Gjest Vampen Skrevet 21. oktober 2011 #141 Skrevet 21. oktober 2011 Ah! Så dagens førsteklassinger begynner med tertiærnæringer? Er de innom makroøkonomisk teori og politikk bare i bredden eller i dyben også? De har vel da også innføring i nevrokirugi i biologien og klassetur til LHC i fysikken? Eller var det sånn at en faktisk lærte betydningen av ordet tertærnæring i den timen en faktisk hadde om tertiærnæring? Bør ikke ikke da ha språkknagger tilhørende det språket det undervises på for å ta til seg begrepet? Det har aldri slått deg at mange nyankomne barn kommer i skolepliktig alder, slik at de f. eks må begynne rett i 8. klasse? Eller? 3
Gjest MorAase Skrevet 22. oktober 2011 #142 Skrevet 22. oktober 2011 Det har aldri slått deg at mange nyankomne barn kommer i skolepliktig alder, slik at de f. eks må begynne rett i 8. klasse? Eller? Desto viktigere å lære dem norsk! At ting kan forklares til dem på det språket de behersker best ved ankomst er én ting, å bruke masse tid å krefter på å undervise i dette språket er tullete bruk av tid og ressurser. 2
Gjest Anuket Skrevet 22. oktober 2011 #143 Skrevet 22. oktober 2011 Desto viktigere å lære dem norsk! At ting kan forklares til dem på det språket de behersker best ved ankomst er én ting, å bruke masse tid å krefter på å undervise i dette språket er tullete bruk av tid og ressurser. Jeg kan ikke se at det er tullete bruk av tid og ressurser da det faktisk hjelper en til å kunne snakke bedre norsk, skrive bedre og generelt få et godt ordforråd. Morsmål undervisning hjelper til å få bedre norsk, tro det eller ei, men det henger faktisk sammen med hvor godt du tar opp norsken.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #144 Skrevet 22. oktober 2011 Du fikk ikke med deg den delen om at morsmål er et verktøy for å lære norsk? Jo sterkere morsmål, jo lettere er det å lære et nytt språk. Morsmålsundervisning i skolen gis ikke til alle med et annet morsmål for å være grei, men til elever med svak norsk for å styrke norsken og sørge for at ikke blir hengende etter i fag. Hvor har du hørt dette? Mulig at det har blitt endret i løpet av de siste årene, men slik var det ikke da jeg gikk på barneskolen. Vi hadde ei pakistansk jente som var like flink i norsk som alle oss andre; hun fikk undervisning i både urdu og arabisk. Urdu fordi det er morsmålet, og arabisk fordi det anses som best å lese koranen på det språket. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #145 Skrevet 22. oktober 2011 Hvor har du hørt dette? Mulig at det har blitt endret i løpet av de siste årene, men slik var det ikke da jeg gikk på barneskolen. Vi hadde ei pakistansk jente som var like flink i norsk som alle oss andre; hun fikk undervisning i både urdu og arabisk. Urdu fordi det er morsmålet, og arabisk fordi det anses som best å lese koranen på det språket. Det er faktisk dokumentert at morsmål er et sterkt hjelpemiddel mot å lære seg et nytt språk. Vampen har tidligere referet til dette i tråden, gå tilbake og les. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #146 Skrevet 22. oktober 2011 Det er faktisk dokumentert at morsmål er et sterkt hjelpemiddel mot å lære seg et nytt språk. Vampen har tidligere referet til dette i tråden, gå tilbake og les. Du svarer på et spørsmål jeg ikke har stilt. Det er ikke den påstanden jeg sikter til; det er denne: Morsmålsundervisning i skolen gis ikke til alle med et annet morsmål for å være grei, men til elever med svak norsk for å styrke norsken og sørge for at ikke blir hengende etter i fag.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #147 Skrevet 22. oktober 2011 Hvor har du hørt dette? Mulig at det har blitt endret i løpet av de siste årene, men slik var det ikke da jeg gikk på barneskolen. Vi hadde ei pakistansk jente som var like flink i norsk som alle oss andre; hun fikk undervisning i både urdu og arabisk. Urdu fordi det er morsmålet, og arabisk fordi det anses som best å lese koranen på det språket. Sinnssvakt! Vil foreldrene at barna skal lære arabisk for å lese koranen så sørger de for dette selv. Norske politikere og embetsmenn er hjernedøde! Dessverre.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #148 Skrevet 22. oktober 2011 Du svarer på et spørsmål jeg ikke har stilt. Det er ikke den påstanden jeg sikter til; det er denne: Vampen skrev om morsmålundervisning for å lære barn å snakke bedre norsk, du sikter til et tilfelle der du gikk på barneskolen, som kanskje også er et engangstilfelle. Du vet heller ikke om grunnlaget for å ha undervisning på arabisk var mer enn fordi man skulle lære seg å lese koranen bedre.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #149 Skrevet 22. oktober 2011 Sinnssvakt! Vil foreldrene at barna skal lære arabisk for å lese koranen så sørger de for dette selv. Norske politikere og embetsmenn er hjernedøde! Dessverre. Ja, jeg er enig. Det er sikkert nyttig med undervisning i arabisk for å lese koranen; etter hva jeg har forstått regnes det som bedre å lese koranen på arabisk enn et annet språk, men så lenge det ikke en gang er morsmålet hennes ser jeg ikke behovet for at det skal finansieres over skatteseddelen. Foreldrene får ta den jobben sjøl. Men det er som sagt lenge siden, og det er ikke sikkert hun ville fått det i dag hvis det er slik at det nå kun tildeles unger som sliter med å lære seg norsk, som andre her påstår. Jeg aner ikke hva kriteriene nå er, men da jeg gikk på barneskolen holdt det i hvert fall at foreldrene dine var utenlandske. Eller at en av foreldrene var det. Vi hadde ei jente som var halvt amerikansk i klassen, og hun fikk morsmålsundervisning. Også hun snakket norsk flytende og hadde ingen problemer med andre fag.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #150 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, jeg er enig. Det er sikkert nyttig med undervisning i arabisk for å lese koranen; etter hva jeg har forstått regnes det som bedre å lese koranen på arabisk enn et annet språk, men så lenge det ikke en gang er morsmålet hennes ser jeg ikke behovet for at det skal finansieres over skatteseddelen. Foreldrene får ta den jobben sjøl. Men det er som sagt lenge siden, og det er ikke sikkert hun ville fått det i dag hvis det er slik at det nå kun tildeles unger som sliter med å lære seg norsk, som andre her påstår. Jeg aner ikke hva kriteriene nå er, men da jeg gikk på barneskolen holdt det i hvert fall at foreldrene dine var utenlandske. Eller at en av foreldrene var det. Vi hadde ei jente som var halvt amerikansk i klassen, og hun fikk morsmålsundervisning. Også hun snakket norsk flytende og hadde ingen problemer med andre fag. Ja, man kan jo bare håpe på at noen har innsett litt fornuft og endret denne praksisen.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #151 Skrevet 22. oktober 2011 Vampen skrev om morsmålundervisning for å lære barn å snakke bedre norsk, du sikter til et tilfelle der du gikk på barneskolen, som kanskje også er et engangstilfelle. Du vet heller ikke om grunnlaget for å ha undervisning på arabisk var mer enn fordi man skulle lære seg å lese koranen bedre. Nei, det var ikke et engangstilfelle. Ingen av de jeg visste om som fikk morsmålsundervisning slet med norsk. Jeg tror at grunnen til at de fikk undervisning er at kommunen er relativt rik, og det da var få utlendinger å fordele potten på. Hvordan det er nå aner jeg ikke; det er tross alt en del år siden jeg sluttet på barneskolen, og det har kommet langt flere utlendinger hit den siste tiden. Kommunen har forhåpentligvis skjerpet kravene, og jeg kan ikke helt se for meg at de ville få de samme rettighetene nå.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #152 Skrevet 22. oktober 2011 Men hvorfor trenger man å lære 2 ulike mål i Norge? Det er helt unødvendig. Ja, for min del kan vi gjerne kutte ut bokmål. Sånn for å setje det litt på spissen her. Det er så langt unna mi dialekt at det blir fullstendig unaturleg for meg å berre ha lov å skrive det. Vi treng å lære to ulike mål, fordi vi faktisk har to ulike mål. Sjølv om du likar den eine best, er det ikkje sikkert alle er einige med deg om det. Såg du Vampen sitt innlegg om at dei to ulike målformene er med på å gjere oss betre i framandspråk? Akkurat som born med eit anna morsmål skal få lov å ha morsmålet sitt. Og når vi veit eit godt morsmål er ein god reiskap for å lære seg andre språk betre... Kva er problemet? 2
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #153 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, for min del kan vi gjerne kutte ut bokmål. Sånn for å setje det litt på spissen her. Det er så langt unna mi dialekt at det blir fullstendig unaturleg for meg å berre ha lov å skrive det. Vi treng å lære to ulike mål, fordi vi faktisk har to ulike mål. Sjølv om du likar den eine best, er det ikkje sikkert alle er einige med deg om det. Såg du Vampen sitt innlegg om at dei to ulike målformene er med på å gjere oss betre i framandspråk? Akkurat som born med eit anna morsmål skal få lov å ha morsmålet sitt. Og når vi veit eit godt morsmål er ein god reiskap for å lære seg andre språk betre... Kva er problemet? Problemet er at 2 norske mål i skolen er bortkastet tid og ressurser. Jeg er oppvokst der man bare prater og skriver bokmål, og dermed har jeg hatt null bruk for den nynorsken jeg "lærte" på skolen. Det vil da være bedre å heller bruke nynorsktimene til å lære mer engelsk. Som vi virkelig trenger i dagens samfunn. Tilsvarende for de kommunene der det er mer naturlig med nynorsk enn bokmål.
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #154 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Jeg er oppvokst der man bare prater og skriver bokmål, og dermed har jeg hatt null bruk for den nynorsken jeg "lærte" på skolen. Du tar feil. Endret 22. oktober 2011 av chikako 1
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #155 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Du tar feil. Nei. Forskjellene er såpass små at det er små problemer å forstå nynorsk uten å ha lært det på skolen. For jeg kan love deg at det var ikke mye nynorsk jeg lærte på skolen hehe Skrive nynorsk blir forøvrig noe helt annet. Men det har jeg altså null bruk for - heldigvis! Endret 22. oktober 2011 av Steinar40
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #156 Skrevet 22. oktober 2011 Nei. Forskjellene er såpass små at det er små problemer å forstå nynorsk uten å ha lært det på skolen. For jeg kan love deg at det var ikke mye nynorsk jeg lærte på skolen hehe Du snakker ikke bokmål. Det ligger i navnet på SKRIFTspråket. Med mindre du kommer fra Finnmark er det veldig mye som avviker fra det standardiserte skriftspråket du skriver og innbiller deg at du snakker. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #157 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er oppvokst der man bare prater og skriver bokmål, og dermed har jeg hatt null bruk for den nynorsken jeg "lærte" på skolen. Ja, Gud forby at du nokon gong skulle reise ein annan stad enn der du er oppvakst, lese ein lovtekst på nynorsk, får deg jobb på offentleg kontor der du må svare på brev i den målforma folk startar med, eller gjere noko der du treng kunnskap om det norske språk som heilheit. Og skilnadane KAN vere ganske store. 2
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #158 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, Gud forby at du nokon gong skulle reise ein annan stad enn der du er oppvakst, lese ein lovtekst på nynorsk, får deg jobb på offentleg kontor der du må svare på brev i den målforma folk startar med, eller gjere noko der du treng kunnskap om det norske språk som heilheit. Og skilnadane KAN vere ganske store. Ulikhetene KAN være store i en del lokale dialekter, ja. Men det har ingenting med nynorsk å gjøre som ingen egentlig prater. Foruten på TV og i radio. Psykt i seg selv! Og bare det at man MÅ svare på nynorsk i offentlige saker er helt psykt. Mennesket er virkelig et upraktisk dyr altså!
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #159 Skrevet 22. oktober 2011 Ulikhetene KAN være store i en del lokale dialekter, ja. Men det har ingenting med nynorsk å gjøre som ingen egentlig prater. Foruten på TV og i radio. Psykt i seg selv! Og bare det at man MÅ svare på nynorsk i offentlige saker er helt psykt. Mennesket er virkelig et upraktisk dyr altså! Så nynorsk er det ingen som snakker, mens det er masse folk som snakker bokmål? 1
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #160 Skrevet 22. oktober 2011 Så nynorsk er det ingen som snakker, mens det er masse folk som snakker bokmål? hehe Nei, det er nok ingen som prater bokmål heller Men det har jeg vel heller aldri påstått eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå