Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er en naturlig del av å bli voksen, men vil påpeke at det faktisk ikke er alle som har slekt eller venner der man bor, og noen av oss er til og med single så partners familie er veldig utelukket.

Men er man voksen så får man lære seg til å leve med alenejuler.

Akkurat. :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest HunterLady
Skrevet

Samme lurer jeg på.

Nei, det er ikke vanskelig å forstå. Det har jeg vel aldri påpekt heller. Men jeg hadde gladelig jobbet for noen jeg unner en feiring med sine små dersom jeg ikke hadde hatt barn selv. Vi er tydeligvis veldig forskjellige, så du/dere vil nok uansett ikke forstå hvorfor jeg hadde valgt å ofre mine 7,5 timer på dagen/kvelden julaften.

Skrevet

Nei, det er ikke vanskelig å forstå. Det har jeg vel aldri påpekt heller. Men jeg hadde gladelig jobbet for noen jeg unner en feiring med sine små dersom jeg ikke hadde hatt barn selv. Vi er tydeligvis veldig forskjellige, så du/dere vil nok uansett ikke forstå hvorfor jeg hadde valgt å ofre mine 7,5 timer på dagen/kvelden julaften.

Selv om du gladelig hadde gjort det, så kan du ikke forvente at alle andre å skal gjøre det. Du kan ikke forvente at dine kollegaer skal ta alle de kjipevaktene pga du mener du har førsterett på fri.

Heldigvis så er det ingen lov som sier at dere småbarnsmødre skal ha førsterett på fri i hellidager. Å godt er det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke skrevet noe om at barns sjel dør (det var MorAase). Jeg har heller ikke kalt spesifikke personer som barnehatere, men gitt uttrykk for at forumet i sin helhet kan oppfattes som det. Jeg tror ikke jeg er alene ved å sitte med den oppfatningen etter ulike tråder angående at små barn ikke har noe å gjøre verken her eller der.

Er jeg useriøs fordi jeg synes det er mange negative holdninger på dette forumet angående små barn? Det var blodseriøst ment.

Jeg vet veldig godt hvem som skrev at barns sjel dør, innlegget du siterte meg på var jo et svar til vedkommende. Jeg forholder meg til denne tråden og jeg ser ikke noen her som skriver at de hater barn. Da er det også totalt unødvendig å slenge rundt seg med slike merkelapper. Når dere begynner å dra frem slike kraftuttrykk i DENNE tråden, så sier ikke det noe om forumet som sin helhet, men også hvordan dere oppfatter innlegg i denne tråden. Jeg skal klare å holde meg seriøs, om dere gjør det samme.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er helt bak mål at dere småbarnsmødre faktisk kan være så frekke og mene at vi barnløse bare skal ta alle de kjipevaktene pga dere mener dere har krav på fri på julaften. Nei det har dere ikke!! Når dere selv jobber i en jobb hvor man må jobbe i hellidager, så må dere søren meg få det til å funke selv. Altså at dere tar de vaktene dere får så sant dere/ungen ikke er syke eller dere absolutt IKKE kan. Hvis ikke får dere finne dere en annen jobb rett og slett. Vi uten barn skal da ikke måtte lide pga deres valg! :nei:

Vi har ALLE lyst til å være hjemme på julaften med vår familie. Å selv om man har barn, så betyr ikke det at man automatisk har fritak fra å jobbe helligdager. Vi uten barn har også lyst på fri og please ikke ta det som en selvfølge at vi skal ta deres kjipevakter bare fordi vi ikke har barn og derfor har ikke vi noe vi skulle ha sagt. En slik tankegang er bare egoistisk.

• Liker 4
Skrevet

Da er jo ikke julen så viktig for deg da, men kan du ikke forstå at julen kan være viktig for andre selv om de ikke har barn? For meg er det eneste dagen i året jeg får møtt søsteren min og kusinene mine. Det er veldig viktig for meg.De fleste foreldre ser barna sine hver dag resten av året. Det går ikke ann å definere på generelt plan hvor viktig julen er, kun ut ifra om man har barn eller ikke. Det er subjektivt!

Velger man en jobb som innebærer turnus, så må man innfinne seg i at turnusen innebærer helligdager også. Hadde jeg jobbet i turnus og hatt barn, hadde det plaget meg mer å jobbe kvelder og helger. Det er jo mye oftere enn jul og man går glipp av mye av hverdagen. Og hvis man da er enke el.l. vil man jo allerede der ha et problem? Ingen til å passe ungen på kvelden, eller i helgene, når barnehagen er stengt.

• Liker 7
Skrevet

Nå har jeg tenkt litt, og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg er uselvstendig for at jeg er glad i familien min og vil feire jul med de. Er jeg uselvstendig siden jeg ikke sitter alene på julekvelden med Fjorlands juletallerken?

• Liker 10
Gjest MorAase
Skrevet

Nå har jeg tenkt litt, og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg er uselvstendig for at jeg er glad i familien min og vil feire jul med de. Er jeg uselvstendig siden jeg ikke sitter alene på julekvelden med Fjorlands juletallerken?

Du er mer uselvstendig fordi du virker som om du får sammenbrudd om du skulle oppleve en jul uten familien. Pluss at det er lite sjarmerende å få det til å høres ut som om det ikke er så farlig med små barn på 4, 5 og 6 år, dine behov er MYE viktigere. Når du fremstår slik, så ja, da er uselvstendig og egoistisk ordene en får frem i hodet sitt.

Skrevet

Du er mer uselvstendig fordi du virker som om du får sammenbrudd om du skulle oppleve en jul uten familien. Pluss at det er lite sjarmerende å få det til å høres ut som om det ikke er så farlig med små barn på 4, 5 og 6 år, dine behov er MYE viktigere. Når du fremstår slik, så ja, da er uselvstendig og egoistisk ordene en får frem i hodet sitt.

Det var vel ikke akkurat snakk om små barn på 4, 5 og 6 år som sitter alene på hvert sitt rom med Fjordland?

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg har bare sagt det for at noen skal skjønne at jul kan være viktig for fler enn 4-åringen. For veie skåla litt. Ikke at mine behov er viktiger enn en småbarnsmor, men at de er like viktige.

Og ja, jeg synes det hadde vært trist å være mutters alene på julaften. Det er en familiedag. Vi lar jo ikke bestefar sitte alene heller.

Endret av Mynona-83
  • Liker 7
Skrevet

Du er mer uselvstendig fordi du virker som om du får sammenbrudd om du skulle oppleve en jul uten familien.

Her regner jeg med du generaliserer, og ikke har lest ordentlig det som har blitt skrevet av de fleste tidligere.

Det handler ikke om ÈN jul, men flere etter hverandre. Og det med sammenbrudd er noe du har funnet på helt selv. Jula er tydeligvis ikke så viktig for deg, men respekter at den er viktig for andre. Bryr du deg ikke om din familie og dine kjære? Har du ikke lyst til å se dem når det er lenge siden sist? Hvis ikke, så er du èn av få.

• Liker 8
Gjest MorAase
Skrevet

Jeg har bare sagt det for at noen skal skjønne at jul kan være viktig for fler enn 4-åringen. For veie skåla litt. Ikke at mine behov er viktiger enn en småbarnsmor, men at de er like viktige.

Og ja, jeg synes det hadde vært trist å være mutters alene på julaften. Det er en familiedag. Vi lar jo ikke bestefar sitte alene heller.

Jeg er ike overentusiastisk for å være alene på jul selv heller. Men da jeg var i arbeidslivet gjorde det meg ingenting å jobbe for å gi småbarnsforeldre en fridag på julaften.

Gjest MorAase
Skrevet

Her regner jeg med du generaliserer, og ikke har lest ordentlig det som har blitt skrevet av de fleste tidligere.

Det handler ikke om ÈN jul, men flere etter hverandre. Og det med sammenbrudd er noe du har funnet på helt selv. Jula er tydeligvis ikke så viktig for deg, men respekter at den er viktig for andre. Bryr du deg ikke om din familie og dine kjære? Har du ikke lyst til å se dem når det er lenge siden sist? Hvis ikke, så er du èn av få.

Jo, men jeg klarer fint å sette små barn sine gleder fremfor mine egne.

Skrevet

Wow. 23 sider om julefeiring. Nå har jeg ikke lest alle, men der jeg har jobbet har det vært stanard at de med barn har førsterett på å skrive seg på ferie jul og sommer, og det synes jeg er helt greit - både før og etter jeg selv fikk barn. Julen betyr tross alt mest for barna.

Skrevet

Jeg er ike overentusiastisk for å være alene på jul selv heller. Men da jeg var i arbeidslivet gjorde det meg ingenting å jobbe for å gi småbarnsforeldre en fridag på julaften.

Det gjorde ikke deg noe, men det gjør en del av oss andre noe at det forventes av oss at vi skal ofre julen med våre kjære pga. småbarnsforeldre. Hvis folk frivillig påtar seg vakter, f.eks. pga pengene, er det ikke noe problem. Og det er heller ikke det vi diskuterer.

• Liker 6
Skrevet

Nå synes jeg i grunn du begynner å bli ekkel - greit at dere ikke har samme mening, men du liker visst å komme med nedtalende kommentarer om personligheten til andre når du er uenig.

Barn på 4,5 og 6 år vil ikke reagere med sjokk og få raserianfall om foreldrene har forklart dem at i kveld kan ikke mammavære med, men hun kommer senere og da(!) kan vi åpne gavene hennes. Gjør foreldrene saken til en større greie enn det, det egentlig er først da får du et problem. Så enkelt er det!

• Liker 11
Skrevet

Wow. 23 sider om julefeiring. Nå har jeg ikke lest alle, men der jeg har jobbet har det vært stanard at de med barn har førsterett på å skrive seg på ferie jul og sommer, og det synes jeg er helt greit - både før og etter jeg selv fikk barn. Julen betyr tross alt mest for barna.

Du har tydeligvis ikke lest mye, for det er vel det som er stridens kjerne.

Julen betyr mer for meg nå enn den gjorde da jeg var barn.

• Liker 9
Skrevet

Du synes jeg er uselvstendig, jeh synes du er kald som villa latt barnet ditt sitte alene på julaften.

• Liker 4
Skrevet

Jo, men jeg klarer fint å sette små barn sine gleder fremfor mine egne.

Og det gjør jo de aller fleste, når de ikke lager styr over å måtte jobbe på julaften når det er deres tur. Det er et stykke derfra til å forlange at man hvert eneste år skal sette små barns gleder foran sine egne når man ikke engang kjenner barna og selv ikke har feiret jul med familien sin på flere år. De aller fleste har behov for å treffe familien sin og feire høytider sammen med dem man er glad i, det er liksom konseptet med høytider. Man er ikke noe monster likevel, selv om det er populært å spre sånne uttrykk i denne tråden. Alle har like stor rett til å feire jul. Barn og voksne, gifte og ugifte, gamle og unge. Julen er alles høytid, og på mange måter ikke ulik resten av året, hvor man tråkler tilværelsen sin sammen for å få den til å gå opp.

• Liker 7
Skrevet

Åh, den dumme telefonen retter opp ordene mine til feil. Sorry for alle skrivefeilene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...