Steinar40 Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Det jeg syns er et betydelig større problem er hvorfor i granskogen den norske stat skal betale for at "utenlandske" barn som bor og lever i Norge skal lære sitt "morsmål" Det er jo helt psykt! Disse barna blir ikke bedre integrerte i det norske samfunnet på den måten! 6
Gullskje Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Det jeg syns er et betydelig større problem er hvorfor i granskogen den norske stat skal betale for at "utenlandske" barn som bor og lever i Norge skal lære sitt "morsmål" Det er jo helt psykt! Disse barna blir ikke bedre integrerte i det norske samfunnet på den måten! Det er en del av intergreringen, disse barna vil alltid ha en annen tilhørlighet. Syns det er fint at de får bli kjent med sitt opphav gjennom lignende tilbud... Vi lærer jo engelsk på skolen, noen har tysk og fransk som valgfag. 3
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2011 Det er en del av intergreringen, disse barna vil alltid ha en annen tilhørlighet. Syns det er fint at de får bli kjent med sitt opphav gjennom lignende tilbud... Vi lærer jo engelsk på skolen, noen har tysk og fransk som valgfag. Hvorfor skal den norske stat surre bort enda mer penger på at norske barn skal lære seg et annet morsmål? Lære seg norsk er en investering ettersom vi er norske og dette er vårt offisielle språk. Engelsk, og tildels tysk og fransk, er også en investering fordi man i dag ofte trenger dette i forretningslivet. Derimot er det bortkastet for den norske stat å lære andre språk. Vil folk lære seg andre språk så får de betale for det selv. 1
chikako Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 Hvorfor skal den norske stat surre bort enda mer penger på at norske barn skal lære seg et annet morsmål? Lære seg norsk er en investering ettersom vi er norske og dette er vårt offisielle språk. Engelsk, og tildels tysk og fransk, er også en investering fordi man i dag ofte trenger dette i forretningslivet. Derimot er det bortkastet for den norske stat å lære andre språk. Vil folk lære seg andre språk så får de betale for det selv. Det er faktisk MANGE andre språk som er en investering nå om dagen. Arabisk, kinesisk og spansk for å ta noen eksempler. Det er ikke bare Europa som gjelder lenger. 1
Gullskje Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Hvorfor skal den norske stat surre bort enda mer penger på at norske barn skal lære seg et annet morsmål? Lære seg norsk er en investering ettersom vi er norske og dette er vårt offisielle språk. Engelsk, og tildels tysk og fransk, er også en investering fordi man i dag ofte trenger dette i forretningslivet. Derimot er det bortkastet for den norske stat å lære andre språk. Vil folk lære seg andre språk så får de betale for det selv. For det barnet har et annet morsmål enn norsk som er like viktig for det menneske og familien !? Det er også en ganske bra invistering å bevare og akseptere folks bakgrunn og tilhørlighet. Det du mener ang å nekte og fjerne tilbud kalles for assimilering, tvinge noen til å bryte med sin opprinnelige bakgrunn for å bli likere flertallet av befolkningen. Og om hvor vidt dette er bortkasta tør jeg å påstå den norske stat er bedre til å dømme enn deg. Intergrering er ikke bare å bli en del av det norske samfunnet, men også retten til å kunne beholde sitt eget språk, religion og kultur. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 Hvorfor skal den norske stat surre bort enda mer penger på at norske barn skal lære seg et annet morsmål? Lære seg norsk er en investering ettersom vi er norske og dette er vårt offisielle språk. Engelsk, og tildels tysk og fransk, er også en investering fordi man i dag ofte trenger dette i forretningslivet. Derimot er det bortkastet for den norske stat å lære andre språk. Vil folk lære seg andre språk så får de betale for det selv. Hva slags verden lever du i? Joda, engelsk er uunngåelig som verdensspråk og businesspråk, men man kan godt si at spansk er langt nyttigere enn f.eks. fransk. Hvorfor skulle man ikke lære seg kinesisk eller japansk, tror du ikke dette er nyttig i forretningslivet? Grunnen til at den norske stat skal "surre bort" penger på morsmålsopplæring som ikke er norsk, er fordi ALL forskning viser at gode morsmålskunnskaper er avgjørende for hvor godt man lærer nye språk, noe som igjen er viktig for integrering og videre fremmedspråkopplæring. 7
Gjest Vampen Skrevet 16. oktober 2011 #7 Skrevet 16. oktober 2011 Hva slags verden lever du i? Joda, engelsk er uunngåelig som verdensspråk og businesspråk, men man kan godt si at spansk er langt nyttigere enn f.eks. fransk. Hvorfor skulle man ikke lære seg kinesisk eller japansk, tror du ikke dette er nyttig i forretningslivet? Grunnen til at den norske stat skal "surre bort" penger på morsmålsopplæring som ikke er norsk, er fordi ALL forskning viser at gode morsmålskunnskaper er avgjørende for hvor godt man lærer nye språk, noe som igjen er viktig for integrering og videre fremmedspråkopplæring. Amen! TS: på et generelt grunnlag syntes det er flott med norsklærere med annen bakgrunn. Med tanke på sjekking og hva man anser som attraktivt syntes jeg det er fullstendig likegyldig. Det vil si, det er verken mer eller mindre turn on enn at en hvilken som helst norsk mann er norsklærer. Kombinasjonen annen bakgrunn og norsklærer har altså ikke noe å si for hvor attraktiv eller lite attraktiv en person er. 1
Gullskje Skrevet 16. oktober 2011 #8 Skrevet 16. oktober 2011 Utifra egen erfaring så syns jeg det er utrolig leit at hverken jeg eller min bror fikk dette tilbudet når vi flytta til Norge og begynner på skolen.Mitt morsmål er blitt utrolig svak, noe som gjør det utrolig vanskelig for meg å kommunisere med eks, mine besteforeldre og tanter i mitt hjemland. I en alder 22 tror jeg ikke de vil bli like enkelt å lære seg dette som det det ville vært om jeg hadde begynne allerede som 11-12 åring. Jeg føler meg norsk på mange måter, men skulle ønske jeg hadde hatt mer mitt i opphav i meg som foreksempel språk. Jeg kommer til å benytte meg av morsmål opplæring for mitt barn når den tid kommer selvom h*n vil være halvt norsk.
Gjest Vampen Skrevet 16. oktober 2011 #9 Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Utifra egen erfaring så syns jeg det er utrolig leit at hverken jeg eller min bror fikk dette tilbudet når vi flytta til Norge og begynner på skolen.Mitt morsmål er blitt utrolig svak, noe som gjør det utrolig vanskelig for meg å kommunisere med eks, mine besteforeldre og tanter i mitt hjemland. I en alder 22 tror jeg ikke de vil bli like enkelt å lære seg dette som det det ville vært om jeg hadde begynne allerede som 11-12 åring. Jeg føler meg norsk på mange måter, men skulle ønske jeg hadde hatt mer mitt i opphav i meg som foreksempel språk. Jeg kommer til å benytte meg av morsmål opplæring for mitt barn når den tid kommer selvom h*n vil være halvt norsk. Det er fordi formålet med morsmålsundervisning ikke er at du skal kunne snakke med bestemor. Morsmålsundervisning er et av 3 alternativer som kan gis til elever som ikke har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å følge undervisningen på norsk. Om du ikke har norskkunnskaper til å følge ordinær undervisning har du rett på tilpasset undervisning. Morsmålsopplæring er som sagt et av 3 alternativer man kan velge her. Men målet er da at morsmålet skal brukes som et verktøy for å styrke norsken, ikke morsmålsopplæring i seg selv. Jeg mener ikke å høres krass ut, for jeg forstår at du syntes det er trist. Men utover det tilbudet skolen gir, så blir det foreldrenes ansvar å sørge for morsmålet. Enten ved å gjøre det selv, eller oppsøke frivillige kurs som de eventuelt betaler selv. Noen steder er også morsmål valgfag på ungdomsskolen. Men det er også et problem at det er knapt med morsmålslærere, så det er begrenset hvor stort tilbud skolen kan gi. Ditt barn kommer sansynligvis heller ikke til å få et slikt tilbud eller rett. Rett og slett fordi din norsk er så god at jeg regner med at ditt barn vil ha de nødvendige kunnskapene i norsk ved skolestart. Dette er nemlig en rett som kun utløses av manglende ferdigheter. Ikke av bakgrunn. Det er det samme om jeg og min samboer får barn. De barna vil være halvt arabiske, men vil ikke ha rett til undervisning i arabisk av den grunn. Endret 16. oktober 2011 av Vampen 3
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2011 For det barnet har et annet morsmål enn norsk som er like viktig for det menneske og familien !? Det er også en ganske bra invistering å bevare og akseptere folks bakgrunn og tilhørlighet. Det du mener ang å nekte og fjerne tilbud kalles for assimilering, tvinge noen til å bryte med sin opprinnelige bakgrunn for å bli likere flertallet av befolkningen. Og om hvor vidt dette er bortkasta tør jeg å påstå den norske stat er bedre til å dømme enn deg. Intergrering er ikke bare å bli en del av det norske samfunnet, men også retten til å kunne beholde sitt eget språk, religion og kultur. Jeg er en del av den norske stat fordi jeg jobber og betaler skatt. Og jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal kastes bort på dette. Folk kan lære hvilke språk de vil for meg, bare de betaler for det selv. Dessuten skaper ulike språk bare større ulikheter i samfunnet. Felles språk er uhyre viktig for å kunne kommunisere. Ulike språk, ulik kultur og ulik religion, skaper i hovedsak bare motsetninger. Som igjen skaper konflikter og bråk. Dette er det motsatte av integrering. Og derfor ikke smart. 1
Gjest Vampen Skrevet 16. oktober 2011 #11 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg er en del av den norske stat fordi jeg jobber og betaler skatt. Og jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal kastes bort på dette. Folk kan lære hvilke språk de vil for meg, bare de betaler for det selv. Dessuten skaper ulike språk bare større ulikheter i samfunnet. Felles språk er uhyre viktig for å kunne kommunisere. Ulike språk, ulik kultur og ulik religion, skaper i hovedsak bare motsetninger. Som igjen skaper konflikter og bråk. Dette er det motsatte av integrering. Og derfor ikke smart. Du fikk ikke med deg den delen om at morsmål er et verktøy for å lære norsk? Jo sterkere morsmål, jo lettere er det å lære et nytt språk. Morsmålsundervisning i skolen gis ikke til alle med et annet morsmål for å være grei, men til elever med svak norsk for å styrke norsken og sørge for at ikke blir hengende etter i fag. 6
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Du fikk ikke med deg den delen om at morsmål er et verktøy for å lære norsk? Jo sterkere morsmål, jo lettere er det å lære et nytt språk. Morsmålsundervisning i skolen gis ikke til alle med et annet morsmål for å være grei, men til elever med svak norsk for å styrke norsken og sørge for at ikke blir hengende etter i fag. Jeg visste forsåvidt ikke at dette er begrunnelsen, men skal jeg være helt ærlig så høres denne metoden helt teit ut. Etter hva jeg har forstått så er nå det norske skolevesenet det dårligste i den vestlige verden, så jeg antar at dette er helt i tråd med det. Etter min mening sier det seg selv at hvis et barn (eller voksen) er dårlig i norsk, så skal man legge ned kruttet på å faktisk lære seg norsk, og IKKE et helt annet språk. Skulle virkelig ønske at disse såkalte "forskerne" som har klart å finne på dette, faktisk hadde noen flere hjerneceller! Endret 16. oktober 2011 av Steinar40 1
Gullskje Skrevet 16. oktober 2011 #13 Skrevet 16. oktober 2011 Det er fordi formålet med morsmålsundervisning ikke er at du skal kunne snakke med bestemor. Morsmålsundervisning er et av 3 alternativer som kan gis til elever som ikke har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å følge undervisningen på norsk. Om du ikke har norskkunnskaper til å følge ordinær undervisning har du rett på tilpasset undervisning. Morsmålsopplæring er som sagt et av 3 alternativer man kan velge her. Men målet er da at morsmålet skal brukes som et verktøy for å styrke norsken, ikke morsmålsopplæring i seg selv. Jeg mener ikke å høres krass ut, for jeg forstår at du syntes det er trist. Men utover det tilbudet skolen gir, så blir det foreldrenes ansvar å sørge for morsmålet. Enten ved å gjøre det selv, eller oppsøke frivillige kurs som de eventuelt betaler selv. Noen steder er også morsmål valgfag på ungdomsskolen. Men det er også et problem at det er knapt med morsmålslærere, så det er begrenset hvor stort tilbud skolen kan gi. Ditt barn kommer sansynligvis heller ikke til å få et slikt tilbud eller rett. Rett og slett fordi din norsk er så god at jeg regner med at ditt barn vil ha de nødvendige kunnskapene i norsk ved skolestart. Dette er nemlig en rett som kun utløses av manglende ferdigheter. Ikke av bakgrunn. Det er det samme om jeg og min samboer får barn. De barna vil være halvt arabiske, men vil ikke ha rett til undervisning i arabisk av den grunn. Det visste jeg ikke, trodde dette var et tilbud lagt fram som valgfag eller etter skoletid. Jeg mista mye grunnleggende på skolen pga dårlig språk i startfasen og etter å ha flytta fra hjemme og til fosterhjem så mista jeg også en del morsmål. Aldri fått noe tilbud om noe ekstra!
Gjest Vampen Skrevet 16. oktober 2011 #14 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg visste forsåvidt ikke at dette er begrunnelsen, men skal jeg være helt ærlig så høres denne metoden helt teit ut. Etter hva jeg har forstått så er nå det norske skolevesenet det dårligste i den vestlige verden, så jeg antar at dette er helt i tråd med det. Etter min mening sier det seg selv at hvis et barn (eller voksen) er dårlig i norsk, så skal man legge ned kruttet på å faktisk lære seg norsk, og IKKE et helt annet språk. Skulle virkelig ønske at disse såkalte "forskerne" som har klart å finne på dette, faktisk hadde noen flere hjerneceller! Dette er ikke en norsk "oppfinnelse", men noe som er forsket på internasjonalt i flere tiår. Og metoden høres teit ut? Jeg syntes i grunn alternativet er langt teitere! Om jeg sier et ord på et annet språk som du ikke forstår, hvordan er det lettest for deg å forstå dette ordet? Ved at jeg sitter i 15 minutter og forklarer deg ordet på et språk du er svak i? Eller ved at jeg forteller deg hva dette ordet er på norsk, slik at du får en direkte oversettelse og kan bruke energien på å hente frem den kunnskapen du har om ordet fra før? Dette er ren og skjær logikk. 4
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 16. oktober 2011 Dette er ikke en norsk "oppfinnelse", men noe som er forsket på internasjonalt i flere tiår. Og metoden høres teit ut? Jeg syntes i grunn alternativet er langt teitere! Om jeg sier et ord på et annet språk som du ikke forstår, hvordan er det lettest for deg å forstå dette ordet? Ved at jeg sitter i 15 minutter og forklarer deg ordet på et språk du er svak i? Eller ved at jeg forteller deg hva dette ordet er på norsk, slik at du får en direkte oversettelse og kan bruke energien på å hente frem den kunnskapen du har om ordet fra før? Dette er ren og skjær logikk. Ja, jeg kunne vært enig med deg hvis man virkelig kan sitt morsmål godt. Men hvorfor skal man da lære seg et morsmål som man allerede kan? Er det ren og skjær logikk? 2
Gjest Vampen Skrevet 16. oktober 2011 #16 Skrevet 16. oktober 2011 Det visste jeg ikke, trodde dette var et tilbud lagt fram som valgfag eller etter skoletid. Jeg mista mye grunnleggende på skolen pga dårlig språk i startfasen og etter å ha flytta fra hjemme og til fosterhjem så mista jeg også en del morsmål. Aldri fått noe tilbud om noe ekstra! Noen steder er det som sagt et valgfag i ungdomsskolen. Det kommer av at man da allerede har et fremmedspråk nummer 2 som valgfag. Da gjør man det sånn at elever med annet morsmål kan velge morsmål fremfor f. eks tysk, spansk eller fransk. Det syntes jeg er en god ordning. For disse elevene vil jo ha like mange språk som den jevne norske elev, norsk, engelsk og et tredje språk. Men på barneskolen blir det noe annet. Om man skulle ha innført morsmål som et eget fag måtte man isåfall ha tatt timer fra et annet fag eller gitt disse elevene flere timer pr uke enn andre elever. Ingen av delene er heldig. I tillegg er det snakk om ressurser og praktiske forhold. Det er som sagt akutt mangel på morsmålslærere og enda større mangel på morsmålslærere med relevant utdanning. I tilllegg varierer det veldig fra skole til skole hvor mange elever man har med et bestemt morsmål. Det er f. eks ikke enkelt å innføre et nytt fag for 1 elev. Men ja, jeg er helt enig i at tilbudet er for dårlig mange steder. Jeg skrev at det finnes 3 alternativer. Det er morsmålsopplæring, tospråklig undervisning og tilpasset norsk. Eller en kombinasjon av flere av disse. Jeg syntes helt klart de to første er de beste for elever som ikke har ferdigheter til å dra nytte av ordinær undervisning, f. eks nyankomne elever. Forskning viser også at disse to gir best resultat på sikt. Men, som sagt, ressurser og mangel på lærere gjør at det ikke er slik at alle elever får et tilbud om de to førstnevnte. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #17 Skrevet 16. oktober 2011 Ja, jeg kunne vært enig med deg hvis man virkelig kan sitt morsmål godt. Men hvorfor skal man da lære seg et morsmål som man allerede kan? Er det ren og skjær logikk? Mange av de elevene kan sitt morsmål godt, og det er en ressurs slik at det blir lettere for de å forstå norsk. Og som nevnt over, slik at de skal slippe å bruke masse tid på å få en forklaring på et språk de ikke forstår. Logikk-JA!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #18 Skrevet 16. oktober 2011 Ja, jeg kunne vært enig med deg hvis man virkelig kan sitt morsmål godt. Men hvorfor skal man da lære seg et morsmål som man allerede kan? Er det ren og skjær logikk? Hvor godt kunne du norsk da du gikk på barneskolen? Det er en grunn til at det er 10 års skoleplikt i dette landet og at det er norskundervisning i alle ti årene. Om man ikke har det grunnlaget som skal til for å lære norsk, nemlig god kjennskap til sitt eget morsmål, så får man heller ikke lært norsk på lik linje med de som kun har norsk som morsmål. Hvis det er integrering du vil ha, bør du vel være villig til at noen av dine skattekroner også går til dette? Dessuten er det ingenting som tyder på at flerspråklighet er en trussel mot integrering. Det du antagelig tenker på er assimilering hvor folk er like. TS som snakker norsk bedre enn nordmenn gjør nok det fordi han er flink i sitt eget morsmål. 3
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #19 Skrevet 16. oktober 2011 Hvor godt kunne du norsk da du gikk på barneskolen? Det er en grunn til at det er 10 års skoleplikt i dette landet og at det er norskundervisning i alle ti årene. Om man ikke har det grunnlaget som skal til for å lære norsk, nemlig god kjennskap til sitt eget morsmål, så får man heller ikke lært norsk på lik linje med de som kun har norsk som morsmål. Hvis det er integrering du vil ha, bør du vel være villig til at noen av dine skattekroner også går til dette? Dessuten er det ingenting som tyder på at flerspråklighet er en trussel mot integrering. Det du antagelig tenker på er assimilering hvor folk er like. TS som snakker norsk bedre enn nordmenn gjør nok det fordi han er flink i sitt eget morsmål. Jeg sa ingenting om at flerspråklighet er en trussel mot integrering. Derimot er det en trussel når folk IKKE kan snakke norsk. 1
Gjest Vampen Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg sa ingenting om at flerspråklighet er en trussel mot integrering. Derimot er det en trussel når folk IKKE kan snakke norsk. Skjønner du fortsatt ikke at hele poenget med både morsmålsopplæring og tospråklig opplæring er at de SKAL lære norsk? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå