve at den ene delen skal läre den andre delens språk - uten å kreve det samme den andre veien. Og da skulle det nok blitt bråk tenker jeg, om alle norske var pålagt å lære seg samisk før skolestart :fnise:

Etisk sett så er det jo også riktig, mener jeg. Vi var her samtidig eller samene først, og det å skyve et helt folk med sitt språk og sin kultur til side fordi man vil ha plassen selv, vel...det er både arrogant, egoistisk og moralsk forkastelig. Men så er det blitt gjort likevel, og vi sitter igjen med et folk som må kjempe for sine rettigheter.

Når det gjelder innvandrere er saken en annen. De kommer inn i et land, til et folk som allerede er etablert, med språk, skikker og kultur som er kjent og med premisser som er lagt av de som var her før dem. Her er det ikke snakk om mennesker som blir skjøvet til side av et "erobrende" folk, men mennesker som ønskes velkommen av et allerede eksisterende folk.

De to problemstillingene kan derfor ikke sammenliknes. Å forlange det samme av samene som av innvandrerne vil i prinsippet være det samme som å gjenta våre tidligere overtredelser: Å si at selv om dere ikke har blitt "norske" frivillig, selv om vi har vært her like lenge, og samene kanskje først, så blåser vi en lang en i det, tråkker over dem og bestemmer at VI tar oss tilrette og avgjør både kultur, språk, tv osv i det som er deres moderland.

Altså, bare for å gjøre en ting helt klart. Jeg synes ikke akkurat det å oppfordre til tospråklighet er å undertrykke samisk språk og kultur. Og man kan selvfølgelig si at man ikke kan kreve at de med samisk som morsmål skal lære norsk, men da går man jammen meg glipp av mye i samfunnet. Blant annet matteundervisningen på skolen der en i tråden gikk, for ikke å snakke om politikk og generelt samfunssliv.

Som sagt, jeg mener samisk er en viktig del av kulturarven til det som nå er staten Norge, og jeg håper at dette blir levende i lang tid framover. Jeg håper til og med at samisk kan få mer tid på tv, og at lule og sørsamisk også får tid på tv og radio (som det vel ikke har i dag, litt vanskelig for meg å sjekke da jeg ikke kan noen av dialektene), på samme måte som jeg ønsker at tegnspråk (som også er foreslått som offisielt norsk språk, så får vi se om de får gjennomslag) skal få det.

Jeg reagerte altså kun på dette med at barna absolutt ikke skulle lære norsk før de begynte på skolen, og siden jeg ikke visste om samiske skoler med samisk som undervisningsspråk (og jeg regner med norsk som fag!?) høres dette rett og slett ut som et grusomt overtramp mot barna. Det gjør det selvfølgelig ikke, så lenge barna da begynner på skoler der samisk er undervisningsspråk!

Og ja, man kan selvfølgelig lære å lese og skrive på et annet språk enn norsk, men da bør jo selvfølgelig undervisningsspråket være samisk også :laugh:

Nå lærte jeg jo noe helt nytt om samisk i denne debatten også. Og jeg håper, hvis man ser det som en funksjonell løsning for barna, at samisk internatskole får bestå. I døvemiljøet har de i mange år kjempet for døveskolene, og jeg ser mange sammenhenger mellom kampen for samisk språk og kultur og kampen for tegnspråket og døves kultur :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det ville sett ut om allt på tv var på andre språk enn norsk, og så skulle barn med norsk som morsmål fått kun 1/2 time barnetv daglig på sitt eget språk i sitt eget land! Vet ikke hvor mange nordmenn som hadde gått med på det...

ja, og hvis samer i tillegg hadde klaget til de norske foreldrene, og sagt til dem, kan ikke barna deres bare se på samisk barnetv som går hele dagen, de kan jo bare lære seg samisk..

• Liker 1
Gjest Sara Gaup
Skrevet

Hjelpe meg... Min barn kan ikke norsk, bare samisk. De er fremdeles små og dagligspråket hjemme er samisk. Hvorfor i alle dager skulle ikke dem ha den lille halvtimen? Det der er tull fra begynnelse til slutt, å si at vi får en HEL halvtime (og at det er for mye) og de stakkars barna som ikke kan samisk lider vel pga. det, eller?

Skrevet

Hjelpe meg... Min barn kan ikke norsk, bare samisk. De er fremdeles små og dagligspråket hjemme er samisk. Hvorfor i alle dager skulle ikke dem ha den lille halvtimen? Det der er tull fra begynnelse til slutt, å si at vi får en HEL halvtime (og at det er for mye) og de stakkars barna som ikke kan samisk lider vel pga. det, eller?

så du ønsker ikke at ditt barn sakl lære seg norsk da??

tror nok ditt barn har behov for å lære like mye om den noske kulturen som mitt barn trenger å lære om den samiske. derfor bør barnetv vere forstååelig på begge språk!!!

Gjest petronella
Skrevet

Og jeg sier det igjen: Hva om alt var på samisk på tv hele dagen? Hadde det ikke vært fint med en skarve halvtime med sending på barnets morsmål (norsk) i sitt eget land?

Skrevet

Kan ikke forstå hvorfor noen kan bli provosert av at våre barn får noen minutter med tv på sitt eget språk, i sitt eget land?

Dere som mener at våre barn må forholde seg til norsk språk, lære seg norsk.. dere mener igrunn at vi skal undertrykke vårt språk og vår kultur, fjerne språket, og bli norske..

Vet ikke helt, men for meg ser slike holdninger ut til å komme inn under FN sin definisjon av rasisme....

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal dere provorsere så jævlig om alt? Og dere skal liksom være voksne?

Samisk barnetv, denne lille tiden vi får få dager i uken er veldig viktig for samiske barn.

Gjest Sjokkert
Skrevet

så du ønsker ikke at ditt barn sakl lære seg norsk da??

tror nok ditt barn har behov for å lære like mye om den noske kulturen som mitt barn trenger å lære om den samiske. derfor bør barnetv vere forstååelig på begge språk!!!

Det er nok ikke snakk om at hun ikke vil at hennes barn skal lære seg norsk, det lære dem blant annet av å se på de andre flere tusen norske programmene på TVn, og for ikke å snakke om på skolen! Kan ikke fatte og begripe hvorfor det er et kjempe stort problem at samiske barn kan få se på barne tv i noen få minutter på sitt eget språk. Må bare si at det ikke er rart det er krig i verden, siden noen mennesker lager problemer ut av noe så lite.

• Liker 1
Gjest anonyius
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Litt oppsiktsvekkende at det er en nynorskbruker som skriver noe så uforstandig. Man kan jo heller spørre om det er nødvendig med to NORSKE skriftsformer når alle likevel forstår bokmål. Jeg ser at samiske sendinger hele tiden blir satt utenfor kjernetida. Skal man finne seg i det? Skal samisk overleve som språk må det få en større og bedre sendeflate på det sterkeste medie som er TV.
Skrevet

derfor bør barnetv vere forstååelig på begge språk!!!

Hvordan mener du at det skal være praktisk mulig å gjøre det samme tv-programmet forståelig for to så ulike språk? Bortsett fra med tekst, noe disse programmene allerede har.

Skrevet

Jeg bor på et sted hvor det på sommeren er masse samer pga reinflyttingen. (Samelandsby på fjellet.) Ingen reindriftssamer har bostedsadresse her fast, det bor flere samer her, men de driver med andre ting. Vi har hatt endel problemer ift. samene. Etter vårt synspunkt er de et storforlangende folkeslag. Vi norske som bor her må innrette oss etter dem. "Nei, der kan dere ikke bygge noe (hus, vei, fyll inn det som passer), det står samiske tufter der." Og det står samiske tufter overalt her. "Nei, dere kan ikke ha hytte etc der, reinen har kalvingsplass der, dere skremmer reinen." Hvis man da er så dum at man påpeker at det aldri har gått en rein der, så blir samen enda mer påståelig på at du ikke får gjøre noe i området. (Om man sier det til en same -at man aldri har sett rein der- så mener samen at man sier "du er fattig, for du har så lite rein at jeg aldri har sett dem", stor fornærmelse.)De krangler om beiterett på jordbruksområder fordi de vet at en gang i tiden, så gikk det en rein der. Og det fortsetter i det uendelige.

Men Mánáid-tv unner jeg dem av hele mitt hjerte. Jeg skulle gjerne sett at samene fikk et enda større tv-tilbud. Ikke for det at reindriftssamene bruker mye tid på tv-titting akkurat. Men de er en del av Norges befolkning, og har alltid vært det.

Om norske barn ikke takler en halvtimes sending på et annet språk, så vil jeg mene det er på tide å finne på andre ting å gjøre!

Jeg er helt enig med deg. Jeg tåler ikke samer på et generelt grunnlag fordi jeg har opplevd så mange ufordragelige eksempler av arten. Nest etter enkelte innvandrergrupper i Oslo er samer de værste rasistene. Om det skal sendes 20 min samisk barne-tv hver dag må det i demokratiets navn også sendes sånn ca 45 min arabisk barne-tv hver dag. (-Glem det!)

Samiske unger kan lære samisk hjemme og i morsmålsundervisning på skolen på linje med andre fremmedspråklige barn. Det blir regelrett rasistisk å gi en av de etnisk minoritetene i landet så store særfordeler foran alle de andre minoritetene (hvorav noen faktisk også er flere enn samene). La fortiden være fortid og se på nåtiden. Hvor mange av samene er det egentlig som opprettholder en egen kultur? De fleste lever akkurat slik alle andre nordmenn gjør. Reindrift er ikke mer spesielt enn sauedrift, kofter ikke mer spesielt enn bunader. Samene har ikke noe grunnlag for å kreve særrettigheter lengre. ..og å fjerne samisk barne-tv kan være en god start.

Skrevet (endret)

Hva med alle de arabiskspråklige barna som ikke har noe barne-tv på sitt eget språk? Skal de også få en daglig halvtime i beste sendetid?

Jeg foreslår at dere lager en egen samekanal om det er så viktig for dere å høre samisk på tv, så kan NORSK rikskringkasting fortsette med å være nettopp det. Samebarne-tv på NRK kan med fordel byttes ut med barne-tv på engelsk, da det har langt større nytteverdi for våre barn.

Innlegget er redigert som et ledd i rydding.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet

det er mulig å få inn lokal sendinger over alt ilandet. hva med egen lokal kanal.?

Denne måtte jeg bare svare på.

Du unner ikke samene én liten halvtime på riksdekkende tv, men du syns det er helt greit at de får en helt egen tv-kanal? Du vet at lisenspengene dine mest sannsynlig hadde blitt brukt til å dekke dette, sant? Koster nok mer å drive en ekstra lokal-kanal enn den ene lille halvtimen.

Og dette med å sende på lokale tv-kanaler. Det måtte blitt vist på ganske mange lokale kanaler om man skulle nådd alle samene, noe som tilsvarer en halvtime på X antall kanaler. Men det er helt greit?

• Liker 2
Skrevet

Ser jo unektelig ut som at samer kan ha godt av litt mer norskundervisning..

Hva med alle de arabiskspråklige barna som ikke har noe barne-tv på sitt eget språk? Skal de også få en daglig halvtime i beste sendetid?

Jeg foreslår at dere lager en egen samekanal om det er så viktig for dere å høre samisk på tv, så kan NORSK rikskringkasting fortsette med å være nettopp det. Samebarne-tv på NRK kan med fordel byttes ut med barne-tv på engelsk, da det har langt større nytteverdi for våre barn.

Du ser ikke forskjellen på arabiske innvandrere og et urfolk?

Skrevet

Du ser ikke forskjellen på arabiske innvandrere og et urfolk?

For meg spiller det ingen trille. Dere er ikke et urfolk lenger. Dere lever jo akkurat som alle andre skandinaver. Kjører snøscooter, bor i hus, går på kjøpesenter, ser på tv, handler mat i butikken. Hvorfor skal dere ha flere rettigheter enn andre minoriteter i dette landet?

Skrevet (endret)

NRK er statskanalen i Norge. Det betyr blant annet at staten har styringen over en andel av hva som skal vises på NRK. Samisk språk er en del av kulturarven i Norge, og dermed har staten pålagt NRK å ha programmer på samisk.

Sitat fra NRK

"NRK har ikke konsesjon på samme måte som de private aktørene, men har som statlig mediebedrift et eget sett regler som er satt av de politiske myndigheter å forholde seg til.

Det er staten som eier NRK. Bedriften er organisert som et statlig aksjeselskap. Staten ved kulturdepartementet er aksjeeier og setter rammene for NRKs virksomhet."

Det er ikke verre enn å bruke av-knappen hvis du ikke liker det....

Endret av gompen
Skrevet

dessuten vet man ikke helt sikkert om samene er urfolk.

det er noe de selv spiller på uten at de er villige til å la det bevises

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gidder ikke undersøke om det stemmer, men jeg er nesten villig til å vedde på at det kun er her på Kvinneguiden et spørsmål om en halvtimes samisk barne-tv kan utvikle seg til en verbal krig.

Småligheten lenge leve! Hva er problemet egentlig? Norske barn er vel mer opptatt av PlayStation og tyggegummi enn å se på barne-tv uansett. Er visst bare de voksne som legger merke til at de "mister" en hel halvtime med "kvalitetstid" foran globoksen hver dag.

Og neida, jeg er ikke sint, bare fryktelig skuffet!

Fatter dere?

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hjelpes jeg blir flau på noens vegne her. Uansett om man er same, nordmann eller araber for den saks skyld: folkeskikk kommer man langt med, og man trenger ikke oppføre seg om en treåring i trassalderen og slenge drit. Rasismekortet er bare lavmål i denne debatten.

Det er jo ikke rart man ikke klarer å holde en sunn, givende debatt i konfliktfylte områder heller, når visse mennesker skal begynne med skittkastinga så snart de møter ett kritisk spørsmål fra EN person. Vi kan sikkert telle på EN hånd hvor mange som er motstandere av samisk barne-tv i denne tråden, og likevel skal noen mennesker beskylde hele det norske folkeslag for å være rasister. Kjemperasjonelt... :roll:

Og til den som beskylder samer for å ikke ha lært seg norsk: vi LÆRER oss faktisk norsk vi også, noen er bare altfor late til å gidde å skrive skikkelig. Og er man lat med skriftspråket burde man ikke blande seg inn i en skriftlig debatt.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og dialektbruk.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...