Satellites Skrevet 1. desember 2011 #81 Skrevet 1. desember 2011 ts her. kjekt at så mange engasjerer seg i denne debatten. tydelig at mange mener det er tull å formidle en kultur som ingen forstår på ett språk ingen forstår.ja ja 35000 stk da. alle burde få ett innblikk i hele den norske kulturarven ikke bare samene. Nånå, så veldig mange er det jo da ikke som mener det er tull med samisk barnetv. Det har jo vært betydelig flere som er for! 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #82 Skrevet 1. desember 2011 Vel, ut fra arumentasjonen til noen av KGs mindre intelligente brukere her inne, burde NRK ihvertfall kutte ut programmer på tegnspråk. Hvem skjønner det liksom? Samiske programmer er laget for den samiske befolkningen og ikke ment som kulturopplysning for nordmenn. Savner du et program på norsk som gir informasjon og innblikk i samisk kultur og språk får man skrive til NRK og be om at de sender det. Forøvrig er det viktig for språket å se programmer på eget språk. Det er en grunn til at mange nordmenn bosatt i utlandet med barn viser norskspråklig barnetv på dvd til barna. Det gjør ihvertfall jeg... 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #83 Skrevet 1. desember 2011 nei, men fra skolealder kan vel de fleste lese? Nei, over hodet ikke i den grad at de kan følge teksting på tv samtidig som de får med seg innholdet i programmet. Det forutsetter en bildeminne av hele tekstlinjer, og er avansert lesing. Så selv om programmet er tekstet eksluderer det de aller fleste norsktalende barn i målgruppen.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #84 Skrevet 1. desember 2011 Samene har blitt behandlet som DRITT av nordlendingene, Eh? Feil. Samer har blitt behandlet som dritt av nordmenn, enten vi snakker nordlendinger, østlendinger, sørlendinger eller vestlendinger. Hilsen nordlending som har samiske aner 8
Gjest frøken am Skrevet 1. desember 2011 #85 Skrevet 1. desember 2011 Eh? Ikke BARE feil. Har nordnorske aner jeg og, og det er ikke til å skyve under teppet at nordlendingene har gjort mye ufint de og. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #86 Skrevet 1. desember 2011 Eh? Ikke BARE feil. Har nordnorske aner jeg og, og det er ikke til å skyve under teppet at nordlendingene har gjort mye ufint de og. Ja, men når du skriver det slik du gjorde så sier du jo at nordlendingene har noe ekstra skyld i forhold til andre nordmenn, og DET er tull. Hvorfor i all verden valgte du å legge skylda på nordlendingene for noe som hele nasjonen (styrt fra Oslo faktisk, det er jo der makta sitter) har vært skyldig i? 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #87 Skrevet 1. desember 2011 kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv? det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også? synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk. Du kan ikke sammenligne andre minoriteter i Norge med etniske minoriteter som samisk. Samisk er jo et offentlig språk i Norge. Språket har eksistert like lenge i Norge som det norsk har gjort. Hilsen ikke-same 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #88 Skrevet 1. desember 2011 Eh? Ikke BARE feil. Har nordnorske aner jeg og, og det er ikke til å skyve under teppet at nordlendingene har gjort mye ufint de og. Nå ga jeg deg nettopp et pluss, når jeg skulle trykke svar. Så det kan du bare trekke fra. Nordlendingene har utført mye jævelskap mot samene, ja. Mesteparten på ordre fra styresmakta. Som sitter hvor? AB #84 3
Gjest frøken am Skrevet 1. desember 2011 #89 Skrevet 1. desember 2011 Ja, men når du skriver det slik du gjorde så sier du jo at nordlendingene har noe ekstra skyld i forhold til andre nordmenn, og DET er tull. Hvorfor i all verden valgte du å legge skylda på nordlendingene for noe som hele nasjonen (styrt fra Oslo faktisk, det er jo der makta sitter) har vært skyldig i? Fordi begge gruppene har vært like jævlige. Det som skjedde her var at du tok deg nær av at jeg spesifikt nevnte nordlendingene uten østlendingene. Men det betyr ikke at jeg har glemt østlendingene, nei.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #90 Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor skal de få egene tv-programmer fordi de er en del av Norge? Har sett meg så inni h*lvette lei av særbehandling når det gjelder samer. De kan norsk og kan vel fint se på den vanlige barne tven, slik som resten av norske barn gjør. Tull og tøys, intet annet. Det samme gjelder foresten nyheter på samisk. Hvorfor kaller du det for en "særrettighet" egentlig? Det er jo likestilling, en menneskerettighet. Skal f.eks ikke folk som snakker Welsh i Wales få lov til å ha nyheter på Welsh? Og folk i Skottland som snakker Gaelic, skal ikke de få lov til å ha nyheter, barntv på Gaelic? Samene er en del av norge, og de er like norske som nordmenn, men de snakker to språk! Hvorfor skal man ikke få lov til å ta vare på et språk som er truet? 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #91 Skrevet 1. desember 2011 Har de ikke lokal-tv? Det gikk jeg ut i fra, i og med at de er så forbanna flinke til å griske til seg alt annet. My bad. Da forstår jeg selvfølgelig at det må sendes en plass (selv om jeg egentlig ikke helt forstår det likevel, for alle samiske barn kan jo norsk). Dette syns jeg var ganske frekt sagt. Fordomsfullt og generaliserende. Man skal ikke skjære alle over en kam og det tro på alt hva man leser i media - bruk det du har mellom ørene. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #92 Skrevet 1. desember 2011 Fordi begge gruppene har vært like jævlige. Det som skjedde her var at du tok deg nær av at jeg spesifikt nevnte nordlendingene uten østlendingene. Men det betyr ikke at jeg har glemt østlendingene, nei. Klart jeg tar meg nær av det når du henger ut en landsdel for noe et helt land har gjort seg skyldig i. Du trenger ikke ramse opp nordlendinger, østlendinger, trøndere, bergensere osv. Hva med å si NORDMENN? Hvorfor valgte du å legge skylda på nordlendingene? Jeg vil bare gjerne vite hva som får deg til å skrive sånt. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #93 Skrevet 1. desember 2011 Når skal man slutte å dra inn diskriminering i alt som handler om kritikk av samene? Hvor lenge skal de kunne bruke det som en unnskyldning for å få det slik som de vil? Kanskje jeg hadde hatt litt mer respekt for de hvis de hadde betalt full skatt slik som oss andre. Inntil de gjør det, syns jeg ikke vi trenger å tilrettelegge noe som helst. Hvorfor sprer du slike usannheter? Jeg er i slekt med flere samer og de betaler like mye skatt som alle andre. Hvor er det du finner fram slike "fakta" egentlig? Greit, det er snakk om vern av reindrift siden det er en viktig kulturarv - men en same får ikke noen skattelettelser. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #94 Skrevet 1. desember 2011 "For alle bosatt i Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr år inntil kr 25.000, særskilt skattefradrag og forhøyet barnetrygd. Disse er gjeldende inntil Stortinget omgjør ordningene." Ikke kom her og fortell meg at dette ville vært gjeldende hvis det ikke hadde vært for at dette er "samiske fylker". Stor fraflyttelse i disse fylkene og kommunene - det har ingenting å gjøre med samer. 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #95 Skrevet 1. desember 2011 ts her. kjekt at så mange engasjerer seg i denne debatten. tydelig at mange mener det er tull å formidle en kultur som ingen forstår på ett språk ingen forstår.ja ja 35000 stk da. alle burde få ett innblikk i hele den norske kulturarven ikke bare samene. I hvilken tråd er det tydelig? Det kan i hvertfall ikke være denne tråden du mener. Her er det et fåtall som er enig med deg. Et tips: Se hvilke innlegg som har fått haugevis av plusser her, og hvilke innlegg som har 0-1 plusser. Hvis du fortsatt synes det er tydelig at mange er enig med deg så bør du kanskje gå litt i deg selv. 8
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. desember 2011 #96 Skrevet 1. desember 2011 Vel, ut fra arumentasjonen til noen av KGs mindre intelligente brukere her inne, burde NRK ihvertfall kutte ut programmer på tegnspråk. Hvem skjønner det liksom? Samiske programmer er laget for den samiske befolkningen og ikke ment som kulturopplysning for nordmenn. Savner du et program på norsk som gir informasjon og innblikk i samisk kultur og språk får man skrive til NRK og be om at de sender det. Forøvrig er det viktig for språket å se programmer på eget språk. Det er en grunn til at mange nordmenn bosatt i utlandet med barn viser norskspråklig barnetv på dvd til barna. Det gjør ihvertfall jeg... Jeg kan, jeg kan Sorry, klarte ikke å dy meg Back to the case: Man må gjerne mene at nrk ikke skal sende samisk, men da må man faktisk gå til norsk lov og endre hva som er offisielle språk i Norge. Nrk som statseid og støttet kanal skal nemlig ta hensyn til de offisielle språk i Norge i sitt sendeprogram! Så da synes jeg TS og Fireflies skal ta opp dette som politisk sak og se hvor mye støtte de får i samfunnet! 8
Gjest alille Skrevet 1. desember 2011 #97 Skrevet 1. desember 2011 Som same, så gjør denne tråden meg ufattelig trist. Så mange fordommer folk har mot et språk! Er det virkelig så vondt for dere at vi får noen minutters sendetid på TV på vårt eget språk? Hæh? Jeg vet om mange norske barn som også liker samisk barne-tv. Barn er ikke dumme, og kan kose seg med TV på fremmedspråk også. Samisk barne-tv bidrar også til at norske barn vet mer om samene, og ikke tror at vi bare er et folk som snylter på skatten og rir på isbjørn... "For alle bosatt i Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr år inntil kr 25.000, særskilt skattefradrag og forhøyet barnetrygd. Disse er gjeldende inntil Stortinget omgjør ordningene." Ikke kom her og fortell meg at dette ville vært gjeldende hvis det ikke hadde vært for at dette er "samiske fylker". Ærlig talt, sett deg litt inn i norsk politikk og regler før du blander deg inn i en slik debatt. Skattefradraget har ingenting med samene å gjøre, det er en distriktspolitikk som er satt i gang for å sikre arbeidskraft nordpå. At du har trodd noe annet er jo helt uforståelig? Og jeg kan love deg at han kompisen din ikke får noe skattelette fordi han er same. Trodde du det er du jammen meg lettlurt, beklager å si det. Litt meningsløst å ha samisk barne-tv på lokal-tv når det måtte sendes på de fleste lokal-tv i landet, kanskje? Vi samer har dessverre invadert hele landet. Så bare pass deg, plutselig har vi snylta på skattepengene du betaler også! Oslo er et mer samisk fylke enn Finnmark og Nord-Troms. Om det var samer denne ordningen var rettet mot så burde vel samer i Oslo få disse fordelene, eller hva? Nei, det er det ikke. Det er flere samer i Finnmark enn i Oslo. Men det bor flere samer i Oslo enn i noen annen kommune. Kom ikke lenger enn til side 4 i debatten, så jeg får lese resten senere, hvis jeg gidder. Ble meget trist av dette innlegget. Første jeg tenkte på da jeg leste tråden var Mari Boines "Høye herre, langt der nede i Oslo." Like aktuell i dag, tydeligvis... 13
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. desember 2011 #98 Skrevet 1. desember 2011 Jeg synes ikke du skal la noen få personers meninger i en slik tråd gå så innpå deg. Om du leser tråden ser man godt at de innleggene som har fått flest plusser og støtte definitivt er de som støtter samisk på nrk 9
Gjest Jente Skrevet 1. desember 2011 #99 Skrevet 1. desember 2011 Eh? Ikke BARE feil. Har nordnorske aner jeg og, og det er ikke til å skyve under teppet at nordlendingene har gjort mye ufint de og. Ja, men når du skriver det slik du gjorde så sier du jo at nordlendingene har noe ekstra skyld i forhold til andre nordmenn, og DET er tull. Hvorfor i all verden valgte du å legge skylda på nordlendingene for noe som hele nasjonen (styrt fra Oslo faktisk, det er jo der makta sitter) har vært skyldig i? Jeg må si meg enig med Frøken Am. Nordlendinger har nok vært verst, ja, det er jo der fornorskningen var verst, og enda i dag er det mange nordlendinger som har samiske aner som ikke vil vedkjenne seg dette - Fornorskningen har satt dype spor i finnmark-troms. Fremdeles den dag i dag merker man dette. Det har vært mye trakassering og skitkasting i tromsø-kommune de siste månedene. Link til en tråd om dette temaet; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=606249
Gjest Jente Skrevet 1. desember 2011 #100 Skrevet 1. desember 2011 ""opplevelsen av at når jeg vil sikre at mine barn får lære seg samisk og vokse opp i en samisk kultur og i et samisk samfunn, så er det “særrettigheter” og “forskjellsbehandling på etnisk grunnlag”. Men gir jeg slipp på alt og lar meg og familien assimilere fullstendig så er det “likebehandling”. Først når jeg begår kulturelt og etnisk selvmord, så er jeg god nok. Kanskje." 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå