Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med samisk barne-TV... 30 små minutter av dagen!

Og det er jo ikke til å stikke under en stol at det samiske språket er truet - færre og færre snakker språket, og nettopp derfor er det viktig med tiltak (som samisk barne-tv, f.eks).

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så selv om programmet er tekstet eksluderer det de aller fleste norsktalende barn i målgruppen.

Men de norsktalende barna som ikke forstår samisk er ikke i målgruppen, så dette innlegget faller på sin egen urimelighet.

• Liker 9
Skrevet

Og det er jo ikke til å stikke under en stol at det samiske språket er truet - færre og færre snakker språket, og nettopp derfor er det viktig med tiltak (som samisk barne-tv, f.eks).

Enig! Jada, såklart er det først og fremst foreldrene som må videreføre det samiske språket til barna sine, men som nordmann synes jeg det hadde vært veldig trist hvis vi lot ett av vår nasjons to språk visne ut.

Hvis noe, synes jeg heller det bør komme flere samiske TV-programmer.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns vi skal drite i samisk siden det er så få som snakker det. Jeg syns også vi skal drite i norsk siden det er så få som snakker det i verden. Det er ENGELSK som gjelder, folkens!! Drit i å ta vare på språk, det har ingen verdi.

Skrevet

Viss TV-program på samisk er så ille, er jo nyheiter på teiknspråk mykje verre. Samisk TV er jo i alle fall teksta :gjeiper:

(Eg er heilt for begge delar, altså, berre for å presisere).

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nytt tegnspråknytt nå med både tale og tegnspråk :opplyser:

• Liker 2
Skrevet

Eg har for øvrig aldri skjønt kvifor ikkje personen som har nyheiter på teiknspråk ikkje kan snakke høgt? Eller skrur dei av lyden? Ein ser i alle fall på munnen at personen snakkar... :klo:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

(Avsporing)

Personen snakker ikke, og det funker heller ikke med gramatikken til tegnspråk, da bare enkelte norske ordbilder er på munnen iløpet av en tegnspråksetning. Det høres veldig dumt ut når noen prøver å snakke de ordnene som er på munnen høyt :fnise:

(/avsporing)

• Liker 2
Skrevet

Eg har for øvrig aldri skjønt kvifor ikkje personen som har nyheiter på teiknspråk ikkje kan snakke høgt? Eller skrur dei av lyden? Ein ser i alle fall på munnen at personen snakkar... :klo:

Da hadde du ikke skjønt noe særlig mer enn du gjør uten lyd.

Skrevet

"For alle bosatt i Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr år inntil kr 25.000, særskilt skattefradrag og forhøyet barnetrygd. Disse er gjeldende inntil Stortinget omgjør ordningene."

Ikke kom her og fortell meg at dette ville vært gjeldende hvis det ikke hadde vært for at dette er "samiske fylker".

Herrefred jente, dette er fordi finnmakr og nordtroms sliter med fraflytting....

Jeg kjenner jeg blir flau på dine vegne.

• Liker 8
Skrevet

Samene er en del av Norge, derfor bør de få egne tv-programmer på samisk.

hvis de er en del av norge, hvorfor har de egen nasjonaldag da?

Skrevet

Jeg må si meg enig med Frøken Am. Nordlendinger har nok vært verst, ja, det er jo der fornorskningen var verst, og enda i dag er det mange nordlendinger som har samiske aner som ikke vil vedkjenne seg dette - Fornorskningen har satt dype spor i finnmark-troms.

Fremdeles den dag i dag merker man dette. Det har vært mye trakassering og skitkasting i tromsø-kommune de siste månedene.

Link til en tråd om dette temaet;

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=606249

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når folk framviser en sånn mangel på innsikt i vårt lands nære historie.

Fornorskningen var verst i Nord-Norge ja, fordi det var der det var flest samer. Dette var ikke noe nordlendingene bestemte, det var bestemt fra sentralt hold.

Ja, det vil alltid komme fram mer "grums" fra Nord-Norge, fordi det er i nord at samer og andre nordmenn i størst grad lever side om side og derfor kommer eventuelle konflikter mer fram i lyset. Nå i det siste har det vært debatt rundt hvorvidt Tromsø skal innlemmes i samisk språkområde. Jeg vil tippe at om det ble spørsmål om det samme for Oslo, Bergen, Kristiansand eller Fredrikstad så ville ikke debatten blitt noe snillere. Som i de fleste nettdebatter er det jo de som skriker høyest og bruker styggest ord som blir hørt.

Jeg forbauses stadig over folks behov for å putte mennesker i bås. Samer er griske, nordlendinger oppfører seg som dritt mot samer, osv. Man skjønner jo hvor fordommer og rasisme får grobunn når folk tenker på den måten der.

• Liker 8
Skrevet

Nei, det er det ikke. Det er flere samer i Finnmark enn i Oslo. Men det bor flere samer i Oslo enn i noen annen kommune.

Kom ikke lenger enn til side 4 i debatten, så jeg får lese resten senere, hvis jeg gidder. Ble meget trist av dette innlegget.

Beklager, det var ikke meningen å gjøre deg trist. :klemmer:

Det innlegget (om flere samer i Oslo) var ment ironisk som en kommentar til dem som trodde det var samer som fikk skattelette.

Og som du ser er det kun svært få i denne tråden som støtter ts. Heldigvis. :)

Hilsen en med samiske aner

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke du skal la noen få personers meninger i en slik tråd gå så innpå deg. Om du leser tråden ser man godt at de innleggene som har fått flest plusser og støtte definitivt er de som støtter samisk på nrk :nigo:

Det hjalp litt å få lest side 5 i tråden, det kom frem litt flere nyanserte meninger der. ;) Men jeg begynner jo å bli vant til at folk gjerne behandler meg som same pent i virkeligheten, mens på nett florerer hetsen til de grader. Og det er utrolig skuffende at noen folk skal la visse konflikter påvirke sitt syn på et helt folk og legge hele kulturen for hat.

Generelt vil jeg bare si at det absolutt er konflikter mellom samer og nordmenn i en del områder. Veldig ofte er dette knyttet til retten til bruk av landområder (beite etc. ). Ofte er konfliktene samer seg i mellom også. Men jeg håper nå de fleste er voksne nok til å ikke generalisere alle utifra disse konfliktene. Jeg er selv same, men har absolutt ikke snøring på hvordan bl.a. reindrift foregår, og setter derfor pris på om folk kan la vær å kalle meg storforlangende og hetse meg på grunnlag av politisk debatt. Dette skjer jo ikke så mye i denne tråden, men nordpå er netthetsen rett og slett uutholdelig. Glad jeg har bosatt meg blant de snille søringene, jeg. ;)

Innlegget er redigert som et ledd i rydding.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Beklager, det var ikke meningen å gjøre deg trist. :klemmer:

Det innlegget (om flere samer i Oslo) var ment ironisk som en kommentar til dem som trodde det var samer som fikk skattelette.

Og som du ser er det kun svært få i denne tråden som støtter ts. Heldigvis. :)

Hilsen en med samiske aner

Jeg ordla meg nok litt feil, det var vel ikke ditt innlegg som gjorde meg trist. :ler: De fleste nordmenn tror faktisk at samer flest bor i Oslo, så det er jeg veldig vant med å påpeke at ikke stemmer, uten at det gjør meg trist. ;)

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Yvonne (mod)

Skrevet

Jeg synes det er så fantastisk at vi har et urfolk i landet vårt. Også synes jeg det hadde vært trist om vi bare lot språket og kulturen forfalle.

Jeg ser mot verden, og har for lengs godtatt engelsk påvirkning av språk o.l. Men jeg er villig til å kjempe ganske mye for at vår kultur og våre språk kan leve side om side med engelsk og resten av verden, også om 100 år. Med tanke på at samiske språk er utdøende, synes jeg vi om noe burde styrke språkene. Både på TV og ellers. Hadde gjerne tatt samisk som valgfag, for eksempel.

• Liker 3
Skrevet

Samisk eller ikke på barne-TV... Synspunktet til TS er ikke bare smålig, det er også flaut og viser en total mangel på historisk kunnskap.

Samene har ikke statusen "Norges urbefolkning" for ingenting. Men vi skal ikke lenger tilbake enn til 50-60-tallet for å finne uverdige måter å "fornorske" samene på i et forsøk på å utslette både samisk språk og samisk kultur.

Et eksempel:

Det var få skoler i Finnmark den gangen, og de fleste barna måtte på internat, mange mil unna hjemstedet. På skolen foregikk all undervisning på norsk, og værre, de ble systematisk avstraffet dersom en lærer overhørte at de snakket samisk. Men disse barna kunne ikke norsk. Dette var barn av samer som bodde langt utenfor det vi regner som sivilisasjon i dag, og som heller ikke kunne norsk, samtidig som de lærte at alt som hadde å gjøre med samisk kultur og levemåte var mindreverdig.

Her måtte de bo 8 måneder i strekk, uten å se foreldrene sine (vet ikke om de kom hjem til jul og slikt). Snøen var flere meter høy, det var lite veier og i store deler av Finnmark var hest det eneste framkomstmiddelet som fungerte. Og med gårds- og reindrift var det en ganske umulig oppgave for foreldrene å reise i mange timer for å komme på besøk.

Resultatet ble at mange av de som i dag er foreldre og besteforeldre var så inndoktrinert i mindreverdighetskomplekset at de heller ikke så noen verdi i å lære barna sine samisk språk og kultur. Norge greide det de ville - å kue et helt folk i kne.

Som sagt, disse lever fortsatt, og denne systematiske inndoktrineringen preger selvfølgelig "kampen" i nord og forsøket på å ta verdigheten tilbake. Norge har samtidig en jobb i forhold til å gjøre opp for de følgene samene sliter med i dag. Å anerkjenne at dette folket ikke bare har hatt rett på landet minst like lenge som dem selv er bare en begynnelse. Å gi av nasjonal sendetid er et greit forsøk på å si dette i praksis, men det er ikke en gang et plaster på såret. Samene har langt igjen til anerkjennelse på lik linje med de som tok det fra dem.

Æsj, nå ble jeg sint :angry:

• Liker 6
Gjest Jente89
Skrevet

Jeg er samisk, men jeg snakker ikke samisk, og det gjør meg trist når jeg tenker på det. Språket "mitt" er truet og det er stadig færre som snakker dette vakre språket - Det er en trist utvikling og jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne samisk. Foreldrene mine snakker heller ikke samisk som et resultat av den brutale fornorskningspolitikken.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...