Gå til innhold

Jobbe på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner poenget ditt, men det er ganske viktig for meg å feire jul med familien min ettersom jeg kun ser de få ganger i året og har lyst til å være sammen med dem når jeg først kan (jeg er 22 år, forresten). Én ting er å bo sammen med familien sin og se de hver dag og så ikke feire julekvelden sammen, en annen ting er å aldri se familien sin og i tillegg ikke kunne være sammen med de på julaften. Men det er jo klart at alle tilfeller er forskjellige, og man kan ikke "måle" hva som burde veie mest i en slik situasjon. Derfor synes jeg det bør gå på rullering. Forøvrig vokste jeg opp med en mor som jobba både formiddager, ettermiddager og netter på julaften, men vi hadde jo fortsatt pappa og resten av familien der og jeg har bare gode minner. Igjen blir det jo litt annerledes i de tilfellene hvor barnet kun har mor.

enig der. Jeg fks har flyttet langt vekk fra hjembyen, og bortsett fra juleferien så ser jeg vel foreldrene mine kanskje 2 ganger i året... På julaften vil jeg også gjerne møte bestemor, som vi feirer jul med annenhvert år... og søsknene mine som bor på hver sin kant av landet! Og familien min vil veldig gjerne se meg og!! Nå har ikke jeg noe ekstrajobb her, men om jeg hadde hatt det og hadde vært nødt til å jobbe julaften i en by der alle vennene mine drar hjem til jul.... (det er for det meste studenter her).. så hadde det vært veldig ensomt. Å jobbe til kvelden på julaften for deretter å sitte alene i en musestille studentby med en billig julemiddag, flere år på rad?

Unner dere folk sånn som dette?

Selvfølgelig, det er forskjell fra plass til plass og arbeidssted... Men tenk hvis dere tvinger fks studenten som bor borte og har ekstrajobb, til å jobbe hver jul fordi dere skal hjem til ungene?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, joda. Min barnløse venninne er nødt til å jobbe hver eneste jul fordi de andre enten har barn eller bor langt vekke fra familien så de må reise langt for å treffe dem. Det er jo så beleilig at min venninne ikke har barn å ta hensyn til, og familien sin har hun i nærheten også, så derfor er hun det selvsagte valget når sjefen fordeler julevaktene.

Det at du ikke har det slik på din arbeidsplass betyr ikke at det ikke eksisterer.

Vel, her tror jeg faktisk din venninne har rett til å nekte. Og de fleste sjefer er nok ikke som hennes, så dette er nok mere unntaket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at julegleden DIN er viktigere enn til et fire år gammelt barn? DET er egoistisk det.

En fireåring greier FINT én julaften uten en av foreldrene. Det som er egoistisk er å tro at ens egne ønsker bør gå foran andres hele tida.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er mye du kommer til å se annerledes på den dagen du har barn selv.

Jeg skjønner ikke hvorfor det alltid skal komme tilbake til dette. Hvorfor skulle jeg forandre meg bare fordi jeg får barn? Det er flere i denne tråden, og den andre, som mener det samme som meg til tross for at de har barn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig der. Jeg fks har flyttet langt vekk fra hjembyen, og bortsett fra juleferien så ser jeg vel foreldrene mine kanskje 2 ganger i året... På julaften vil jeg også gjerne møte bestemor, som vi feirer jul med annenhvert år... og søsknene mine som bor på hver sin kant av landet! Og familien min vil veldig gjerne se meg og!! Nå har ikke jeg noe ekstrajobb her, men om jeg hadde hatt det og hadde vært nødt til å jobbe julaften i en by der alle vennene mine drar hjem til jul.... (det er for det meste studenter her).. så hadde det vært veldig ensomt. Å jobbe til kvelden på julaften for deretter å sitte alene i en musestille studentby med en billig julemiddag, flere år på rad?

Unner dere folk sånn som dette?

Selvfølgelig, det er forskjell fra plass til plass og arbeidssted... Men tenk hvis dere tvinger fks studenten som bor borte og har ekstrajobb, til å jobbe hver jul fordi dere skal hjem til ungene?

Det er vel ingen som tvinges til å jobbe vel???? jeg skjønner ikke helt hva dere mener.. Ingen MÅ jobbe hver eneste jul, og ingen som ikke har blitt satt opp på julaften kan tvinges til å jobbe. at det er noen som gir andre dårlig samvittighet for å ikke ta vakta, er da bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som tvinges til å jobbe vel???? jeg skjønner ikke helt hva dere mener.. Ingen MÅ jobbe hver eneste jul, og ingen som ikke har blitt satt opp på julaften kan tvinges til å jobbe. at det er noen som gir andre dårlig samvittighet for å ikke ta vakta, er da bare teit.

Det er jo akkurat det som er problemet. Det er faktisk noen som blir satt opp hver eneste jul.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at julegleden DIN er viktigere enn til et fire år gammelt barn? DET er egoistisk det.

Nei, men det er mer rettferdig at det rulleres, så de unge voksne uten barn slipper å jobbe ufrivillig hver eneste helligdag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det er vel ingen som tvinges til å jobbe vel???? jeg skjønner ikke helt hva dere mener.. Ingen MÅ jobbe hver eneste jul, og ingen som ikke har blitt satt opp på julaften kan tvinges til å jobbe. at det er noen som gir andre dårlig samvittighet for å ikke ta vakta, er da bare teit.

He he he. Så fint det er å være naiv :) Tvang er så mangt. Sosial utfrysing på arbeidsplassen er veldig effektivt virkemiddel for å tvinge folk til å jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har ikke lyst til å jobbe julaften. De vil hjem til sine barn, sine besteforeldre, sine foreldre - noen har besteforeldre som er på slutten av livet, og vet ikke hvor mange år de har igjen, noen er student i fremmed by og må sitte alene på studenthybelen etter senvakt, noen har et lite barn som ikke får feire med mor hvis hun må jobbe... de fleste ønsker å være hjemme julaften, og de fleste har gode grunner for dette. Derfor mener jeg det er viktig at dette rullerer på alle, uavhengig av om du er småbarnsmor eller student i fremmed by. Jeg anser det som mest rettferdig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barna blir mer skufet enn den foreldrene gjør dem. Om mamma og pappa bruke hele desember på å suttre over at de skal jobbe på julaften og bringer tema opp støtt og stadig, ja da tror jeg det sitter noen triste små barn rundt om kring på den 24..... Om man der i mot finner alternativer og gjør det beste ut av situasjonen går nok alt svært fint. Finn en alternativ dag å feire på, gjør noe ekstra kos når man er hjemme, spis julemiddagen tidligere på dagen og åpne pakkene før mamma eller pappa skal på jobb. Finn den gode stemningen og de gode alternativene :)

Personlig synes jeg slike dager og situasjoner bør rulleres, også blandt dem som har barn. Det er ikke slik at man ikke får feire en eneste jul sammen med barna, det er snakk om en dag med noen års mellomrom på de fleste arbeidsplasser. Alle arbeidsplasser burde virkelig klare å rullere de "viktige" dagene, så det ikke er de samme som får fri hver gang og de samme som må bite i det sure eplet. Om arbeidsplassen klarte å legge opp til en retferdig rullering tror jeg også velviljen til de ansatte hadde vært større og flere hadde gått med på å bytte innbyrdes ;) Jeg jobbet i fjor, sjefen året før det. Jeg har ikke noe i mot å stille opp på julaften, så lenge jeg vet at vi rulerer på det og det ikke er jeg som blir stående hvert år og heldigvis for meg er kollegaene mine enig i dette, selv de med barn!

Likte forsåvidt løsningen som ble presentert fra en arbeidsplass lenger fremme i tråden. Ett å jobber du jul, neste jobber du nyttårsaften og det tredje året får du fri begge dagene, høres ut som eng od og rettferdig løsning!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du ikke er et barn lenger. Du er voksen, det er på tide å ta ansvar for samfunnet.

Unnskyld meg, å ta ansvaret for samfunnet er ikke det samme som å ta ansvaret for enkelte familiers familielykke og slite og slave på helligdager. Alle har lyst til å feire sammen med de de er glad i, enten man har barn eller ikke. Har man en jobb, har man også ansvar. Man har ikke mer ansvar for en jobb fordi man ikke har barn.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det som en selvfølge at mødre ikke har noen førsterett på fri i helger, ferier og helligdager, og at dette er noe som skal rulleres på slik at alle blir behandlet likt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk at mødre må prioriteres. Forestill deg en enke med barn f eks. Og så skal ungen være uten sin eneste forelder på selveste julaften mens en annen uten barn å ta hensyn til, kunne ha jobbet. Tenk litt på andre enn bare seg selv, hvorfor har så mange slutta med det?

Disse mødrene bør da inngå spesiell avtale om dette da.

Uansett, julaften er egentlig bare en dag, og de som aldri kan el vil jobbe julaftener, burde heller skaffe seg en jobb der det ikke er tema. Jobber man i omsorgyrker ol der man har vakter på julaftener også, så må man innordne seg som best man kan, selv om man har barn. Barnløse har like stor rett til å feire jul sammen med familie og venner som småbarnsforeldre.

Hilsen en mamma

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanette

Jeg, som har voksne barn, hadde anstendighet nok til å alltid jobbe i høytidene for de som hadde små barn.

Godt det fortsatt er noen der ute som fortsatt har litt av den anstendigheten for det er sjeldnere og sjeldnere å se. I dag lever tydeligvis de fleste etter regelen "først meg selv, så min neste, hvis det er til mitt eget beste". Hvorfor ofrer ingen noenting for andre mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest igjenom hele tråden. Men sånn jeg oppfatter det: Har du ikke barn får du fint jobbe på julaften! Det er iallefall sånn det har vært for meg uansett hvor jeg har jobbet så har jeg jobbet hver julaften. Regner også med og bli satt opp i år. Selfølgelig blir jeg små forbanna. Det er urettferdig. Jeg har selv masse familie jeg gjerne vil kose meg med denne dagen. Da jul så og si er eneste dagen i året hele familien kommer sammen. Og ikke minst er jeg generelt glad i jul.. pynte huset, pynte hagen/terassen, bake og lage mat. Pakke inn gaver. Men de som har barn... ja det har jo barn!! :O Sånn er det med den saken. nothing more nothing less! Så jeg sier bare den dagen jeg får barn er det SLUTT på julaften jobb :-P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke døende mødre det er snakk om her. En døende mor er et unntak. Da finnes vikarer. Vil neppe tro at noen sjefer er så kyniske at de ikke forstår det.

Å være enke med små barn er like mye unntak det. De aller fleste barn har to foreldre, som kan løse dette. Og er man alenemor med skiftjobb kan man ordne det enten med eksen eller jobben slik at de annenhver julene man jobber samsvarer med de hvor eks har barnet.

Slik jeg ser det blir det for mye hvisomatte og hypotetiske tilfeller som blir stilt opp mot hverandre, dersom man skal lage en prioritert liste over hvem som skal jobbe ugunstige skift, og da er det enkleste og mest rettferdige å rullere. Så får man heller ta det opp dersom det oppstår akutte saker som sykdom, dødsfall ol, slik man gjør ellers i året.

Jeg mener også at når man først velger å få barn så må man sørge for at man har en del grunnleggende ting på plass, som en passende jobb, husvære, et stabilt forhold osv.

Så er jeg også litt nysgjerrig på hvordan dere mener dette løses på en arbeidsplass hvor alle har barn? Prioritet ut fra ungenes alder, familiesituasjon eller hva? Og synes dere virkelig at det er rettferdig at barnløse skal jobbe hver eneste jul, hele livet?

Endret av Rayanne
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MorAase

De aller fleste har ikke lyst til å jobbe julaften. De vil hjem til sine barn, sine besteforeldre, sine foreldre - noen har besteforeldre som er på slutten av livet, og vet ikke hvor mange år de har igjen, noen er student i fremmed by og må sitte alene på studenthybelen etter senvakt, noen har et lite barn som ikke får feire med mor hvis hun må jobbe... de fleste ønsker å være hjemme julaften, og de fleste har gode grunner for dette. Derfor mener jeg det er viktig at dette rullerer på alle, uavhengig av om du er småbarnsmor eller student i fremmed by. Jeg anser det som mest rettferdig.

Ja Allah-forby at noen meldte seg frivillig til å jobbe på julaften slik at andre med små barn slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er mer rettferdig at det rulleres, så de unge voksne uten barn slipper å jobbe ufrivillig hver eneste helligdag.

Men hvor er det dere jobber da? Jeg har hatt flere jobber, og det har alltid vært rullering.. Personlig syns jeg derimot det er flott at andre er greie å tilbyr seg å jobbe, for det vil alltid være noen jula ikke betyr like mye for.. Som f.eks barnløse eller de med eldre barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Allah-forby at noen meldte seg frivillig til å jobbe på julaften slik at andre med små barn slapp.

Hvis noen melder seg frivillig, så er selvsagt det helt i orden. Jeg snakker om at det forventes at de med småbarn skal stille og de uten barn alltid skal få de dårligste vaktene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og hva med enker og alenemødre hvor faren ikke er der?

Da må enkene og alenemødrene finne seg en jobb uten turnusarbeid! Om man først har en jobb der man jobber turnus må man faktisk regne med å følge den turnusen, helligdager eller ei.

Jeg skjønner at det er mer sårt for de med små barn å feire jul på jobb, og jeg har enkelte år sagt meg villig til å jobbe kveldsvakt julaften selv om det ikke har vært min opprinnelige turnus. Men jeg er ikke interessert i å ta den vakta hvert år, jeg vil faktisk også feire med familie innimellom!

Endret av MieH
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...