Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samisk barne-tv er også tekstet. Det virker som du ikke har sett det programmet i det hele tatt før du uttaler deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Samedame
Skrevet

Hei!

Først vil jeg sitere Kongen: "Norge er et land basert på territoriet til to folk"

Jeg visste ikke om jeg en gang giddet å svare på dette, fordi det er så utrolig enkelt. Dere som engasjerer dere i dette, kunne brukt 5 min på å skaffe dere litt kunnskap i det minste

1. Samisk og norsk er LIKEVERDIG, begge er OFFISIELLE språk. Skaff dæ kunnskap!!

2. Samisk barne-tv går ikke på bekostning av norsk barne-tv. Skaff dæ kunnskap!!

3. Om det plager deg at det finnes samisk barne-tv burde du endre tv-vanene dine og heller bruke tiden på å: Skaff dæ kunnskap!!

4. At samiske barn har samisk som førstespråk er ingen krise når man får norsk gjennom media, naboer, på skolen etc. Norsk får man LIKEVEL, man lærer seg norsk. Jeg har mange venner og familiemedlemmer som snakker to språk FLYTENDE, og de har samisk som MORSMÅL, de kunne ikke norsk før de begynte på skolen. Er det ikke bra å være TOSPRÅKLIG? Jo det er det, så her kan du Skaff dæ kunnskap:

OM TOSPRÅKLIGHET:

http://morsmal.no/index.php/no/119-norsk-kategorier/tema-morsmal/nyheter-og-info/223-fordeler-med-tospraklighet-ny-forskning

http://www.morsmal.org/norwegian/news/no-2045.html

http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/article553937.ece

5. JA til MER samisk barne-tv, JA til sendinger på lule og sørsamisk.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke barna din norsk?

Patetisk spørsmål , kanskje fordi barna lærer et å et språk morsmål er morsmål. Jeg syntes hun har helt rett dette er et angrep på hennes barn våres alles barn for om Norsk er det eneste rette målet å snakka ja da trur je ikke det blir mange igjenn i norge jeg har flere barn derav barn som snakker samisk og barn osm ikke snakker samisk og en ting skal være vist de har sittet med sine venner og sett mánáidtv(i vestfold) og alle barna har likt det kroppsspråk er heldigvis universalt;) dette her er nedverdigende å sette spørsmål ved en annens språk og samiske barn skjønner ofte norsk men de snakker ikke like godt mens de er små (selvfølgelig gjelder ikke dette alle )

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Det er TO stykker i denne tråden som har vært imot samisk tv. Det er TS, og Fireflies. Alle andre, i nå over tohundre svar, har sagt at samisk tv er en fin ting. Så kan dere være så snill å slutte å angripe samtlige her, og påstå at vi alle er frekke og undertrykkende? Det blir like dumt som de som ikke vil ha samisk barne-tv.

• Liker 7
Skrevet

Nei, alle samiske barn kan ikke norsk før de begynner på skolen og lærer. Akkurat som mange barn ikke kan lese før de lærer det på skolen. Ja, de lærer nok noen norske ord her og der før de begynner på skolen. Snakker av erfaring. Jeg har samisktalende barn og jobbet i den samiske barnehagen og skolen. Hvis det ikke hadde vært samisk barne-tv de 15-20 min det varer, så hadde det uansett ikke blitt sendt norsk barne-tv istedenfor.

Skrevet

hærregu,samisk barne tv har ikke halvtimes barne tv HVERDAG,kun 2 dager i uka. Hva e det å gaule noe for og switch over på en annen kanal om det plager deg! Det e utrolig mange samer over HELE landet og det er faktisk ikke alle barn som kan lese,snakke norsk eller forstå andre språk,da snakker jeg om små barn som blir født med sitt morsmål som sitt daglige språk fran til skole alder. Hva er problemet om disse barna får se et program på sitt eget språk? og hva er problemet når dere er så imot samer? De er faktisk mennesker med følelser!!

Skrevet

Jeg skulle gjerne ønske at det var flere samiske sendinger på tv! Jeg er ikke samisk selv, men synes det er flott at Norge har en urbefolkning som har kjempet og stått på for å ta vare på sin kultur og tradisjoner!

Synes det er synd at det ikke gjøres mer for at befolkningen ellers i Norge får mer eksponering av samisk kultur enn det vi gjør pr.dags dato- vi hadde hatt godt av økt kunnskap om denne Facinerende og eldgamle kulturen. :)

Skrevet

Poenget til TS var vel hvorfor dette ikke heller kan sendes på lokal tv.

Hva er problemet? Jeg liker da ikke noe av disse ungdomsprogrammene på NRK. Skal de slutte og sende fordi jeg ikke vil? Eller du ikke vil se Manaid-tv? Det er ikke rart det er krig her i verden, de fleste har ca 30 kanaler og da må man kunne se noe annet når det faktisk er samisk barne-tv, eller nyheter på samisk... Vet om mange bergensere som "hater" og se på Østlandsendingen 1850 hver dag.... Hva med de? Det finnes faktisk over 50000 samer i Norge! Dette er jo Scandinavias "urbefolkning", og de må taes vare på!!

• Liker 1
Skrevet

Den her diskusjonen er bare piss.

Har folk ikke flere kanaler enn NRK1-2-3 ?

I dag har barn opptil flere forskjellige barne-tv kanaler, å like forbasket skal folk diskutere om hva som går på NRK?

Alt av samiske programmer er tekstet på norsk.

Kanskje barna har godt av å se på annet enn norsk.

De fleste lar barna se Engelske programmer. Å hvordan er det vi lærer best? Nemlig ved å se og gjøre. Så om barn da ser på et samisk eller engelsk program, å klarer å fange opp litt lærdom fra en annen kultur mener jeg at foreldre skal godta det.

Jo bedre språk kunnskap des bedre jobb muligheter.

God Jul :)

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og sms-språk/dialekt.

Yvonne (mod)

Gjest Nils Viktor H.
Skrevet

Poenget til TS var vel hvorfor dette ikke heller kan sendes på lokal tv.

Det bor jo samer over det ganske store vidstrakt landet Norge. Bakom hver annen fjord, fjell, vann, bekkefall, elver, knaus og bergsprekk. Og selvsagt også i alle byer, nord som sør i landet. Ja overalt hvor du hører joikens toner og kristen sang med samisk ord og et snev av joikens klang i urban opptreden høflighet. Ja der bor samene, det kan du jaggu meg lite på. Så derfor må samene ha en egen Riksdekkende TV kanal. Som du skjønner det, så er det ikke nok med bare Lokal TV. Om det samiske språket skal utvikle seg og overleve, i takt med dette landets majoritets Norske språket.

Skrevet

Herregud altså.. Er dere voksne alle sammen? Virker IKKE slik..

Det er viktig for samene å kunne gi språket videre, slik at det bevares. Det som snakkes om der er vanlige barne-tv ting, med litt mer fakta om samene til barna.(det er faktisk tekstet) Vil da heller la mitt barn se samisk barne-tv enn alt det andre tullet som sendes, makkapakka, hinkelpinkel? Seriøst?

Og skulle vi kun hatt norske programmer hadde vi ikke visst noe om verden rundt oss! Og tro meg, det hadde ikke vært så mye å sende på tv'en da.

Og samiske nyheter er for de eldre, som ALDRI har snakket norsk og ikke kan noe annet.

Skulle vi bannet Emil, Madicken, Pippi osv. fra tv også? Det er jo et annet språk det også. Som mange ikke "kan" før de begynner på skolen uansett..

Mener også at for barn under en viss alder så har ikke språket noe å si. De har en egen fantasi og oppfatter alt rundt oss. De er eksperter på kroppsspråk og da kan de skjønne tegneserier og filmer uten lyd også..

Idioter, skjerp dere!

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er tøvete å være motstander av samisk barne-tv. Men det er mange her i tråden som bør tenke over hva de skriver og hvordan. Vær så snill, slutt med idiot-kalling og banning, det tjener ikke "saken". Tvert imot. Sånne innlegg er med på å dra debatten ned i søla. Diskuter saklig eller la være å diskutere.

• Liker 2
Skrevet

Det er TO stykker i denne tråden som har vært imot samisk tv. Det er TS, og Fireflies. Alle andre, i nå over tohundre svar, har sagt at samisk tv er en fin ting. Så kan dere være så snill å slutte å angripe samtlige her, og påstå at vi alle er frekke og undertrykkende? Det blir like dumt som de som ikke vil ha samisk barne-tv.

:Nikke::klappe:

Jeg har endret farge og uthevet alt du skriver sånn at de som ikke orker å lese hele tråden i hvertfall får med seg dette. Hele tråden har flytt ut i usakligheter og kjefting på alt og alle.

• Liker 3
Gjest Hamsterboy
Skrevet

Oppskrift for diskusjon om samer på nettet:

For Nordmenn

1. Bruk Fantasi:

Kunnskap om emnet er ikke nødvendig for å komme med meninger, påstander og konklusjoner. Kunnskap er kjedelig, så bruk fantasien.

2. Vær kreativ med kildebruk:

Fakta trenger ikke være feil, selv om det ikke har rot fra virkeligheten. Så her kan man egentlig basere sin påstand/mening på hva som helst.

3. Vær Nasjonalistisk:

Norge er for Nordmenn. Framhev hvor mye skade det etnisk baserte folkeslaget Samene gjør mot Norge. (husk punkt 1. og 2.)

4. Be cool:

Det er faktisk mange som støtter ditt syn på Samer.

For Samer

1. Vær bedre enn alle andre:

Det finnes hverken fordommer eller rasisme i 2011, så bli sjokkert og overrsasket når du finner ut at det faktisk finnes folk på internettet som ikke er så veldig begeistret over Samer. Husk at du som Same ikke har noen fordommer mot noen, i hvertfal ikke mot negere, pakkiser og det som verre er.

2. Vær wikipedia:

Du ser en kunnskapsløs påstand som angriper ditt folkesag. Da er det din jobb og lære hele internettet om grunnleggende fakta om samer, innvandrere, norske lover, internasjonale lover, sametinget, reindrift, likestilling vs særrettighet, osv osv.

3. Vær en drittsekk:

Alle Idioter on the interweb fortjener å settes på plass. Jo mer sarkastisk og arrogant du fremstår, jo mindre hates du. Spurv skytes med kanon.

4. Krev ingenting, forlang alt

For alle:

1. Husk at et nettforum er en slagmark. Harde skyts må til for å høres.

2. Generalisering er viktig.

3. Har du noe fornuftig å si, så pell dæ vekk!

• Liker 5
Gjest Berit M A Siri
Skrevet

§ 110a.

Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for at den samiske Folkegruppe kan sikre og udvikle sit Sprog, sin Kultur og sit Samfundsliv.

Tilføyd ved grlbest. 27 mai 1988 nr. 432, endret ved grlbest. 3 mars 2006 nr. 270.

Gjest Sint same
Skrevet

Herregud så egoistiske dere er :) Voksne som rakker ned på andre folk. Kan dere virkelig ikke unne oss en halvtime med underholdning på våres eget språk? Hvis det plager dere så gjør noe så enkelt som å bytte kanal! Ingen tvinger dere til å se på det vell?

"Personlig skulle jeg ønske de heller viste alt på engelsk så kan vi voksne nyte tegnefilmene også."

At det går an å være så egoistisk, skjerp deg..

Skrevet

Snakk om å være lite raus mot en befolkningsgruppe som har bodd i landet i minst 10 000 år. Skulle gjerne vist hvordan du tenker om engelske, amerikanske og svenske program.

Skrevet

"Personlig skulle jeg ønske de heller viste alt på engelsk så kan vi voksne nyte tegnefilmene også."

At det går an å være så egoistisk, skjerp deg..

Jeg tror nok at det var et forsøk på ironi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...