Ruto Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Jeg er elev på en stor videregående skole og fikk nå vite at et forslag om eget muslimsk bønnerom har kommet opp og blir i dette øyeblikket vurdert. "Ved noen undervisningsinstitusjoner så som universiteter er bønnerom allerede på plass. Også ved større arbeidsplasser der det arbeider mange muslimer er bønnerom opprettet." Min lenke. Så det finnes altså allerede i Norge. Skal det virkelig bli tilrettelagt for praktiserende muslimer i skoletiden? Skal det settes av egne rom til dette i religionsnøytrale offentlige institusjoner? Skal svømmeundervisning også bli kjønnssegregert og skal vi kanskje fjerne svinekjøtt fra kantina? Hvor langt må vi strekke oss for å tilfredsstille en religiøs minoritet av den norske befolkning? Noen meninger? 11
Orchideae Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Da jeg studerte ved HiO hadde de bønnerom der.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Da synes jeg at kristne skal få et bønnerom og! 11
chikako Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Bønnerommet vil jo antageligvis være åpne for alle religioner, ikke bare for dem som er muslimer? Jeg regner med at det blir som bønne-/stillerommene på flyplasser og universiteter. Vi har jo mange religionsnøytrale instutisjoner hvor man likevel gjør det mulig å etterleve sin religions normer. Jeg synes det er et godt initiativ, og jeg tror det vil komme til nytte for mange fler enn muslimer. 9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Da synes jeg at kristne skal få et bønnerom og! Det har de gjerne på større institusjoner. TS, seriøst? Du greier å hisse deg opp over at man setter til side et lite rom for dem som måtte ha behov for det? 7
Linvei Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Vi har bønnerom der hvor jeg studerer, men det er ikke spesielt for muslimer.. Det er et rom for ro, tanke og refleksjon og jeg kjenner mange som går der kun for å få 10 minutters stillhet. Nå i eksamensperioden er det jo mange mennesker samlet på en plass og støyet bygger seg opp.. 3
Gjest Surrehodet Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 På videregående skole.... Mja, er der allerede et egnet rom for andre livssyn på skolen bør muslimene absolutt også få ha det. Om ikke, så bør det i det minste taes opp i elevråd og debbateres på en saklig konstruktiv måte.
Gjest Raindrops Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Jeg synes ikke det er noe galt i å ha et bønnerom på skolen, det er vel ikke slik at det kommer til å være i veien for noen? 2
Tullamore Dew Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Jeg husker tiden fra ungdommskolen, vi hadde noen jenter i klassen som var kristne. De fant ut at de hadde rett på et rom der de kunne samles til samling og bønn i skoletiden, og det husker jeg at de fikk også.
Gjest Bomullsdott Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Jeg syns religion bør holdes utenom skolen, og det gjelder alle religioner. Men det er nå min mening 12
Gjesten Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Jeg ser ikke noe problem i å ha et bønnerom på skolen. Det er da bare fint. Kjønnsdelt svømming og å fjerne svinekjøtt er jeg helt mot. 6
B18 Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Du hisser deg opp for ingen ting, de som vil be er velkomne til å be i friminuttet! =D hurra for bønnerom. 3
Gjest Herr Drue Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 TS, hva er egentlig problemet? På hvilken måte rammer det deg? Er det f.eks. plassmangel på skolen din? Det kan jo være en grunn, men da bør du nevne det i innlegget ditt. Slik du legger det frem nå, er det kun et problem fordi de er en minoritet. Implisitt sier du at du ikke unner noen en glede, selv om det ikke ville gått utover deg eller dine eventuelle behov. Du sammenligner det med kjønnsegrering (der du blir fratatt din rett til å ha svømmeundervisning med halve klassen), og fjerning av svinekjøtt i kantina (der du blir fratatt mulighetene til å kjøpe et produkt du tilsynelatende liker), men slik jeg ser det blir du ikke fratatt noe som helst hvis det blir satt opp et bønnerom. 5
Ruto Skrevet 22. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 22. november 2011 Det er ikke snakk om at jeg har noe å tape på det. Det jeg trodde jeg fikk tydelig frem i startinnlegget, var at det blir tilrettelagt for religionspraktisering i religionsnøytrale institusjoner, noe jeg mener ikke bør gjøres. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #15 Skrevet 22. november 2011 Skolen bør være religionsnøytral. Hvis det først kommer bønnerom kan det fort bli mye intern justis på at alle fra muslimske kulturer bruker det med jevne mellomrom. Vi kan få en enda større "oss og dem" effekt, og det vil på ingen måte hjelpe integreringen. 6
Cuckold Skrevet 22. november 2011 #16 Skrevet 22. november 2011 Jeg er elev på en stor videregående skole og fikk nå vite at et forslag om eget muslimsk bønnerom har kommet opp og blir i dette øyeblikket vurdert. "Ved noen undervisningsinstitusjoner så som universiteter er bønnerom allerede på plass. Også ved større arbeidsplasser der det arbeider mange muslimer er bønnerom opprettet." Min lenke. Så det finnes altså allerede i Norge. Skal det virkelig bli tilrettelagt for praktiserende muslimer i skoletiden? Skal det settes av egne rom til dette i religionsnøytrale offentlige institusjoner? Skal svømmeundervisning også bli kjønnssegregert og skal vi kanskje fjerne svinekjøtt fra kantina? Hvor langt må vi strekke oss for å tilfredsstille en religiøs minoritet av den norske befolkning? Noen meninger? Jeg ønsker å leve i et samfunn der det offentlige bestreber seg på at alle livssyn skal behandles likt, noe som blant annet vil innebære at man ikke kan bruke penger på eller sette av plass til visse typer livssynsutfoldelse da det ligger i kortene at dette er ressursbruk og indirekte anerkjennelse/legitimering som ikke vil komme alle små og store ikke-religiøse livssyn til del. Bønnerom er noe mennesker med religiøse livssyn selv får bekoste av egen lomme, oppføres på privat grunn (ikke i et offentlig bygg som en skole eller universitet) og som det offentlige prinsippielt ikke bør bruke penger på, for ved å bruke penger på visse former for livssyn oppgir det offentlige sin nøytralitet og likebehandling og gir de religiøse livssyn et slags offentlig godkjentstempel (noe som i seg selv er kritikkverdig) i tillegg til man bygger opp under og styrker de store imperialistiske religiøse livssyns krav på dominans ved å bruke fellesskapets ressurser på mennesker med slike livssyn mens man naturlig nok ikke vil bruke penger på mennesker med små ikke-religiøse livssyn. 10
Lutetium 71 Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Har man en plikt til å be, mens man er på skolen? Selv husker jeg at det var noe mas fra kristne om å få ett rom tilgjengelig. Det fikk de. Selv om det har intet på en skole å gjøre. Skolen er en kunnskapsinstitusjon, ikke en religiøs en. Til det fins det mer egnede lokaler. Skal jeg hive meg på studering igjen, skal jeg jaggu faen be om ett eget ateistrom bare på trass (nei, jeg vil ikke dele). Får jeg det ikke, går jeg til avisa! Stiller meg noe undrende til at ett bønnerom ikke går utover noen, er det ikke ofte litt ressursmangel på norske skoler, inkludert undervisningslokaler? 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke snakk om at jeg har noe å tape på det. Det jeg trodde jeg fikk tydelig frem i startinnlegget, var at det blir tilrettelagt for religionspraktisering i religionsnøytrale institusjoner, noe jeg mener ikke bør gjøres. Selv om det finnes rom til troende eller lignende er ikke at samme som at skolen ikke er religionsnøytral. Har man en plikt til å be, mens man er på skolen? Skal jeg hive meg på studering igjen... Ja, det tror jeg er på høy tid. Det er rimelig ignorant å ikke vite at muslimer ber fem ganger om dagen. 5
Lutetium 71 Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Det er rimelig ignorant å ikke vite at muslimer ber fem ganger om dagen. Men er det en plikt å gjøre det på visse tider, eller kan det vente?
Testosteron Skrevet 23. november 2011 #20 Skrevet 23. november 2011 Jeg ser ikke problemet. Det gjør da ikke meg noe at noen har en annen religion enn meg. Det er bare naturlig at de ønsker å praktisere troen sin også på skolen. Jeg syns det er positivt at de får et bønnerom. Det kan da umulig være et stort problem for noen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå