Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #181 Skrevet 22. oktober 2011 Skjønner du ennå ikke poenget? De må ha morsmål FØR de klarer å lære seg norsk skikkelig Nei, de må ikke det. Og det er poenget.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #182 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg forventer at folk lærer norsk før de lærer noe mer som krever norsk språk på en norsk skole. Derfor trengs det intensiv opplæring i norsk FØRST av alt. Så da kan man altså fastslå at disse barna ikke bør få komme på skole før de kan norsk?
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #183 Skrevet 22. oktober 2011 Så da kan man altså fastslå at disse barna ikke bør få komme på skole før de kan norsk? Ja, de må opp på et visst nivå i norsk for å kunne lære mer norsk og følge med i resten av undervisningen i andre fag. Jeg vet at folk som skal begynne høyere studier i ikke-engelskspråklige land, gjerne begynner med et slikt intensivkurs i landets språk. I disse tilfellene antar jeg at "morsmålet" er engelsk, men prinsippet er akkurat det samme. Samme prinsipp benyttes også f.eks for matematikk. Da tar man gjerne et forkurs for å komme opp på nødvendig nivå før videre studier.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #184 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, de må opp på et visst nivå i norsk for å kunne lære mer norsk og følge med i resten av undervisningen i andre fag. Jeg vet at folk som skal begynne høyere studier i ikke-engelskspråklige land, gjerne begynner med et slikt intensivkurs i landets språk. I disse tilfellene antar jeg at "morsmålet" er engelsk, men prinsippet er akkurat det samme. Samme prinsipp benyttes også f.eks for matematikk. Da tar man gjerne et forkurs for å komme opp på nødvendig nivå før videre studier. Javel. Så det du mener er at du kunne studert på latvisk uten problemer f.eks. bilmekanikk - uten andre forkunnskaper enn et intensivkurs i latvisk? Det du glemmer er at disse barna ofte ikke kan lese sitt eget språk en gang før de begynner, likevel mener du at det ikke skal være noe problem å lære norsk for dem? Hvordan da?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #185 Skrevet 22. oktober 2011 Nei, de må ikke det. Og det er poenget. Morsmål er et middel som hjelper en å lære seg det nye språket raskere. Det du støtter er å fjerne hjelpemiddelet, noe som vil koste samfunnet enda mer på et lengre sikt da det kommer til å koste mer tid og penger å lære dem ordentlig norsk, enn det ville ha tatt om de hadde fått morsmål fra starten av. 1
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #186 Skrevet 22. oktober 2011 Javel. Så det du mener er at du kunne studert på latvisk uten problemer f.eks. bilmekanikk - uten andre forkunnskaper enn et intensivkurs i latvisk? Det du glemmer er at disse barna ofte ikke kan lese sitt eget språk en gang før de begynner, likevel mener du at det ikke skal være noe problem å lære norsk for dem? Hvordan da? Og hvilken nytte har de da av et morsmål som de ikke kan lese når de skal lære å lese på norsk?
Raven Emerald Skrevet 22. oktober 2011 #187 Skrevet 22. oktober 2011 Og hvilken nytte har de da av et morsmål som de ikke kan lese når de skal lære å lese på norsk? Selv om de ikke kan lese og skrive det, kan de iallefall snakke det...
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #188 Skrevet 22. oktober 2011 Morsmål er et middel som hjelper en å lære seg det nye språket raskere. Det du støtter er å fjerne hjelpemiddelet, noe som vil koste samfunnet enda mer på et lengre sikt da det kommer til å koste mer tid og penger å lære dem ordentlig norsk, enn det ville ha tatt om de hadde fått morsmål fra starten av. Det jeg sier er at de skal begynne med et intensivkurs for å komme opp på et visst minimumsnivå. Deretter kan de få ekstraundervisning i norsk. Om mulig med en lærer som også kan morsmålet. Lære morsmålet i seg er bare bortkastet tid og penger.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #189 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Og hvilken nytte har de da av et morsmål som de ikke kan lese når de skal lære å lese på norsk? Ved å lære å lese på sitt eget morsmål FØRST vil de forstå slike ting som setningsledd, ordklasser o.l. mye lettere når de kommer til språk nummer to. Hvilken nytte har du av dine gode norskkunnskaper når du skal lære deg latvisk? Jeg vet ikke om du har lært deg et språk nummer to eller tre? Det har jeg, og jeg kan fortelle deg at mine gode morsmålskunnskaper har hjulpet meg i norsk og de andre språkene jeg kan. Jeg har en følelse av å kaste vann på gåsen her så jeg gir meg med diskusjonen. Endret 22. oktober 2011 av Blondie65
Raven Emerald Skrevet 22. oktober 2011 #190 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, de må opp på et visst nivå i norsk for å kunne lære mer norsk og følge med i resten av undervisningen i andre fag. Jeg vet at folk som skal begynne høyere studier i ikke-engelskspråklige land, gjerne begynner med et slikt intensivkurs i landets språk. I disse tilfellene antar jeg at "morsmålet" er engelsk, men prinsippet er akkurat det samme. Samme prinsipp benyttes også f.eks for matematikk. Da tar man gjerne et forkurs for å komme opp på nødvendig nivå før videre studier. Selv i et intensiv-kurs i et annet språk, får de forklaringer og utdypninger på eget språk. Nettopp fordi man på den måten får mer kontroll på grammatikken man trenger å kunne, for å lære dette nye språket. Skal man gå på skole, og lære noe på et helt annet språk, nytter det ikke å bare kunne spørre etter veien til nærmeste butikk... Og forestill deg å skulle gjennomføre dette forkurset i matte, hvor det mest avanserte du kunne, var gangetabellen opp til ti-gangen? Men du hadde vel klart deg heeelt utmerket, du som er så til de grader breddfull av logisk sans... 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #191 Skrevet 22. oktober 2011 På morsmålsundervisningen, lærer man morsmålet, eller lærer man andre fag PÅ morsmålet? Jeg er bare nysgjerrig 1
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #192 Skrevet 22. oktober 2011 Ved å lære å lese på sitt eget morsmål FØRST vil de forstå slike ting som setningsledd, ordklasser o.l. mye lettere når de kommer til språk nummer to. Jeg har en følelse av å kaste vann på gåsen her så jeg gir meg med diskusjonen. Jeg har rett og slett ingen tro på morsmålsopplæring. Det er bortkastet tid og skattepenger. Den rette metoden er å konsentrere seg på å lære norsk. Som da bør gjennomføres med en norsklærer som kan både morsmålet og norsk. Utrolig at det ikke går an å fatte noe så elementært faktisk.
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #193 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg har rett og slett ingen tro på morsmålsopplæring. Det er bortkastet tid og skattepenger. Den rette metoden er å konsentrere seg på å lære norsk. Som da bør gjennomføres med en norsklærer som kan både morsmålet og norsk. Utrolig at det ikke går an å fatte noe så elementært faktisk. De fleste debattantene her inne river seg i håret over at DU ikke evner å fatte at morsmålet kan være en ressurs i språklæring, og at god kjennskap til sitt eget morsmål gjør sjansen mye større for å beherske det andre språket også. Ganske utrolig at det ikke går an å fatte.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #194 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) De fleste debattantene her inne river seg i håret over at DU ikke evner å fatte at morsmålet kan være en ressurs i språklæring, og at god kjennskap til sitt eget morsmål gjør sjansen mye større for å beherske det andre språket også. Ganske utrolig at det ikke går an å fatte. Poenget er altså å integrere folk i det norske samfunnet. Og her snakker vi norsk. Endret 22. oktober 2011 av Steinar40
Gjest Anuket Skrevet 22. oktober 2011 #195 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg har rett og slett ingen tro på morsmålsopplæring. Det er bortkastet tid og skattepenger. Den rette metoden er å konsentrere seg på å lære norsk. Som da bør gjennomføres med en norsklærer som kan både morsmålet og norsk. Utrolig at det ikke går an å fatte noe så elementært faktisk. Beklager Steinar, dette er en av de få debattene jeg har klart å ta deg seriøs - men det er utrolig vanskelig å debattere med en som konstant, hele veien, nekter eller ikke evner å se det fra et annet synspunkt. Du har mange gode poenger, men du overser fremdeles at effekten av å ha morsmål på skolen er veldig effektivt. Man har mange eksempler på det. Jeg selv er et eksempel på at det er noe av det beste man kan tilby barn, som har utenlandske foreldre. Morsmål er elementært i å lære seg et annet språk. Metoden du sier her, er å fullstendig å utelukke en stor del av et barns liv - når man overser en så stor del av barnas opplæring, som språk er, gjør du læringsprosessen av et helt nytt språk verre. Det er jo på samme måte vi lærer engelsk på barneskolen, ved å se på det i sammenheng med norsken.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #196 Skrevet 22. oktober 2011 Beklager Steinar, dette er en av de få debattene jeg har klart å ta deg seriøs - men det er utrolig vanskelig å debattere med en som konstant, hele veien, nekter eller ikke evner å se det fra et annet synspunkt. Du har mange gode poenger, men du overser fremdeles at effekten av å ha morsmål på skolen er veldig effektivt. Man har mange eksempler på det. Jeg selv er et eksempel på at det er noe av det beste man kan tilby barn, som har utenlandske foreldre. Morsmål er elementært i å lære seg et annet språk. Metoden du sier her, er å fullstendig å utelukke en stor del av et barns liv - når man overser en så stor del av barnas opplæring, som språk er, gjør du læringsprosessen av et helt nytt språk verre. Det er jo på samme måte vi lærer engelsk på barneskolen, ved å se på det i sammenheng med norsken. Jeg kan godt se at du syns det er fint å lære flere språk på skolen. Men det koster faktisk skattepenger som alt annet. Og når det gjelder disse barna så vil de lære morsmålet av en eller begge foreldre uansett. Og dette er helt gratis. Vil de så lære mer enn det foreldrene kan, så betaler de for det selv. Som alle oss andre.
Gjest Anuket Skrevet 22. oktober 2011 #197 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg kan godt se at du syns det er fint å lære flere språk på skolen. Men det koster faktisk skattepenger som alt annet. Og når det gjelder disse barna så vil de lære morsmålet av en eller begge foreldre uansett. Og dette er helt gratis. Vil de så lære mer enn det foreldrene kan, så betaler de for det selv. Som alle oss andre. Nei jøss og jeg som trodde alt offentlig var gratis du! Ikke nødvendigvis, morsmål lærer man muntlig, veldig sjeldent skriftlig hjemme - og hvis du itillegg kommer fra et utviklingsland hvor du selv aldri har lært deg å skrive, lese, eller grammatikk. Hvordan forventer du da at det skal være mulig for barnet og lære seg det? Da må skolen uansett stille opp med en morsmåls lærer, som kan bygge dette grunnlaget opp samtidig som barnet går på norskundervisning - og lærer å se det i sammenheng. 1
Gjest MorAase Skrevet 22. oktober 2011 #198 Skrevet 22. oktober 2011 Poenget er altså å integrere folk i det norske samfunnet. Og her snakker vi norsk. Og DET er hele poenget til slutt. Hvis ikke kan en like så godt nekte folk å krysse riksgrensen. Gettofiseringen av hovedstaden er et meget trist skue. 1
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #199 Skrevet 22. oktober 2011 Nei jøss og jeg som trodde alt offentlig var gratis du! Ikke nødvendigvis, morsmål lærer man muntlig, veldig sjeldent skriftlig hjemme - og hvis du itillegg kommer fra et utviklingsland hvor du selv aldri har lært deg å skrive, lese, eller grammatikk. Hvordan forventer du da at det skal være mulig for barnet og lære seg det? Da må skolen uansett stille opp med en morsmåls lærer, som kan bygge dette grunnlaget opp samtidig som barnet går på norskundervisning - og lærer å se det i sammenheng. For det første så burde du se meg som seriøs i alle debatter. Selv om jeg kan spøke litt og sette noen saker litt på spissen innimellom. Og jeg ser altså ikke dette på samme måte som deg. Hvis barnet ikke kan lese, skrive eller morsmålets grammatikk, så er det ingen vits i å kaste bort mer tid på det, og heller konsentrere seg på å lære norsk istedet.
Gjest Anuket Skrevet 22. oktober 2011 #200 Skrevet 22. oktober 2011 For det første så burde du se meg som seriøs i alle debatter. Selv om jeg kan spøke litt og sette noen saker litt på spissen innimellom. Og jeg ser altså ikke dette på samme måte som deg. Hvis barnet ikke kan lese, skrive eller morsmålets grammatikk, så er det ingen vits i å kaste bort mer tid på det, og heller konsentrere seg på å lære norsk istedet. Nå tenkte jeg faktisk på foreldrene til dette barnet som du insisterer på skal lære barnet det du ikke vil at skolen skal bruke tid på. Og nei, jeg klarer ikke å ta deg som en seriøst debattant i alle debatter - men det har i grunn mye å gjøre med inntrykket du sender ut i de utallige trådene jeg har lest hvor du er med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå