Gå til innhold

Jobbe på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå overdriver du veldig for å få frem et poeng syns jeg...

Jeg sier bare at jeg har vært den ungen, og det er virkelig ikke så ille som noen her skal ha det til. Som oftest, hvis ikke en av foreldrene kan være hjemme på julaften, så blir det laget en minijulaften til, med god mat og gaver den dagen også.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at kjipe vakter skal rullere. Det skal være likt for alle. Hvis jeg jobber julaften i år, så jobber min kollega med barn julaften neste år. Hvis man vet dette et år på forveien, så har man god tid til å legge til rette for dette. Min far jobbet ute på oljerigg i ti år, og var borte både 17. mai, barnebursdager og julaftener. Selvsagt var ikke det alltid gøy, men det var slik det var. Skulle hans barnløse kollegaer alltid måtte ta de vaktene? Er det rettferdig?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

det kan da være viktig for mange foreldre at deres barn på 21 ferirer jul med de og? Og det kan være like viktig for den på 21 å få feire jul med familien sin.

De har følelser de og.

Her er det snakk om at en i 20-alderen må jobbe nesten hver jul fordi at mødre med småunger tror at ungene blir deprimerte hvis de ikke får feira jul med begge foreldrene sine hvert år.

Det mest rettferdige er å rullere. En unge på 4 klarer seg fint, det er det som er greia.

JEG har det helt fint selv om jeg har feire jul, nyttår, bursdager osv uten pappa.. og jeg har to søsken som har opplevd det samme og. Er det ikke merkelig at det gikk helt greit for oss?

Så du mener at julegleden DIN er viktigere enn til et fire år gammelt barn? DET er egoistisk det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal ikke mødre få særbehandlig og alltid ha førsterett. De som mener det er egentlig bare fryktelig egoisiske som tenker meg og mitt liv er viktigere enn ditt pga jeg har barn.

Selv om man ikke har barn, så betyr ikke det man bare MÅ finne seg i å jobbe hver forbanna jul og andre høytider. Jeg er frivillig barnløs, så betyr det at jeg bare må godta å jobbe hver jul pga jeg ikke har barn? Så derfor er det liksom ikke så viktig om jeg ferier jul på jobb eller hjemme med min familie? Nei her skal det være rettferdig. Vi uten barn har faktisk like mye rett til å være sammen med vår familie på julaften :)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at de uten barn har like mye "rett" til å feire jul, men hva med å tenke litt på at jula er viktigere for barnet å feire med moren sin, enn det er for en tyveåring å feire med sin familie? Vanskelig å forstå det da?

Jeg skjønner poenget ditt, men det er ganske viktig for meg å feire jul med familien min ettersom jeg kun ser de få ganger i året og har lyst til å være sammen med dem når jeg først kan (jeg er 22 år, forresten). Én ting er å bo sammen med familien sin og se de hver dag og så ikke feire julekvelden sammen, en annen ting er å aldri se familien sin og i tillegg ikke kunne være sammen med de på julaften. Men det er jo klart at alle tilfeller er forskjellige, og man kan ikke "måle" hva som burde veie mest i en slik situasjon. Derfor synes jeg det bør gå på rullering. Forøvrig vokste jeg opp med en mor som jobba både formiddager, ettermiddager og netter på julaften, men vi hadde jo fortsatt pappa og resten av familien der og jeg har bare gode minner. Igjen blir det jo litt annerledes i de tilfellene hvor barnet kun har mor (Edit: eller kun far, selvfølgelig.)

Endret av trinity89
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Vel, jeg mener at småbarnsforeldre må prioriteres. Det vil du skjønne den dagen du selv har barn.

Ventet på det "argumentet" der ja.

Jeg har vokst opp med foreldre som ikke alltid har vært tilstede på julaften på grunn av jobb, og det gjorde ikke julaften til et vondt minne for meg. Vi tok bare en ekstra liten julaften i romjulen, eller ventet med middag og gaveåpning til senere på kvelden hvis det var snakk om en senvakt.

Virker som en del her vil pakke inn ungene i bobleplast. De tåler en jul uten en av foreldrene. Det er jo ikke snakk om at småbarnsmoren skal jobbe hver eneste jul, bare at vi rullerer. En og annen jul sammen med pappa og bestemor kommer ikke til å gi den lille prinsen eller prinsessa traumer eller separasjonsangst så lenge man gjør det beste ut av det.

Uansett kan jeg ikke se for meg at jeg kommer til å tenke annerledes hvis jeg selv får barn. Som sagt så klarte jeg meg helt fint uten å ha hele familien samlet hver eneste julaften, og jeg vil tro at mine egne eventuele barn kommer til å ta det like fint hvis familiesituasjonen skulle bli slik.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Men hos meg så feirer vi jul sammen. SElv om ikke dere gjør det.

Så klart det hadde vært trist å ikke feire med 4-åringen sin. Men hvorfor skal jeg aldri får lov til å feire jul med noen i det hele tatt? Hvorfor har jeg som ikke har fått barn mistet min rett til å feire jul med min familie?

Fordi du ikke er et barn lenger. Du er voksen, det er på tide å ta ansvar for samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at kjipe vakter skal rullere. Det skal være likt for alle. Hvis jeg jobber julaften i år, så jobber min kollega med barn julaften neste år. Hvis man vet dette et år på forveien, så har man god tid til å legge til rette for dette. Min far jobbet ute på oljerigg i ti år, og var borte både 17. mai, barnebursdager og julaftener. Selvsagt var ikke det alltid gøy, men det var slik det var. Skulle hans barnløse kollegaer alltid måtte ta de vaktene? Er det rettferdig?

Enig. Jeg synes ikke mødre er fritatt slike kjipe vakter overhode ;)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet på det "argumentet" der ja.

Jeg har vokst opp med foreldre som ikke alltid har vært tilstede på julaften på grunn av jobb, og det gjorde ikke julaften til et vondt minne for meg. Vi tok bare en ekstra liten julaften i romjulen, eller ventet med middag og gaveåpning til senere på kvelden hvis det var snakk om en senvakt.

Virker som en del her vil pakke inn ungene i bobleplast. De tåler en jul uten en av foreldrene. Det er jo ikke snakk om at småbarnsmoren skal jobbe hver eneste jul, bare at vi rullerer. En og annen jul sammen med pappa og bestemor kommer ikke til å gi den lille prinsen eller prinsessa traumer eller separasjonsangst så lenge man gjør det beste ut av det.

Uansett kan jeg ikke se for meg at jeg kommer til å tenke annerledes hvis jeg selv får barn. Som sagt så klarte jeg meg helt fint uten å ha hele familien samlet hver eneste julaften, og jeg vil tro at mine egne eventuele barn kommer til å ta det like fint hvis familiesituasjonen skulle bli slik.

Det er dette jeg mener!

Tror det er faktisk er mødrene som sliter mer med at de ikke er hjemme med familien på julaften, enn barna.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet på det "argumentet" der ja.

Jeg har vokst opp med foreldre som ikke alltid har vært tilstede på julaften på grunn av jobb, og det gjorde ikke julaften til et vondt minne for meg. Vi tok bare en ekstra liten julaften i romjulen, eller ventet med middag og gaveåpning til senere på kvelden hvis det var snakk om en senvakt.

Virker som en del her vil pakke inn ungene i bobleplast. De tåler en jul uten en av foreldrene. Det er jo ikke snakk om at småbarnsmoren skal jobbe hver eneste jul, bare at vi rullerer. En og annen jul sammen med pappa og bestemor kommer ikke til å gi den lille prinsen eller prinsessa traumer eller separasjonsangst så lenge man gjør det beste ut av det.

Uansett kan jeg ikke se for meg at jeg kommer til å tenke annerledes hvis jeg selv får barn. Som sagt så klarte jeg meg helt fint uten å ha hele familien samlet hver eneste julaften, og jeg vil tro at mine egne eventuele barn kommer til å ta det like fint hvis familiesituasjonen skulle bli slik.

Det er mye du kommer til å se annerledes på den dagen du har barn selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Det er dette jeg mener!

Tror det er faktisk er mødrene som sliter mer med at de ikke er hjemme med familien på julaften, enn barna.

Da tror jeg nok at du tar grundig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at julegleden DIN er viktigere enn til et fire år gammelt barn? DET er egoistisk det.

Hvorfor er barnets juleglede automatisk viktigere? Julaften er en feiring for hele familien, det er ikke barnas dag (selv om jeg vet noen mener det). Barn kan faktisk ha en helt fin jul selv om den ene forelderen ikke er der av og til.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som jobber offshore, i tillegg er jeg enebarn. Jul har det da alltid blitt, selv om det av og til bare har vært meg og mamma, noen ganger har vi kanskje hatt en singel venninne av mamma på besøk på julaften osv.

Jeg har aldri blitt skadet av dette.

Noen får det til å høres ut som at det er barnemishandling at barna ikke kan feire jul med moren sin/faren sin en jul.

Hva når far jobber off-shore, mor jobber turnus, og arbeidsjulene kolliderer da?

Dette er situasjone for naboene våre i år!

Til nå har ingen på mors arbeidsplass vært villige til å bytte vakt med henne, og hvis hun ikke får byttet vakt, får naboene (oss) besøk av to ekstragjester (3 og 6 år) på julaften, fordi de ikke har familie som kan stille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn tror jeg faktisk ikke det er på en enesten arbeidsplass, at den samme personen må jobbe år etter år på julaften.

Hehe, joda. Min barnløse venninne er nødt til å jobbe hver eneste jul fordi de andre enten har barn eller bor langt vekke fra familien så de må reise langt for å treffe dem. Det er jo så beleilig at min venninne ikke har barn å ta hensyn til, og familien sin har hun i nærheten også, så derfor er hun det selvsagte valget når sjefen fordeler julevaktene.

Det at du ikke har det slik på din arbeidsplass betyr ikke at det ikke eksisterer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere overdriver. Ungene kommer ikke til å bli deprimerte eller få traumer. Her blir folk helt hysteriske hvis de må jobbe en julaften og ikke kunne være med sin lille prins eller prinsesse. Vet dere hva? I dont care!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne tråden bare blir en reprise av den andre.....

Rullering er en selvfølge mener nå jeg. Jeg hadde ikke funnet meg i å jobbe hver jul og andre helligdager, barn eller ikke.

Selv er jeg vokst opp med at både moren min og faren min måtte jobbe i jula. Selv om jeg har hatt mange julaftner uten dem så ser jeg tilbake på julen i barndommen som koselig og utelukkende positivt.

Når pappa var på sjøen jobbet mamma som sykepleier og måtte rullere på kveldskiftet på julaften. Vi var hos besteforeldre da vi var små og da vi ble litt større ventet vi med pakkene til hun var ferdig med skiftet kl 23.

Som voksne reiste vi bort til sykehjemmet hun jobbet på å spiste risgrøt med pasientene. Kjempekoselig :)

Alle har en grunn til å ville hjem på julaften. Om det er små barn, barnebarn, gamle og syke foreldre, kjæreste eller dyr. Det blir feil å si at den ene gruppen har mer rett til å hjem enn andre og den andre nesten er forpliktet til å jobbe. Det kalles vel diskriminering.....

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror dere tar veldig feil, for min erfaring er at ingen måbarnsforeldre tar det som en selvfølge at man skal få fri på julaften. og de flese må vel også sørge for å få byttet ev selv. Sånn er det i allefall der jeg jobber. Men allikevel ,dersom jeg skal tenke hva jula faktisk betydde for meg de siste årene før jeg fikk barn, så kunne jeg liksågodt jobbet denne ene dagen for å gjøre noen andre glad. For jeg satt vel ikke akkurat igjen med den følelsen at denne dagen var like betydelig og stor for meg etter hvert som jeg ble eldre som da jeg var barn. Mulig andre voksne syns at denne dagen er like stor som før, men jeg vil vel tro at majoriteten gledet seg mere til julaften da de var små. Jula er vel mere enn bare julaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når far jobber off-shore, mor jobber turnus, og arbeidsjulene kolliderer da?

Dette er situasjone for naboene våre i år!

Til nå har ingen på mors arbeidsplass vært villige til å bytte vakt med henne, og hvis hun ikke får byttet vakt, får naboene (oss) besøk av to ekstragjester (3 og 6 år) på julaften, fordi de ikke har familie som kan stille opp.

Jeg har tatt utgangspunkt i at en av foreldrene ikke kan være hjemme på julaften. Jeg synes saken stiller seg anderledes når det kræsjer med at begge foreldrene må jobbe, da er det jo snakk om å prøve å få barnevakt på den dagen "alle" vil være for seg selv med sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange ting man ser annerledes på når man har barn ja. Det betyr ikke at man kan forvente at resten av samfunnet skal tilpasse seg det synet.

De fleste barn har to foreldre, og enten bor foreldrene sammen sånn at en av dem kan være hjemme eller så bor de hver for seg og bytter på å ha barna annenhver jul. Da kan jeg ikke se at det skal være noe problem for mødre å rullere på julevaktene de også.

Det er lite mindretall vi snakker om hvis vi drar fram de barna som kun har en forelder og heller ikke har nære slektninger de kan være sammen med mens mor jobber. Disse få bør selvsagt unntas fra regelen. Men i vanlige tilfeller ser jeg ingen grunn til at mødre skal prioriteres framfor andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...