Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Gjest Ann Karin
Skrevet

Samene har bebodd landområdene fra Femunden og nordover. I dag bor det samer i hele Norge, flest i Oslo. Lokalsendinger med samisk barne-TV vil derfor omfatte hele landet. Du er så uheldig å bo i et land som er bygd på territoriet til to folkeslag, folkeslag som skal behandles likt. Hvis du syns dette er vanskelig å leve med, kan du kanskje vurdere å flytte til et land som ikke har prinsippet om likebehandling av sine opprinnelige folkeslag.

Fra Arbeidsdepartementet sine nettsider: "Samene er et urfolk i Norge og har et folkerettslig krav på et særlig kulturvern. Grunnlovens paragraf 110 a og Sameloven er grunnlaget for regjeringens mål om å legge forholdene til rette for at samene kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Forpliktelser overfor den samiske befolkning følger også av internasjonale konvensjoner, særlig FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater".

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Staten Norge er grunnlagt på territoriet til 2 folk, nordmenn og samer. Det er 2 offisielle språk, norsk og Samisk. Nynorsk er et sidemål. For å oppfylle grunnlovens paragraf 110 å som sier at staten skal sørge for at samene skal kunne ivareta sitt språk og kultur, er det blant annet sendinger på Samisk i radio og programmer på tv. Håper at flere ser verdien av dette, for den samiske befolkninga.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er fleip eller fakta når spørsmålet er om det er nødvendig å sende samisk barne TV på riksdekkende kanal? Hvis du som stiller spørsmålet er seriøs så er svaret ja det er nødvendig. Det er svært nødvendig, og det skulle bare mangle! Samer bor rundt i hele landet. Samisk er språket til den norske minoritetsbefolkningen. Samisk og norsk er to likestilte språk i Norge. Dersom det kun var sending i de samiske distriktene ville svært mange samsik barn aldri fått barneTV på sitt språk. En halv time med barne TV på samisk må da alle i Norge kunne unne samiske barn.

• Liker 1
Skrevet

Om denne debatten til har blitt lenket til fra en blogg eller annen nettside? Det var da nemlig uvanlig mange samer som plutselig befant seg her, vi pleier som regel å være ganske få... :klo: Og ingen er registrerte brukere?

Hvorfor kan ikke barna din norsk?

Kanskje fordi foreldrene til barna har samisk som morsmål? Det finnes en del samer som lærte norsk av sine samisktalende foreldre, og resultatet er en del samer som snakker dårlig norsk. Så vær glad for at foreldre velger å snakke sitt eget morsmål med barna sine, du. ;) Norsk lærer de på skolen uansett.

Det er TO stykker i denne tråden som har vært imot samisk tv. Det er TS, og Fireflies. Alle andre, i nå over tohundre svar, har sagt at samisk tv er en fin ting. Så kan dere være så snill å slutte å angripe samtlige her, og påstå at vi alle er frekke og undertrykkende? Det blir like dumt som de som ikke vil ha samisk barne-tv.

Nettopp! Det var da fælt til sameinvasjon KG fikk nå... :ler: Jeg tipper at de har fått link til tråden en plass, og dermed ikke er vant til hva som er vanlig KG-etikette, nemlig å lese hele tråden før man svarer. Mye bra er sagt, men det var jammen mye unødvendig sinne også...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg må si jeg er litt overrasket over holdningen til enkelte her "Norsk lærer de på skolen uansett".

Når debatten handler om innvandrerbarn, så skal de ha lært norsk før de begynner på skolen, men det samme gjelder altså ikke samiske barn? Det er en grunn til at det har blitt foreslått obligatorisk siste år i barnehage før skole, fordi det er utrolig vanskelig å ha barn i en klasse som ikke snakker norsk.

Når det er sagt så er jeg en stor forkjemper for tospråklighet, så jeg ser ikke noe problem med at barn har samisk som morsmål. Jeg bare undres over denne holdningen jeg ser hos enkelte her inne om at norsk skal utsettes helt til skolestart, når man jo helst skal begynne å lære andre ting inkludert skriving og lesing!

Skrevet

Jeg må si jeg er litt overrasket over holdningen til enkelte her "Norsk lærer de på skolen uansett".

Når debatten handler om innvandrerbarn, så skal de ha lært norsk før de begynner på skolen, men det samme gjelder altså ikke samiske barn? Det er en grunn til at det har blitt foreslått obligatorisk siste år i barnehage før skole, fordi det er utrolig vanskelig å ha barn i en klasse som ikke snakker norsk.

Når det er sagt så er jeg en stor forkjemper for tospråklighet, så jeg ser ikke noe problem med at barn har samisk som morsmål. Jeg bare undres over denne holdningen jeg ser hos enkelte her inne om at norsk skal utsettes helt til skolestart, når man jo helst skal begynne å lære andre ting inkludert skriving og lesing!

For det første - de lærer jo å lese og skrive når de begynner på skolen. Man kan nemlig lære seg å lese/skrive på andre språk enn norsk! ;) De fleste barn som ikke lærer noe særlig norsk før skolealder vil gå i samiske klasser, det er ikke slik at de plutselig sitter ved en pult med en norsk lærer og ikke forstår et fnugg. Om man risikerer det (bor et sted uten samisk skole) så vil jeg så klart håpe at foreldrene sørger for å få inn norskopplæringa mye tidligere. Det blir ikke direkte sammenlignbart med innvandrerbarn, fordi et innvandrerbarn kan risikere å havne i en klasse der han er den eneste som ikke snakker "fellesspråket" til klassen.

Og for det andre - jeg mente så klart ikke at det er helt uproblematisk at samiske barn ikke lærer norsk før de begynner på skolen. Men det er helt klart å foretrekke fremfor at en av foreldrene skal snakke dårlig norsk med dem, og barna da vil lære seg et dårlig språk. Man oppfordrer ikke norske foreldre å snakke engelsk til barna sine, av samme grunn oppfordrer man ikke samisktalende foreldre å snakke norsk til barna med mindre de også har norsk som hjemmespråk.

Samiske barn er dessuten omringet av det norske språk nesten døgnet rundt - på TV, i bøker, tegneserier, musikk, internett etc. De fleste samiske barn vil forstå en del norsk innen de begynner på skolen, uten at noen har gått inn for å lære det. Jeg husker jeg pleide å ha norskopplæring for mine samisktalende venner da vi gikk i barnehagen... :ler:

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vel, da er jo dette tospråklighet i grunn, og det har jeg som sagt ikke noe i mot. At foreldre med dårlig norsk ikke skal være språkmodeller verken blant samer eller innvandrergrupper er jeg forsåvidt enig i, men da må man finne andre språkmodeller, f.eks. i barnehage :)

og i min uvitenhet visste jeg faktisk ikke at det fantes samiske skoler, der barna blir undervist på samisk (hvis jeg oppfatta deg riktig :klo:).

Jeg var bare kritisk til formuleringen, der det ser ut til at samiske barn skulle vokse opp enspråklig, noe jeg mener ikke er en fordel for dem.

Skrevet

Ja, det finnes samiske skoler, der mye av undervisningen skal foregå på samisk. Men det er jo ikke alltid så enkelt å få tak i samisktalende lærere i alle fag, så i praksis vil dette variere fra skole til skole og fra år til år. Jeg hadde f.eks matte på norsk alle mine år på grunnskolen, mens de som går på min gamle grunnskole nå lærer det på samisk, med samiske bøker (noe som ikke eksisterte på min tid). Det hadde jo vært litt snodig om en kommune med nesten kun samer skulle hatt mesteparten av undervisninga på norsk, det hadde blitt en noe brutal overgang... Det finnes også fortsatt en samisk internatskole (enn så lenge).

Samiske barnehager finnes også. Tidligere hadde de en i bl.a. Oslo, vet ikke hvordan det står til med den nå.

Gjest Liten pus
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Jøss, finn deg noe annet å gjøre akkurat den halvtimen om det var så ille! Eller skift kanal...

Kanskje vi skulle be om at nynorsken også fjernes da..?

Skrevet (endret)
Om denne debatten til har blitt lenket til fra en blogg eller annen nettside? Det var da nemlig uvanlig mange samer som plutselig befant seg her

Det stemmer. Jeg fant den på Facebook. Heldigvis finnes det mange fornuftige innslag i denne tråden. Det jeg personlig er mest overrasket over er den småligheten som er årsaken til hele tråden. Selvsagt skal den samiske delen av befolkningen ha sin tid på norsk riksdekkende TV, og gjerne mer enn de får i dag.

Endret av Skywalker
  • Liker 1
Skrevet

Om denne debatten til har blitt lenket til fra en blogg eller annen nettside? Det var da nemlig uvanlig mange samer som plutselig befant seg her, vi pleier som regel å være ganske få... :klo: Og ingen er registrerte brukere?

Kanskje fordi foreldrene til barna har samisk som morsmål? Det finnes en del samer som lærte norsk av sine samisktalende foreldre, og resultatet er en del samer som snakker dårlig norsk. Så vær glad for at foreldre velger å snakke sitt eget morsmål med barna sine, du. ;) Norsk lærer de på skolen uansett.

Nettopp! Det var da fælt til sameinvasjon KG fikk nå... :ler: Jeg tipper at de har fått link til tråden en plass, og dermed ikke er vant til hva som er vanlig KG-etikette, nemlig å lese hele tråden før man svarer. Mye bra er sagt, men det var jammen mye unødvendig sinne også...

Du har helt rett, jeg fant linken på facebook, og har aldri tidligere vært innom kvinneguiden. Jeg leste hele tråden før jeg svarte, men skal innrømme at jeg ikke har tatt en opptelling på hvor mange som faktisk er i mot, og hvor mange for. Jeg følte for å svare fordi jeg syntes det manglet noen fakta, samt argumentere for hvorfor det er viktig for samiske barn.

At det er en "sameinvasjon", som du kaller det, kommer nok som en reaksjon på alle nett-debatter som har rast spesiellt denne høsten, med mange til dels rasistiske innlegg. Når da barne-tv også blir en kime til debatt om rettigheter, skatt, osv hvor alt sauses sammen, tror jeg mange blir oppgitte og vil si sin mening...

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en liten prinsippsak dette her da. Forholdet norsk kontra samisk kan ikke likestilles med forholdet norsk kontra innvandreres språk, rett og slett fordi de juridiske - og etiske - forholdene ikke er like.

Mulig jeg ikke har god nok greie på det jeg uttaler meg om her, men slik har nå jeg forstått det:

Juridisk er samisk og norsk likestilt, de er begge offisielle. Det vil si at det ikke finnes hjemmel for å kreve at den ene delen skal läre den andre delens språk - uten å kreve det samme den andre veien. Og da skulle det nok blitt bråk tenker jeg, om alle norske var pålagt å lære seg samisk før skolestart :fnise:

Etisk sett så er det jo også riktig, mener jeg. Vi var her samtidig eller samene først, og det å skyve et helt folk med sitt språk og sin kultur til side fordi man vil ha plassen selv, vel...det er både arrogant, egoistisk og moralsk forkastelig. Men så er det blitt gjort likevel, og vi sitter igjen med et folk som må kjempe for sine rettigheter.

Når det gjelder innvandrere er saken en annen. De kommer inn i et land, til et folk som allerede er etablert, med språk, skikker og kultur som er kjent og med premisser som er lagt av de som var her før dem. Her er det ikke snakk om mennesker som blir skjøvet til side av et "erobrende" folk, men mennesker som ønskes velkommen av et allerede eksisterende folk.

De to problemstillingene kan derfor ikke sammenliknes. Å forlange det samme av samene som av innvandrerne vil i prinsippet være det samme som å gjenta våre tidligere overtredelser: Å si at selv om dere ikke har blitt "norske" frivillig, selv om vi har vært her like lenge, og samene kanskje først, så blåser vi en lang en i det, tråkker over dem og bestemmer at VI tar oss tilrette og avgjør både kultur, språk, tv osv i det som er deres moderland.

• Liker 3
Skrevet

Om man skal sende samisk barne-tv på lokal-tv, må man sende dette på alle lokal-tver og da er vitsen borte fra å fjerne dette fra riksdekkende. Foresten så varer sendingen bare i 17 minutter og blir sendt 4-5 ganger i uken.. Syns dokker kan sende ungan dokkers ut å leke istedefor å sitte fastklemt i tven siden det er et problem at samisk barne-tv blir sendt.

Skrevet

Det skal sies at det ikke er alle som forstår samisk. Men alle samiske programmer som sendes på riksdekkende tv. Er faktisk tekstet på norsk.

Både finnland og nabo landet I blodt og gult har mange av disse programmene på samisk, å dette uten store problemer.

Vi lever trossalt I et samfunn hvor tven som oftest har mer en en kanal. Bytt kanal viss det er et problem at du ikke fårstår samisk og ikke kan lese på morsmålet Norsk...

Gjest "gjest"
Skrevet

Norske barn har bare godt av å bli eksponert for andre språk.

• Liker 2
Skrevet

Når skal man slutte å dra inn diskriminering i alt som handler om kritikk av samene? Hvor lenge skal de kunne bruke det som en unnskyldning for å få det slik som de vil? Kanskje jeg hadde hatt litt mer respekt for de hvis de hadde betalt full skatt slik som oss andre. Inntil de gjør det, syns jeg ikke vi trenger å tilrettelegge noe som helst.

Er du seriøs?

Jeg er samisk, men jeg snakker ikke samisk pga fornorskningsprosessen tok knekken på min kulturarv. Jeg bor i Trønderlag og betaler akkurat like mye skatt som mine fullnorske venner og slekt gjør!

Jeg syntes det er hårreisende at du kommer med sånne påstander, jeg skjønner ikke samisk men jeg ser på samisk barnetv alikevell. Både pga jeg vil lære det OG fordi jeg syntes det er godt pga det minner meg om mine besteforeldre som snakket samisk hjemme.

• Liker 2
Skrevet

hvis de er en del av norge, hvorfor har de egen nasjonaldag da?

Det er ikke samenes nasjonal.dag, men samefolkets dag.... Hvorfor den markeres bør du lese om i historiebøkene. Hadde kanskje vært lurt for noen i denne tråden....ser flere som trenger litt mer kunnskap mellom ørene....

• Liker 3
Gjest Stolt same
Skrevet

Samisk barnetv går bare 3dager i uka og varer rundt 20min pr gang. Men bare vent til nesteår da kommer det til å gå 4ganger i uka og kanskje tilogmed kommer det til å vare i 22min. Og ikke glem at det ikke bare er samisk barnetv men izutv, ardna og nyheter på samisk også! ;)

Gjest petronella
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det ville sett ut om allt på tv var på andre språk enn norsk, og så skulle barn med norsk som morsmål fått kun 1/2 time barnetv daglig på sitt eget språk i sitt eget land! Vet ikke hvor mange nordmenn som hadde gått med på det...

• Liker 1
Skrevet

her blei det mye hets og lite forståelse. skulle ønske barna mine kunne se på samisk barne tv og forstått det som ble sagt.er det å ha imot samer,skatt osv..? det er en viktig kulturarv,men hvorfor kan ikke den deles med flere?er det fornorsking eller bevaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...