Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest SummerJudith
Skrevet

Selvfølgelig ikke, du er jo i prosess med å konvertere. Hva om en jøde kom inn med kippah på hodet og torahen ?

Tror du jeg går rundt å sier det til alle? Ikke alle vet det. Men så ser jeg veldig utenlansk ut, folk tror jeg er arabisk eller fra libabon :) hehe

selvfølgelig skal en jøde få be der. Jøder er boksens folk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du jeg går rundt å sier det til alle? Ikke alle vet det. Men så ser jeg veldig utenlansk ut, folk tror jeg er arabisk eller fra libabon :) hehe

Du er nok en idealist, det er fint å være idealist, men verden og menneskene oppfører seg ofte ikke som idealister ønsker.

Gjest SummerJudith
Skrevet

Du er nok en idealist, det er fint å være idealist, men verden og menneskene oppfører seg ofte ikke som idealister ønsker.

Hva betyr idealist? :sjenert:

Skrevet

Hva betyr idealist? :sjenert:

Wikipedias forklaring ,ganske bra den

:I vanlig språkbruk og innenfor politikkens retorikk betegner det å være idealistisk at man handler ut ifra visse idealer, det vil si at man ikke bøyer seg for faktiske forhold i verden, men forsøker å omforme verden i henhold til sine idealer.

En person med spesiell tro på en ideologi eller en spesiell sannhet kalles idealist.

Gjest SummerJudith
Skrevet

Wikipedias forklaring ,ganske bra den

:I vanlig språkbruk og innenfor politikkens retorikk betegner det å være idealistisk at man handler ut ifra visse idealer, det vil si at man ikke bøyer seg for faktiske forhold i verden, men forsøker å omforme verden i henhold til sine idealer.

En person med spesiell tro på en ideologi eller en spesiell sannhet kalles idealist.

Så det er negativt? Jeg bare tolker islam på en fredelig måte sånn som Islam er. Skjønner ikke at folk orker å ha så mye hat mot andre.

Skrevet

Så det er negativt? Jeg bare tolker islam på en fredelig måte sånn som Islam er. Skjønner ikke at folk orker å ha så mye hat mot andre.

Nei, jeg sa ikke det er negativt, jeg tror bare man etterhvert er nødt til å forholde seg til verden som den er og ikke som man ønsker den skal være.

Gjest SummerJudith
Skrevet

Nei, jeg sa ikke det er negativt, jeg tror bare man etterhvert er nødt til å forholde seg til verden som den er og ikke som man ønsker den skal være.

Noen må gjøre noe med det. Hvorfor ikke meg?

Skrevet

Noen må gjøre noe med det. Hvorfor ikke meg?

For all del, prøv gjerne, noen ganger kan idealister faktisk forandre verden til sitt bilde.

Og ungdommen er idealismens tid, jeg var også engang idealist, men har dessverre mistet min ungdoms uskyld.

Men ethvert menneske bør prøve å kjempe de kampene en brenner for, så lykke til .

Gjest SummerJudith
Skrevet

For all del, prøv gjerne, noen ganger kan idealister faktisk forandre verden til sitt bilde.

Og ungdommen er idealismens tid, jeg var også engang idealist, men har dessverre mistet min ungdoms uskyld.

Men ethvert menneske bør prøve å kjempe de kampene en brenner for, så lykke til .

Det er viktig å fortelle andre om fredelige ting. Det kan jo du også gjøre, fortell andre om fred. Ikke noe vits i å slutte å være idealist. takk :sjenert:

Skrevet

Det er viktig å fortelle andre om fredelige ting. Det kan jo du også gjøre, fortell andre om fred. Ikke noe vits i å slutte å være idealist. takk :sjenert:

Jeg er realist, og liberalist, og ateist, men ikke lenger idealist.

Jeg kjemper hver dag for mine verdier, jeg er politikker, da er det det man gjør.

Endeløse diskusjoner dag etter dag , høres ut som om jeg er lei nå.

Men jeg elsker det, bare litt sliten akkurat nå .

Skrevet (endret)

Dp

Endret av sebastianen
Gjest SummerJudith
Skrevet

Jeg er realist, og liberalist, og ateist, men ikke lenger idealist.

Jeg kjemper hver dag for mine verdier, jeg er politikker, da er det det man gjør.

Endeløse diskusjoner dag etter dag , høres ut som om jeg er lei nå.

Men jeg elsker det, bare litt sliten akkurat nå .

Så bra du kjemper for den du mener :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jøder er bokens folk, var det en grunn for at de også kunne be der?

For mitt poeng er iallefall at det må være åpent for alle som ønsker det, uavhengig av religion eller livssyn. Om jeg vil sette opp et lite alter i et hjørne for å gjøre et wiccansk rituale må jeg også få lov til det, så lenge jeg ikke forstyrrer noen andre.

Ellers synes jeg det er trist at folk snur ryggen totalt til vitenskap, og jeg syens du motsier deg litt når du sier at islam oppfordres til å søke kunnskap mens du er tydelig negativ til vitenskapen. Nei, vitenskapen har ingen fasit, og det er også hele poenget. De innser at de ikke kan vite alt, og lager teorier basert på kunnskapen man har her og nå, men er alltid åpen for at grunnlaget for deres teorier kan bli forandret så også teorien må endres.

Gjest SummerJudith
Skrevet

Jøder er bokens folk, var det en grunn for at de også kunne be der?

For mitt poeng er iallefall at det må være åpent for alle som ønsker det, uavhengig av religion eller livssyn. Om jeg vil sette opp et lite alter i et hjørne for å gjøre et wiccansk rituale må jeg også få lov til det, så lenge jeg ikke forstyrrer noen andre.

Ellers synes jeg det er trist at folk snur ryggen totalt til vitenskap, og jeg syens du motsier deg litt når du sier at islam oppfordres til å søke kunnskap mens du er tydelig negativ til vitenskapen. Nei, vitenskapen har ingen fasit, og det er også hele poenget. De innser at de ikke kan vite alt, og lager teorier basert på kunnskapen man har her og nå, men er alltid åpen for at grunnlaget for deres teorier kan bli forandret så også teorien må endres.

Jeg mener også at et bønnerom skal være åpent for alle. Men jeg syns det er et untak og det er blir det ikke litt feil om en satanist og en kristen/jøde/muslim ber samtidig i samme rom? da bør man vente ¨på tur.

Jeg snur ikke ryggen til vitenskap. Det er masse vitenskap i koranen. Men jeg syns at det blir feil å kalle ting fakta når det bare er en teori.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener også at et bønnerom skal være åpent for alle. Men jeg syns det er et untak og det er blir det ikke litt feil om en satanist og en kristen/jøde/muslim ber samtidig i samme rom? da bør man vente ¨på tur.

Jeg snur ikke ryggen til vitenskap. Det er masse vitenskap i koranen. Men jeg syns at det blir feil å kalle ting fakta når det bare er en teori.

Nå er jeg overbevist.

Problemene med et felles bønnerom på skolen er nok så store at tanken må forlates i sin helhet.

Siden det tydeligvis bare vil føre til konflikter og utestengelse og at noen etablerer eiendomsrett til rommet, er nok det mest fornuftige å ikke etablere noe slikt i det hele tatt. De enkelte trossamfunn får selv finne en ordning. Skolen bør ikke blande seg inn i det i det hele tatt.

Skoler og universiteter skal dyrke kunnskap, ikke religion, og bør ikke la NOEN del av sine bygninger tas i bruk som gudshus.

• Liker 1
Skrevet

I vitenskapen brukes teori om hypoteser som er forsøkt tilbakevist flere ganger men likevel holder vann .

Det er altså ikke det samme som noe en bare tror.

Teori i vitenskapen er ikke det samme som teori i hverdagspråk.

Skrevet (endret)

Det er mye vitenskaapsmenn skuler. ting de ikke vil du skal vite. De vet foreksempel ikke om big ban skjedde, det er bare teori. Og kan kan derfor ikke kalles fakta. Om evolusjonteorien hadde eksistert så hadde alle aper blitt til mennesker. Bare tenk deg nå om halvparten av kmenneskene i verden nå hadde blitt til troll, hadde det ikke vært litt rart at resten ikke hadde blitt det? Det er noe muffins med det. Det er mye vitenskapsmenn kaller fakta som de ikke vet om er fakta.

Det er tydelig at du ikke har forstått helt hva vitenskap er, men blitt fortalt hva det går ut på av folk med manglende kunnskap. At noe er teori betyr ikke at det er løst fundert, løsere enn det du kaller fakta. Tvert imot, når du setter deg i bilen, kjører over en bro på vei til jobb, går inn i et fleretasjes bygg og tar heisen opp på jobb stoler du blindt på teorier, fysikkens teorier. Dette er også "bare" teorier, men de er mye mye sikrere enn mye av det du kaller fakta, som f.eks at du hadde en drøm om at du leste koranen i natt. Drømmen kan være noe din underbevissthet har konstruert i etterkant og som aldri virkelig skjedde, men som du nå tror på, teoriene som beskriver det fysiske univers er derimot testet gjennom utallige forsøk og sikrere enn det meste av det du kaller fakta.

Når det gjelder evolusjon er det ofte slik at to grupper innen samme art kan utvikle seg til ulike raser og senere ulike arter ved å være separert geografisk. Du er vel klar over at løver og tigre er i så nær slekt at de kan parre seg med hverandre? Og du er vel også klar over at det finnes mer enn én art aper? Hvordan forklarer du det hvis du mener en art ikke kan gi opphav til flere? Benekter du at de ulike apeartene er i slekt? Du bør nok sette deg litt bedre inn i såvel vitenskapsfilosofi som naturvitenskapens teorier før du uttaler deg om temaet. For dette ble bare pinlig, det var det Sebastianen forsøkte å si.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvorfor i alle verden skulle det være unntak? Det plager ikke meg at noen muslimer ber i samme rom som meg, hvorfor kan ikke de vise meg samme respekt?

Men hvis dette er et generelt syn blant religiøse, så skal jeg revurdere mitt syn på et slikt rom i det hele tatt.

og forskjellen på deg og meg er at jeg ikke henviser til en bok, som ikke prøver å bevise ting på noen annen måte enn at "Gud sier", uten å legge fram noen bevis på at boka faktisk er overført fra gud, eller i det hele tatt at det eksisterer en gud, når jeg prater om vitenskap. Du sier det blir feil å kalle ting fakta i vitenskapen fordi det ikke er bevist, men hva med din religion og din koran da, hvor er beviset for at det er fakta? Det eksisterer jo ikke.

Gjest SummerJudith
Skrevet

I vitenskapen brukes teori om hypoteser som er forsøkt tilbakevist flere ganger men likevel holder vann .

Det er altså ikke det samme som noe en bare tror.

Teori i vitenskapen er ikke det samme som teori i hverdagspråk.

Skjønte ikke helt hva du mente jeg ;)

Skrevet

Wolfmoon gone wild :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...