Gjest Anuket Skrevet 11. desember 2011 #581 Skrevet 11. desember 2011 Selvfølgelig liker foreldre å feire med sine barn, uansett om barna har blitt voksne. Likevel - det er noe ganske annet å VÆRE et barn, og å ønske å feire jul med sine foreldre. Jeg vil selvfølgelig helst feire jul med mine barn på 6, 9 og 12 år. Likevel er det nok mye, mye viktigere for dem å feire jul med meg. Er det så vanskelig å se den forskjellen? Ja men siden denne brukeren er enebarn så er vil det være noe helt spesielt for foreldrene å få feiret jul med sitt eneste barn. Å være et barn er selvfølgelig noe annet, men det endrer ikke det faktum at for noen så er det viktigere å feire jul sammen som voksne. Hvorfor er det så vanskelig å se? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #582 Skrevet 11. desember 2011 Jeg er såpass heldig at jeg har jobb uten lørdagsvakter, så i år slipper jeg å tenke på julaften. Men jeg er alenemamma og har senvakt på lille julaften i år, så sønnen er hos pappaen over natten. Trist å ikke få våkne sammen med ham på julaften, men sånn er det bare. Jeg har selv valgt jobben min, og senvakter vil det bli. Har tidligere spurt pent om å få bytte en julevakt pga familie som kom langveis fra, og fikk byttet uten mer styr. Neste gang er det kanskje en annen som spør meg om å bytte en nyttårsaften eller en sommerferieuke. Det bør ikke være så vanskelig! Eneste jeg kan tenke meg er en alenemamma som ikke har noen mulighet for at barnet kan være hos andre, men det er så sjelden at det bør ikke være noen vanlig problemstilling. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 11. desember 2011 #583 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Både moren og faren min har hatt skift hvor de må jobbe på julaften, uansett om de har 3 barn. Har ikke tatt skade av det akkurat, og synes det er en rettferdig ordning at det fordeles på folk uansett sivilstand . Så slutt å tro at jula kun er for barna, de voksne uten unger fortjener en rettferdig arbeidsfordeling de også Endret 11. desember 2011 av BabyBlue
Tropic Skrevet 11. desember 2011 #584 Skrevet 11. desember 2011 Jeg er for rullering for ALLE ansatte, så får man evnt bytte seg imellom, noe som jeg tror på mange arbeidsplasser vil fungerer bra. Har man ikke verdens største arbeidsplass vil det å rullere kun med de barnløse fungere svært dårlig da det ofte kan bety at de må jobbe hver bidige jul, nyttårsaften, påske osv osv!
Nique Skrevet 11. desember 2011 #585 Skrevet 11. desember 2011 Vi har turnus-jobbing på min arbeidsplass, og det er ikke gitt at det blir rullering på hvem som jobber julaften/nyttårsaften. Man kan alltids spare noen feriedager, og be seg seg fri (uten at man faktisk har krav på det). Det gjelder både de med barn og de uten. Men; vi har ferievikarer/studenter som gjerne jobber helligdager, da det er himla godt betalt. Så for vår del ordner det seg somregel hvis man har vakt, men ønsker seg fri. Bare ett år gikk det fullstendig skeis for meg og mannen (han er i samme firma, på annen arbeidsplass) Jeg skulle jobbe 1. og 2. dag, han skulle jobbe julaften + 1. og 2., så vi ba om fri over tre dager, for å kunne reise til slekta. Jeg fikk fri, mannen fikk ikke. Det ble ikke mye fri på meg heller for å si det slik, liten vits å sitte hjemme alene, når vi begge kunne få betalt for røde dager på jobb. Det ble en felles julaften på jobben hans, med bare oss to <3 Ikke optimalt, men bedre enn å sitte alene.
kaprifolen Skrevet 11. desember 2011 #586 Skrevet 11. desember 2011 Den diskusjonen her blir bare piss allikevel! Den fines INGEN etiske, jurdiske eller rettferdige argumenter for hvorfor foreldre skal prioriteres fremfor barnløse i arbeidslivet! 5
Gjest Tirkes Skrevet 11. desember 2011 #587 Skrevet 11. desember 2011 Jeg er ivrig skigåer. Jeg bør derfor få slippe å jobbe helgevakter i vinterhalvåret så jeg kan reise på hytta. Alle må da forstå at jeg har MYE større glede av å reise på hytta enn de som bare spiller ludo. Spille ludo kan de gjøre hjemme i byen eller på pauserommet på jobb. Det er MEG og andre i MIN situasjon som er viktige. Gjeez. Stiller meg helt bak de som sier at folk som synes julaften med ungene er SÅ viktige har to valg: 1: Ikke reproduser deg. 2: Skaff et yrke der du slipper å jobbe skift/turnus/helligdager. Om du har brutt både pt. 1 og pt 2, så kan du ikke forvente rød løpet og spesialbehandling. Folk med unger får nok av spesialbehandling. De får gjerne jobbe til en viss fra med flytende arbeidstid der andre ansatte på samme nivå ikke får dette - pga levering og henting i barnehage. De slipper sine kollegaer med større arbeidsmendge hver gang barnet er snørrete. De kommer seint når barnet skal på i Lucia-tog. De kommer seint når barneskolen har fakkeltog for [XZY], de forsvinner tidlig pga foreldresamtaler, de drar med hylende og skrikende unger på jobb når det er planleggingsdag, de kommer seint på grunn av trassige unger og problemer med levering i barnehagen. De slipper alt og rømmer et viktig møte fordi barnehagetanten ringte og sa at Thomas-Kåre har hostet litt. Satt uhyre på spissen. Alt i avsnittet over forstår jeg så inderlig vel og jeg har all forståelse for at det må være sånn. Jeg som barnløs MÅ plukke opp litt ekstra på jobben for mine barne-kollegaer gang på gang, hver eneste uke, hver eneste måned. Så om noen sier jeg også må ofte *hver* jul... Da blir jeg sint. Jeg deler gjerne på. Men jeg viker ikke hver gang. Ikke snakk om. 4
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2011 #588 Skrevet 11. desember 2011 Jeg er vokst opp med en mor som er rektor, dvs at hun har tilbrakt hver eneste 17. mai på en annen skole en jeg gikk på. Var aldri noe problem eller savn det, barn aksepterer det aller meste. Og pappa er lege, mener han jobbet hver 3 juleaften ca, da hadde vi en hyggelig kveld med resten av familen og sparte noen gaver til 1. juledagsmorgen og hadde "amerikansk" jul! Kjempekoselig!! Jule er så utrolig mye mer en bare juleaften, og man kan gi barne like gode minner selv om man ikke alltid kan være sammen med de på juleaften. Så lenge de er sammen med noen som passer de så har de det garantert fint. Jobber selv turnus og må jobbe noen juleaftner, da gjør vi bare det beste ut av situasjonen. Synes ingen med barn har noe mer krav på fri en andre. Her har vi en fast rulleringslste vi følger, men det hender at noen tilbyr seg å ta juleaften (har bla en utlending som ikke har noe familie her som gjerne jobber juleaften, men ingen tar det som en selvfølge...) 4
Lilleloet Skrevet 12. desember 2011 #589 Skrevet 12. desember 2011 Virker som om at småbarnsforeldre tror at når de har fått barn skal de få en slags prioritering i alle saker. De uten barn som mener rullering er det mest fornufige kan slett ikke kalles "egoistiske"! Egoistiske er de som tror at de stiller først i køen på fridager fordi de av egen fri vilje har fått barn. Hører ingen barnløse som hyler om at de ikke blir prioritert. Alle skal ha lik rett på å få lov til å feire jul, uansett om du er student på 20 eller småbarnsmor på 20. Hvis alle skulle tenkt at de får "førsteprioritet" når de får barn hadde ikke samfunnet fungert. Alle må bite i det sure eplet og ta sin gang, om du ikke finner deg i å jobbe når det er din tur, ja da kan du finne deg en annen jobb. Jeg personlig hadde aldri gått med på å jobbe flere juleaftener på rad fordi noen hadde barn! Det er like surt for meg å sitte på hybelen min alene mens "alle" andre er med sine respektive familier, som det er for deg at du ikke får feire jul med barna dine.. 2
skruf Skrevet 12. desember 2011 #590 Skrevet 12. desember 2011 Her i heimen jobber vi begge i helsevesenet. På jobben min (sykepleier) har vi egne turnuser for jul og påske, sånn at vi slipper å jobbe senvakt flere julaftener på rad. Mannen derimot (lege) følger vanlig turnus. Denne julen har jeg fri, men mannen har vakt hele julehelgen, fra lillejulaften til morgenen andre juledag. Han har ikke tilstedevakt siden han er overlege, men hvis det skjer ulykker så må han på jobb for å operere. Så om han er hjemme eller ei er ikke godt å si. Det har vært julaftener der jeg har byttet bort pga vi begge har hatt vakt samtidig og barna kan nesten ikke være hjemme alene (har ikke familie her vi bor), men det har ikke skjedd så ofte. På jobben min har vi noen som jobber som vikarer og bare tar ekstravakter. Flere unge, barnløse vil ofte heller ha fri nyttårsaften og 1ste nyttårsdag så de kan være med på nyttårsfest, så da har jeg tatt deres vakt i stedet.
snart mor til to Skrevet 12. desember 2011 #591 Skrevet 12. desember 2011 Må bare slenge meg på her, for jeg er mor til to, men jeg har ikke noe mer eller mindre behov for å være hjemme nå enn før jeg fikk barn. Jeg har familie og mann som helt fint klarer å lage en koselig jul uten meg. Selvfølgelig vil jeg helst være hjemme, men som sykepleier vet jeg at jeg av og til må jobbe, sånn er det bare, og da koser vi oss på jobben istede Barnløse vil jo feire jul de og, så dette bør man rulere på! Heldigvis er det mange skilsmisse mødre der jeg jobber, så når de er alene vil de jobbe, så i år slipper jeg Er man aleneforsørger uten annen familie blir det annerledes, eller andre spesielle grunner, men bare fordi man har barn er bare tull!! De klarer seg fint med resten av familien!!! God jul alle sammen!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #592 Skrevet 12. desember 2011 Gjennom oppveksten har jeg og mine søsken feiret julaften på 23. desember, 24. desember, 25. desember, 26. desember, alt etter mamma sin turnus. Gjorde ikke så veldig mye fra eller til - da varte jula i allefall lenger. Og vi hadde pappa hjemme, og kanskje en eller to besteforeldre på besøk. Så koselig var det, uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå