Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mnja, det betyr at hver forelder ville fått 1-2 julaftenvakter før podene var så store at det ikke var småbarnsskjerming?

På den annen side så kommer det jo faktisk også an på hvor mange man er på den arbeidsplassen og hvor mange som skal dele. Går man en 5-skift ordning kan man jo "risikere" at det faktisk går 3-4 år mellom hver gang man må ha julekveldsskiftet. (Er klar over at skuddår, samt det faktum at julaften ikke havner på samme ukedag hvert år vil forkludre regnestykket for noen.)

Ja det vil jo nesten avhenge av hvor mange ansatte det er i den aktuelle bedriften, hvor mange som trengs på vakt på den kvelden, hvor mange som er barnløse, hvor mange småbarnsforeldre det er og ikke minst hvor gamle de enkelte ungene er. Mye styr i grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns dere som enda ikke har fått barn skal tenke over at om noen år er det kanskje dere som sitter der med unger som får julaften ødelagt hvis mor ikke er hjemme. Klart julaften er kos for alle, men det forundrer meg at dere sidestiller voksne menneskers (som jeg går ut i fra at dere er?) behov for julaften-feiring med barns behov for å feire julaften med mamman sin.

At mødre som har halvvoksne barn ikke kan fredes fra julaftenjobbing, skjønner jeg. Men at ikke de med små barn kan få slippe, det syns jeg er drøyt. Og tror dere kommer til å se annerledes på dette den dagen dere sitter med en femåring som har gledet seg til julaften i et halvt år selv.

Å hvor mener du at jeg kommer inn her da. Er alenemor med barn 14 år, far er ikke inn i bildet. Altså, jeg er helt alene om omsorgen.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Njaaaa det skal nok mye mer til enn det MorAase, du må ha nok ansatte som er barnløse, og så må du ha et visst antall småbarnsforeldre, og dermed rullere slik at småbarnsforeldrene får sine første julevakter når barnet er 5 år, etc. Det hadde ikke fungert i alle bedrifter, men kanskje i noen mindre?

Empati og velvilje finnes det masse av, verden er ikke så mørk og trist som du fremstiller den - alle har lov og krav på å beholde sin fridag uten å måtte forsvare sin rett på å få ha den, når det er din tur og den er rettmessig din fridag.

Det ville fungert de fleste plasser. Noen tilfellr der det ikek finnes en minnelig løsning uansett vil det jo alltid eksistere.

Forøvrig er det å lese denne tråden bare atter en bekreftelse på at velvilje er det siste som preger samfunnet.

• Liker 1
Skrevet

Å hvor mener du at jeg kommer inn her da. Er alenemor med barn 14 år, far er ikke inn i bildet. Altså, jeg er helt alene om omsorgen.

Glemte å nevne at i år så skal jeg i følge min turnus jobbe lillejulaften kveld, julaften kveld og 1 juledag dag.

Skrevet

Vet du, du har helt sikkert rett. Jeg tar nok feil, og dette er ikke et tema som jeg har tenkt mye på, så jeg uttalte meg nok om noe jeg ikke burde uttale meg om. Jeg syns det er oppriktig leit at noen ikke får feire jul med barna sine eller med foreldrene sine, eller i det hele tatt, hvis det er det de ønsker. Utover det er jeg tom for argumenter og sier at flertallet har nok rett og mindretallet (meg) har nok feil :)

Det tror jeg vi er mange som synes. Også vi barnløse, enten det dreier seg om vår egen jul eller julen til noen vi er glad i eller en kollegas jul. Fordi vi ikke kan objektivt måle og veie andres følelser, blir det helt feil å "frede" kun småbarnsforeldre.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er seriøs når jeg mener at småbarnsmødre bør "fredes" et par år mens barna er mellom 2-6 år eller der omkring. Så mener jeg IKKE at den samme barnløse skal ha julaften-vakta år etter år, selvfølgelig ikke. Jeg har barn som er litt større, og jeg ville selvsagt tatt min turn hvis jeg hadde den type jobb.

Så kan det jo hende at noen av de barnløse også kommer i situasjoner hvor de trenger å "fredes", f.eks at de får gamle foreldre som ikke bør sitte alene på julaften og sånne ting.

Jeg mener vel egentlig bare at det kan være grunner til at noen bør slippe å jobbe julaften, men jeg mener ikke at samme person skal slippe livet gjennom.

Og som sagt - jeg registrerer at hele KG er dypt uenig med meg, og jeg vet ikke om det er noe vits i at jeg gjentar meg selv eller forsøker å forklare/forsvare synspunktet mitt mer i denne tråden.

Da får dere finner dere en jobb hvor det ikke er turnus! Sorry men jeg har ingen planer om å ofre mine juleferinger med min familie år etter år pga du faktisk er så frekk at du bare kommer her å tar det som en selvfølge. Hvis jeg f.eks var den eneste på min jobb uten barn, så måtte jo jeg ha tatt deres kjipevakter hele tiden. Nei det finner jeg meg ikke i!

• Liker 5
Skrevet

Vet du, du har helt sikkert rett. Jeg tar nok feil, og dette er ikke et tema som jeg har tenkt mye på, så jeg uttalte meg nok om noe jeg ikke burde uttale meg om. Jeg syns det er oppriktig leit at noen ikke får feire jul med barna sine eller med foreldrene sine, eller i det hele tatt, hvis det er det de ønsker. Utover det er jeg tom for argumenter og sier at flertallet har nok rett og mindretallet (meg) har nok feil :)

:klemmer: til deg Kosemose!

Er det bare jeg som synes at julen faktisk blir MER verdifull ettersom barna vokser til? Mine barn er nå "store", dvs 10 og snart åtte, og jeg synes jeg gleder meg mer til jul for hvert år som går. Vi sitter lenger med bordet og vi prater mer og i det hele tatt. Før var det jo mer... ja, stress.

Som jeg skrev i den tidligere tråden så har jeg sluttet i et turnusyrke nettopp fordi det var så kjipt å alltid måtte jobbe i høytidene, jeg hadde aldri fri mange dager sammenhengende i jul eller påske. Mannen min har jobbet offshore i mange år og har vært ute i to juler. Og jeg står fast på at det er VÅR julaften som ville bli ødelagt av å jobbe julaften, ikke barnas. De årene mannen var offshore feiret vi jul på forskudd, vi reiste på hyttetur siste helg før jul, spiste pinnekjøtt og ga hverandre gaver. Ungene syntes det var helt supert.

Det å "ta hensyn til et lite barn" - argumentet kjøper jeg bare ikke. Det er moren jeg eventuelt tar hensyn til. Som student jobbet jeg ofte julaften formiddag for de som hadde familie og skulle stelle i stand hjemme. Men det falt meg aldri inn å ta kveldsvakten frivillig.

• Liker 4
Skrevet

Det ville fungert de fleste plasser. Noen tilfellr der det ikek finnes en minnelig løsning uansett vil det jo alltid eksistere.

Forøvrig er det å lese denne tråden bare atter en bekreftelse på at velvilje er det siste som preger samfunnet.

Jeg har mine tvil på at det ville ha fungert de fleste plasser, fordi det er ganske mye å ta hensyn til - man må faktisk ta en del hensyn før man kjører i gang et slikt prosjekt, og hvor skulle grensen ha gått? 5 år? 6 år? etc. Og ikke minst må man tenke på hva bedriftens eier vil tenke, det er ikke slik at alle bedrifter vil gladelig gå med på dette, eller omvendt det blir veldig mye synsing.

Det å lese denne tråden og ikke minst å ha deltatt i den, viser meg at det finnes mange ulike mennesker der ute med ulike meninger og hvordan de prioriterer. Det viser ikke at de mangler empati, ei heller at de (liksom) dreper ungers sjel ved å ikke ta en vakt de ikke kan eller ønsker å ta den , etc. Velvilje er det mange som har, mange har skrevet, inkl. meg, at vi ofrer mer en gjerne sommerferier, påske, og alle andre helligdager for deg og ungene dine (ikke du, men småbarnsfamilier) men jula vil de gjerne ha for seg selv, når de først har fått fri. Og det er da virkelig ikke noe galt i det? Da har jo du allerede vist mer enn nok velvilje gjennom hele det resterende året. Fordi småbarnsforeldre vil gjerne ha fri i påsken, de vil gjerne dra på ferie med ungene sine, de vil gjerne gjøre ditten og datten resten av året med ungene sine - så da jobber du for dem. Men å si nei til jul, da er man plutselig et monster? Skal si den velviljen kun gikk en vei da..

• Liker 5
Skrevet

Å forresten så er det heldigvis ingen lov som sier at småbarnsmødre er fredet og slipper å jobbe i helligdager, Takk og pris. Har dere en jobb hvor det innebærer å jobbe jul, så ta deres vakter uten å syte eller så bytt jobb!

• Liker 4
Skrevet

Da ligger det vel slik an da at de med barn ikke tilhører samfunnet.

• Liker 3
Skrevet

Litt utenfor tema... Jeg er ikke alene om omsorgen, men vi har jobber som gjør at vi til stadighet har problemer med å få ting til å gå opp. F.eks når vi begge har nattevakter. Dette skjer året rundt, og det er vi selv som må ordne opp i dette..

Men i følge denne tråden så virker det jo som om småbarnsforeldre har særordninger rundt omkring, så jeg lurer igjen, hvor er det dere jobber? Der vil nemlig jeg også jobbe ;) Jeg har nemlig hatt noen jobber, og småbarnsforeldre har aldri fått fordeler, uansett hvor mye de måtte slite for å få ting til å gå opp på hjemmebane. For som dere sier, vi har jo selv valgt å få barn ;)

Denne tråden er nesten litt provoserende for oss som har små barn, og sliter for å få ting til å gå opp. Ikke sutrer vi om vi må jobbe, men tar gledelig i mot om noen er snille og tilbyr seg å jobbe. Og vet dere hva, det finnes unntak i alle tilfeller. Men dere får meg aldri til å tro at det er som det høres ut her, at alle småbarnsmødre i deres jobb krever at dere jobber og blir sure. Jeg tror det er mye overdrivelse i denne tråden...

Skrevet

:ler:

Det er i allefall mange som får ut kverrueringsbehovet sitt i denne tråden. Makan til overtolking har jeg sjeldent sett.

For siste gang: Jeg mener IKKE at mødre med barn ALDRI skal jobbe julaften eller at barnløse skal jobbe hver eneste julaften år etter år. Jeg mener IKKE at barnløse er mindre verdt eller at barnløse ikke kan ha glede av julen like mye som de med unger. Jeg mener heller ikke at alenemødre med 14 år gamle barn ikke fortjener å feire jul med barnet sitt. Jeg jobber ikke turnus og jeg har slett ikke en jobb som innebærer å regulere andres turnus. Hadde jeg det. Dette er en problemstilling jeg egentlig ikke har tenkt så mye på, og jeg skjønner at jeg kanskje uttalte meg litt for lettvint om ting uten å ha tenkt nøye nok igjennom hele bildet, og jeg håper at alle som vil feire jul får gjøre det hvert bidige år. :nissekyss:

Skrevet

Litt utenfor tema... Jeg er ikke alene om omsorgen, men vi har jobber som gjør at vi til stadighet har problemer med å få ting til å gå opp. F.eks når vi begge har nattevakter. Dette skjer året rundt, og det er vi selv som må ordne opp i dette..

Men i følge denne tråden så virker det jo som om småbarnsforeldre har særordninger rundt omkring, så jeg lurer igjen, hvor er det dere jobber? Der vil nemlig jeg også jobbe ;) Jeg har nemlig hatt noen jobber, og småbarnsforeldre har aldri fått fordeler, uansett hvor mye de måtte slite for å få ting til å gå opp på hjemmebane. For som dere sier, vi har jo selv valgt å få barn ;)

Denne tråden er nesten litt provoserende for oss som har små barn, og sliter for å få ting til å gå opp. Ikke sutrer vi om vi må jobbe, men tar gledelig i mot om noen er snille og tilbyr seg å jobbe. Og vet dere hva, det finnes unntak i alle tilfeller. Men dere får meg aldri til å tro at det er som det høres ut her, at alle småbarnsmødre i deres jobb krever at dere jobber og blir sure. Jeg tror det er mye overdrivelse i denne tråden...

Ja det er nok en del overdrivelser her, men det er ikke snakk om hva folk faktisk har gjort men hvilke holdninger man har angående temaet. Noen har opplevd det, andre har ikke, men har merket oppførsel og holdning etc. Så det er i grunn mer snakk om hva enkelte tror de kan gjøre, og hva andre mener er rett og galt etc.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg snakket med en venninne om dette, fordi jeg visste at det har vært litt uenigheter om temaet på hennes arbeidsplass.

Der har de blitt enige om at småbarnsforeldre i størst mulig grad skal skjermes for mellomvaktene (14-22) på julaften dersom de ber om dette.

De må da jobbe kl 6 - 14, eller kl 22 - 6, mens de andre deler på mellomvaktene.

Begrunnelsen for kompromisset er at de minste barna da vil være ferdig med feiringen før forelderen drar på jobb, og at de større og voksne barna vil få mulighet til en noe senere feiring sammen med den arbeidende forelderen, men alle må gjøre "sin del".

Det finnes mange kompromiss som kan inngåes dersom det er vilje til det.

Endret av Rosemor
  • Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Riktig, de er jo utstøtt fra det som er siste skrik. Barne(familie)haterne.

Skrevet

Jeg snakket med en venninne om dette, fordi jeg visste at det har vært litt uenigheter om temaet på hennes arbeidsplass.

Der har de blitt enige om at småbarnsforeldre i størst mulig grad skal skjermes for mellomvaktene (14-22) på julaften dersom de ber om dette.

De må da jobbe kl 6 - 14, eller kl 22 - 6, mens de andre deler på mellomvaktene.

Begrunnelsen for kompromisset er at de minste barna da vil være ferdig med feiringen før forelderen drar på jobb, og at de større og voksne barna vil få mulighet til en noe senere feiring sammen med den arbeidende forelderen, men alle må gjøre "sin del".

Det er jo flott for dem - men da er jo det arbeidsplassen og eventuelt en eller annen form for sjef som har gjennomført dette. Da er det en annen sak igjen, fordi da har ledelsen gjort noe med det, enten fordi de selv ønsker eller fordi arbeidstakerne ønsker det.

Viljen må være til stede hos arbeidstakerne og arbeidsgiverne for at det skal gå - det er ikke alle som er sånn. Men nå håper jeg også at de har spurt hva alle andre tenkte om det og ikke bare småbarnsforeldrene ;)

• Liker 2
Skrevet

Så flott :)

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Det er jo flott for dem - men da er jo det arbeidsplassen og eventuelt en eller annen form for sjef som har gjennomført dette. Da er det en annen sak igjen, fordi da har ledelsen gjort noe med det, enten fordi de selv ønsker eller fordi arbeidstakerne ønsker det.

Viljen må være til stede hos arbeidstakerne og arbeidsgiverne for at det skal gå - det er ikke alle som er sånn. Men nå håper jeg også at de har spurt hva alle andre tenkte om det og ikke bare småbarnsforeldrene ;)

Så vidt jeg forsto var det verneombudet som tok initiativet til å fine en løsning, og det ble foretatt en avstemming på et personalmøte.

En bedrift jeg har hørt om har f.eks kjørt kortere skift på julaften, noe som betyr at flere må jobbe, mens en annen har tradisjon for felles feiring for familiene til de som må jobbe (på arbeidsplassen).

Som sagt, alt kommer an på viljen til til å inngå kompromiss for å finne den beste løsningen for alle, og selvfølgelig er det noe ledelsen må gjøre.

Det er jo deres ansvar å tilrettelegge for et godt arbeidsmiljø.

Endret av Rosemor
Skrevet

Har du ikke skjønt at jula er viktigere og mye større for små barn enn voksne i tyveårene?

Mja, jeg vil da påstå at for meg er jula viktigere nå som jeg er gammel nok til å bli omtalt som voksen enn da jeg var liten og kun var opptatt av gavene under treet. Nå er jula familietid, og dermed blir det jo nå viktigere for meg å få feire med familien enn det var da jeg var liten.

Og som jeg sa i den andre tråden, vi feiret noen julaftener og noen nyttårsaftener med bare den ene foreldren, siden vi hadde mor som jobbet i butikk og far i jobb med vaktordning. Sånn var det bare, og det var helt ok. Foreldrene våre var jo ikke borte hele dagen, og gavene åpnet vi likevel.

• Liker 5
Gjest malifika
Skrevet

Så hvorfor kan ikke du gjøre jula fin for meg og for mine tantebarn og venners barn som så inderlig vil at jeg skal komme. I motsetning til mødrene deres ser jeg dem sjelden. Hvor er ditt hensyn til disse barna?

Jeg kan gjøre jula fin for dine tantebarn ved å avlaste din søster/bror som jeg går utifra at er moren til disse barna, slik at de kan være sammen med en forelder på julekvelden.

Tror tantungene heller vil være med mamma eller pappa om de kan velge, fremfor ei tante.

Jeg sier ikke at dem ikke er glad i deg altså men på en slik dag tror jeg mamma eller pappa trekker det høyeste kortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...