Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det da ikke skattefradrag i andre kommuner ellers i landet, som også er fraflytningstruede? Jeg har selv en god kompis som jeg har kjent over mange år. Han er same og hevder han betaler mindre skatt nettopp av den grunn.

Som svar til Skandale, vil jeg si at det er foreldrene sitt ansvar at barna får lært og praktisert samisk. Ikke NRK og resten av landet sitt ansvar.

Jeg sitter her og rister på hodet over deg.

Den kompisen din som sier han betaler mindre skatt fordi han er same prater tull. Enten av uvitenhet eller for å drive ap med deg. Ingen betaler mindre skatt fordi de er samer.

Det har mange ganger vært diskutert å innføre samme ordning for andre fraflyttingstruede steder i landet enn Finnmark og Nord-Troms. Men det er vanskelig å administrere en slik ordning. I Finnmark er f.eks. Hammerfest og Alta ikke fraflyttingstruede, men de har samme ordning. Fordi det er utrolig vanskelig å skille ut hvilke kommuner man skal "hjelpe" og hvilke kommuner som klarer seg uten ordningen, og det kan være forskjeller innad ulike kommuner. Og det handler jo som nevnt før ikke bare om fraflytting, men om mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Kort sagt kan du si at de nordligste delene av landet har vært heldige, mens andre steder i landet med tilsvarende utfordringer ikke har vært like heldige. Finnmark og Nord-Troms er et stort område (bare Finnmark alene er større enn Danmark) med sterke fellestrekk i utfordringer med arbeidskraft, mens man ellers i landet ikke har et stort område, men heller færre enkeltsteder.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor er det da ikke skattefradrag i andre kommuner ellers i landet, som også er fraflytningstruede? Jeg har selv en god kompis som jeg har kjent over mange år. Han er same og hevder han betaler mindre skatt nettopp av den grunn.

Som svar til Skandale, vil jeg si at det er foreldrene sitt ansvar at barna får lært og praktisert samisk. Ikke NRK og resten av landet sitt ansvar.

Les og lær.

http://www.regjeringen.no/upload/KKD/Medier/NRK_plakat.pdf

Edit: Legg spesielt merke til:

3. NRK skal styrke norsk språk, identitet

og kultur

a. NRK skal reflektere det geografiske

mangfoldet i Norge og ha et godt lokalt

tilbud og lokal tilstedeværelse.

b. NRK skal bidra til å styrke norsk og

samisk språk, identitet og kultur. En stor

andel av tilbudet skal ha norsk forankring

og speile norske virkeligheter. NRK skal

ha et tilbud for minoriteter.

c. NRK skal formidle kunnskap om, og

speile mangfoldet i det norske samfunnet.

NRK skal skape arenaer for debatt og

informasjon om Norge som et flerkulturelt

samfunn.

Endret av Lady in blue
  • Liker 7
Gjest fireflies
Skrevet

Lady in blue: Jeg ser hva du skriver og jeg leste det forøvrig også da det ble postet tidligere i denne tråden. Det endrer likevel ikke mitt syn på at jeg mener at det er foreldrene sin oppgave å la barna lære og praktisere samisk.

Skrevet

Lady in blue: Jeg ser hva du skriver og jeg leste det forøvrig også da det ble postet tidligere i denne tråden. Det endrer likevel ikke mitt syn på at jeg mener at det er foreldrene sin oppgave å la barna lære og praktisere samisk.

Selvsagt må foreldrene lære barna sine det språket de ønsker at barna skal lære. Men tenk deg selv at du bor i et land der kun noen få snakker norsk og dine eventuelle barn hører kun norsk fra deg og din partner. De hører aldri norsk på tv/radio etc. Hvor gode blir de da i norsk?

Jeg mener ikke at samisk barne-tv er avgjørende for at samiske barn skal bli gode i samisk, men det er en del av det store bildet. Dessuten er det med på å bygge opp identitet og fellesskap, barna får føle at de er like mye verdt som de som snakker bare norsk. Det synes jeg er veldig positivt og jeg klarer virkelig ikke å se noe negativt i denne lille halvtimen hver dag.

Husk også at samer ikke er en minoritet på linje med folk fra andre land. Samer har bodd i Norge like lenge som andre nordmenn (det er ikke 100% enighet om hvem som kom først, men det er uansett så mange tusen år tilbake i tid at det burde ikke være noe tema i dag), og jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem at de får sendetid på norsk tv.

• Liker 14
Skrevet

ingen av mine barn kan lese og forstår ikke hva dette handler om i det hele tatt. jo det er flere kanaler å velge i,men horfor skal en så liten gruppe ha egen halvtime på riks? lokal tv er noe helt annet det er jo for lokal befolkningen og kan gjerne ha en lokal kanal som sender samisk hele dagen for min del.

men skal alle foke minirioteter i norge ha egen kanal ,vil det jo ikke bli integrering og forståelse iallefal.

jo samer er urfolk,men dei må formidle sin kultur på ett språk som barn og andre folk forstår vel?uten blir det jo en kultur ingen sjønner noe av!

Ja, helt enig. Derfor bør nordmenn begynne å snakke engelsk og kun sende engelskspråklige programmer på tv, for det er jo tøvete å bruke norsk som svært få kan. Hvordan skal folk skjønne seg på norsk kultur slik det er nå?

:ironi:

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer på hvor godt du leser det som blir skrevet og linket til, for jeg kan ikke se at den linken du referer til her har kommet fram tidligere i tråden.

• Liker 5
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Det er totalt unødvendig. Samene er dessuten de verste rasistene vi har i landet. Husker en sak om en tenåringsjente som ble utelukket fra å representere Norge på en internasjonal urbefolknings-kulturfestival, fordi hun var bare 3/4 samisk. ..selv om hun hadde vært med og vunnet konkurransen om å få representere.

Det ville vært mye mer demokratisk å sende barne-tv på arabisk.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes sikkert 13 tegnefilmkanaler både på norsk, dubbet og med tekst også er det dette du har problemer med?

• Liker 3
Skrevet

Det er totalt unødvendig. Samene er dessuten de verste rasistene vi har i landet. Husker en sak om en tenåringsjente som ble utelukket fra å representere Norge på en internasjonal urbefolknings-kulturfestival, fordi hun var bare 3/4 samisk. ..selv om hun hadde vært med og vunnet konkurransen om å få representere.

Det ville vært mye mer demokratisk å sende barne-tv på arabisk.

Snakk om å kaste stein i glasshus.

Samene er de verste rasistene? Hvordan i all verden kan et helt folkeslag være ansvarlig for en avgjørelse knyttet til en kulturfestival?

• Liker 5
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Tenker du lokal-tv i alle landets fylker? Det er ikke sånn at alle samene har klumpet seg sammen i ett distrikt skjønner du. Tullete innlegg, det er da både barne-tv og voksen-tv nok i dette landet om du ikke må se på tv akkurat når samene skal det.

Jeg kom forøvrig til å trykke på plusstegnet istedenfor "svar", så du kan trekke fra ett poeng på innlegget...

Hilsen same fan

• Liker 7
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hvor godt du leser det som blir skrevet og linket til, for jeg kan ikke se at den linken du referer til her har kommet fram tidligere i tråden.

I post nr 35 i denne tråden ble det linket til språkregler for NRK. Der står det: "De offisielle språkene i NRK er norsk og samisk. NRK skal bidra til å styrke og utvikle disse språkene. Minst 25 prosent av verbalinnslagene i radio og fjernsyn skal være på nynorsk", pluss en del til som du selv kan lese hvis det er av interesse. Selv om det ikke var akkurat samme link, så står det jo omtrent det samme. Det var denne linken jeg siktet til da jeg sa at jeg hadde lest det fra før av.

Og igjen, til Lady in blue: Jeg mener fortsatt ikke at det trengs samisk barne-tv for at de samiske barna skal kunne lære seg språket bedre. Det finnes bøker og blader, i tillegg kan man ha samisk som valgfag i de samiske kommunene OG man kan søke samisk språkstipend. Vil man lære det, så lærer man seg det.

Endret av fireflies
Gjest fireflies
Skrevet

Det finnes sikkert 13 tegnefilmkanaler både på norsk, dubbet og med tekst også er det dette du har problemer med?

Så lenge de er dubbet, så gjør det jo ikke noe. Da forstår jo alle barna i Norge hva de sier. Tekstet barne-tv ser jeg der i mot ikke poenget i, da de fleste små barn ikke kan lese.

Skrevet

Så lenge de er dubbet, så gjør det jo ikke noe. Da forstår jo alle barna i Norge hva de sier. Tekstet barne-tv ser jeg der i mot ikke poenget i, da de fleste små barn ikke kan lese.

Det store spørsmålet her er vel hvorfor du har så himla mye imot den lille halvtimen med samisk barne-tv på NRK hver dag? Du framstår som smålig og navlebeskuende.

• Liker 15
Gjest fireflies
Skrevet

Det store spørsmålet her er vel hvorfor du har så himla mye imot den lille halvtimen med samisk barne-tv på NRK hver dag? Du framstår som smålig og navlebeskuende.

Det har jeg allerede skrevet tidligere i tråden. Leser du gjenom den, så finner du svaret du leter etter. Mulig jeg fremstår sånn, men det betyr ikke at jeg er sånn. Alle kan ikke ha like meninger.

Skrevet

ts her. kjekt at så mange engasjerer seg i denne debatten. tydelig at mange mener det er tull å formidle en kultur som ingen forstår på ett språk ingen forstår.ja ja 35000 stk da. alle burde få ett innblikk i hele den norske kulturarven ikke bare samene.

Skrevet

Fireflies... du har jo ikke peiling på hva du snakker om, du har feilinformert deg selv så til de grader at du er jo på bærtur med argumentene dine.

Og når folk korrigerer deg så bare snakker du det vekk...

Det er lov å innrømme at man tok feil.

• Liker 12
Skrevet

Norge har to offisielle språk - norsk og samisk, i tillegg til at norsk er delt inn i bokmål og nynorsk.

Siden NRK er en statsfinansiert kanal, er det bare rett og rimelig at denne sender programmer tilpasset alle grupper i landet, og det er også NRK svært flinke på. Samene betaler da også vitterlig NRK-lisens, og bør få sin del av pakka.

Jeg må si jeg blir litt forbauset over de negative holdninger folk har til samer her inne. Hva galt har samene gjort da? De har et språk og en kultur som står i fare for fornorsking og utvasking, og deres kultur bør spres og brukes der det er mulig, for å bevare denne.

Angående skattefordeler har ikke dette noenting med særbehandling fordi de er samer å gjøre. Disse fordelene følger ikke samer, men er rettet mot spesifikke geografiske områder. Årsaken var stor mangel på arbeidere, spesielt med høyere utdanning, og tendenser til masseutflytting fra de nordligste delene i Norge.

• Liker 12
Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Samene har blitt behandlet som DRITT av nordlendingene, så at de får litt sendetid på TV bryr meg der sola ikke skinner.

Endret av frøken am
  • Liker 2
Skrevet

Jeg bor på et sted hvor det på sommeren er masse samer pga reinflyttingen. (Samelandsby på fjellet.) Ingen reindriftssamer har bostedsadresse her fast, det bor flere samer her, men de driver med andre ting. Vi har hatt endel problemer ift. samene. Etter vårt synspunkt er de et storforlangende folkeslag. Vi norske som bor her må innrette oss etter dem. "Nei, der kan dere ikke bygge noe (hus, vei, fyll inn det som passer), det står samiske tufter der." Og det står samiske tufter overalt her. "Nei, dere kan ikke ha hytte etc der, reinen har kalvingsplass der, dere skremmer reinen." Hvis man da er så dum at man påpeker at det aldri har gått en rein der, så blir samen enda mer påståelig på at du ikke får gjøre noe i området. (Om man sier det til en same -at man aldri har sett rein der- så mener samen at man sier "du er fattig, for du har så lite rein at jeg aldri har sett dem", stor fornærmelse.)De krangler om beiterett på jordbruksområder fordi de vet at en gang i tiden, så gikk det en rein der. Og det fortsetter i det uendelige.

Men Mánáid-tv unner jeg dem av hele mitt hjerte. Jeg skulle gjerne sett at samene fikk et enda større tv-tilbud. Ikke for det at reindriftssamene bruker mye tid på tv-titting akkurat. Men de er en del av Norges befolkning, og har alltid vært det.

Om norske barn ikke takler en halvtimes sending på et annet språk, så vil jeg mene det er på tide å finne på andre ting å gjøre!

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke så lenge siden jeg selv var i målgruppen for barne-TV, og jeg husker at jeg med glede tittet på samisk barne-TV i tillegg til norsk barne-TV i en periode. Lærte meg å lese da jeg var 4-5 år, men det var ikke alltid nødvendig å lese teksten, fordi bildene var ofte det som var spennende med samisk barne-TV. Jeg ble altså allerede som 4-åring riktig så fascinert over samisk kultur, og det er jeg fortsatt.

Jeg klarer virkelig ikke å se på samisk barne-TV som noe annet enn positivt.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...