Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest MorAase
Skrevet

Det eneste problemet jeg ser i dette er det faktum at svært mange foreldre ikke behersker norsk selv, så da kan du ikke unngå at morsmålet, det første språket barnet kommer til å lære er nettopp foreldrenes språk. Fordi det er nettopp det som snakkes i hjemmet, innenfor husets fire vegger - man kan gjerne ha en strøm av norsktalende mennesker innom i huset, men kan ikke foreldrene snakke norsk. Så er det ikke unaturlig at det blir det første språket man lærer, så lenge det ikke går på bekostning av norsk opplæringen som kommer samtidig eller etter hvert, har jeg ikke noe problem med det.

Desto større grunn til å tvangsopplære alle som ikke har skandinaviske røtter.

Videoannonse
Annonse
Gjest MorAase
Skrevet

Nei faktisk ikke - og jeg støtter meg på en pensumbok, der det spesifikt står om somaliere i Norge som også blir sammenlignet med somaliere i Frankrike. Du ser det selv i dagens Frankrike, som har store problemer med å integrere en god del innvandrere og deres barn. Det er en følge av at deres politikk mot innvandrere for dem til å føle seg som annenrangsborgere, og at man er nødt til å gi slipp på sine foreldres språk, røtter osv. for å kunne bli et helt medlem av det franske samfunnet. Det synes jeg blir litt feil, fordi ens foreldres språk og røtter er en del av oss barna, selv om vi ikke tar del i det.

Nå sier jeg ikke at denne boken vet alt og er sannheten på alt, men den har et viktig poeng.

Katrine Fangen har skrevet den, tittelen er;Identitet og praksis : etnisitet, klasse og kjønn blant somaliere i Norge. 198 sider. Oslo : Gyldendal akademisk, 2008.

Synes det er en knallgod bok

Somaliere integreres ikke i Norge heller i særlig grad. så når hverken franske eller norske metoder fungerer, kan det da være noe med kulturen til Somaliere?

Skrevet (endret)

Det kan for øvrig virke som at det du gjengir er innvandrernes egne anklager mot myndighetene, altså et partsinnlegg i en konflikt der innvandrerne i stedet for å ta selvkritikk skyver hele skylden over på franske myndigheter som etter deres mening i større grad skulle støttet dem i deres enklavedannelsesprosjekt, snarere enn lærebokforfatternes analyse av situasjonen. Slik sett kan lærebokforfatterne ha sin objektivitet i behold. Men da bør du passe deg så du ikke opphøyer slike partisinnlegg til fakta.

Jeg gjengir det jeg husker fra boken - jeg har den ikke fremme her hjemme så da kan jeg ikke sitere den rett heller. Boken hennes er et studie basert på delvis intervjuer, kombinert med annet forskningsmaterialet.

Men likevel hvorfor er det så feil? Det jo slik mange innvandrere føler seg, og samtidig er det en del myndigheter klager på og ønsker - at man skal gi helt slipp på sin kultur for å bli del av en ny en. Og det kravet blir urimelig - man kan fint bli medlem av et nytt samfunn, uten å måtte gi slipp på sine røtter og sine tradisjoner. Det man da gjør er å integrere sine gamle tradisjoner inn i det nye samfunnet og kombinere dem med det nye stedets tradisjoner.

Som god student kan du jo også ha nytte av å se hva det de franske innvandrerne sier forteller om de franske innvandrernes evne til selvkritikk og hva det igjen har å si for mulighetene til å komme problemene til livs. At innvandrerne, etter å ha skapt store problemer fordi masseinnvandringen legger grunnlag for enklavedannelse der man ikke i samme grad som før er innstilt på å gå opp i folket i landet man har kommet til, men der mange ønsker å tviholde på opprinnelseslandets nasjonale identitet i generasjon etter generasjon, at innvandrerne selv etter å ha levd mange tiår med konsekvensene av en slik uheldig holdning til integrering er helt ute av stand til å ta rev i seilene og se at denne dyrkingen av en identitet knyttet til opprinneleseslandet har ført galt av sted, men i stedet legger hele skylden på franske myndigheter, sier jo nettopp litt om hvor dypt dette problemet sitter, hvor lite innvandrerbefolkningen evner å ta selvkritikk selv etter å ha sett hvordan de har malt seg opp i et hjørne og skapt en svært negativ situasjon for seg og sine barn.

Endret av Cuckold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...