Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svensker og pakistanere kan se på svensk og pakistansk TV, om de ønsker det. Samene har ikke noe lignende tilbud. Ettersom NRK har tre kanaler tilsvarer denne halvtimen 1/144 av potensiell sendetid. Føler man må være rimelig ivrig (og multitaskende) TV-titter for å føler seg snytt av dette.

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Samene er et urfolk i Norge og har et folkerettslig krav på et særlig kulturvern. Grunnlovens paragraf 110 a og Sameloven er grunnlaget for regjeringens mål om å legge forholdene til rette for at samene kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.

Forpliktelser overfor den samiske befolkning følger også av internasjonale konvensjoner, særlig FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater.

• Liker 21
Skrevet

Poenget til TS var vel hvorfor dette ikke heller kan sendes på lokal tv.

Hvilken lokal-tv da?

• Liker 4
Gjest fireflies
Skrevet

Hvilken lokal-tv da?

Har de ikke lokal-tv? Det gikk jeg ut i fra, i og med at de er så forbanna flinke til å griske til seg alt annet. My bad. Da forstår jeg selvfølgelig at det må sendes en plass (selv om jeg egentlig ikke helt forstår det likevel, for alle samiske barn kan jo norsk).

• Liker 2
Skrevet

Hvilken lokal-tv da?

nrk nord norge eller katokeino nytt. det finnes mange lokal tv i landet vårt. tv haugaland,østlands sendingen,veltlandsrevyen etc alle er tilpassa lokal nyheter og lokal dialekt.

Skrevet

Har de ikke lokal-tv? Det gikk jeg ut i fra, i og med at de er så forbanna flinke til å griske til seg alt annet. My bad. Da forstår jeg selvfølgelig at det må sendes en plass (selv om jeg egentlig ikke helt forstår det likevel, for alle samiske barn kan jo norsk).

De er jo spredt utover hele landet.

Samiske barn flest ser nok på både norsk og samisk barne-TV, men det er jo greit at de samiskspråklige har 2 programmer på sitt språk, er det ikke? Jeg synes i hvert fall at det er viktig å ta vare på det samiske språket, og dette er en måte å gjøre det på. Og som Okapi skriver, tilsvarer samisk barne-TV 1/144 av potensiell sendetid på NRKs kanaler. Ikke mye, med andre ord.

• Liker 12
Skrevet

nrk nord norge eller katokeino nytt. det finnes mange lokal tv i landet vårt. tv haugaland,østlands sendingen,veltlandsrevyen etc alle er tilpassa lokal nyheter og lokal dialekt.

Hva med de samiskspråklige som av ulike grunner har flyttet til f.eks. Østlandet?

• Liker 1
Skrevet

Synes det er ikke bare helt greit, men veldig bra at det sendes programmer renspikket på samisk. Vi har et særskilt ansvar for å ivareta samisk kultur , og språk er en viktig del av kulturen. For å unngå at samisk blir kun til framvisning må språket holdes levende og i bruk; og det vil si at barna må lære det, og bruke det.

I de fleste norske hjem i dag finnes det mer enn kun NRK; bruk fjernkontrollen og bytt kanal den tiden det står på om det er et problem......

• Liker 17
Skrevet

er det ikke teksta da? skjønner jo hva dem sier da :P

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

De er jo spredt utover hele landet.

Samiske barn flest ser nok på både norsk og samisk barne-TV, men det er jo greit at de samiskspråklige har 2 programmer på sitt språk, er det ikke? Jeg synes i hvert fall at det er viktig å ta vare på det samiske språket, og dette er en måte å gjøre det på. Og som Okapi skriver, tilsvarer samisk barne-TV 1/144 av potensiell sendetid på NRKs kanaler. Ikke mye, med andre ord.

Som jeg allerede har skrevet, så ser jeg ikke helt poenget, da de samiske barna forstår norsk. Det finnes andre måter å praktisere det samiske språket på. Med tanke på at man faktisk betaler NRKlisens, så er det bare rett og rimelig at de sender programmer som alle kan forstå. Rart at NRK sender et program som er beregnet på en liten gruppe mennesker.

Endret av fireflies
  • Liker 3
Skrevet

Jeg får inn en haug av forskjellie lokaltv'er, så om de bor i Finnmark eller Oslo har null å si når man har digitaltv.

Samisk barnetv er utrolig dumt og klønete laget. Stakkars samiske barn.

• Liker 2
Skrevet

Det blir jo litt vanskelig å sende det på lokal tv med tanke på at de er spredt utover hele landet. Så da blir det jo alltids noen dem "plager" ved å oppta en halvtime av lokal tv`n. Om du ser så mye på nrk, 24/7, at du ikke klarer å unne disse barna 30 minutter av dagen, så bør du kanskje heller se litt på dine egne vaner, enn å klage på "griske" samer. Fysh så griske dem er, som får 0,5 timer av nrks sendetid.

• Liker 8
Gjest fireflies
Skrevet

Det blir jo litt vanskelig å sende det på lokal tv med tanke på at de er spredt utover hele landet. Så da blir det jo alltids noen dem "plager" ved å oppta en halvtime av lokal tv`n. Om du ser så mye på nrk, 24/7, at du ikke klarer å unne disse barna 30 minutter av dagen, så bør du kanskje heller se litt på dine egne vaner, enn å klage på "griske" samer. Fysh så griske dem er, som får 0,5 timer av nrks sendetid.

Hvorfor det? Har man ikke lov til å irritere seg over ting og kritisere ting hvis man ikke er hundre prosent perfekt selv?

• Liker 1
Skrevet

Hva med de samiskspråklige som av ulike grunner har flyttet til f.eks. Østlandet?

det er mulig å få inn lokal sendinger over alt ilandet. hva med egen lokal kanal.?

Skrevet

Nja, vet ikke helt om det faktisk er tilfelle. Se link

Det foreligger ikke sikkert og oppdatert tallmateriale, men linken din konkluderer også med at det er rimelig å anta at det er slik.

Hensikten med samisk barnetv er heller ikke å gi andre innblikk i samisk kultur, men at samiske barn skal ha et tilbud på sitt eget språk.

Og det synes jeg er helt greit, skjønner man ikke hva de sier går det an å skru av boksen eller bytte til en annen kanal. Det er da ingen som har interesse av absolutt alt som sendes på tv? Noe av hensikten med en statskanal er jo at også smale interesser og minoriteter skal få et tilbud.

• Liker 14
Skrevet

Samene er et urfolk i Norge og har et folkerettslig krav på et særlig kulturvern. Grunnlovens paragraf 110 a og Sameloven er grunnlaget for regjeringens mål om å legge forholdene til rette for at samene kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.

Forpliktelser overfor den samiske befolkning følger også av internasjonale konvensjoner, særlig FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater.

Word!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Så utrolig smålig å ikke unne samiske barn en halvtime med barne-tv på sitt eget språk på en riksdekkende kanal. Særlig i disse tider da de aller fleste av oss har minst 20 kanaler å velge mellom. Dette bringer fram et gufs fra fortiden da fornorskningsprosessen skulle tvinge bort det samiske språket. At noen vil at samisk politikk på andre områder (ref. "griske samer") skal gå ut over barn er hårreisende. :kjefte:

red: skrivefeil

Endret av Lady in blue
  • Liker 12
Gjest Madelene1
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Samer er like mye en del av norge som du er.

Om vi skal kutte ut samisk b-tv så burde vi kutte ut norsk btv også.

• Liker 7
Skrevet

Det gjer ikkje meg noko, i alle fall. Kanskje me kan seie at samisk barne-tv og nyheiter på samisk er eit plaster på såret for all statleg diskriminering samene har blitt utsette for?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...