Gå til innhold

Jobbe på julaften

Fremhevede innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Blir ikke det en slags motreaksjon på at de som har barn føler de har førsterett da? Jeg merker jeg får mindre og mindre lyst å havne i en jobb med krevende småbarnsforeldre, med en slik holdning som blir diskutert her. Det sier jo litt mye om småbarnsforeldre også når en del forventer at alt mellom himmel og jord skal danse etter deres pipe, fordi de tross alt har barn. Akkurat som om livet til barnløse ikke er verdt noen ting?

Jeg forventer ikke noe som helst, da jeg vet at flere og flere ikke gidder å ofre seg for at andre skal ha det bra.

Jeg går ikke rundt og surmuler selv om jeg skal jobbe i jula, selv om jeg synes det er kjipt og leit. Dette er sønnen min sin første ordentlige jul (nå som han er mer oppegående og får mer med seg), og jeg skal faktisk jobbe denne jula. Det er enormt trist synes jeg, men sånn er det bare.

Men poenget mitt er fortsatt at alenemødre og enkemødre spesielt, bør få slippe å jobbe i jula. Er dette så fordømt urettferdig? Er det så forferdelig å muligens forvente at noen skal synes litt ekstra synd på disse og unne de en jul med sine små?

Det er ingen som sier at livet til barnløse ikke er verdt noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke få sjefen til å ansette noen muslimer De feirer som kjent ikke jul og jobber sikkert gjerne på julaften.

• Liker 4
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Men er det virkelig noen som mener at vi ikke skal ta hensyn til aleneforeldre eller de som har mistet ektefellen? De fleste som er skilte har barnet annenhver jul, kan de da jobbe den andre, eller blir det også urettferdig?

Hvorfor er det mer riktig at en uten barn skal dekke opp for den som er alene med barn enn den som har den andre foreldren hjemme?

Mye merkelig logikk ute å går her synes jeg...

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer ikke noe som helst, da jeg vet at flere og flere ikke gidder å ofre seg for at andre skal ha det bra.

Jeg går ikke rundt og surmuler selv om jeg skal jobbe i jula, selv om jeg synes det er kjipt og leit. Dette er sønnen min sin første ordentlige jul (nå som han er mer oppegående og får mer med seg), og jeg skal faktisk jobbe denne jula. Det er enormt trist synes jeg, men sånn er det bare.

Men poenget mitt er fortsatt at alenemødre og enkemødre spesielt, bør få slippe å jobbe i jula. Er dette så fordømt urettferdig? Er det så forferdelig å muligens forvente at noen skal synes litt ekstra synd på disse og unne de en jul med sine små?

Det er ingen som sier at livet til barnløse ikke er verdt noe.

Nå er det 13 sider med mer eller mindre gode argumenter og svar til akkurat dette. Kan du ikke bare lese igjennom tråden i stedet for å stille de spørsmålene på nytt etter at det har blitt diskutert gjennom flere sider (og timer). Jeg for min del har ikke tid til å diskutere dette mer i dag, og ikke gidder jeg heller. Jeg føler at du alltid kommer inn i diskusjonen når andre har diskutert lenge og er lei, og så starter du hele greia på nytt igjen. Diskusjon om akkurat dette har allerede gått over 13 sider. Begynn på begynnelsen! Og bare for å ha sagt det; Rullering er det mest rettferdige for alle, også alenemødre og småbarnsbødre. Alle får ta sin tørn. Så enkelt er det.

• Liker 6
Skrevet

Vet du hva uttrykket "å ta hensyn til andre enn seg selv" innebærer?

Gjelder ikke dette for småbarnsforeldre? Eller er de utelatt dette med å ta hensyn til andre?

• Liker 6
Gjest Linda sofie
Skrevet

Uansett åssen grunn man har til å ikke ville jobbe på julaften, så synes jeg det blir helt feil å gi noen alltid fri i hellidager pga de har barn. Kjipe jobbdager skal alle ta. Uansett om man har barn eller ikke.

Har man fått en vakt på julaften, så burde man ta den så sant man har en god grunn for å ikke jobbe som f.eks at man har måtte jobbe 3 julaftner på rad. Da har man en veldig god grunn til å si at man ikke vil jobbe og at man vil ha mulighet til å være sammen med sin familie på julaften dette året.

At noen småbarnsmødre mener at vi uten barn bare skal jobbe hver jul pga de vil være sammen med sine unger, synes jeg er egoistisk.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og avsporinger. Igjen, som i den forrige tråden: det må være mulig å diskutere uten å gå til angrep på hverandre.

Yvonne (mod)

Skrevet

Hvis vi ikke holder oss saklige, så blir vel bare denne tråden til slutt slettet. Skjerpings alle sammen!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Anuket: Jeg elsker deg!

(på en veldig kameratslig og heterofil måte)

:fnise: Og jeg elsker deg og AB men bare av og til, du har en tendens til å være litt irriterende i mange tråder :fnise:

EDIT: Nå kom ikke svaret mitt til Hunterlady med av en eller annen grunn:

Men nei, jeg mener har du fått en vakt, på julaften er det din oppgave å få byttet den - får du byttet den flott, får du ikke det så bør du ha tenkt på det før og ha en reserveplan for barnet ditt hvis du i tilfellet er alenemor, enkemor etc. Det er selvfølgelig veldig trist for dem, men det er realiteten, man kan virkelig ikke forvente at fordi jeg er enke/alenemor så kommer alle til å ta hensyn. Noen gjør jo det, men ikke alle. Så spesialbehandling er jeg ikke noe glad i på jobb, med mindre den gjelder alle.

Endret av Anuket
Skrevet (endret)

Øhm, det går på rulleringer stort sett og det er ingen som aldri får feire jul. Alle har ikke barn, så det er helt feil at du aldri får feire jul selv om de med barn hadde blitt førsteprioritert for fri.

For å si det sånn, så hadde jeg gladelig jobbet vakter for folk som har barn i jula, om jeg ikke hadde hatt barn. Og gjorde det også før jeg fikk selv.

Ser at det er noen i denne tråden som regelrett driter i om folk har barn eller ei. Det sier jo egentlig alt.

Les gjennom hele tråden er du snill.

Dersom de som har barn alltid skal ha fri på julaften, og som er barnløse alltid må jobbe betyr det at jeg må jobbe alltid. Det er ikke sikkert at min arbeidsplass har flere barnløse enn meg. Som jeg har sagt tidlige i tråden: hvorfor skal ikke alle være med på rulleringen??

Endret av Mynona-83
  • Liker 2
Gjest MorAase
Skrevet

Les gjennom hele tråden er du snill.

Dersom de som har barn alltid skal ha fri på julaften, og som er barnløse alltid må jobbe betyr det at jeg må jobbe alltid. Det er ikke sikkert at min arbeidsplass har flere barnløse enn meg. Som jeg har sagt tidlige i tråden: hvorfor skal ikke alle være med på rulleringen??

Alle skal være med på rulleringen. Samtidig så burde de barnløse og de har voksne barn være anstendige nok til å tilby seg å jobbe i stede for dem som har små barn.

Skrevet

Alle skal være med på rulleringen. Samtidig så burde de barnløse og de har voksne barn være anstendige nok til å tilby seg å jobbe i stede for dem som har små barn.

Greit nok, men om de ikke gjør det så er de ikke egoistiske av den grunn. Tok de sin tørn forrige jul så skal de få være hjemme denne julen uten at noen kaller dem egoister av den grunn.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Øhm, det går på rulleringer stort sett og det er ingen som aldri får feire jul. Alle har ikke barn, så det er helt feil at du aldri får feire jul selv om de med barn hadde blitt førsteprioritert for fri.

For å si det sånn, så hadde jeg gladelig jobbet vakter for folk som har barn i jula, om jeg ikke hadde hatt barn. Og gjorde det også før jeg fikk selv.

Ser at det er noen i denne tråden som regelrett driter i om folk har barn eller ei. Det sier jo egentlig alt.

Hele poenget er jo at de med barn ikke har noen førsteprioritet på fri ved diverse høytider. De stiller i samme turnusrekke som resten av kollegaene, og får kort og greit forholde seg til det dersom noen ikke melder seg frivillig til å bytte vakt.

Og det er faktisk ikke andre sitt problem at du har barn, og derfor så driter blant annet sånne som meg i om ditt barn må feire jul uten deg. Det er ikke mitt ansvar og er heller mitt problem.

Endret av SmallTalk
  • Liker 7
Skrevet

Jeg syns rullering som inkluderer både barnløse og de med barn er det mest rettferdige. De aller fleste har lyst å feire uten å måtte jobbe på julaften, men det er jo alltid at dette går...

Om man absolutt ikke vil jobbe på julaften, så får man skaffe seg en jobb der bedriften har stengt denne dagen eller bytte bort vakten sin.

Jeg har jobbet 3 julaftener de siste 6 årene. Det gjør meg faktisk ikke noe fordi det har vært rullering - så, noen ganger har jeg fri, andre ganger må jeg jobbe.

Jeg har vokst opp med foreldre som noen ganger måtte jobbe julaften. Vi gjorde det beste ut av det, og det lærte meg at slik er faktisk livet. Hele verden stopper ikke opp selv om det er 24. desember.

• Liker 4
Skrevet

Hele poenget er jo at de med barn ikke har noen førsteprioritet på fri ved diverse høytider. De stiller i samme turnusrekke som resten av kollegaene, og får kort og greit forholde seg til det dersom noen ikke melder seg frivillig til å bytte vakt.

Og det er faktisk ikke andre sitt problem at du har barn, og derfor så driter blant annet sånne som meg i om ditt barn må feire jul uten deg. Det er ikke mitt ansvar og er heller mitt problem.

Helt enig.

Skrevet

:takke:

Skrevet

Blir ikke det en slags motreaksjon på at de som har barn føler de har førsterett da? Jeg merker jeg får mindre og mindre lyst å havnesenet i en jobb med krevende småbarnsforeldre, med en slik holdning som blir diskutert her. Det sier jo litt mye om småbarnsforeldre også når en del forventer at alt mellom himmel og jord skal danse etter deres pipe, fordi de tross alt har barn. Akkurat som om livet til barnløse ikke er verdt noen ting?

Tror ikke du har så veldig mye å frykte altså, for majoriteten i denne tråden er jo enig med deg...

Jeg har jobbet lenge i helsevesenet hvor man må jobbe på helligdager, og jeg har aldri opplevd det ts og noen andre her har opplevd, at de må jobbe hver eneste jul, eller at det blir sure miner om de ikke gjør det. Mulig dette skjer, men det er nok ikke representativt for alle arb.plasser.

Skrevet

Ikke noe sjokk at visse folk mener de har førsteretten. De tror jo de er mere verd enn barnløse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme jeg blir overgitt og ikke minst irritert når småbarnsmødre forventer at alt skal dreie seg om dem og at de mener de har første prioritet når det gjelder dette med ferie og fri. Nei, dere har ikke det! :rope:

Jeg må si at jeg har vært veldig tålmodige når det gjelder slike mødre på jobben som bare tar det som en selvfølge at jeg tar de sine vakter. Jeg har vært kjempe snill og gjort det. Derfor ble det en vane at de hele tiden maste på meg, men da jeg satt ned foten ble de jammen med fornærmet :snurt: Å spydde ut kommentarer som at de har mye større behov enn meg for å være hjemme i julen osv. Det der blir jeg provosert av! :kjefte: Fikk helt fnatt av de sin oppførsel. Makan.

Som har blitt sagt her, så er det for pokker IKKE vårt problem at dere har barn. Det skal ikke gå utover oss barnløse. Ta vaktene deres og hold kjeft. Jeg må å jobbe kjipevakter, men jeg syter ikke over det og krever ikke at andre skal ta min vakt.

Skrevet

Hva sier egentlig det? Som ansatt har du både forpliktelser og ansvar. Har du barn og har gått inn i en stilling som betyr turnus og/eller jobbing i høytider, vel, så er det ditt ansvar å legge til rette eller finne en annen jobb. For det at du har barn, er ikke mitt eller dine kollegaers ansvar. Du kan ikke forvente at vi skal gjøre din jobb på grunn av et valg du har tatt.

Du ønsker å tilbringe jula sammen med barnet ditt. Jeg skjønner det. Men kan ikke jeg ha grunner til ønske fri i jula som er like viktig for meg som å feire jul med barnet ditt er for deg? Hvorfor skal mine årsaker automatisk avfeies som mindre viktig fordi jeg, i motsetning til deg, ikke har satt en arving til verden? Og hvorfor skal jeg måtte ta hensyn når de som krever at jeg som barnløs tar hensyn er de samme som ikke er villig til å ta hensyn til meg? Om vi er ansatt på lik linje, hvorfor skal jeg måtte dra mer av lasset fordi du har valgt å få barn og jobbe i en slik jobb? Er det at du har barn mitt problem? Skal jeg finne meg i å forskjellbehandles og automatisk få de kjipeste vaktene på grunn av ditt valg? Hvorfor det?

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...