Gjest Nord-Norge Skrevet 4. desember 2011 #181 Skrevet 4. desember 2011 Riks TV? Da burde man få en egen kanal for så vidt dedikert til samene. Eneste riks tv greiene som finnes i nord er "TV-Nord," og som jeg vet om, er det ikke ALLE som har tilgang på det. Skal kommunene og staten sette penger til dette sånn at samene får med seg 30 minutter, når alt det andre også går på norsk og når de fleste sakene som sendes på den kanalen ikke er relevant for samene? Hvis dette ER ett alternativ så ville jeg heller gitt støtte til en egen samisk kanal der de kan sende hva f... de vil.
Gjest Maya Turi Skrevet 4. desember 2011 #182 Skrevet 4. desember 2011 Det er fordi Norge er tuftet på området til to folk, nordmenn og samer. Dvs at samer har like mye rett som nordmenn til å få et tilbud på samisk, også barne tv. Det kunne vært omvendt; Ditt barn fikk bare en halv time med barne tv på norsk hver dag. Det ville vært urettferdig for ditt barn, like mye som vi samer synes en halv time hver dag er lite for våre barn!! Og det skal være sagt - jeg synes alle barn i Norge burde fått et tilbud på barne tven, men da hadde det ikke vært mye tid igjen til norske sendinger. Beklager, men nå ble jeg provosert!! 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #183 Skrevet 4. desember 2011 Jeg sier fortsatt det samme, om norske barn ikke klarer den lille sendingen på et annet språk, så er det slett ikke sendingen som er problemet, det er foreldrene som tydeligvis ikke makter å aktivisere barna sine det lille kvarteret det varer. Jeg er norsk, fra bygda, er ikke så mange år siden vi fikk flere kanaler enn NRK1. Kan aldri huske at noen har klaget på samisk barne-tv. Som voksen så jeg på det sammen med mine barn, spesielt den serien der Slurfi (hunden) var med, husker ikke hva den het. Men den serien elsket jeg. Synes Mánáid-tv er et program laget med hjertet, alt annet er så himla kommersielt. Det er TRIST at folk ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp. Mye vil ha mer, og Fanden vil ha fler. 5
Gjest gjest Skrevet 4. desember 2011 #184 Skrevet 4. desember 2011 Ser at enkelte her tar til orde for en egen samisk kanal, fordi de ikke vil ha 15 min samisk barne-tv på sin norske kanal. Vel, la oss nå se for oss at denne samiske tv-kanalen hadde vært en realitet... Da hadde kanskje denne tråden handlet om noe sånt som: "Hvorfor skal vi ha en helt egen tv-kanal for samene? Jeg nekter å gå med på at mine surt betalte skattepenger skal gå med til å finansiere en slik særrettighet for dem, som ikke engang betaler like mye skatt som meg!" Ja, jeg er sarkastisk nå. 2
Gjest Kristin Skrevet 4. desember 2011 #185 Skrevet 4. desember 2011 Herregud, er det mulig? Allerhelst burde vel NRK sende et obligatorisk rettskriving/historieoppfriskningskurs for voksne som tydelig har store hull i allmenndannelsen sin. Vi i Norge er så heldige at vi har en egen urbefolkning med en særegen kultur og språk. Noe jeg synes vi alle burde være stolte av. I mange år, med fornorskningsprosesser og fandens oldemor, ble den samiske kulturen og språket undertrykt av norske myndigheter, noe som har resultert i at mange samer har fornektet sitt språk og opphav. Det er derfor viktig at vi har en statskanal hvor det samisk språket blir anerkjent, og jeg synes det er flott at barn får muligheten til å se barne-tv på samisk. Akkurat som jeg som dialektbruker synes det er flott at ikke all barne-tv lenger er på Østlandsdialekt, som i min barndom, men at alle dialekter er representert. Av alt som sendes på tv for tiden synes det jeg det er smålig av deg å gå løs på samisk barne-tv. 3
Gjest AM Skrevet 4. desember 2011 #186 Skrevet 4. desember 2011 Utrolig mange her inne som tydeligvis vet ingenting/relativt lite om grunnleggende fakta om samene og om KONSESJONSVILKÅRENE NRK MÅ følge. Vet dere at det er ganske farlig å uttale seg om noe man egentlig ikke har peiling på? Samene bor spredt rundt i HELE Norge, de bor ikke bare i Karasjok og Kautokeino. De fleste samer jobber ikke lenger i reindrifta, de har såkalte "normale" jobber akkurat som alle andre nordmenn. Viktigst av alt så er NRK pliktig til å sende en viss mengde samisk innhold på kanalene deres i løpet av en dag. Hvem som har kommet opp med det er mindre viktig, men NRK må følge konsesjonsvilkårene de har fått, hvis de skal få lov til å kalle seg allmennkringkastere. Og hvis det fortsatt er et så stort problem at de samiske barna får et KVARTER tilpasset språket deres, så kan vel barna deres finne på noen annet å gjøre? Sånn som å kanskje ta seg en luftetur og faktisk bruke kroppen til noe annet enn sitte stille og glo på en skjerm. 3
Spirali Skrevet 4. desember 2011 #187 Skrevet 4. desember 2011 (endret) Jeg er stolt, jeg, over at vi i Norge har kommet dithen at vi gir rom for urfolket i selveste Rikskringkastingen. Har jobbet med urfolksorganisasjoner fra Argentina, Chile og Russland - de har ikke spesielt stort rom for utøvelse av sin etnisitet og identitet, og håpet deres er at de respektive myndigheter skal titte til Norge og kanskje ta bittelitt lærdom. En ting til: er det virkelig så fælt at norskspråklige barn får et innblikk i samisk språk, og kanskje til og med lærer at det finnes noen i dette landet som ikke snakker straight østlandsk? Endret 4. desember 2011 av Spirali 2
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2011 #188 Skrevet 4. desember 2011 Så du har regnet ut at de får 1/144 av sendetiden. Da kan jeg ta et annet regnestykke. Det er litt usikkert, men det virker som vi i hvert fall kan anta 35.000 samer i Norge, total befolkning ca 5 mill 5000000 / 35000 = 142 Så, de skulle egentlig hatt noe sånt som en 142-del, mer enn den 144-delen de faktisk får Men det er overraskende proporsjonalt Rettelse: det er 75.000 samer i Norge.
Gjest johan Skrevet 4. desember 2011 #189 Skrevet 4. desember 2011 Har de ikke lokal-tv? Det gikk jeg ut i fra, i og med at de er så forbanna flinke til å griske til seg alt annet. My bad. Da forstår jeg selvfølgelig at det må sendes en plass (selv om jeg egentlig ikke helt forstår det likevel, for alle samiske barn kan jo norsk). "For alle samiske barn kan jo norsk". Hva vet du om dette? Det er rett å slett merkelig hva enkelte folk som du kan lire ut av seg av rare påstander. At voksne folk sitter på forumer her på nettet å synser om ting å tang uten å virke å ha noen som helst kunnskap ang. tema, det er rett å slett skammelig.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2011 #190 Skrevet 4. desember 2011 Hvem i helvete har sagt at samer kun bor på en plass. Det største antall av samer bor i Oslo.
Gjest tsje-æss-ve Skrevet 4. desember 2011 #191 Skrevet 4. desember 2011 Herregud! Jeg er same, jeg er tenåring, jeg ser ikke på denne samiske barne-tv'en, MEN jeg synes samiske barn burde få beholde denne lille halvtimen med barne-tv på dere morsmål! Klarer du deg ikke uten tv en halvtime eller?? Det er jævli egoistisk å ikke kunne unne oss samer litt også! Den samiske barne-tv, eller Mánáid-tv som det heter, er faktisk ganske bra! Barn liker den, og det er bra for samisken også. Hvis dere normenn skulle tatt alt fra oss, som tv, radio, aviser, magasiner, samiske skoler osv. så ville språket vårt dødd, det ville blitt helt borte! Er det det dere vil kanskje?? Vel, i såfall så er dere jævli egoistiske!!!!! ČSV! <3 - Jente, 14 år 1
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2011 #192 Skrevet 4. desember 2011 Skal jeg si deg hvorfor det er så få prosent som kan samisk i Norge. Gjett kem som har prøvd å fornorske alle samer? Ja nemlig, det er dokker som har prøvd å utrydde språke våres, og er så sinnsykt stolt av dokker selv.
Gjest Heaikia Skum Skrevet 4. desember 2011 #193 Skrevet 4. desember 2011 kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv? det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også? synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk. Det er ensten så man ikke gidder å bruke tid på dere som er så svake at dere ikke tør stå frem med fullt navn når dere skriver slike usaklige innlegg. Men, denne gang gjør jeg ett unntak! 1. samer er ikke bare en minoritet, men også et urfolk med rett til å bevare- og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Hva er galt med at vi skal få bruke, høre og oppleve vårt eget språk (samisk), på samme måte som det dere enspråklige nordmenn forventer at dere skal lære, høre, snakke og kommunisere på deres språk, norsk. 2. Samisk og norsk er to likeverdige språk i Norge. 3. Aldri har samer snakket, kommunisert og handlet så nedsettende om deres norske språk, som det vi opplever i forhold til vårt språk. Hvis dere har problemer med det samiske, så finnes der en av-knapp både på TV og radio, så slipper dere å høre samisk. At dere opptrer anonymt i slike debatter medfører at vi ikke gidder å bruke tid til å diskutere med dere, men det er vel ikke dere heller interessert i. Dere bare fortsetter med annonyme innlegg og forsetter å spre usakligheter. Være voksne nok til å stå for dere meninger, og bruk fullt navn når dere sprer usaklighetene.
Gjest Villanda Skrevet 4. desember 2011 #194 Skrevet 4. desember 2011 Poenget til TS var vel hvorfor dette ikke heller kan sendes på lokal tv. Da må det spesielt sendes på lokaltv i Oslo, siden det er der det er flest samer i hele Norge. TS kan ikke ha mye å irritere seg over, viss samisk barne tv og nyheter er noe som engasjerer så voldsomt. Bytt kanal, eller slå av!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2011 #195 Skrevet 4. desember 2011 I post nr 35 i denne tråden ble det linket til språkregler for NRK. Der står det: "De offisielle språkene i NRK er norsk og samisk. NRK skal bidra til å styrke og utvikle disse språkene. Minst 25 prosent av verbalinnslagene i radio og fjernsyn skal være på nynorsk", pluss en del til som du selv kan lese hvis det er av interesse. Selv om det ikke var akkurat samme link, så står det jo omtrent det samme. Det var denne linken jeg siktet til da jeg sa at jeg hadde lest det fra før av. Og igjen, til Lady in blue: Jeg mener fortsatt ikke at det trengs samisk barne-tv for at de samiske barna skal kunne lære seg språket bedre. Det finnes bøker og blader, i tillegg kan man ha samisk som valgfag i de samiske kommunene OG man kan søke samisk språkstipend. Vil man lære det, så lærer man seg det. Samiske barn kan heller ikke lese, ikke småbarn. Hvordan mene du at dem skal lære seg språket bedre via bøker og blader da?
Gjest Marty Skrevet 4. desember 2011 #196 Skrevet 4. desember 2011 NRK er en allmennkringkaster, noe som vi si at de faktisk er nødt til å sende noe for alle minoriteter, dette gjelder da samer. Siden NRK er offentlig og/eller linsensbasert, betyr det at det skal sendes noe for alle. For kjapp info, les denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Allmennkringkasting 1
Gjest meg Skrevet 4. desember 2011 #197 Skrevet 4. desember 2011 For en fantastisk holdning du har JA tenk at vi som er et så rikt land på kultur skal sende en hel halv time med samisk barne tv, også på riksdekkende tv , går det ann ?For det skal jo sies at en stor prosent av norges urbefolkning altså samer bor i oslo og østlandet forøvrig. så lokal tv rundt om i landet ville vært bra og tenk at Samer er en folkegruppe tradisjonelt bosatt i fra Hedmark i sør til Kola-halvøya i øst, med et kjerneområde i de indre delene av Nordkalotten og fjordstrøkene i Nord-Norge. og tenk at «Samisk og norsk er likeverdige språk, jf. sameloven kap. 3. tro hvorfor det :) Jeg syntes det er stas å kunne si at vi er i fra et land som tar vare på VÅRE EGNE, samer er urnorske SÅEH samisk og kvænsk er vel like norsk som norsk er samisk og kvænsk ;) ha en fortreffelig samisk barnetv halvtime før den norske halvtimen ;) pst dumt å blande inn andre UNORSKE minoriteter ;)og bare for å sette prikken over Ien så har vel mange av disse nyelandsmenn og minoriteter også sine egne kanaler
Gjest anonym Skrevet 4. desember 2011 #198 Skrevet 4. desember 2011 Er DYPT rystet over å komme over det her! Jeg har sett samisk-barne-tv i hele mitt liv og nå ser mine barn på det! Kom ikke å kall dette for søppel når du ikke sett på det i 20 år! Må si at den Norske-Barne-Tvn heller ikke var noe mer enn å sitte på stolen og se veldig glad ut å snakke i startsfasen! Og det er mange samiske barn som ikke forstår norsk, der i blant mine! Så kommer dere her og sier at mine skal finne i å se på barne-tv de ikke skjønner noe på alle tider i døgnet, fordi dere er misfornøyde med den ene halvtimen?! Ka &/¤¤%# gjør dere om dagene, kanskje lurt å gjøre noe annet med barna enn å bare la de sitte foran skjermen hele dagen?! Samisk barne tv er mine barn sine HØYDEPUNKT på tv. De er triste på fredager, for da går det ikke samisk barne tv og da må de finne i å se noe på norsk. TRITER i prosenter, dette er MINE BARN! Hva har vi gjort dere? Blande mine barn inn i noe jæ/&%%¤ politiske-rettighets-svada! Håper dere alle tenker på at jeg ser dette som et angrep på mine to små barn! Hvorfor kan ikke barna din norsk?
Gjest Gjeeest Skrevet 4. desember 2011 #199 Skrevet 4. desember 2011 Halo! Dette er jo helt usaklig. Synes dere skal sjekke ut fakta før noen av dere uttaler dere. Ser at dere ikke har peiling om hva dere snakker om. Urfolk og innvandrere er to forskjellige folkegrupper. Les litt på internett og google om samer før dere begynner å sammenligne de med svensker o.l. Og personen som nevnte at samer har så mye mer rettigheter enn nordmenn kan også lese om det på nett, det stemmer dessverre ikke.
Pingting Skrevet 4. desember 2011 #200 Skrevet 4. desember 2011 Hva har vi gjort dere? Blande mine barn inn i noe jæ/&%%¤ politiske-rettighets-svada! Håper dere alle tenker på at jeg ser dette som et angrep på mine to små barn! men i alle...? Det såkalte politiske-rettigheter-svadet er jo mye av grunnen til at det trolig er såpass mye samisk på TV som det er, og til at det ikke kommer til å forsvinne med det første! I stedet for å banne i alle retninger og få et trassanfall kunne du kanskje sett at det er en god ting? Og en ting til: skill litt mellom sak og person her? At du tolker dette som et angrep på barna dine er ikke mindre enn skummelt. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå