Gjest MorAase Skrevet 2. oktober 2011 #301 Skrevet 2. oktober 2011 Tenk å dytte dårlig samvittighet nedover ørene på folk som har litt ukurant arbeidssituasjon, men som trives med det. Bare det å si at et barn dør i sjelen av at mamma eller pappa ikke er til stede på julaften tyder på en forvridd og svært egoistisk tankegang. Bare tenk på hvor mange yrkesgrupper som har turnusjobbing. Da går det mange barn med ødelagt sjel rundt om i verden. Min pappa var sjømann og jeg så han mindre enn de aller fleste skillsmissebarn ser sin far, både jul og ellers i året. Jeg kan ikke påstå å si at han ødela sjelen min........... Så det har vært egoistisk av meg å se til å jobbe i stede for smaåbarnsforeldre ved jul og andre høytider?
Gjest Linda sofie Skrevet 2. oktober 2011 #302 Skrevet 2. oktober 2011 Er ikke barna vi hater, men holdningene som du og mange andre mødre har. Nettopp. 1
Cumulus Skrevet 2. oktober 2011 #303 Skrevet 2. oktober 2011 Det er en ting jeg må innrømme, men først vil jeg presisere at vi er to foreldre, og har dessuten en god og nær familie å feire jul med. Aleneforeldre uten nettverk blir derfor helt annerledes. Dersom jeg skulle jobbet på julaften, hadde det vært verst for MEG. Ikke for ungene mine. Det samme med mannen min. Han har vært offshore to julaftener og det var uten tvil verst for ham. Vi andre hadde en super jul og selv om ungene savnet ham så hadde de det aldeles strålende på julaften. Så dette argumentet med at man skal tenke på BARNA, det vet jeg ikke helt om jeg kjøper. Jeg tror det er like mye MØDRENE som synes det er leit å gå glipp av julaften med barna. Det er min mening, så kan dere bare fyre løs. 12
Genesis Skrevet 2. oktober 2011 #304 Skrevet 2. oktober 2011 Nå har ikke jeg lest absolutt alt i hele tråden, men jeg har fått med meg at det hersker en viss enighet over at reglene bør slakkes litt i forhold til de som er alene med barn og ikke har familie i nærheten. Det er klart at ingen skal jobbe på julaften flere år på rad som en regel fordi at alle som har barn skal ha fri men, dukker det opp en situasjon hvor man blir satt opp til å jobbe et par år på rad pga en som har barn så er vel ikke det så farlig vel?? Man har jo andre dager i julen å ta av og det ER viktigere for et lite barn på 4 år på akkurat julaften enn for en på 22! Når det er sagt så har denne og den andre tråden vekket en ganske stor frustrasjon i meg. Kommentarer som: du har selv valgt å få barn, finn deg en annen jobb osv syntes jeg er drøyt å si. Ikke alle som har barn har valgt det livet man lever nå, ting kan ha skjedd og ikke alle kan velge å vrake i jobbsammenheng. Jeg er klar over at jeg er OT nå men, siden denne saken mer eller mindre er ferdig diskutert så har jeg lyst til å fortsette den med å spørre alle dere barnløse om hva dere forventer av oss med barn?? Ut ifra tråder jeg har lest her på kg tidligere så kommer det frem at: - Vi skal ikke under noen omstendighet ta med ungene vår ut å handle for da bråker dem og ødelegger handleturen til andre. - Vi skal ikke ta dem med på cafeer for gud forby om de blir sultne og vi drar frem en pupp i offentligheten. - Vi skal ikke gå på turer eller reise med kollektiv transport for da bruker barnevognene alt av plass. - Ikke skal vi få reise på ferie for om ungene våre lager en lyd på flyet eller i sinne sparker i et sete så er ferien ødelagt for alle andre. Jorden snurrer jo ikke rundt oss bare fordi vi har barn får vi beskjed om. Klarer vi ikke å få dem til å være stille på flekken så er vi ræva foreldre som ikke burde hatt barn. Får vi problemer med å hente i barnehage å må gå før fra jobb tidligere enn tiden så særbehandles vi bare for at vi har barn, resten av samfunnet driter jo i våres snørrunger, må vite. Finner vi ut at vi trenger penger til ekstra barnepass for å kombinere jobb og vi spør barnefar om mere bidrag er vi bittre sure kjærringer som prøver å ruinere eksene våre for det de er verdt og det er jo ikke hans problem å forsørge oss mødre når man er skilt. Kjenner vi at det blir for mye med barn og jobb og derfor vil være hjemme med dem er vi en gjeng snyltere som bare sitter på ræva, får penger fra nav og ikke bidrar en dritt til samfunnet. Det er jo sånn vi burde ha tenkt på før vi fikk barn. Er det sånn at det å få barn bare er forbeholdt de som er rike og gifte?? Slik at man aldri skal ha problemer med å jobbe ekstra siden man er 2? At man aller helst skal ha en rik man som skal forsørge oss sånn at vi bare kan gå hjemme, drive barneoppdragelse på heltid, ikke være i veien for resten av samfunnet, og avle opp barn som aldri gjør noe galt?? Mange sier at foreldre med småbarn er egoister men, jeg mener at det er det faktisk de barnløse som er. Barn er fremtiden og hvis ingen hadde fått barn så hadde faktisk denne kloden klappa sammen!! Så derfor spør jeg og håper at noen gidder å diskutere dette videre da jeg syntes det er meget interessant. Hva i huleste er det dere barnløse forventer av oss???? Veldig få påstår at man ikke skal kunne reise med barn. Svært få mener at man ikke skal kunne ta med ungen i butikken, så dette er vissvass. For å svare på oppsummeringsspørsmålet ditt: Jeg forventer akkurat det samme jeg forventer av barnløse, nemlig normal folkeskikk og evne til å se utover sin egen nesetipp. Der har mange litt å gå på etter min oppfatning. 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #305 Skrevet 2. oktober 2011 Som jeg sa så vet jeg at mitt innlegg hadde noe med akkurat den saken å gjøre. Men denne tråden fikk meg til å tenke på alt som mange barnløse barnehatere klager på når det kommer til folk som har barn. Og jeg er ikke interessert i å vite hva som er irriterende med småbarnsmødre men, hva resten av samfunnet forventer at mennesker med små barn skal gjøre i slike situasjoner som jeg nevnte. Og da uten å slenge ut ting som: du har valgt det selv, finn deg en ny jobb, kloden snurrer ikke rundt deg osv... Barna er der uansett og hvordan skal vi kunne gjøre det beste ut av det når mange irriterer seg over at samfunnet prøver å tilrettelegge mest mulig for småbarns foreldre. Visst samfunnet tilrettelegger mest mulig for dere, hva klager du på? :-P Dette er en diskusjon om å jobbe på julaften. Og det at småbarnsmødere nekter og jobbe pga barna sine idag, det er ren fakta. År etter år må vi andre undersottene deres bare godta at sånn er det. Familiekos og julehygge er bare noe vi må legge på hylla sånn at dere kan kose dere hjemme med deres egen familie. 6
Husfrua Skrevet 2. oktober 2011 #306 Skrevet 2. oktober 2011 Så klart klager de ikke, de får jo alltid fri Sirkler rundt oss? Vi er nedprioritert jo. Så det "argumentet" gikk ikke du. Nei nå må du gi deg anonym. Dere er ikke en nedprioritert gruppe.. Slutt å sutre!!!!!!!!' Og en annen ting, småbarnsmødre får ikke alltid fri. Jeg er overrasket over at så mange i denne tråden skriver dette, for det er ikke sånn over alt skjønner du...Kan det være sånn at man overdriver en smule når man kan sitte bak en pc-skjerm å være anonym
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2011 #307 Skrevet 2. oktober 2011 Unnskyld meg, men nå har det florert uttallige tråder her på kg om småbarnsforeldre som er til pest og en plage for alle rundt seg. også mener du at det er småbarnsforeldre som kun lever i sin egen boble?? Det henger ikke på grep spør du meg... I de trådene jeg har lest i det siste, så er det vel ikke akkurat først og fremst småbarnforeldre som har klaget... Så uten at dette henger sammen med nettopp denne tråden, så vil jeg kaste ballen tilbake til deg og si at det kanskje er på tide dere barnløse ser at vi småbarnsforeldre også har et liv, og at ikke alt bare sirkler rundt dere For det skal jeg si deg, jammen har jeg tatt mye hensyn til andre etter at jeg fikk barn. Og jeg tror ikke jeg er noe unik på det området.. I denne tråden så er det ganske tydelig at det ikke er vi uten barn som er de selvsentrerte, gitt. Hva alle de andre trådene angår så må jeg si at det ikke bryr meg, og det har ikke noe med den diskusjonen i denne tråden å gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #308 Skrevet 2. oktober 2011 Nei nå må du gi deg anonym. Dere er ikke en nedprioritert gruppe.. Slutt å sutre!!!!!!!!' Og en annen ting, småbarnsmødre får ikke alltid fri. Jeg er overrasket over at så mange i denne tråden skriver dette, for det er ikke sånn over alt skjønner du...Kan det være sånn at man overdriver en smule når man kan sitte bak en pc-skjerm å være anonym Ikke? Det vet jo ikke du. Du sitter jo hjemme år etter år og koser deg hjemme på julaften mens vi jobber år etter år. Du er anonym du også, så slutt å dra inn det! 7
Gjest Anuket Skrevet 2. oktober 2011 #309 Skrevet 2. oktober 2011 Nei faktisk ikke. Sjelden har jeg sett så mye hat mot barn som på dette forumet. En sitter igjen med en følelse av at barn er noe som skal gjemmes bort og helst ikke eksistere. Vel slik tenker ikke jeg da - hvis det er noe positivt for deg. Det er ikke snakk om å gjemme vekk barna her - barna er allerede hjemme på julaften og koser seg med resten av familien. Problemet er at småbarnsforeldre ofte kan kreve at de skal ha fri nettopp pga. dette og neste utelukkende pga det. Og det blir i mine øyne feil. I den forrige tråden hadde jo stakkars TS jobbet flere julafter på rad fordi man antok at siden hun var barnløs så kunne hun ofre sin kveld for småbarnsfamilier. Og det blir feil. Det skal gå begge veier, jeg ofrer mine frihelger resten av året for barne familier (vel ikke i den jobben jeg har nå, kun studenter som jobber der - men i min tidligere jobb), påske, sommerferier etc. Men julen den vil ja ha for meg og min familie, det er da vi samles, det er da jeg ser alle - det er da alle kan slappe av og kose seg i hverandres selskap. Noe som ikke skjer ofte ellers i året. Jeg har vokst opp med både en mor og far som har hatt sine turnuser i julen, og ja vi har julafter hvor mor har jobbet - men verden gikk ikke under, vi koste oss og hadde overraskelser til mamma når hun kom hjem. Ingen krise, ingen egoisme, kun realiteten av det faktum at hvis du har en jobb som har turnus så får du noen kvelder i året du ikke vil ha - får du ikke byttet dem så går verden ikke under, verken for deg eller ungene dine. 5
Gjest malifika Skrevet 2. oktober 2011 #310 Skrevet 2. oktober 2011 Visst samfunnet tilrettelegger mest mulig for dere, hva klager du på? :-P Dette er en diskusjon om å jobbe på julaften. Og det at småbarnsmødere nekter og jobbe pga barna sine idag, det er ren fakta. År etter år må vi andre undersottene deres bare godta at sånn er det. Familiekos og julehygge er bare noe vi må legge på hylla sånn at dere kan kose dere hjemme med deres egen familie. Jeg klager på at barnløse klager over at samfunnet er tilrettelagt for småbarnsfamilier. Istedet for å gå til sjefer, dra inn arbeidsmiljølov etc så går dere løs på oss privatpersjoner som har barn, dømmer nord og ned og gir oss så øra flaggrer fordi dere tror at vi mener at verden snurrer rundt oss fordi vi har småbarn!!
animelona Skrevet 2. oktober 2011 #311 Skrevet 2. oktober 2011 Så mine holdninger om at barn skal tas vare på og oppdras til selvstendige, harmoniske voksne individer er roten til alt ondt? Nei, selvfølgelig ikke! Men at foreldre må jobbe et skift på julaften fører ikke til at barna bli uharmonisk og ulykkelige... det synes jeg er litt drøyt å påstå. Og det er i alle fall ikke min erfaring. Har feira utallige julaftener uten pappa, og har jammen ikke tatt skade av det. Hatt minst like nært forhold til han som til mamma, så hadde ikke vært noe annerledes om det var mamma som måtte ha jobba. Pappa var ikke bare borte på julaften, men hele jula. Gikk fint det. Best da han var hjemme, men ikke krise om han var borte Er jeg den eneste i verden som har takla julaften uten en av foreldrene...? 3
Husfrua Skrevet 2. oktober 2011 #312 Skrevet 2. oktober 2011 Ikke? Det vet jo ikke du. Du sitter jo hjemme år etter år og koser deg hjemme på julaften mens vi jobber år etter år. Du er anonym du også, så slutt å dra inn det! Ehmmm.. vil du jeg skal ramse opp alle julaftener jeg har jobbet Nå har jeg vært mor i to år, og ett av de to årene var jeg heldig, da en kollega tilbydde seg å ta vakten min SÅ hvilket grunnlag har du for å si at jeg sitter hjemme og koser meg år etter år. Dere anonyme blir mer og mer uskalige i denne tråden altså... Når jeg snakker om å være anonym, så snakker jeg selvfølgelig om alle her inne ja. Ikke vær så hårsår da ( som jeg fikk slengt etter meg her tidligere). Spurte nettopp min mann, hvor det er mange hundre annsatte. Der blir ikke småbarnsforeldre prioritert, heller ikke på min arb.plass. Han sier også at man ikke har lov til å bare sette opp noen på julaften flere år på rad for å prioritere noen andre. Så på de plassene hvor det skjer, så aner ikke sjefen hva han driver med. Derfor tror jeg heller ikke dette er normalen rundt omkring..
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #313 Skrevet 2. oktober 2011 Skulle bare mangle om det ikke var rullering. Foreldre har da ikke førsterett til fri på bl.a julaften. De uten barn har da like stort behov for å være med familien denne eller de dagene. Jeg har barn, å i år må jeg finne en alternativ løsning for barnet da barnefar ikke er i bildet. Jeg skal jobbe julaften fra kl 15.00 - 22-00, og 1. juledag fra kl 07.00 - 15.00. Blir ikke rare jula på meg, men sånn er det for alle som jobber turnus. 5
animelona Skrevet 2. oktober 2011 #314 Skrevet 2. oktober 2011 Det er en ting jeg må innrømme, men først vil jeg presisere at vi er to foreldre, og har dessuten en god og nær familie å feire jul med. Aleneforeldre uten nettverk blir derfor helt annerledes. Dersom jeg skulle jobbet på julaften, hadde det vært verst for MEG. Ikke for ungene mine. Det samme med mannen min. Han har vært offshore to julaftener og det var uten tvil verst for ham. Vi andre hadde en super jul og selv om ungene savnet ham så hadde de det aldeles strålende på julaften. Så dette argumentet med at man skal tenke på BARNA, det vet jeg ikke helt om jeg kjøper. Jeg tror det er like mye MØDRENE som synes det er leit å gå glipp av julaften med barna. Det er min mening, så kan dere bare fyre løs. Det er min erfaring også som sjømannsenke-unge 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #315 Skrevet 2. oktober 2011 Så det har vært egoistisk av meg å se til å jobbe i stede for smaåbarnsforeldre ved jul og andre høytider? Nei, det er egoistisk av deg å beskyldte foreldre for å ødelegge sine barns sjel.
Gjest Katee Skrevet 2. oktober 2011 #316 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg klager på at barnløse klager over at samfunnet er tilrettelagt for småbarnsfamilier. Istedet for å gå til sjefer, dra inn arbeidsmiljølov etc så går dere løs på oss privatpersjoner som har barn, dømmer nord og ned og gir oss så øra flaggrer fordi dere tror at vi mener at verden snurrer rundt oss fordi vi har småbarn!! Takk det samme 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #317 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg synes det er sjokkerende at vi som ikke har barn bare må godta å jobbe i hellidager og ferier pga dere egoistiske småbarnsmødre skal være sammen med lille prinsen og prinsessa deres. Å at vi må ofre vår julaften med vår familie pga dere mener dere har krav på å ikke jobbe julaften. Vet dere hva? Hvis dere ikke gidder å jobbe julaften, så finn dere en annen jobb hvor bedriften er stengt i juletiden! Hvis ikke får dere bare godta at dere å må ta kjipevakter. AT DERE HAR BARN SKAL DA VIRKELIG IKKE GÅ UTOVER OSS BARNLØSE! Jeg har søren meg like mye rett til å få fri og være hjemme på julaften. 7
Gjest MorAase Skrevet 2. oktober 2011 #318 Skrevet 2. oktober 2011 Nei, det er egoistisk av deg å beskyldte foreldre for å ødelegge sine barns sjel.
Gjest Armule Skrevet 2. oktober 2011 #319 Skrevet 2. oktober 2011 det er enklere for en tyveåring å takle å ikke feire jula noen timer med foreldra sine Noen timer? Ikke alle tyveåringer er så heldige å bo i nærheten av familien. Å måtte jobbe julaften vil for noen bety at man ikke kan reise hjem til jul overhodet, og det kan være veldig trist når jula er eneste mulighet for å se familien. Om dette skjer ett og annet år er det selvfølgelig ikke krise, men sitter man der med skjegget i postkassa og jobber med egoistiske småbarnsforeldre og er nødt til å jobbe hver jul, så skjønner jeg frustrasjonen. 7
Gjest Vampen Skrevet 2. oktober 2011 #320 Skrevet 2. oktober 2011 Jrg har forøvrig aldri hatet et barn.. Derimot har jeg gjentstte ganger irritert på meg struma, krupp og åndenød over foreldre. Denne tråden er et godt eksempel på hvorfor. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå