Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Hihi, det står faktisk "miniroteter" .......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppnådde vi ingenting med internatskolene på 60-tallet? Trodde vi skulle lære samene Norsk jeg, men i 2012 må de altså fortsatt ha egen barne-tv-sending på samisk?

Spøk til side: hvorfor ikke ha barne-tv på arabisk også? Vi har jo titt og ofte programmer på svensk, dansk og engelsk, for disse minoritetsbarna.

Skrevet

Spøk til side: hvorfor ikke ha barne-tv på arabisk også? Vi har jo titt og ofte programmer på svensk, dansk og engelsk, for disse minoritetsbarna.

det spørsmålet har vel blitt besvart en 4-5 ganger i denne tråden allerede. Lærte DU å lese på skolen?

Skrevet

det spørsmålet har vel blitt besvart en 4-5 ganger i denne tråden allerede. Lærte DU å lese på skolen?

Jeg bare fant ingen gode svar, og ser ingen god grunn til at minoriteter som er større (faktisk mye større) enn samene ikke skal få de samme rettighetene hva barne-tv på eget språk angår. Dersom det dreier seg om integrering er det jo rart at samebarn ikke også skal tvinges inn i norske barnehager og snakke norsk fra toårsalderen. Urbefolkningsargumentet kan dere stappe opp i bakenden. Nordmenn snakket både urnorsk, gammelnorsk og riksmaal før i tiden, men ingen har en rett til å holde på disse språkene i dag. Tidene forandrer seg. Dere kjører nå biler, bor i vanlige hus med strøm, ser på tv, drikker kaffe latte og henger på nettforum. Det er ikke mye urbefolkning igjen av dere, så hvorfor ha rettigheter som om dere fortsatt skulle være?

Skrevet

jeg har ikek drukket nok kaffe i dag til å orke å mate dette trollet, kjenner jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...