Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Gjest Stolt same
Skrevet

Dette blir for dumt. Vi er nå snart i 2012 å Norges befolkningen burde ha kommet lenger enn dette. Samene har fra starten vært undertrykt, skattebelagt og fornorsket av myndighetene. Fornorsknings prosessene har gjort at samisk kultur, språk og religion har gått tapt. Samisk barne tv og nyheter er for at vi samer skal kunne vedlikeholde vårt språk og identitet. At dette skulle gått på lokal tv er vanskelig ettersom det ikke bare bor samer i Finnmark men i hele Norge!!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samene hører faktisk inn under definisjon b.

Du meiner resten av nordmennane er kolonimakta eller?

Skrevet

Jeg er helt sjokkert etter å lest disse kommentarene. Jeg har alltid sagt at en ikke skal uttale seg om ting en ikke vet noen ting om, og det står jeg for. Dere er faktisk ikke klar over hvor viktig den lille halvtimen med samisk tv for barna egentlig er. Alle samiske barn hører som oftest norsk overalt fordi det dominerer, og utrolig mange samiske barn lærer ikke samisk i det hele tatt fordi norsk dominerer så mye som det gjør, og det samiske språket dør bare mer og mer ut. Den lille halvtimen samiske barn får høre det samiske språket fra noen andre en mor eller far i hverdagen, den lille halvtimen har så utrolig mye å si. Jeg er egentlig enig i at norsk barne tv er bedre enn samisk barne tv, men de er kjempe store og ikke minst viktige språklige forbilder for barna. Og det må være en veldig liten boble dere lever i som tror at det bare finnes bare ca 100 samer. Og lokal tv?! Alvorlig talt, når antallet samer er størst utbredt i Oslo, hvordan skal du da klare å få til en lokal tv??

En liten halvtime med samisk barne tv på EN kanal, at dere ikke unner samer DET engang.

• Liker 6
Skrevet

De er jo spredt utover hele landet.

Samiske barn flest ser nok på både norsk og samisk barne-TV, men det er jo greit at de samiskspråklige har 2 programmer på sitt språk, er det ikke? Jeg synes i hvert fall at det er viktig å ta vare på det samiske språket, og dette er en måte å gjøre det på. Og som Okapi skriver, tilsvarer samisk barne-TV 1/144 av potensiell sendetid på NRKs kanaler. Ikke mye, med andre ord.

Fantastisk bra utregnet. Som kjent sitter små barn oppe hele døgnet og ser på TV.

En annen måte å regne på, er fastslå at de fleste barn i "barne-TV alder" er hjemme fra ca 16-17 og legger seg rundt 19-20. NRK 3 er eneste kanal som sender barne-TV. Det vil si at samisk barne-TV legger beslag på en ganske stor del av sendetiden.

• Liker 1
Gjest samemafia
Skrevet

Hvorfor skal dem ha nyheter på tegnspråk når kun en liten del av befolkningen er døv og forstår tegnspråk? Hvorfor tillater dere moske i Norge? Hvorfor tillater dere turban,burka osv? Trodde det ikke hørte til Norge og Norsk kultur :)dårlig eksempel... men tenk bittelitt lenger en nesa. Bytt kanal vis det irritere dere, enklere kan det vel ikke bli.. prøv med en positiv tankegang, det hjelper på det meste ;)Må smile litt av det her :D Det er ikke rart det er krig i verden hehe

Skrevet

Jeg er helt sjokkert etter å lest disse kommentarene. Jeg har alltid sagt at en ikke skal uttale seg om ting en ikke vet noen ting om, og det står jeg for. Dere er faktisk ikke klar over hvor viktig den lille halvtimen med samisk tv for barna egentlig er. Alle samiske barn hører som oftest norsk overalt fordi det dominerer, og utrolig mange samiske barn lærer ikke samisk i det hele tatt fordi norsk dominerer så mye som det gjør, og det samiske språket dør bare mer og mer ut. Den lille halvtimen samiske barn får høre det samiske språket fra noen andre en mor eller far i hverdagen, den lille halvtimen har så utrolig mye å si. Jeg er egentlig enig i at norsk barne tv er bedre enn samisk barne tv, men de er kjempe store og ikke minst viktige språklige forbilder for barna. Og det må være en veldig liten boble dere lever i som tror at det bare finnes bare ca 100 samer. Og lokal tv?! Alvorlig talt, når antallet samer er størst utbredt i Oslo, hvordan skal du da klare å få til en lokal tv??

En liten halvtime med samisk barne tv på EN kanal, at dere ikke unner samer DET engang.

Kan ikke foreldrene bare kjøpe noen DVD'er med samiske barneprogrammer.

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig så vanskelig for deg at en samisk barnetv sendes en halvtime, en HALVTIME hver dag? 30 lusne minutter, i forhold til alle kanalene og barnetv-programmenene på norsk som går døgnet rundt? Dere har cartoon network, nickelodeon, nrk super, osv..

Den samiske befolkningen er spredt utover hele norge. Vi er en minoritetet som har rett til å høre vår språk, som dessuten er truet. I Norge er faktisk norsk og samisk likestilte.

Samiske barn har ikke så mange arenaer hvor de kan få høre/snakke det samiske språket pga fornorskningen vi opplevde, noe som gjør at vi er helt totalt avhengig av de 30 min du synes er totalt bortkastet.

Om programmene er dårlig eller ei, skal ikke jeg gå mer inn på, det viktige for oss er at vi får høre det språket som vi prøver å holde vedlike.

Vi prøver hardt å være språkbevisste og lære barna vår samisk. Det er vanskelig, i og med at mange ikke kan samisk selv, fordi foreldrene aldri lærte dem det. Mange foreldre er oppvokst med å bære skam og hat ved å være samer, og lærte aldri språket.

Vi kjemper videre. Vær så snill og respekter oss, finn mer ut om oss før du uttaler deg. Kunnskap forebygger hat, så vær så snill og svar: syns du fortsatt de 30 min plager deg?

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skal de få egene tv-programmer fordi de er en del av Norge? Har sett meg så inni h*lvette lei av særbehandling når det gjelder samer. De kan norsk og kan vel fint se på den vanlige barne tven, slik som resten av norske barn gjør. Tull og tøys, intet annet.

Det samme gjelder foresten nyheter på samisk.

Æ trur det står idiot på panna di! Det kalles dessverre ikke særbehandling at samisk Tv går på riksdekkende kanal noen tima i uka. æ e ikke same sjøl, men skjønner såpass mye at man ikke kan sammenligne sama med innvandrere..Og du har helt rett i at samer også kan norsk! 10 poeng for det..for de er også norske statsborgere sånn til opplysninig. Men de har like mye rett til å se på samiske nyheter som du ser på norske nyheter.

Så hvis det plager dæ så inni helvette at samer også har egne Tv programmer de få timene i uka, så råder æ dæ til å skifte kanal når Nrk sender samiske programmer!

• Liker 1
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

jeg må faktisk le av deg :) er den lille halvtimen noe å bli så sint over? la nu samene få halvtimen på sitt eget språk du kan like greit bytte kanal å se på en såpeserie ;)

• Liker 3
Skrevet

En annen måte å regne på, er fastslå at de fleste barn i "barne-TV alder" er hjemme fra ca 16-17 og legger seg rundt 19-20. NRK 3 er eneste kanal som sender barne-TV. Det vil si at samisk barne-TV legger beslag på en ganske stor del av sendetiden.

Fantastisk. Når ble det ønskelig at småbarn skulle bruke all sin våkne tid hjemme på å sitte foran glaneboksen?

• Liker 5
Gjest Bygdefinn
Skrevet

Helt utrolig. Hvor smålig går det ann å bli? Er flau av å være norsk til tider. Er veldig glad at jeg er toapråklig bygdefinn, og jeg er stolt av mitt samiske opphav. Ikke fordi jeg er så heldig å være av urfolk opprinnelse. Gir ikke enhver same særrettigheter det! Men er stolt for den oppdragelse og verdiskapning jeg har fått av mine besteforeldre og foreldre som har gjort meg særegen. Heldige meg som er en kultur og et språk rikere. Noe jeg helt konsekvent har videreført mine barn. Vi bor i en norskspråklig kommune. Så samisk barnetv, morsmål undervisning å hva enn slags samisk inputt de kan få er jeg for, jeg er veldig stolt av mine barns kunnskap, tenk å være tospråklig før skolestart! Så om det nå måtte hjelpe at 30 min dyrebar sendetid blir gitt dem, med barne programmer på et av deres morsmål ser jeg ikke no problem. Virker som om enkelte har for få problemer i hverdagen sin. Jeg syns 1 time samisk sendetid 5 dager i uka er for lite.

• Liker 3
Skrevet

Fantastisk. Når ble det ønskelig at småbarn skulle bruke all sin våkne tid hjemme på å sitte foran glaneboksen?

Viktig med barnevakt, vettu. :filer:

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hva du kommenterer. Jeg fastslo hva som er aktuet tidspunkt for barn å se på Barne-TV. Ikke at de skal se på TV på det aktuelle tidspunktet.

Gjest SKAM DERE
Skrevet

Dere burde skamme dere. Med andre ord, har dere tenkt godt gjennom hva det er dokker sier? Typisk by-folk rasister som har lite vett og skjønner ingenting om samer, som skal begynne og klage om samer, og dems kulturer.

Skrevet

Typisk by-folk

Også var det dette med stein i glasshus, da.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner jeg blir så sint nå..!

Når jeg vokste opp, ble Sámi-mánáid tv vist bare 1 gang i uka. Og denne ene gangen var ukas tv-høydepunkt. Jeg var ganske stor før jeg lærte meg norsk, selv om jeg er og har alltid vært norsk statsborger, og kan tenke meg at det er likt med mange andre barn i dag. Jeg er glad for at de har muligheten til å se Sámi-mánáid tv daglig.

Jeg snakker samisk, tenker og drømmer på samisk. Selv om jeg er voksen nå, så savner jeg flere programmer på samisk. Jeg savner å høre samisk, lese det og rett og slett snakke samisk i flere situasjoner, og ikke bare hjemme.

Jeg håper så inderlig at disse stygge kommentarene her ikke representerer flesteparten av nordmenn, for da har vi ikke håp om å holde liv i og å utvikle det samiske språket og kulturen.

Hilsen Sápmelaš!

• Liker 4
Gjest Henning
Skrevet

Som mange har sagt, det er absolutt på sin plass med riksdekkende barne-TV for samiske barn, også, de bor over hele landet, og skal få lov til å bli kjent med, trygg på og å holde fast ved sin samiske tilhørighet. De skal få gleden av å forstå at de både kan være norske og samiske med samme rett og verdighet og tilhørighet og aksept. Det er ubegripelig smålig, nedlatende, kunnskapsløst og lite gjennomtenkt å forlange dette fjernet.

- henning

• Liker 3
Gjest Målbundet
Skrevet

Man klager over at andre land oppfører seg dårlige mot diverse minioriteter men snakker sånn her om sitt eget folk? Har ikke ord

• Liker 1
Gjest gjesten
Skrevet

NRK Sapmi er en egen divisjon under NRK, og ikke DISTRIKT(eks østlandssendingen) - som sender "lokal-tv".

Samisk barne-tv er kulturbringende for bl.a samiske barn som ikke har annet enn fjernundervisning på sitt eget motsmål og som omringes daglig av det norske språket.

Noen argumenterte med at barna forstår amerikanske produksjoner med norsk undertekst. Hvorfor ikke de samiske? Som ikke er ment som et fakta program for nordmenn, men barne-tv på det samiske språk.

• Liker 3
Skrevet

D her blir bare så dumt og usaklig som d går ann!! Les Norges lover. Der står d om samer og demmes rettigheter. Idioter hele gjengen.

Der traff du spikeren på hodet. ;) Stein i glasshus har aldri vært noe særlig intelligent å drive på med...

Hvis man nå tar seg tid til å lese tråden ser man at det, heldigvis, er svært få som er imot samisk barne-tv. Da er det ingen grunn til å klikke både horisontalt og vertikalt og kalle alle sammen for idioter. Det er rett og slett ganske lavmål å kalle oppegående, jordnære mennesker for idioter bare fordi du blir så himla provosert av noen få personers uttalelser.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...