Gå til innhold

samisk barne tv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svensker og pakistanere kan se på svensk og pakistansk TV, om de ønsker det. Samene har ikke noe lignende tilbud. Ettersom NRK har tre kanaler tilsvarer denne halvtimen 1/144 av potensiell sendetid. Føler man må være rimelig ivrig (og multitaskende) TV-titter for å føler seg snytt av dette.

Så du har regnet ut at de får 1/144 av sendetiden.

Da kan jeg ta et annet regnestykke.

Det er litt usikkert, men det virker som vi i hvert fall kan anta 35.000 samer i Norge, total befolkning ca 5 mill

5000000 / 35000 = 142

Så, de skulle egentlig hatt noe sånt som en 142-del, mer enn den 144-delen de faktisk får

Men det er overraskende proporsjonalt :)

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjer ikkje meg noko, i alle fall. Kanskje me kan seie at samisk barne-tv og nyheiter på samisk er eit plaster på såret for all statleg diskriminering samene har blitt utsette for?

det er da ikke diskriminering av samer å ikke ønske en halv times tv program for barn som bare en liten prosent av befolkningen forstår. da burde dem heller satse på å vise kulturen sin for oss slik at barna sjønner hva som blir sagt.eller lage programmer hvor flere kan lære dette språket. blir tullete at dem skal ha det for seg selv og ingen sjønner noen ting,spesielt ikke barn.

Skrevet

det er da ikke diskriminering av samer å ikke ønske en halv times tv program for barn som bare en liten prosent av befolkningen forstår. da burde dem heller satse på å vise kulturen sin for oss slik at barna sjønner hva som blir sagt.eller lage programmer hvor flere kan lære dette språket. blir tullete at dem skal ha det for seg selv og ingen sjønner noen ting,spesielt ikke barn.

35.000 nordmenn skjønner dette språket. ;)

Uansett: Samiske barn har godt av å se ting på tv på eget språk. Både for å styrke språkforståelse (mange samiske barn er ofre for seinvirkninger av fornorskningsprosessen og snakker derfor dårlig samisk) og for å få økt fellesskapsfølelse og stolthet over eget språk og egen kultur. Samisk barne-tv er (heldigvis) opptatt av samisk språk og kultur, istedet for amerikanisert "tjo og hei" i full fart.

• Liker 11
Gjest fireflies
Skrevet

Det gjer ikkje meg noko, i alle fall. Kanskje me kan seie at samisk barne-tv og nyheiter på samisk er eit plaster på såret for all statleg diskriminering samene har blitt utsette for?

Når skal man slutte å dra inn diskriminering i alt som handler om kritikk av samene? Hvor lenge skal de kunne bruke det som en unnskyldning for å få det slik som de vil? Kanskje jeg hadde hatt litt mer respekt for de hvis de hadde betalt full skatt slik som oss andre. Inntil de gjør det, syns jeg ikke vi trenger å tilrettelegge noe som helst.

• Liker 2
Skrevet

Når skal man slutte å dra inn diskriminering i alt som handler om kritikk av samene? Hvor lenge skal de kunne bruke det som en unnskyldning for å få det slik som de vil? Kanskje jeg hadde hatt litt mer respekt for de hvis de hadde betalt full skatt slik som oss andre. Inntil de gjør det, syns jeg ikke vi trenger å tilrettelegge noe som helst.

Betalar dei ikkje full skatt? Har samane andre skattefordelar enn resten av befolkninga i Finnmark/nord-Troms?

• Liker 8
Skrevet

Hvis du flytter til Finnmark eller utvalgte kommuner i Troms får du også skattefordeler. Akkurat det handler om distriktspolitikk og ikke om samer.

Ser ikke helt at samene blir forfordelt i noe større grad enn andre?

• Liker 12
Skrevet

Er virkelig Drømmehagen nødvendig? Hvor stor andel av norges befolkning er egentlig under 3 år? De vil jo uansett ikke huske noe av det senere, så jeg ser virkelig ikke poenget i at disse skal få noen særbehandling! Skriker og lukter vondt gjør de også... :ironi:

Samisk barnetv er et tilbud for samiske barn der de kan møte morsmålet sitt. Jeg synes at det er kjekt at det finnes programmer på mitt morsmål, så da synes sikkert samer også at det er kjekt å kunne se på tv på sitt. Jeg kan heller ikke se at dette går negativt utover meg på noen som helst måte! Men hvis jeg ønsker kan jeg velge å se på programmet selv, og på den måten få et lite innblikk i samisk språk og kultur. Samene har bodd i Norge like lenge som Norge har vært et land, og samenes historie er derfor en ikke uvesentlig del av norges historie.

Når går egentlig barnetv på samisk? Jeg fikk nemlig lyst til å se på det en dag.

• Liker 14
Skrevet

Nå sprer du svada her. Samer har da ingen skattefordeler! Herregud. På tide at du trekker deg litt tilbake og leser deg litt opp på ting her. Slike holdninger basert på total kunnskapsmangel er rett og slett pinlig.

• Liker 12
Skrevet

Er virkelig Drømmehagen nødvendig? Hvor stor andel av norges befolkning er egentlig under 3 år? De vil jo uansett ikke huske noe av det senere, så jeg ser virkelig ikke poenget i at disse skal få noen særbehandling! Skriker og lukter vondt gjør de også... :ironi:

Samisk barnetv er et tilbud for samiske barn der de kan møte morsmålet sitt. Jeg synes at det er kjekt at det finnes programmer på mitt morsmål, så da synes sikkert samer også at det er kjekt å kunne se på tv på sitt. Jeg kan heller ikke se at dette går negativt utover meg på noen som helst måte! Men hvis jeg ønsker kan jeg velge å se på programmet selv, og på den måten få et lite innblikk i samisk språk og kultur. Samene har bodd i Norge like lenge som Norge har vært et land, og samenes historie er derfor en ikke uvesentlig del av norges historie.

Når går egentlig barnetv på samisk? Jeg fikk nemlig lyst til å se på det en dag.

det er fra kl 5 til halv 6 på nrk super. syns dette er en uting. alle barn burde forså samisk og ikke pakke det inn og holde det kunn for samer.samer er jo norske og da bør man lære dette eller ha alt på norsk/forståelig språk.

• Liker 1
Skrevet

Så du har regnet ut at de får 1/144 av sendetiden.

Da kan jeg ta et annet regnestykke.

Det er litt usikkert, men det virker som vi i hvert fall kan anta 35.000 samer i Norge, total befolkning ca 5 mill

5000000 / 35000 = 142

Så, de skulle egentlig hatt noe sånt som en 142-del, mer enn den 144-delen de faktisk får

Men det er overraskende proporsjonalt :)

Åh, der kom du meg i forkjøpet ;)

Da blir det vel heller ikke for drastisk å anta at også en 142-del av lisenspengene er innbetalt av samer. Dermed er det kanskje ikke så fryktelig urettferdig?

• Liker 14
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Nå sprer du svada her. Samer har da ingen skattefordeler! Herregud. På tide at du trekker deg litt tilbake og leser deg litt opp på ting her. Slike holdninger basert på total kunnskapsmangel er rett og slett pinlig.

"For alle bosatt i Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr år inntil kr 25.000, særskilt skattefradrag og forhøyet barnetrygd. Disse er gjeldende inntil Stortinget omgjør ordningene."

Ikke kom her og fortell meg at dette ville vært gjeldende hvis det ikke hadde vært for at dette er "samiske fylker".

Endret av fireflies
Skrevet (endret)

Bortsett fra at jeg synes at det er rimelig selvopptatt å klage over at det finnes samisk barnetv, så kan jeg minne ts på at det for alle som synes at dette er forferdelig og nesten ikke til å leve med, kunne vært verre: Sørsamene kunne også hatt sin egen barnetv (den som er sendes nemlig på Nordsamisk og disse språkene er forskjellige). Ellers har vi samer i alle landets fylker og flest i Oslo, så det er både rett og rimelig at det sendes over hele landet.

Om man irriterer seg over at barna sine ikke gidder å se på tv denne halvtimen, fordi de ikke skjønner språket, så bør man uansett legge om tv-vanene - det er nemlig ikke bra for barn å sitte klistret foran tv mange timer om dagen. Om man ikke har barn og irriterer seg over at det finnes, så har man gjerne en fjernkontroll med flere knapper på, - en av disse kan brukes til å slå av tv'n (om man ikke har fjernkontroll, så finnes det en knapp på selve tvapparatet, som man kan trykke på for å få samisk barnetv til å forsvinne når man ikke vil se det).

Endret av absinthia
  • Liker 9
Skrevet

"For alle bosatt i Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr år inntil kr 25.000, særskilt skattefradrag og forhøyet barnetrygd. Disse er gjeldende inntil Stortinget omgjør ordningene."

Ikke kom her og fortell meg at dette ville vært gjeldende hvis det ikke hadde vært for at dette er "samiske fylker".

Himmel og hav...

Den ordningen der gjelder ALLE i Finnmark og Nord-Troms, inkludert innvandrere og tilflyttere sørfra. Den er IKKE pga samene. Det er en ordning som kom fordi man slet med å få kvalifisert arbeidskraft så langt nord. Skolene fikk ikke utdannede lærere osv. Så man laget denne ordningen for å lokke folk med utdanning nordover.

• Liker 20
Skrevet

Nå er det ingenting som heter samiske fylker, samiske kommuner har man derimot..

Og igjen - argumentet er at norsk distriktspolitikk ønsker at det skal bo mennesker i grisgrendte strøk.

Hvis du flytter opp der får du de samme fordelene, har ingenting med å være same å gjøre.

Folk bosatt på Svalbard har også noen fordeler - mener det er mye billigere alkohol og røyk der.

Dette kan du selvfølgelig mene er idiotisk politikk - men det har ingenting med samer eller samisk barne-tv å gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Oslo er et mer samisk fylke enn Finnmark og Nord-Troms. Om det var samer denne ordningen var rettet mot så burde vel samer i Oslo få disse fordelene, eller hva?

Slutt å spre slikt tull. Du sprer fordommer og hatske holdninger uten rot i virkeligheten. Du burde skamme deg.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Dette har med å gjøre at det er fraflytningstruede fylker. Det bor faktisk flere "ikke samer" der enn samer, - ellers så bor det ganske mange samer i både Nordland, Nord-trønderlag og Sør-trønderlag også. Har du ikke hørt om sørsamer?

Endret av absinthia
  • Liker 8
Skrevet

Nå er det ingenting som heter samiske fylker, samiske kommuner har man derimot..

Og igjen - argumentet er at norsk distriktspolitikk ønsker at det skal bo mennesker i grisgrendte strøk.

Hvis du flytter opp der får du de samme fordelene, har ingenting med å være same å gjøre.

Folk bosatt på Svalbard har også noen fordeler - mener det er mye billigere alkohol og røyk der.

Dette kan du selvfølgelig mene er idiotisk politikk - men det har ingenting med samer eller samisk barne-tv å gjøre.

Nettopp. Og i tillegg har Svalbard mye lavere skatt enn resten av landet, inkludert Nord-Troms og Finnmark. Og andre fordeler for både arbeidsliv og ellers. Hvor mange samer bor på Svalbard tro? :klo:

• Liker 9
Skrevet

Dette er den mest trangsynte debatten jeg har sett på KG på lenge. Samene er spredd over hele Norge, og det er derfor umusikalsk å sende dette på lokalTV. Hvorfor ikke unne samene en halv time av sendeskjemaet til én enkelt TV-kanal til dagen? Nå sendes jo barneTV til alle døgnets tider, så den halvtimen kan dere vel bare skifte kanal og stenge av krana. Makan til syt.

• Liker 12
Skrevet

fireflies: problemet er jo at mange samiske barn ikke får "praktisert" språket sitt og det blir fattigere og mer utvannet for hver generasjon. Siden språk er en stor del av kultur, ville det jo vært ganske trist og katastrofalt for samene dersom alle gikk over til å snakke norsk. Det er allerede nok samer som ikke forstår samisk.

• Liker 6
Gjest fireflies
Skrevet

Hvorfor er det da ikke skattefradrag i andre kommuner ellers i landet, som også er fraflytningstruede? Jeg har selv en god kompis som jeg har kjent over mange år. Han er same og hevder han betaler mindre skatt nettopp av den grunn.

Som svar til Skandale, vil jeg si at det er foreldrene sitt ansvar at barna får lært og praktisert samisk. Ikke NRK og resten av landet sitt ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...