Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Gjest petronella
Skrevet

Urfolk er det folk som besittet et område før det ble kolonisert av en nasjonalstat.

Det har ingenting med hvilken tekonlogi menneskene i dag benytter seg av...

Viser til FN og ILO konvensjonen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er eg litt usikker på om du prøver deg på ironi eller om du berre er dum.

Berre ein liten prosent nordmenn som forstår nynorsk? :klaske:

Du veit ikkje at nynorsk er eit SKRIFTspråk, akkurat som bokmål? INGEN snakkar nynorsk eller bokmål, dei skriv nynorsk eller bokmål (Er vel akkurat i nyheitssendingane på NRK at opplesarane snakkar som om dei les nynorsk eller bokmål). Og greier du ikkje å skjønne kva som blir sagt/lese kva som er skrevi på begge målføre, trur eg rett og slett ikkje du kan ha norsk som morsmål, eller du må ha alvorlege språkvanskar. Bokmål og nynorsk er ikkje morsmål! Norsk er morsmålet, bokmål og nynorsk er berre skriftspråk.

Og tvunge til å høyre barne-TV på nynorsk? Dei fleste stemmane på barne-TV snakkar "pen Oslo-vest dialekt", så eg vil ikkje seie det er eit stort problem akkurat...

Meninga var å få frem hvor dum denne tråden var. Men siden du insisterer på at nynorsk ikke er et talespråk, så spør jeg deg: hva er nynorsk skriftspråk basert på? dialekt! nynorsk skriftspråk er basert på nynorsk talemål, altså dialekter..mesteparten av Norges befolkning snakker dialekt(nynorsk)....bør vel og legge til at østlandsdialekta ikke går under nynorsk men bokmål :)

Hvis definisjonen av å være dum er å ikke kunne nynorsk skriftspråk, så ja takk, heller dum enn tjukk i hue.

Siden jeg er vokst opp i finnmark, har jeg naturlig nok valgt samisk fremfor nynorsk...og glad er jeg for det i dag, som er så heldig å forstå både samisk, norsk og nynorsk :P

Er vokst opp med norsk som morsmål, og må nok si dette er første gang noen påstår jeg må ha alvorlige språkproblemer. Skulle jeg ha språkproblemer, så må det skyldes at jeg har en same og en vestlending som foreldre ;)

God Jul!:)

Gjest stolt same!
Skrevet

IKKE ALLE SAMISKE BARN KAN NORSK!! IKKE MED DET FØRSTE IHVERTFALL! Du som begynte denne debatten er rett og slett patetisk! Tenk at du ikke klarer å unne samiske barn 15 minutter, for nei.. samisk barnetv varer ikke i 30 minutter, men 15 MINUTTER!! Skjerp deg!!! og alle dere andre som er enig med tullingen som begynte det her: Skam dere. Å våge å kalle samene griske, ka er dere da? Er man ikke grisk når man ikke unner andre noe godt? Skammelig å se at voksne personer oppfører seg sånn.. skammelig, rett og slett skammelig.

• Liker 1
Skrevet

Altså, bare for å gjøre en ting helt klart. Jeg synes ikke akkurat det å oppfordre til tospråklighet er å undertrykke samisk språk og kultur. Og man kan selvfølgelig si at man ikke kan kreve at de med samisk som morsmål skal lære norsk, men da går man jammen meg glipp av mye i samfunnet. Blant annet matteundervisningen på skolen der en i tråden gikk, for ikke å snakke om politikk og generelt samfunssliv.

Som sagt, jeg mener samisk er en viktig del av kulturarven til det som nå er staten Norge, og jeg håper at dette blir levende i lang tid framover. Jeg håper til og med at samisk kan få mer tid på tv, og at lule og sørsamisk også får tid på tv og radio (som det vel ikke har i dag, litt vanskelig for meg å sjekke da jeg ikke kan noen av dialektene), på samme måte som jeg ønsker at tegnspråk (som også er foreslått som offisielt norsk språk, så får vi se om de får gjennomslag) skal få det.

Jeg reagerte altså kun på dette med at barna absolutt ikke skulle lære norsk før de begynte på skolen, og siden jeg ikke visste om samiske skoler med samisk som undervisningsspråk (og jeg regner med norsk som fag!?) høres dette rett og slett ut som et grusomt overtramp mot barna. Det gjør det selvfølgelig ikke, så lenge barna da begynner på skoler der samisk er undervisningsspråk!

Og ja, man kan selvfølgelig lære å lese og skrive på et annet språk enn norsk, men da bør jo selvfølgelig undervisningsspråket være samisk også :laugh:

Nå lærte jeg jo noe helt nytt om samisk i denne debatten også. Og jeg håper, hvis man ser det som en funksjonell løsning for barna, at samisk internatskole får bestå. I døvemiljøet har de i mange år kjempet for døveskolene, og jeg ser mange sammenhenger mellom kampen for samisk språk og kultur og kampen for tegnspråket og døves kultur :)

Jeg må nu flire litt av hvor lite du egentlig vet om samene og samisk skole. Matte undervisning på barneskolen foregår på samisk! All undervisning er på samisk, bortsett fra norsk og engelsk. Hvor poenget selvfølgelig er at barna skal lære seg de språkene. Det er ingen som mener at samiske barn ikke skal lære seg norsk, for det gjør det uansett. MEN det som er poenget er at samiske foreldre vil ta vare på språket. Anbefaler deg til å skaffe litt mer informasjon før du begynner å uttale deg. Og du sammenligne samisk og tegnspråk, det er jo helt latterlig.

Skrevet

så du ønsker ikke at ditt barn sakl lære seg norsk da??

tror nok ditt barn har behov for å lære like mye om den noske kulturen som mitt barn trenger å lære om den samiske. derfor bør barnetv vere forstååelig på begge språk!!!

Barne tv bør være forståelig på begge språk. Hvordan skal man løse det problemet da? Er det ikke da bra at vi har både samisk og norsk barne tv på tvn? Selv om samisk barne tv vare i ett heeelt kvarter,og norsk barne tv kan man se på i hele dag hvis man vil. Er det virkelig et så stort problem at samiske barn får ett kvarter noen dager i uka?

Skrevet

Har ingenting imot samisk barnetv.

Det er jo bare snakk om 30 minutter, og hvis jeg var samsisk så hadde jeg satt pris på den lille stunden det ble vist på tv (og om jeg var i den alderen altså :P)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Den kommentaren kom etter at en same kommenterte at matte foregikk på norsk fordi man ikke hadde fått tak i lærer som snakket samisk!

Jeg har også sagt rett ut at jeg ikke visste om det samiske skolesystemet i det hele tatt, nå gjør jeg det.

Og enten du vil det eller ikke har kampen til tegnspråk og samisk mange fellestrekk. Undertrykking av majoritet, forsøk på fornorskning, nedleggelse av internatskoler f.eks, høres noe av dette kjent ut?

Og igjen, jeg har aldri sagt noe om at foreldre ikke skal få ta vare på samisk kultur og språk, men snakket om funksjonell tospråklighet, og noe jeg oppfattet som sterkt imot dette.

Ikke alle spørsmålstegn satt ved utsagn i denne tråden er forsøk på å nedverdige samisk språk og kultur, og når noen svarer som deg her får jeg ikke mye lyst til å lære mer eller sette meg mer inn i det heller!

Jeg må nu flire litt av hvor lite du egentlig vet om samene og samisk skole. Matte undervisning på barneskolen foregår på samisk! All undervisning er på samisk, bortsett fra norsk og engelsk. Hvor poenget selvfølgelig er at barna skal lære seg de språkene. Det er ingen som mener at samiske barn ikke skal lære seg norsk, for det gjør det uansett. MEN det som er poenget er at samiske foreldre vil ta vare på språket. Anbefaler deg til å skaffe litt mer informasjon før du begynner å uttale deg. Og du sammenligne samisk og tegnspråk, det er jo helt latterlig.

• Liker 1
Skrevet

vel herregud samiske folk skal jo også få se på tv.Tenker dere om de samiske barna de lærer jo ikke mer samisk ved og sitte og se på norske ting :kjefte: :kjefte: :kjefte::nei: :nei: :nei:

Skrevet

Meninga var å få frem hvor dum denne tråden var. Men siden du insisterer på at nynorsk ikke er et talespråk, så spør jeg deg: hva er nynorsk skriftspråk basert på? dialekt! nynorsk skriftspråk er basert på nynorsk talemål, altså dialekter..mesteparten av Norges befolkning snakker dialekt(nynorsk)....bør vel og legge til at østlandsdialekta ikke går under nynorsk men bokmål :)

Hvis definisjonen av å være dum er å ikke kunne nynorsk skriftspråk, så ja takk, heller dum enn tjukk i hue.

Siden jeg er vokst opp i finnmark, har jeg naturlig nok valgt samisk fremfor nynorsk...og glad er jeg for det i dag, som er så heldig å forstå både samisk, norsk og nynorsk :P

Er vokst opp med norsk som morsmål, og må nok si dette er første gang noen påstår jeg må ha alvorlige språkproblemer. Skulle jeg ha språkproblemer, så må det skyldes at jeg har en same og en vestlending som foreldre ;)

God Jul!:)

Der tror jeg imli fikk svaret sitt. Du er rett og slett uopplyst. Ja nynorsk er basert på dialekter. NEI. Det er ingen som snakker nynorsk. Nynorsk og bokmål er skriftspråk. Du kan ikke si at det å snakke dialekt er å snakke nynorsk. Slagordet "Snakk dialekt- skriv nynorsk" viser at vi ikke snakker nynorsk. Ellers ville det vært "snakk nynorsk - skriv nynorsk".

Les litt om temaet før du uttaler deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg tåler ikke samer på et generelt grunnlag fordi jeg har opplevd så mange ufordragelige eksempler av arten. Nest etter enkelte innvandrergrupper i Oslo er samer de værste rasistene. Om det skal sendes 20 min samisk barne-tv hver dag må det i demokratiets navn også sendes sånn ca 45 min arabisk barne-tv hver dag. (-Glem det!)

Samiske unger kan lære samisk hjemme og i morsmålsundervisning på skolen på linje med andre fremmedspråklige barn. Det blir regelrett rasistisk å gi en av de etnisk minoritetene i landet så store særfordeler foran alle de andre minoritetene (hvorav noen faktisk også er flere enn samene). La fortiden være fortid og se på nåtiden. Hvor mange av samene er det egentlig som opprettholder en egen kultur? De fleste lever akkurat slik alle andre nordmenn gjør. Reindrift er ikke mer spesielt enn sauedrift, kofter ikke mer spesielt enn bunader. Samene har ikke noe grunnlag for å kreve særrettigheter lengre. ..og å fjerne samisk barne-tv kan være en god start.

Dersom det er to folkeslag som deler et land fra starten, for det er det samer og nordmenn har gjort. Syns du det er ok oppførsel at det ene av dem sier: "Det vi som skal bestemme alt her, det er vi som skal ha skolene, det er vi som skal bestemme over alle landområder og det er vi som bestemmer hvilket språk dere skal lære barna deres. Kort sagt, vi tar over hele landet, vi driter i at dere har vært her like lenge som oss, dere kan få leve her, men det blir på våre premisser". Er det ok i dine øyne?

Å sammenlikne dem med "andre etniske minoriteter" er helt off the line. Samene er ikke som "andre etniske minoriteter", som har kommet flyttende til et allerede bebodd land helt frivillig, og som dermed må innrette seg etter de lover og regler som allerede er her når de kommer. Nei, de har vært her like lenge som nordmennene, og har derfor de samme rettighetene som dem når det gjelder språk, naturressurser og så videre. Nå viser riktignok historien at dette ikke har blitt innrømmet dem i særlig grad, fordi folk med samme innstilling som deg har sitti ved makten.

At samene krever naturressurser fri for hytter etc er helt greit for meg. Dette har de hatt moralsk rett til, om ikke annet, like lenge som nordmennene har levd i landet. At den norske regjeringen nå sier det er greit skulle bare mangle. At du ikke får lov til å gjøre som du vil der oppe driter jeg tynt i. Det er slik de vil ha livet sitt, og da kan de det. Alternativet er at de får sitt eget land, men da mister du og andre nordmenn kanskje muligheten til å nyte den uberørte naturen i store deler av Finnmark. Vil du heller det slik?

• Liker 1
Skrevet

samer og nordmenn ? er ikkje samene nordmenn da?

samer er nordmenn og alle nordmenn bør forstå barnetv på norsk. samisk er ett norsk språk og nrk har ein utfordring å gjere dette forståelig på begge norske språk.

Skrevet

Fy faen så respektløst! er helt sjokkert over at noen kan finne på å skrive slike ting :sukk:

Skrevet (endret)

Etter å ha lest gjennom debatten, vil jeg fremheve følgende:

Det store flertall her, samer eller ikke, støtter sendingen av samisk barne-tv! Og andre programmer på samisk, for den del.

Uten å ha telt postene, vil jeg anslå at 80-90% av oss er helt enige om dette, så la oss prøve å bevare roen før vi slenger beskyldinger mot "de andre" ;)

Selv er jeg forøvrig norsk, men jeg så faktisk på samisk barne-tv da jeg var liten! Fatter virkelig ikke at dette skal være et problem.

Det er da ikke snakk om særbehandling, men om likebehandling - ettersom både norsk og samisk er offisielle språk her i landet.

Edit:skriveleif

Endret av Uglen
Skrevet

Fy faen så respektløst! er helt sjokkert over at noen kan finne på å skrive slike ting :sukk:

så du syns det er respektøst å kalle en same en nordmann eller å ha ett ønske om at flere skal delta/forstå det samiske språket??????eller begge deler kansje..hmmm ??

Skrevet

Husker at når jeg var lita var det ekstra samisk barneTV (vi hadde forresten bare NRK1, TV2 og TVNorge) og de hadde alltid noe som så mye gøyere ut enn det vi fikk servert kl. 6 :sjenert:

Heller Tassen enn Barnas Supershow. Har aldri likt å se andre barn leke på TV...

Skrevet (endret)

så du syns det er respektøst å kalle en same en nordmann eller å ha ett ønske om at flere skal delta/forstå det samiske språket??????eller begge deler kansje..hmmm ??

Nå siterte jo ikke same innlegget ditt. Det er kanskje lurt å være sikker på at innlegget var rettet mot deg før du lar beskyldningene hagle?

Endret av Pingting
  • 4 uker senere...
Skrevet

For meg spiller det ingen trille. Dere er ikke et urfolk lenger. Dere lever jo akkurat som alle andre skandinaver. Kjører snøscooter, bor i hus, går på kjøpesenter, ser på tv, handler mat i butikken. Hvorfor skal dere ha flere rettigheter enn andre minoriteter i dette landet?

Så du mener at urbefolkning betyr at man sitter på vidda, og slakter maten sin selv, og går på ski og bor i telt?????

AnonymBruker
Skrevet

Poenget til TS var vel hvorfor dette ikke heller kan sendes på lokal tv.

Fordi samer er spredt utover hele landet, med hovedvekt i Oslo. Jepp, det er flere asfaltsamer enn reinsdriftssamer.

For øvrig syns jeg både samisk barne-TV og Oddasat er interessant å se på når jeg slumper borti det. Man lærer mye om en kultur som vi lever side om side ved. Og jeg klarer ikke helt å se at en halvtimes samisk barne-TV, som jo er med på å bevare samisk språk, skal være noe å skrike opp om.

Skrevet

Fordi samer er spredt utover hele landet, med hovedvekt i Oslo. Jepp, det er flere asfaltsamer enn reinsdriftssamer.

For øvrig syns jeg både samisk barne-TV og Oddasat er interessant å se på når jeg slumper borti det. Man lærer mye om en kultur som vi lever side om side ved. Og jeg klarer ikke helt å se at en halvtimes samisk barne-TV, som jo er med på å bevare samisk språk, skal være noe å skrike opp om.

kansjje barna vil syns det er kjekt om dem forstod det som ble sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...