Raven Emerald Skrevet 22. oktober 2011 #161 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Eg hadde nynorsk på skulen, og sjølv om eg i dag vél å bruka bokmål når eg skriv, set eg stor pris på at eg hadde nynorsk som hovudmål. Det gjer at eg sjølv føler at eg har ei større bredde når det kjem til norskkunnskapar, enn eg ellers ville hatt. Eg vil og påpeika at det i delar av Noreg er svært mange som brukar nynorsk som hovudmål, og at Noreg strekkjer seg langt ut over austlandet, sjølv om eg óg kan innsjå at dette må vera frykteleg vanskeleg for Steinar å ta innover seg. Ein ting til; av dei eg kjenner til, som har nynorsk hovudmål, er deira dialekt langt tettare knytt opp mot skriftspråket deira, enn det eg oppfattar er tilfelle for bokmålsbrukarane. Jau, muleg at austlendingane har ei dialekt knytta nærare opp mot bokmål, men dei er då ikkje dei einaste i landet. Skulle man kutta ut eit av skriftspråka i Noreg, er det meir naturleg at bokmål forsvann. Eg skreiv sjølvsagt dette innlegget på nynorsk for å vera demonstrativ og vanskjeleg. Retting; må få påpeika at det sjølvklart er skrivefeil i dette innlegget, som i all dei andre eg skriv, uavhengig av at det er denne målforma eg starta med. =P Særleg med tanke på at eg ikkje har brukt nynorsk aktivt på fleire år. Endret 22. oktober 2011 av Raven Emerald 3
Cuckold Skrevet 22. oktober 2011 #162 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Du fikk ikke med deg den delen om at morsmål er et verktøy for å lære norsk? Jo sterkere morsmål, jo lettere er det å lære et nytt språk. Morsmålsundervisning i skolen gis ikke til alle med et annet morsmål for å være grei, men til elever med svak norsk for å styrke norsken og sørge for at ikke blir hengende etter i fag. Hvor har du hørt dette? Mulig at det har blitt endret i løpet av de siste årene, men slik var det ikke da jeg gikk på barneskolen. Vi hadde ei pakistansk jente som var like flink i norsk som alle oss andre; hun fikk undervisning i både urdu og arabisk. Urdu fordi det er morsmålet, og arabisk fordi det anses som best å lese koranen på det språket. Her tror jeg vi er ved kjernen av uenigheten. Det er stor forskjell på å tilby intensiv kursing i norsk for barn som enten er født i et annet land eller født i Norge, men med innvandrerforeldre som har sviktet og ikke latt barna vokse opp i et norskstalende miljø, det er stor forskjell på å legge ned litt ekstra ressurser i å lære disse barna norsk med utgangspunkt i det språket de behersker og det å insistere på at slike foreldre har gjort helt rett og at det er helt naturlig at barn som er født i Norge med innvandrerforeldre ikke har norsk som sitt hverdagsspråk, at norsk ikke er det språket de snakker mest og behersker best når de begynner på skolen. Det siste vil være å dyrke og legitimere enklavedannelsen, og det bør vi ikke gjøre. At den som innvandrer alltid vil beholde noe av opprinnelseslandets nasjonale identitet er én ting, at disse skal få den norske stats godkjennelse av forsøket på å skape en enklave der også barna forventes å dyrke et fremmed lands nasjonale identitet er noe ganske annet. Men det store problemet er uansett masseinnvandringen, omfanget av innvandrere som kommer på kort tid, problemet med parallellsamfunn og nasjonale fremmedspråklige miljøer oppstår når antallet innvandrere blir så høyt at det danner seg egne nasjonale enklaver i det nye landet, enklaver der man dyrker opprinnelseslandets nasjonale identitet og jobber aktivt for unngå at barna som er født i landet skal få norsk identitet. Endret 22. oktober 2011 av Cuckold 2
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #163 Skrevet 22. oktober 2011 hehe Nei, det er nok ingen som prater bokmål heller Men det har jeg vel heller aldri påstått eller? Ikke? Jeg er oppvokst der man bare prater og skriver bokmål Det står jo her at man prater bokmål der du er fra?
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #164 Skrevet 22. oktober 2011 Eg hadde nynorsk på skulen, og sjølv om eg i dag vél å bruka bokmål når eg skriv, set eg stor pris på at eg hadde nynorsk som hovudmål. Det gjer at eg sjølv føler at eg har ei større bredde når det kjem til norskkunnskapar, enn eg ellers ville hatt. Eg vil og påpeika at det i delar av Noreg er svært mange som brukar nynorsk som hovudmål, og at Noreg strekkjer seg langt ut over austlandet, sjølv om eg óg kan innsjå at dette må vera frykteleg vanskeleg for Steinar å ta innover seg. Ein ting til; av dei eg kjenner til, som har nynorsk hovudmål, er deira dialekt langt tettare knytt opp mot skriftspråket deira, enn det eg oppfattar er tilfelle for bokmålsbrukarane. Jau, muleg at austlendingane har ei dialekt knytta nærare opp mot bokmål, men dei er då ikkje dei einaste i landet. Skulle man kutta ut eit av skriftspråka i Noreg, er det meir naturleg at bokmål forsvann. Eg skreiv sjølvsagt dette innlegget på nynorsk for å vera demonstrativ og vanskjeleg. Retting; må få påpeika at det sjølvklart er skrivefeil i dette innlegget, som i all dei andre eg skriv, uavhengig av at det er denne målforma eg starta med. =P Tviler ikke på at du prøver på å være vanskelig her, nei! Men jeg hadde faktisk ingen problemer med å forstå hva du skrev; selv med mine mikroskopiske nynorskkunnskaper; tilegnet for flere tiår siden
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #165 Skrevet 22. oktober 2011 Ikke? Det står jo her at man prater bokmål der du er fra? Du må ikke ta alt jeg skriver så bokstavelig
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #166 Skrevet 22. oktober 2011 Du må ikke ta alt jeg skriver så bokstavelig Jeg tror det hjelper mer hvis du kan være en smule mer konsekvent og ikke fullt så påståelig... 1
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #167 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg tror det hjelper mer hvis du kan være en smule mer konsekvent og ikke fullt så påståelig... Sånn er det å ha egne meninger om alt
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #168 Skrevet 22. oktober 2011 Sånn er det å ha egne meninger om alt Særlig når man ikke er enig med sine egne meninger når det kommer til stykke?
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #169 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Særlig når man ikke er enig med sine egne meninger når det kommer til stykke? Tja, det spørs litt på hva du mener. Men jeg har også evnen til å kunne se mange ulike situasjoner ifra ulike ståsteder, ja. Selv om sikkert ikke mange tror det Men det blir mer komplisert da, det er sikkert. Livet er nok lettere når man bare kan se alt ifra sitt eget ståsted. Endret 22. oktober 2011 av Steinar40
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #170 Skrevet 22. oktober 2011 Tja, det spørs litt på hva du mener. Jeg mener at du sa noe som du etterpå sa at du ikke hadde sagt.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #171 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg mener at du sa noe som du etterpå sa at du ikke hadde sagt. Du gir deg ikke du gitt Ja, jeg skrev visst at man prater bokmål. Og det kan nok muligens være formelt feil. Hvis man da ikke formelt sett kan si at man prater bokmål på TV og i radio, slik man gjør det samme på nynorsk?
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #172 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg utfordrer herved alle som er i mot morsmålsundervisning til å lære seg en ny ferdighet ved hjelp av latvisk lærebok. Det er en forutsetning for eksperimentet at man ikke kjenner latvisk språk fra før. Det er også en forutsetning at du ikke har en eneste sjel i nærheten som både kan latvisk og norsk. Du kan få bruke en instruktør - denne snakker selvsagt bare latvisk. Det eneste jeg vet om morsmålsundervisningsmotstandere er at de ikke har peiling på hva de snakker om. Jeg har ikke blitt mer overbevist om det motsatte av å lese denne tråden.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #173 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg utfordrer herved alle som er i mot morsmålsundervisning til å lære seg en ny ferdighet ved hjelp av latvisk lærebok. Det er en forutsetning for eksperimentet at man ikke kjenner latvisk språk fra før. Det er også en forutsetning at du ikke har en eneste sjel i nærheten som både kan latvisk og norsk. Du kan få bruke en instruktør - denne snakker selvsagt bare latvisk. Det eneste jeg vet om morsmålsundervisningsmotstandere er at de ikke har peiling på hva de snakker om. Jeg har ikke blitt mer overbevist om det motsatte av å lese denne tråden. Vet ikke om du har fått det med deg; men hovedpoenget er altså at man IKKE skal lære mer av morsmålet i norsk skole, men heller utnytte eksisterende kunnskaper i morsmålet til å lære norsk. Men dette er ikke du enig i?
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #174 Skrevet 22. oktober 2011 Vet ikke om du har fått det med deg; men hovedpoenget er altså at man IKKE skal lære mer av morsmålet i norsk skole, men heller utnytte eksisterende kunnskaper i morsmålet til å lære norsk. Men dette er ikke du enig i? Hvordan skal du kunne lære deg mer norsk hvis du ikke har nok kunnskaper i eget språk? Hvordan skal du kunne få god hjelp hvis du ikke hare en lærer i ditt eget morsmål til hjelp? Eller sagt på en annen måte: hvordan skal du kunne lære deg en ny ting på latvisk uten å ha hjelp fra en som både kan latvisk og norsk?
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #175 Skrevet 22. oktober 2011 Hvordan skal du kunne lære deg mer norsk hvis du ikke har nok kunnskaper i eget språk? Hvordan skal du kunne få god hjelp hvis du ikke hare en lærer i ditt eget morsmål til hjelp? Eller sagt på en annen måte: hvordan skal du kunne lære deg en ny ting på latvisk uten å ha hjelp fra en som både kan latvisk og norsk? Har man ikke nok kunnskaper i morsmålet så er det verdiløst å prøve å bruke det til å lære norsk også. Men ellers så trenger man selvfølgelig en norsklærer som kan både norsk og det aktuelle morsmålet. For altså å lære norsk, og IKKE mer av morsmålet.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #176 Skrevet 22. oktober 2011 Har man ikke nok kunnskaper i morsmålet så er det verdiløst å prøve å bruke det til å lære norsk også. Hvordan løser man det da? Men ellers så trenger man selvfølgelig en norsklærer som kan både norsk og det aktuelle morsmålet. For altså å lære norsk, og IKKE mer av morsmålet. Hvor finner du en lærer som kan begge språk? Er det nok lærere med slike språkkunnskaper til å hjelpe en hel klasse med forskjellig bakgrunn? Eller hadde det vært bedre at man samlet de elevene som snakket samme språk til undervisning i sitt eget morsmål?
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #177 Skrevet 22. oktober 2011 Hvordan løser man det da? Tja, da må man tilbake på barnehagenivå. Men jeg tror ikke dette er et vanlig problem. De fleste over 5 år har lært å prate flytende på morsmålet. Og hvis ikke, så viser det seg at de aller fleste barn under 7 år klarer å lære seg nye språk veldig raskt. Hvor finner du en lærer som kan begge språk? Er det nok lærere med slike språkkunnskaper til å hjelpe en hel klasse med forskjellig bakgrunn? Eller hadde det vært bedre at man samlet de elevene som snakket samme språk til undervisning i sitt eget morsmål? Jeg regner med at dette må være en utfordring i dagens samfunn med såpass mye innvandring. Og det sier seg da selv at det mest effektive vil være å samle barn (og voksne) med samme morsmål i spesielle klasser for intensiv undervisning i norsk. Med en norsklærer som kan morsmålet deres. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #178 Skrevet 22. oktober 2011 Tja, da må man tilbake på barnehagenivå. Men jeg tror ikke dette er et vanlig problem. De fleste over 5 år har lært å prate flytende på morsmålet. Og hvis ikke, så viser det seg at de aller fleste barn under 7 år klarer å lære seg nye språk veldig raskt. Du har ikke forstått poenget. Et barn har et barnslig ordforråd. Når dette barnet flytter til et annet land og skal lære seg alt - altså ikke bare norsk - på et annet språk så er det dette barnslige språket som er forutsetningen. Det eneste språket dette barnet kan godt er sitt barnslige språk. Det du forventer er at dette barnet skal lære matte, gym, samfunnsfag, og hva det nå heter alt sammen - ut fra sitt barnslige språk. I tillegg skal dette barnet lære ordklasser og setningsoppbygging ut fra sitt barnslige språk - som ikke inneholder disse ordene. Dette er en oppskrift for katastrofe. Prøv - med den latviske boken! Og det sier seg da selv at det mest effektive vil være å samle barn (og voksne) med samme morsmål i spesielle klasser for intensiv undervisning i norsk. Med en norsklærer som kan morsmålet deres. Nå snakker du om norsk undervisning. Det vil si at de skal lære norsk. Jeg har ingen problemer med det. Men det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å lære seg språk som verktøy til å lære andre ting, andre ferdigheter. Jeg vet hvor umulig det er å lære et nytt språk av en som ikke forstår mitt språk ordentlig. Jeg har prøvd det. Jeg ga opp. Jeg tør ikke tenke på hvordan dette skulle fungert hvis jeg skulle lære en ferdighet på denne måten.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #179 Skrevet 22. oktober 2011 Du har ikke forstått poenget. Et barn har et barnslig ordforråd. Når dette barnet flytter til et annet land og skal lære seg alt - altså ikke bare norsk - på et annet språk så er det dette barnslige språket som er forutsetningen. Det eneste språket dette barnet kan godt er sitt barnslige språk. Det du forventer er at dette barnet skal lære matte, gym, samfunnsfag, og hva det nå heter alt sammen - ut fra sitt barnslige språk. I tillegg skal dette barnet lære ordklasser og setningsoppbygging ut fra sitt barnslige språk - som ikke inneholder disse ordene. Dette er en oppskrift for katastrofe. Prøv - med den latviske boken! Nå snakker du om norsk undervisning. Det vil si at de skal lære norsk. Jeg har ingen problemer med det. Men det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å lære seg språk som verktøy til å lære andre ting, andre ferdigheter. Jeg vet hvor umulig det er å lære et nytt språk av en som ikke forstår mitt språk ordentlig. Jeg har prøvd det. Jeg ga opp. Jeg tør ikke tenke på hvordan dette skulle fungert hvis jeg skulle lære en ferdighet på denne måten. Jeg forventer at folk lærer norsk før de lærer noe mer som krever norsk språk på en norsk skole. Derfor trengs det intensiv opplæring i norsk FØRST av alt.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #180 Skrevet 22. oktober 2011 Skjønner du ennå ikke poenget? De må ha morsmål FØR de klarer å lære seg norsk skikkelig 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå