Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Godt det fortsatt er noen der ute som fortsatt har litt av den anstendigheten for det er sjeldnere og sjeldnere å se. I dag lever tydeligvis de fleste etter regelen "først meg selv, så min neste, hvis det er til mitt eget beste". Hvorfor ofrer ingen noenting for andre mer?

Skal ikke dette gå begge veier? Slik jeg ser det så er det nettopp småbarnsmødre som krever fri som har akkurat den holdningen du nevner her. Hvis det rullerer, så er det jo ingen som krever, da er det jo likt for alle.

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Gjest Nanette
Skrevet

Jeg tror ikke barna blir mer skufet enn den foreldrene gjør dem. Om mamma og pappa bruke hele desember på å suttre over at de skal jobbe på julaften og bringer tema opp støtt og stadig, ja da tror jeg det sitter noen triste små barn rundt om kring på den 24..... Om man der i mot finner alternativer og gjør det beste ut av situasjonen går nok alt svært fint. Finn en alternativ dag å feire på, gjør noe ekstra kos når man er hjemme, spis julemiddagen tidligere på dagen og åpne pakkene før mamma eller pappa skal på jobb. Finn den gode stemningen og de gode alternativene :)

Personlig synes jeg slike dager og situasjoner bør rulleres, også blandt dem som har barn. Det er ikke slik at man ikke får feire en eneste jul sammen med barna, det er snakk om en dag med noen års mellomrom på de fleste arbeidsplasser. Alle arbeidsplasser burde virkelig klare å rullere de "viktige" dagene, så det ikke er de samme som får fri hver gang og de samme som må bite i det sure eplet. Om arbeidsplassen klarte å legge opp til en retferdig rullering tror jeg også velviljen til de ansatte hadde vært større og flere hadde gått med på å bytte innbyrdes ;) Jeg jobbet i fjor, sjefen året før det. Jeg har ikke noe i mot å stille opp på julaften, så lenge jeg vet at vi rulerer på det og det ikke er jeg som blir stående hvert år og heldigvis for meg er kollegaene mine enig i dette, selv de med barn!

Likte forsåvidt løsningen som ble presentert fra en arbeidsplass lenger fremme i tråden. Ett å jobber du jul, neste jobber du nyttårsaften og det tredje året får du fri begge dagene, høres ut som eng od og rettferdig løsning!

Enig med deg i at man KAN gjøre det til at det ikke blir så negativt, er dumskap å sitte foran sine egne barn og klage i en måned før julaften om at de må jobbe på selveste julaften. Men de færreste er vel så dumme at de sitter og aper seg sånn foran barna sine. Man må gjøre det beste ut av det, enig med deg i det, men likevel - hvis man kan priotirere småbarnsforeldre, så bør man det. Dessuten begynner ungene ganske tidlig å forstå og føle på at mamma ikke er der på julaften når hun skulle ha vært der. Og at dette har ødelagt julaftener for små barn, tviler jeg ikke på. Jeg syns ikke egoismen til tyveåringer uten barn skal komme foran julegleden til små barn.

Gjest Nanette
Skrevet

Skal ikke dette gå begge veier? Slik jeg ser det så er det nettopp småbarnsmødre som krever fri som har akkurat den holdningen du nevner her. Hvis det rullerer, så er det jo ingen som krever, da er det jo likt for alle.

Vet du hva uttrykket "å ta hensyn til andre enn seg selv" innebærer?

Skrevet

He he he. Så fint det er å være naiv :) Tvang er så mangt. Sosial utfrysing på arbeidsplassen er veldig effektivt virkemiddel for å tvinge folk til å jobbe.

Naiv??? Ehh.. Vel, i såfall syns jeg det er på tide å lete etter en ny arb.plass. Sosial utfrysning fordi man ikke ønsker å jobbe på julaften? Nei, vet du hva, sånt no har jeg ikke opplevd på mine arb.plasser. Jeg skjønner at det finnes mobbing på arb.plasser, men ikke pga julaften...

Skrevet

Barnemishandling er det jo selvfølgelig ikke, men hvem vil skuffe sitt eget lille barn på selveste julaften?

Problemet her er nok heller at det er foreldrene som bygger opp forventninger og selv blir skuffet istedenfor å gjøre det beste ut av det. Sunne unger har evne til å tilpasse seg. Man tar jo ikke fra dem selve julen og julefeiringen bare fordi mor eller far er borte noen timer på selve julaften.

• Liker 11
Skrevet

Ja. Det betyr at man rullerer ugunstige vakter, slik at alle tar sin tørn.

• Liker 31
Skrevet

Godt det fortsatt er noen der ute som fortsatt har litt av den anstendigheten for det er sjeldnere og sjeldnere å se. I dag lever tydeligvis de fleste etter regelen "først meg selv, så min neste, hvis det er til mitt eget beste". Hvorfor ofrer ingen noenting for andre mer?

Eh? I det ene øyeblikket så snakker du om at småbarnsmødre bør ha førsterett på fri, og i det neste øyeblikket så snakker du om å tenke på noe annet enn seg selv og sitt. Den henger ikke på greip, og du kom definitivt ikke med den rette kommentaren der...

• Liker 22
Skrevet

At dere ikke kan være hjemme en jul (når jeg har tatt deres vakter flere ganger) bryr jeg meg ikke så mye om altså. Spesielt ikke når dere sitter å sier dere liksom har førsterett. Det er da ingen som har førsterett! Ærlig talt. Når man jobber en plass, så har faktisk alle rett på være hjemme på julaften. Barn eller ikke. Det bli for dumt å si at julen er barnas dag. Det er familiens dag.

Helt okey at dere spør meg på en pent måte om jeg kan jobbe for deg, men ikke kom her å forvent at jeg skal si ja og heller ikke bli sur hvis jeg sier nei. Jeg har tatt mange vakter for mødre som ikke kan jobbe helger osv, men ikke ta det som en selvfølge at jeg skal si ja (det har jeg opplevd. Ei på min tidligere jobb var slik. Sa jeg nei, så ble hun skikkelig fornærmet :snurt: ) Som sagt, helt i orden at dere spør men ikke forvent at dere skal ha førsterett til alt.

• Liker 11
Skrevet

Jeg har jobbet på julaften gjennom 2 år - har alltid vært ferdig på jobb før kl. 17, så for meg har det ikke spilt noen rolle.

Sånn er det bare :) Samme på nyttårsaften. Jobbet også en stund på et utested, da måtte jeg jobbe 1.dag,2.dag,og 3.dag.

Jeg tror de fleste sjefer i Norge er rimelig fleksible hvis det er et spesielt tilfelle hvor det er aleneforeldre, syke foreldre, eller rett og slett at man har jobber hver julaften.

Skrevet

Det betyr at alle tar sin tørn med drittvakter, uansett om de har barn eller ikke.

• Liker 25
Skrevet

Hvorfor skal de med små barn slippe å jobbe?! Hva om alle på arbeidsplassen har små barn utne om en? (noe som er saken i mitt tilfelle) Det er absolutt IKKE rettferdig på noen som helst måter. ALLE vil hjem og kose seg i jula! ikke bare småbarnsfamilier! Døds irriterente at de tror de har første rett på alt her i verden! "fordi ellers blir jo barna mine skuffa..." PUKEEEE! Jeg har familiemedlemmer som holder på og stryke med.. de blir skuffa om jeg ikke kommer. Er det rettferdig av meg og skylde på det? NEI!!!! :kjefte:

• Liker 10
Skrevet

Ja og du burde prøve å ta litt hensyn til andre enn å bare tenke på deg selv. At du skal ha førsterett til å alltid ha fri i hellidager pga du har barn. Ikke la dine valg gå utover andre!Det SKAL være rettferdig for alle.

• Liker 15
Gjest Nanette
Skrevet

Å være enke med små barn er like mye unntak det. De aller fleste barn har to foreldre, som kan løse dette. Og er man alenemor med skiftjobb kan man ordne det enten med eksen eller jobben slik at de annenhver julene man jobber samsvarer med de hvor eks har barnet.

Slik jeg ser det blir det for mye hvisomatte og hypotetiske tilfeller som blir stilt opp mot hverandre, dersom man skal lage en prioritert liste over hvem som skal jobbe ugunstige skift, og da er det enkleste og mest rettferdige å rullere. Så får man heller ta det opp dersom det oppstår akutte saker som sykdom, dødsfall ol, slik man gjør ellers i året.

Jeg mener også at når man først velger å få barn så må man sørge for at man har en del grunnleggende ting på plass, som en passende jobb, husvære, et stabilt forhold osv.

Så er jeg også litt nysgjerrig på hvordan dere mener dette løses på en arbeidsplass hvor alle har barn? Prioritet ut fra ungenes alder, familiesituasjon eller hva? Og synes dere virkelig at det er rettferdig at barnløse skal jobbe hver eneste jul, hele livet?

Vel, det er ikke hypotetisk i mitt tilfelle.

Og ikke alle er så heldige å være i et forhold der faren er der heller så jeg syns ikke du skal kritisere de som ikke er det. Ikke alle har vært så heldige. Så det der med "grunnleggende ting på plass" trenger ikke å bety at det MÅ være et stabilt forhold med barnefar for at barnet skal få det godt. Tenk på alle de som er i dårlige forhold og holder ut, til tross for alt barnet må gjennomgå pga det. Dette ble litt OT men tenk litt før du dømmer de som er alenemødre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes alenemødre og enkemødre (og selvsagt også fedre) skal prioriteres over de uten barn.

Utenom dette synes jeg rulleringen skal gå sin gang. Men det går an å tenke seg til at det faktisk er viktigere for barn å feire jul med den ene forelderen de har, framfor at du som voksen skal få feire jula med din familie. Det å være barn i jula er noe helt annet enn å være voksen i jula.

Enig med Nanette.

J4g har selv barn og er helt uenig med deg. Det skal være hver sin tur å jobbe julaften uavhengig om man har barn eller ikke. Alle overlever en julaften uten familien hvert f.eks tredje år, og ingen tar skade av det heller.

• Liker 13
Gjest Nanette
Skrevet

Eh? I det ene øyeblikket så snakker du om at småbarnsmødre bør ha førsterett på fri, og i det neste øyeblikket så snakker du om å tenke på noe annet enn seg selv og sitt. Den henger ikke på greip, og du kom definitivt ikke med den rette kommentaren der...

Når man har barn, har man ikke kun seg selv å ta hensyn til lengre, men til barnet sitt og.

• Liker 1
Skrevet

Dere som mener at man skal ta hensyn til de med små barn, hvordan ville det fungert om det bare var småbarnsforeldre i bedriften deres?

• Liker 6
Skrevet

Når man har barn, har man ikke kun seg selv å ta hensyn til lengre, men til barnet sitt og.

Og så? Det er da vel ikke dine kolleger sitt problem?

Du har fortsatt ikke noen rett på å få fri på alle de kjipe vaktene kun fordi du har et barn. Hva i all vide verden skulle du da gjort dersom du kun hadde jobbet sammen med andre småbarnsmødre som hadde samme mentalitet som deg? Stengt jobben de dagene ingen av dere gadd å jobbe?

• Liker 17
Skrevet

Du skal i så fall ta hensyn til ditt barn ved å prøve å bytte vakter, bytte jobb o.l.

Det er ikke opp til de andre arbeidstakerne å la ungene dine komme i første rekke år etter år mens de selv blir sittende alene på en kald studenthybel 24 desember etter senvakt.

• Liker 15
Skrevet

La meg spørre her nå. Siden de fleste her mener at barnefamilier har første rett på fri hver jævla julaften. Hva om jeg har gamle familiemedlemmer eller syke familie medlemmer jeg vil feire jul med?! før det er forsent.. Det virker for meg som at barnefamilier gir totalt blanke faen i alle andre på julaften så lenge de selv "slipper og skuffe barna" som mest sannsynlig ikke engang er klar over at det er julaften.. Egoismen her gjør meg bra kvalm :nei:

• Liker 15
Skrevet

Og så? Det er da vel ikke dine kolleger sitt problem?

Du har fortsatt ikke noen rett på å få fri på alle de kjipe vaktene kun fordi du har et barn. Hva i all vide verden skulle du da gjort dersom du kun hadde jobbet sammen med andre småbarnsmødre som hadde samme mentalitet som deg? Stengt jobben de dagene ingen av dere gadd å jobbe?

helt enig. Det er da VIRKELIG ikke vårt problem at dere selv har valgt å få barn. Alvorlig talt! ALLE på en arbeidsplass skal ta de kjipe vaktene. Dere småbarnsmødre er ikke fritatt de vaktene bare fordi dere har barn. Hvis dere nekter å jobbe på julaften f.eks, så bør dere heller finne dere en annen jobb hvor dere ikke trenger å jobbe i hellidager. Men ikke la deres valg gå utover dine kollegaer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...