Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

her har jeg ett forslag: Om du jobber i butikk på julaften så syntes jeg du kan klappe igjen her og nå. Da jobber du til maks kl 15-17! Og du rekker fortsatt fint og komme deg hjem og ferie jul! Må du jobbe vært år, kjeft på sjefen or get a new job.

Jobber du derimot i helsesektoren eller ett annet sted som krever at du jobber kveld/natt. Så forklar for gudsskyld til ungene dine hvordan denne verden fungerer. Må du jobbe ett år eller to så tviler jeg på at barna dine tar noen skade av det!

Det er like skuffende for ALLE uansett arbeidsplass og jobbe på julaften. Barn eller ei. Så gjør det du får betalt for og gå på jobben din! Det kommer en jul hver eneste år!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når man prater om at en singel person må jobbe alle julaftener resten av livet,

Det har vært brukere som forteller at de blir satt opp for jobb både tre og seks juler på rad, og da skjønner jeg jo at man blir litt bekymret for hvordan de neste årene i denne bedriften skal se ut.

Endret av Rayanne
  • Liker 6
Skrevet

Dette har jeg også svart på tidligere. Om alle er alenemødre så må dette gå på rundgang selvfølgelig. finnes det noen annen løsning her egentlig?????

Og hva er løsningen dersom det bare er én som er barnløs i bedriften? Eller om det er én som fremdeles er sammen med barnefaren?

• Liker 6
Skrevet

Ingen her har påstått det, men sjefen til TS i den første tråden har jo det, ved å sette henne opp på julaften for tredje år på rad uten å diskutere det med henne på forhånd.

Nå vet ikke jeg hvor ts jobber og hvor mange ansatte det er der. Men er det så uvanlig å måtte jobbe hvert 3.år? Dersom dette er urettferdig, fordi det er så mange ansatte at ts strengt tatt kunne jobbet bare hvert 6.år, da er vel dette noe hun må ta med sin sjef. Min oppfatning rundt omkring er i allefall at de fleste sjefer forsøker å være nokså rettferdige..

Skrevet (endret)

Jeg ser at enkelte sier at det vil være trist for barna at en av foreldrene er på jobb på julaften. Det stemmer ikke med min erfaring. I fjor feiret jeg jul hos min bror. Kona hans som er sykepleier var på kveldsvakt, og de tre barna deres så ut til å storkose seg like mye som de alltid gjør på julaften. Ingen tårer, ingen mas om mamma. Helt uproblematisk.

Dere som mener at det nærmest er en tragedie for barna å "mangle" en av foreldrene sine på julaften, hva med alle de barna som har foreldre som ikke er sammen lenger? Den vanlige praksisen der er jo annenhver jul, hvorfor er det ingen som roper opp om hvor forferdelig det er?

Barn tar selvfølgelig ikke skade av å ha en julaften uten mamma eller pappa, det sier seg selv.

Endret av Iah
  • Liker 13
Skrevet

Vel, jeg har iallefall fått frem mitt poeng. Og det er at jeg syns at småbarnsforeldre bør prioriteres og at voksne tyveåringer bør kunne evne å forstå at det er enklere for en tyveåring å takle å ikke feire jula noen timer med foreldra sine, enn det er for en fireåring å takle at mamman ikke er der på julaften. Er det så innmari vanskelig å forstå?

Ja, faktisk. For en fireåring har ikke en forventning om at mamma må være der hele julaften ellers blir jula ødelagt, med mindre mamma (eller andre nære familiemedlemmer) har lært barnet dette. De fleste er ikke borte mer enn 8-9 timer på jobb. Da kan man feire jula enten før man drar på jobb eller etter man har kommet hjem. Fireåringen husker neppe hvilket klokkeslett dere åpnet gaver på i fjor.

At barnløse iblant ikke får feiret jul med sine kjære må også aksepteres, men poenget her er jo at man skal bytte på det. En fireåring takler helt fint at mamma er på jobb deler av julaften så lenge ingen andre lager et problem ut av dette.

• Liker 4
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor ts jobber og hvor mange ansatte det er der. Men er det så uvanlig å måtte jobbe hvert 3.år? Dersom dette er urettferdig, fordi det er så mange ansatte at ts strengt tatt kunne jobbet bare hvert 6.år, da er vel dette noe hun må ta med sin sjef. Min oppfatning rundt omkring er i allefall at de fleste sjefer forsøker å være nokså rettferdige..

:klo: hvert 3. år? Ts måtte jo jobbe for 3.år på rad, eller er jeg helt på bærtur nå?

• Liker 4
Skrevet

Og hva er løsningen dersom det bare er én som er barnløs i bedriften? Eller om det er én som fremdeles er sammen med barnefaren?

Hohoooi.. Nå føler jeg at jeg gjentar meg selv annen hver gang jeg skriver... INGEN forventes å måtte jobbe hver eneste julaften, med eller uten barn. OK?????

Hvilke jobber er det dere har hvor dere føler det er sånn egentlig??

Skrevet

Tror du misforsto nå. Det var ikke snakk om hvert tredje år, men hvert år, i tre år.

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke lese alle svarene i stedet for å spørre??? NEI, ingen mener du skal jobbe julaften resten av livet....

Har fått inntrykk av at noen av dere mener det etter å ha lest svarene. Derfor så spør jeg rett ut skjønner du :)

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Min svigerinne er sykepleier, og må derfor jobbe diverse vakter på julaften. Aldri har jeg sett at min niese har vært spesielt lei seg over dette, hun får jo feire jul som vanlig allikevel, og i hennes verden må ikke mamma være der. Akkurat som hun ikke kan være der på alle fotballkamper, alle turnstevner eller lignende, fordi hun har en jobb der hun må på jobb når folk flest har fri.

Selv kunne jeg gjerne ha jobbet absolutt alle dager i Jula, unntatt julaften. For meg er det en helt spesiell dag som samler hele min nærmeste familie, noe som aldri skjer ellers i året. Det er viktig både for meg, men ikke minst for mine besteforeldre!

At noen synes rulering er urettferdig eller egoistisk, det er rett og slett utenfor min fatteevne!

• Liker 7
Skrevet

:klo: hvert 3. år? Ts måtte jo jobbe for 3.år på rad, eller er jeg helt på bærtur nå?

Ok, det var kanskje sånn det var. I såfall mener jeg hun har rett til å nekte...

Skrevet (endret)

Dette har jeg også svart på tidligere. Om alle er alenemødre så må dette gå på rundgang selvfølgelig. finnes det noen annen løsning her egentlig?????

Denne løsningen burde jo være naturlig uansett om det bare er alenemødre eller ikke. Du skriver jo her at de MÅ la det rullere, ergo du ser at det er en løsning som faktisk er mulig, da burde vel den løsningen ikke være vanskeligere selv om ikke alle er alenemødre eller har barn.

RULLERING!! FOR ALLE!!!

Faen og altså, det er ikke vi barnløse som er egoistiske, det er helt jævla sikkert.

Innlegget er redigert grunnet krenkelser.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 10
Skrevet

Nei, jeg tolker det dithen at det er Husfrua som har misforstått kraftig det som ble skrevet i innleggene du sikter til.

• Liker 1
Skrevet

Om man ALLTID skal gi barneforeldre på julaften, som noen mener, så finnes det en teoretisk mulighet for at barnløse må ta disse vaktene resten av livet, ja.

Vaktene burde rullere, uansett. Så er det opp til sjefen å bruke skjønn (for jeg håper alle forstår at noen ganger kommer mennesker opp i umulige situasjoner).

• Liker 7
Skrevet (endret)

Denne løsningen burde jo være naturlig uansett om det bare er alenemødre eller ikke. Du skriver jo her at de MÅ la det rullere, ergo du ser at det er en løsning som faktisk er mulig, da burde vel den løsningen ikke være vanskeligere selv om ikke alle er alenemødre eller har barn.

RULLERING!! FOR ALLE!!!

Faen og altså, det er ikke vi barnløse som er egoistiske, det er helt jævla sikkert.

Det at jeg mener det er flott at barnløse, voksne damer tar vakta for deg fordi du har barn, er en annen sak... og heldigvis finnes disse på min arb.plass :)

Innlegget er ryddet for krenkelser.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet

Hohoooi.. Nå føler jeg at jeg gjentar meg selv annen hver gang jeg skriver... INGEN forventes å måtte jobbe hver eneste julaften, med eller uten barn. OK?????

TS og en annen her har jo det problemet. Spørsmålet er likevel: Hva skal til for at mødrene tar sin tørn? Er det rettferdig at en barnløs jobber annenhver jul mens f.eks. seks mødrekolleger roterer de andre årene?

• Liker 3
Skrevet

Hvordan kan du si det så bastant?

Som jeg tidligere skrev i tråden har jeg en venninne som har blitt satt opp på hver eneste jul i jeg vet ikke hvor mange år.

Hun jobber i helsevesenet.

Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at det faktisk er noen som har det sånn?

• Liker 3
Skrevet

TS og en annen her har jo det problemet. Spørsmålet er likevel: Hva skal til for at mødrene tar sin tørn? Er det rettferdig at en barnløs jobber annenhver jul mens f.eks. seks mødrekolleger roterer de andre årene?

Les svaret mitt over!!!

Skrevet (endret)

Det at jeg mener det er flott at barnløse, voksne damer tar vakta for deg fordi du har barn, er en annen sak... og heldigvis finnes disse på min arb.plass :)

Da synes jeg du kanskje formulerer deg knotete, for det ikke jeg oppfattet før de siste to sidene nå. Hvorfor diskuterer du så veldig med de du er enig med da?! :klo:

Innlegget er endret grunnet ledd i rydding.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...