Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

En god venn av meg har store problemer med å drite på offentlig toalett, så han er veldig påpasselig med å få det unnagjort hjemme. Heldigvis er han en av Kellogs heldige som har regelmessig fordøyelse, så det går greit. Men toalettene blir ikke noe mindre offentlige av den grunn. Og det faktum at enkelte ikke har behov for å bruke en bestemt tjeneste eller tilbud, er ikke i seg selv noen grunn for at det ikke skal kunne opprettes.

Jeg er forsåvidt enig i deg at religiøsitet eller bestemte livssyn ikke har noe spesielt krav på respekt og tilrettelegging. Men et tilbud som er utformet slik at det har en bred appell, favoriserer ingen bestemt gruppe.

Men her går det deg visst hus forbi at jeg nettopp skiller mellom livssyn og andre områder, det er på livssynsområdet jeg ønsker meg en stat som bestreber seg på full likebehandling på invividnivå, og siden dette er sponsing av et rom som nettopp er tiltenkt spesiell livssynsutfoldelse, noe bare en del livssyn har nytte av, vil det være uheldig, både fordi jeg i utgangspunktet er imot enhver offentlig sponsing av menneskers livssyn og fordi det innebærer forskjellsbehandling.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men her går det deg visst hus forbi at jeg nettopp skiller mellom livssyn og andre områder, det er på livssynsområdet jeg ønsker meg en stat som bestreber seg på full likebehandling på invividnivå, og siden dette er sponsing av et rom som nettopp er tiltenkt spesiell livssynsufoldelse, noe bare en del livssyn har nytte av, vil det være uheldig, både fordi jeg i utgangspunktet er imot enhver offentlig sponsing av menneskers livssyn og fordi det innebærer forskjellsbehandling.

Neida, det har ikke gått meg hus forbi. Jeg savner bare en brukbar begrunnelse.

At man ikke skal favorisere religioner, det er jeg helt med på. Og særlig ikke enkelt-religioner.

Men at man ikke skal kunne bidra til å dekke NOEN spirituelle behov, det virker umiddelbart noe urimelig.

Når det er sagt, så vil gjerne gjenta at før man evt dekker noe slikt, så er det nok av andre og langt mer presserende behov, som ville komme ALLE elever til gode, og som man burde dekke med en atskillige bedre begrunnelse enn begrunnelsen for å lage et bønnerom/stillerom. Hadde jeg hatt noe med behandlingen av en slik søknad, tror jeg nok at jeg ville gjort mitt ytterste for å motarbeide den, med den begrunnelsen.

"The needs of the many outweighs the needs of the few. Or the one." Som Spock ville sagt det. Så et bønnerom står ganske nær bunnen av min prioriteringsliste for ting jeg ville foreslått å bevilge penger, ressurser eller tid til i en norsk skole. Men jeg ser ingen rasjonelle grunner til at det prinsipielt sett ikke kan stå på den listen i det hele tatt.

Skrevet

Hvis vi levde i en helt annen verden, en verden der statsbudsjettet og alle norske universitets og skolers budsjett var uten grenser, der vi alle kunne be det offentlige sponse deler av eller hele vår livssynsutfoldelse og få det innvilget, ville jeg hatt vesentlig mindre å innvende. Men det er jo langt fra tilfelle. Det du snakker om er forskjellsbehandling satt i system, å gjøre de store livssynsgrupper enda sterkere.

Og selv i en tenkt verden der Norge hadde ubegrensede midler og enhver kunne få det offentlige til å sponse sin livssynsutfoldelse ville det fortsatt være en fare for at menneskenaturen skulle fortsette som før og mennesker tilhørende store imperialistiske livssyn bruke sin kollektive styrke til å dominere samfunnet politisk og kulturelt, på bekostning av alle de som har små personlige, ikke-religiøse og som regel ikke-synlige livssyn. De som tilhører en stor imperialistisk religion kan ikke sutre fordi de ikke får dominere enda mer, det jeg vil "frata" dem er jo bare det Cosette og jeg allerede er fratatt, "retten" til å få det offentlige til å sponse de deler av vår livssynutfoldelse vi ville ha nytte av.

Som JEG allerde har skrevet ( :lur: ), så er ikke dette noe som nødvendigvis krever store ressurser.

• Liker 1
Skrevet

Hva om det hadde blitt laget et stillerom i skolen? Da ville vel muslimene utnyttet det til en plass for sine bønner. Ville noen andre elever tørre å gå inn dit og forstyrre bønnene? Jeg tror ikke det. Da blir det tilrettelagt for muslimer siden de er de eneste som er nødt til å be i løpet av en skoledag. Dermed ville et stillerom gli over til å bli et muslimsk rom for bønn uansett hvilket skilt som står på døren. Jeg tror verken bønnerom eller stillerom er noen god løsning.

Muslimenes bønn utgjør ikke veldig mange minutter i løpet av en dag. Mesteparten av dagen vil det altså ikke være noen slik bønn som pågår.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis vi levde i en helt annen verden, en verden der statsbudsjettet og alle norske universitets og skolers budsjett var uten grenser, der vi alle kunne be det offentlige sponse deler av eller hele vår livssynsutfoldelse og få det innvilget, ville jeg hatt vesentlig mindre å innvende. Men det er jo langt fra tilfelle. Det du snakker om er forskjellsbehandling satt i system, å gjøre de store livssynsgrupper enda sterkere.

Og selv i en tenkt verden der Norge hadde ubegrensede midler og enhver kunne få det offentlige til å sponse sin livssynsutfoldelse ville det fortsatt være en fare for at menneskenaturen skulle fortsette som før og mennesker tilhørende store imperialistiske livssyn bruke sin kollektive styrke til å dominere samfunnet politisk og kulturelt, på bekostning av alle de som har små personlige, ikke-religiøse og som regel ikke-synlige livssyn. De som tilhører en stor imperialistisk religion kan ikke sutre fordi de ikke får dominere enda mer, det jeg vil "frata" dem er jo bare det Cosette og jeg allerede er fratatt, "retten" til å få det offentlige til å sponse de deler av vår livssynutfoldelse vi ville ha nytte av.

Som JEG allerde har skrevet ( :lur: ), så er ikke dette noe som nødvendigvis krever store ressurser.

Som sagt: Om det offentlige så kunne tilbudt alle å sponse en fritt valgt bit av vår livsynsutfoldelse ville jeg likevel vært mot dette, rett og slett fordi en slik sponsing innebærer en form for anerkjennelse, og de store livssyns imperialistiske impuls og tendens til å dominere samfunn politisk og kulturelt er for allesteds nærværende selv i dag. Om islam etter hvert følger i kristendommens fotspor og roer sin imperialistiske ambisjon om dominans og bekjemper de krefter i religionen som står for dette, kan vi kanskje om noen hundre år se på disse religionene med noe andre øyne. Med noe mindre berettiget motvilje og skepsis. Men inntil da får de finne seg i at alle forsøk på å få særfordeler og offentlig sponsede fasiliteter møter motstand fra de av oss som ikke ønsker et samfunn basert på den sterkestes rett på livssynsområdet.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Skrevet

Nemlig. Jeg stusser litt over at en del her får det til å høres ut som "å lage et stillerom" faktisk innebærer å lage dette rommet. Som om man må sette himmel og jord i bevegelse og bruke massevis av tid og penger på å flytte vegger eller utvide bygg.

Mens det i virkeligheten tar kanskje et minutt at hver enkelt lærer informerer sin klasse i starten av en skoletime om at "grupperom 5 vil fra nå av være tilgjengelig i friminuttene dersom enkeltelever ønsker litt stille tid for seg selv".

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men her går det deg visst hus forbi at jeg nettopp skiller mellom livssyn og andre områder, det er på livssynsområdet jeg ønsker meg en stat som bestreber seg på full likebehandling på invividnivå, og siden dette er sponsing av et rom som nettopp er tiltenkt spesiell livssynsutfoldelse, noe bare en del livssyn har nytte av, vil det være uheldig, både fordi jeg i utgangspunktet er imot enhver offentlig sponsing av menneskers livssyn og fordi det innebærer forskjellsbehandling.

Neida, det har ikke gått meg hus forbi. Jeg savner bare en brukbar begrunnelse.

At man ikke skal favorisere religioner, det er jeg helt med på. Og særlig ikke enkelt-religioner.

Men at man ikke skal kunne bidra til å dekke NOEN spirituelle behov, det virker umiddelbart noe urimelig.

Her er vi nok uenige. For jeg kan ikke forstå hvordan noen kan mene at det det aller minste urimelig om det offentlige ikke skal være med å "dekke noen spirituelle behov". Hvert menneske skal stå fritt til å utvikle sitt livssyn, og i det samfunn jeg ønsker å leve vil det offentlige bestrebe seg på at det ikke skal bety noen verdens ting for mine muligheter til å følge min vei hvorvidt jeg slutter meg til en stor verdensreligion med tradisjon for kulturell, sosial og politisk dominans eller om jeg har mitt eget personlig utviklede ikke-religiøse livssyn. Sponsede tiltak som bygger på krav fra store høylytte grupper er et meget godt eksempel på forskjellsbehandling som ikke kan forekomme i et slikt ikke-diskriminerende samfunn.

Når det er sagt, så vil gjerne gjenta at før man evt dekker noe slikt, så er det nok av andre og langt mer presserende behov, som ville komme ALLE elever til gode, og som man burde dekke med en atskillige bedre begrunnelse enn begrunnelsen for å lage et bønnerom/stillerom. Hadde jeg hatt noe med behandlingen av en slik søknad, tror jeg nok at jeg ville gjort mitt ytterste for å motarbeide den, med den begrunnelsen.

"The needs of the many outweighs the needs of the few. Or the one." Som Spock ville sagt det. Så et bønnerom står ganske nær bunnen av min prioriteringsliste for ting jeg ville foreslått å bevilge penger, ressurser eller tid til i en norsk skole. Men jeg ser ingen rasjonelle grunner til at det prinsipielt sett ikke kan stå på den listen i det hele tatt.

De rasjonelle grunnene jeg har presentert er rasjonelle nok for meg: Full likebehandling på livssynsområdet forutsetter at staten i den grad den ikke har ubegrensede midler må avholde seg fra å sponse livssynsutfoldelse, uansett hvor mange prosent av befolknigen som på et eller annet tidspunkt måtte kunne nyttiggjøre seg tiltaket. Så lenge det ikke er ubestridelig like mye til nytte for alle. Det er også uheldig i seg selv at staten skal sponse livssynsutfoldelse og derigjennom gi visse typer livssynsutfoldelse en ekstra legitimitet fordi det lett kan innebære å gjøre de store og dominerende på livssynsområdet enda mer dominerende - på bekostning av alle de små ikke-synlige personlig utviklede livssyn.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Skrevet

Muslimenes bønn utgjør ikke veldig mange minutter i løpet av en dag. Mesteparten av dagen vil det altså ikke være noen slik bønn som pågår.

Da jeg gikk på skolen var det ikke veldig mange minutter til friminutt heller. Og alle går for å be samtidig siden det er ganske individuelt. Til sammen kan de nok utfylle hvert friminutt til det fulleste.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen var det ikke veldig mange minutter til friminutt heller. Og alle går for å be samtidig siden det er ganske individuelt. Til sammen kan de nok utfylle hvert friminutt til det fulleste.

Alle går ikke for å be samtidig*

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Neppe, da muslimer skal be til 5 faste tider i døgnet ;)

• Liker 1
Skrevet

Neppe, da muslimer skal be til 5 faste tider i døgnet ;)

Jeg spurte min muslimske venn og han fortalte meg at han ber før soloppgang, når sola har stått opp, om ettermiddagen, ved solnedgang og om kvelden. Dette kan jo også være individuelt, men det er ingen "faste tider" i den forstand.

• Liker 2
Skrevet

Islam.no er ikke enig, og det er dette jeg også har hørt av andre.

Det du linker er nok for de som ønsker fellesbønn i Oslo.

Skrevet

Jeg er elev på en stor videregående skole og fikk nå vite at et forslag om eget muslimsk bønnerom har kommet opp og blir i dette øyeblikket vurdert.

"Ved noen undervisningsinstitusjoner så som universiteter er bønnerom allerede på plass. Også ved større arbeidsplasser der det arbeider mange muslimer er bønnerom opprettet." Min lenke.

Så det finnes altså allerede i Norge. Skal det virkelig bli tilrettelagt for praktiserende muslimer i skoletiden? Skal det settes av egne rom til dette i religionsnøytrale offentlige institusjoner?

Skal svømmeundervisning også bli kjønnssegregert og skal vi kanskje fjerne svinekjøtt fra kantina? Hvor langt må vi strekke oss for å tilfredsstille en religiøs minoritet av den norske befolkning? Noen meninger?

Bønnerom er en uting! Uansett religion!

I min barndom var det bønnerom på skolen. Dette er såpass mange år siden at det knapt fants mørkhudede mennesker i hele landet. Med andre ord, det var bønnerom for andakt og annet tøys.

Hadde det blitt innført bønnerom på noen skoler i mitt nærområde hadde jeg klikket i vinkel og brukt det jeg kunne av tid og krefter på å bekjempe dette svineriet!

Skolen skal utøves i vitenskapens navn, ikke overtroen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet. Det er allerede bønnerom/stille rom på flyplasser og universiteteter. Synes det er fint med en slik mulighet for de som har behov for det.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Det du linker er nok for de som ønsker fellesbønn i Oslo.

Det er det da ikke!? Uansett

Prayer times

Det finnes tonnevis av sider på internett med søkemotorer og tabeller for spesifikke bønnetider på ditt oppholdssted.

Nå sier jeg ikke at alle følger dette like strengt, men at man i utgangspunktet skal be på spesifikke tidspunkt er det ikke noe tvil om.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Skrevet

Du vet at det er flere enn religiøse som har talt for kjønnssegregering i gymnastikk? Svinekjøtt er en tullete ikke-sak, og bønnerom kan med enkelhet gjøres om til generelle stillerom.

Se, så vanskelig var det!

Du kan kalle de generelle stillerom for alt det er verdt, men hvis poenget er at de skal brukes til bønn, er ikke det greit på en skole. Og har man behov for et "generelt stillerom" på en skole? Skal man lese, lag en lesesal eller et bibliotek.

Hvorfor skal skolen tilrettelegges for bønn? Det er et sted for læring, religion kan man utøve andre steder.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet. Det er allerede bønnerom/stille rom på flyplasser og universiteteter. Synes det er fint med en slik mulighet for de som har behov for det.

Det er en SKAM å gi aksept for overtro der vitenskap skal forkynnes!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er en SKAM å gi aksept for overtro der vitenskap skal forkynnes!

Sånn som det teologisk fakultet? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Ahh.. Back to point zero.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...